Snowboardåkare på SH?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
jag hade tänkt köpa full utrustning i år, ska bara hitta ett ställe med schyssta priser :va inrikes eller utrikes spelar ingen roll.
Stadium har riktigt bra priser under vår-rean, och den börjar dom med redan i slutet av januari.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Stadium har riktigt bra priser under vår-rean, och den börjar dom med redan i slutet av januari.

jo en polare köpte bräda plus bindningar för 1k förra säsongen, jag går där rätt ofta och hoppas på att hitta något liknande :näsblod

(jag har inga direkta behov av värsting grejer)

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
tjaa
åker massa bräda, har åkt mycket i perioder sen jag var 8år.
Åker nästan bara park, gillar mest big jumps, jibbar lite. hade b spons när jag var yngre.
åker mest i sälen, trysil, hemsedal och åre. kommer dessvärre förmodligen inte att bli så mkt bräda i vinter =( fast e grymt sugen. bor i Sthlm.

har en burton seven 157, en nitro markus keller pro series 153 2009, technine bindningar, thirty two lashed, ride, volcom oranga brallor och ett fyrtal jackor, volcom four square dc.

jag på bilden på min profil i hemsedals stora park

Bra bild! fs3 förmodar jag?
Hemsedals park är enormt kul!

Säg till om du ska upp till Åre nåt i vinter så kan vi ta några åk!
Har ju inte så många bikers att åka med här uppe! :banana

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Premiären avklarad! Sjukt mycke folk i Duved men backen va ändå bra!
Tog även oskulden på min Capita Ultra fear, mycket skön!

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Premiären avklarad! Sjukt mycke folk i Duved men backen va ändå bra!
Tog även oskulden på min Capita Ultra fear, mycket skön!

Gött! :tummenupp
Av min förra vinter i Åre lärde jag mig att inte åka dit förrän de 2 sista veckorna ;) Åkte så jävla många dagar i isigt jävla skitväder!

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Premiären avklarad. En weekend i Geilo och Uvdal vart det :)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
jo en polare köpte bräda plus bindningar för 1k förra säsongen, jag går där rätt ofta och hoppas på att hitta något liknande :näsblod

(jag har inga direkta behov av värsting grejer)
Gör inte misstaget att köpa budgetprylar för den saken.
Rekomenderar:
* Bra märke (ride, inte burton)
* Rocker
* True twin
* Mjuk bräda för parken

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Gör inte misstaget att köpa budgetprylar för den saken.
Rekomenderar:
* Bra märke (ride, inte burton)
* Rocker
* True twin
* Mjuk bräda för parken

Hade tänkt sticka och köpa ett morrow paket för 2500 idag. Rocker bräda. Bra köp?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag kommer (som sagt) åka till Bad Gastein vecka 4... klurar på hur jag ska köpa utrustningen (bräda, bindingar, boots, kläder m.m. har jag)

Köpa på blocket nu? igår? senare?
Köpa nytt på Stadium eller annan butik (webb?)? nu? igår? senare?
Man vill ju inte vänta in mellandagsrean och så hinner man inte få en bräda fixad till resan, syftet försvinner lite då hehe

(studentekonomi, så ju billigare, UTAN ATT VARA DÅLIGT, desto bättre - jag lägger ändå/gärna en plussumma för bra skit!)

((klurar på Burton Custom X, är 180 cm över havet, så 155-160 borde passa va? off-pist/puder och lite park är tanken))

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Lite butters...
[YOUTUBE-ID]9s7MZ3yjf-c[/YOUTUBE-ID]
Skulle Burton vara ett budgetmärke? :va
Enligt "dom som vet" så har Burton degat ner sej ordentligt de 10 sista åren. Jag är för övrigt inte en av "dom som vet", jag har bara lärt mej av erfarenhet att lyssna på "dom som vet".
Hade tänkt sticka och köpa ett morrow paket för 2500 idag. Rocker bräda. Bra köp?
Hade aldrig hört talas om Morrow innan... Efter lite letande verkar det som ett dotterbolag till K2, och dom är ju gedigna. Kolla bara så att basen är sintrad och inte gjuten.
Utgår från att du matchat brädan med avseende på vikt & användningsområde?
Jag kommer (som sagt) åka till Bad Gastein vecka 4... klurar på hur jag ska köpa utrustningen (bräda, bindingar, boots, kläder m.m. har jag)

Köpa på blocket nu? igår? senare?
Köpa nytt på Stadium eller annan butik (webb?)? nu? igår? senare?
Man vill ju inte vänta in mellandagsrean och så hinner man inte få en bräda fixad till resan, syftet försvinner lite då hehe

(studentekonomi, så ju billigare, UTAN ATT VARA DÅLIGT, desto bättre - jag lägger ändå/gärna en plussumma för bra skit!)

((klurar på Burton Custom X, är 180 cm över havet, så 155-160 borde passa va? off-pist/puder och lite park är tanken))
Jag befann mej i liknande situation som du förra året. Snön yrde och jag hade bara en gammal sunkbräda.
Bestämde mej ändå för att vänta, och det är jag glad att jag gjorde. Fick tag på precis den bräda, bindningar och skor jag ville ha för kaffepengar under vårrean. Det alternativet verkar du inte ha så jag kan inte tala om för dej hur du skall göra. Köpa slit&släng-bräda på blocket kanske?

