Snart arbetslös :(

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ingen...
Gick hemma i två veckor o höll på att bli knäpp....
Är också 19, ingen bra ålder direkt.
Du kan ju lycka till att stämpla. Du får inte en krona om du är under 20 bast. Du kan inte heller gå på några av arbetsförmedlingens utbildningar.

Det du kan få är: efter 70 eller 100 arbetslösa dagar kan du få möjlighet till kommunal praktik.
Lönen är 3000 spänn i månaden MINUS SKATT!!! dvs 1800 spänn.

Ta det jobb du kan få!

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ingen...
Du kan ju lycka till att stämpla. Du får inte en krona om du är under 20 bast. KAS finns inte längre. Akassa = 20år...
Du kan inte heller gå på några av arbetsförmedlingens utbildningar.

Det du kan få är: efter 70 eller 100 arbetslösa dagar kan du få möjlighet till kommunal praktik.

Ta det jobb du kan få!

Therudeboy

Guest
Robbano skrev:
Du kan ju lycka till att stämpla. Du får inte en krona om du är under 20 bast. KAS finns inte längre. Akassa = 20år...
Du kan inte heller gå på några av arbetsförmedlingens utbildningar.

Ta det jobb du kan få!

Är du säker på det med stämplingen? för då har jag ju ingen anledning att betala a-kassa? Har ett jobb på en cirkus om jag vill men det är inte så kul att jobba på :(

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
Therudeboy skrev:
.... Har ett jobb på en cirkus om jag vill men det är inte så kul att jobba på :(

Inget jobb = Inga pengar :fakta

Kul får man ha när man jobbat ihop pengar.

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ingen...
japp 101 % säker... tyvär. Ingen A kassa och inget kas.... Hoppas att du fyller 20 snart.
Du, jag hade tagit det jobbet... tills du hittar annat. Så länge pengarna rullar in så kvittar det.
Roligt har man på fritiden oftast inte på jobbet...

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Hagster skrev:
Ta inte åt dig nu men... Om du sökt 40-50 jobb utan att få napp måste du va bra kass. Sökte max 12 jobb i april-maj och fick 4 svar. Då kom jag direkt från gymnasiet utan någon som helst arbetserfarenhet och endast gymnasieutbildning (teknisk/datainrikning).

Var nog bland det dummaste jag hört.

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
inte slickat tillräckligt med rumpa eller? (peak)

nädå, suxxorz. Vilken anställningsform hade du? antar att du var provanställd och det är ju tyvärr de som ryker först...

Therudeboy

Guest
KalleKulspruta skrev:
inte slickat tillräckligt med rumpa eller? (peak)

nädå, suxxorz. Vilken anställningsform hade du? antar att du var provanställd och det är ju tyvärr de som ryker först...

Stfu n00b,Fast anställd sen 3 år tillbaka,tänk på det folk säg aldrig vad ni tycker och tänker för då går det så här.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Therudeboy skrev:
Meningen var att jag med skulle utbilda mig :) men pga att jag inte är 20 så får jag inte plugga komvux :( så jag funderar på att stämpla och softa fram till augusti 2004 sen plugga.men man blir knappast rik på stämpla :(

Jodå, det går med lite snackade fram och tillbaka. Jag pluggar komvux och är 19. Dock måste du plugga heltid (ca 400poäng) för att få pengar från CSN.

Du måste väl ha vart med i A-kassan ett år eller nåt sånt innan du kan få nån ersättning?

Last edited:

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Annars finns det jobb här i sthlm! då får ni lära er att handskas med en hoj i trafiken!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har själv inte jobbat sen i maj. Blev uppsagd pga arbetsbrist. Var arbetsbefriad under uppsägningstiden, dvs 3 månader semester med full lön. Då passade jag på att ta MC-kortet. Nu har min arbetslöshetsförsäkring trätt i kraft, så jag har full lön till mars nästa år.... så nu passar jag på att renovera mitt snuskiga kök. Intentionen är att jag ska börja jobba till årsskiftet.

Trivs jättebra med livet som det är nu !

Therudeboy

Guest
Emmi skrev:
Jodå, det går med lite snackade fram och tillbaka. Jag pluggar komvux och är 19. Dock måste du plugga heltid (ca 400poäng) för att få pengar från CSN.

Du måste väl ha vart med i A-kassan ett år eller nåt sånt innan du kan få nån ersättning?

kan ju försöka snacka med dom iallafall,men jag hade tänkt plugga på heltid,har hela gymnasiet att läsa in :crash

Japp ett år sen får man stämpla,och dom 100 första dagarna får man högre ersättning,får ca 12k dom 100 första sen sjunker det till 10k ca.

Är baserat på inkomst brutto.

Therudeboy

Guest
Starstriker skrev:
Har själv inte jobbat sen i maj. Blev uppsagd pga arbetsbrist. Var arbetsbefriad under uppsägningstiden, dvs 3 månader semester med full lön. Då passade jag på att ta MC-kortet. Nu har min arbetslöshetsförsäkring trätt i kraft, så jag har full lön till mars nästa år.... så nu passar jag på att renovera mitt snuskiga kök. Intentionen är att jag ska börja jobba till årsskiftet.

Trivs jättebra med livet som det är nu !

Fick säga upp mig själv idag fick med en arbetsfri månad plus att jag slipper betala tillbaka förskotts semestern,men nackdelen är att jag har 50 dagar karens fören jag får stämpla,där går alla pengarna jag skulle köpt hoj för :(

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Therudeboy skrev:
Stfu n00b,Fast anställd sen 3 år tillbaka,tänk på det folk säg aldrig vad ni tycker och tänker för då går det så här.

Då tycker man ju att du borde lärt dig just det vid det här laget...

Therudeboy

Guest
KalleKulspruta skrev:
Då tycker man ju att du borde lärt dig just det vid det här laget...

så jag ska ändra hela min personlig het bara för att det inte passar min chef?

Therudeboy

Guest
Robbano skrev:
japp 101 % säker... tyvär. Ingen A kassa och inget kas.... Hoppas att du fyller 20 snart.
Du, jag hade tagit det jobbet... tills du hittar annat. Så länge pengarna rullar in så kvittar det.
Roligt har man på fritiden oftast inte på jobbet...

Vill bara säga att du har 101% fel för det gäller bara grundförsäkringen.

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Nudlar och vatten funkar väl ett tag...

Nä men seriöst så skulle jag nog ta vilket skitjobb som helst bara för att åtminstånne ha en inkomst... är det dåligt betalt så ta två skitjobb under tiden du söker bättre jobb.

har ALDRIG varit arbetslös själv :fakta men jag vet hur rastlös JAG blir om jag inte har nått att göra så jag förstår att det är en rätt jobbig situation.

Therudeboy

Guest
fireblade skrev:
Nudlar och vatten funkar väl ett tag...

Nä men seriöst så skulle jag nog ta vilket skitjobb som helst bara för att åtminstånne ha en inkomst... är det dåligt betalt så ta två skitjobb under tiden du söker bättre jobb.

har ALDRIG varit arbetslös själv :fakta men jag vet hur rastlös JAG blir om jag inte har nått att göra så jag förstår att det är en rätt jobbig situation.

Men detta hjälpte mig samtidigt,har haft planer på ett nytt jobb,men man är ju bekväm så man tänker jag har ju ett jobb varför söka ett nytt? men men nu ska det sökas glidar jobb annars ska jag uttnytja mina pengar hos a-kassan.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024