Förresten, Custom X är en styv bräda för snabb hårdpiståkning. Den kan såklart vara rätt för dej men det är inte den jag hade valt för ditt tänkta användningsområde. Och en bräda väljer man alltid utifrån vikt, aldrig längd...

Last edited:

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Enligt "dom som vet" så har Burton degat ner sej ordentligt de 10 sista åren. Jag är för övrigt inte en av "dom som vet", jag har bara lärt mej av erfarenhet att lyssna på "dom som vet"....

Jag är ju långt ifrån att vara "en som vet" men jag har alltid ansett att burton är ett av toppmärkena inom snowboarding. Sen så finns det ju allt från billigare burton brädor till riktigt dyra och därav säkert skiftande kvalitet också.

Själv glider jag runt på en K2 bräda
47430.jpg

Är det förresten någon vet om det är klurigt att valla sin bräda samt vilken valla ska man använda sig av?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Hade aldrig hört talas om Morrow innan... Efter lite letande verkar det som ett dotterbolag till K2, och dom är ju gedigna. Kolla bara så att basen är sintrad och inte gjuten.
Utgår från att du matchat brädan med avseende på vikt & användningsområde?

låter bra det, nu är den visserligen köpt men hur ser jag skillnad på basen :va jodå jag valde en bräda som täcker in min viktklass och även hade rätt längd för att kunna leka bra :tummenupp

nu får det gärna bli snö här i söder :mad:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Aight, jo fasen, någon stuv bräda för höga hastigheter och/eller hårdpisk är jag inte intresserad utav - siktar på puder, park och tricks :)

[YOUTUBE-ID]1alocHI1-Q8[/YOUTUBE-ID]

I det klippet, typ 1:21, har dom snuskigt mjuka brädor eller är det enbart skicklighet? (skicklighet none the less hehe)

[YOUTUBE-ID]b2ztryXNIZo[/YOUTUBE-ID]

En nisse som mer går nerför backen än åker :yoparty :hihi

Last edited:

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Är det förresten någon vet om det är klurigt att valla sin bräda samt vilken valla ska man använda sig av?

Nej, det är jättelätt.

Material:
Valla-Bort (Om man känner för det)
Valla (För tänkte temperatur)
Vallajärn (Går lika bra med gammalt strykjärn)
Sickel (Skrapa för att ta bort vallan)
Borste

Edit: Hittade en bra guide här:
http://www.swixschool.com/web_tysk/index2.html

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Bra skit med allt man behöver:
http://cgi.ebay.com/DAKINE-2011-Sup...499407636?pt=Snowboarding&hash=item43a31d2f14

Vill man snåla kan man använda paraffin eller stearin, men det slits bort väldigt snabbt.
låter bra det, nu är den visserligen köpt men hur ser jag skillnad på basen :va jodå jag valde en bräda som täcker in min viktklass och även hade rätt längd för att kunna leka bra :tummenupp

nu får det gärna bli snö här i söder :mad:
Svårt att förklara... En gjuten bas är slät och solid, medan en sintrad bas är fint porös.
Följande står på wikipedia:
"The base (the side of the board which contacts the ground) is made of Polyethylene plastic. The two major types of base construction are Extruded and Sintered. An extruded base is a basic, low-maintenance design which basically consists of the plastic base material melted into its form. A sintered base uses the same material as an Extruded base, but first grinds the material into a powder, then, using heat and pressure, molds the material into its desired form. A sintered base is generally softer than its extruded counterpart, but has a porous structure which enables it to absorb wax. This wax absorption (along with a properly done 'hot wax'), greatly reduces surface friction between the base and the snow. Snowboards with sintered bases are much faster, but require semi-regular maintenance and are easier to damage."
Aight, jo fasen, någon stuv bräda för höga hastigheter och/eller hårdpisk är jag inte intresserad utav - siktar på puder, park och tricks :)

I det klippet, typ 1:21, har dom snuskigt mjuka brädor eller är det enbart skicklighet? (skicklighet none the less hehe)

En nisse som mer går nerför backen än åker :yoparty :hihi
Mjuka brädor där minsann...

Har ingen koll på Head men detta är billigt:
http://www.stadium.se/sport/vintersport/snowboard/114110/head-rush-rocka-10

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
junkyard.se verkar vara the shit lite faktiskt :) grymt mycket snö-artiklar.

Lila brallor för vintern reserverade (till en helsvart jacka sedan tidigare)
blir nog ett brädpaket för omkring 2500-3000 kr. (plus boots på det)

Hur ligger det till med Wide vs. "normal" bredd?? Har det något mer att göra än storlek på boots/bindning?

Jag har troligen skostorlek 44-45* (11-11,5 US), alltså mitt emellan Large och XL på bindningar och skor... hellre lite för stora (mer strumpor) än för små va?

Snart är jag klar med alla dumma frågor :tungan ;) ;)

* Etnies-storlek street/skate-skor :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...