Snowboardåkare på SH?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad åker SH folket med för goggles?

Haft massa skräp brillor tidigare med funderar nu på om det är värt att lägga slantarna på någe lite "extra"..

typ oakley splice http://www.oakley.com/products/6281

Har inte provat dessa men de ska enligt utsaga vara lite mer luftiga över näsroten- vilket är bra för min kran :D

Är det värt slantarna? är de "så mycket bättre"?
Vad har varit skräp med brillorna du haft tidigare?

Glajjer e inte direkt kvantfysik. Köp märkesbrillor om du vill ha det, men det gör dej inte till en bättre åkare.

Själv kör jag med biltemas offroadglasögon. Dom gör det dom ska och var billiga.

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM

Glajjer e inte direkt kvantfysik. Köp märkesbrillor om du vill ha det, men det gör dej inte till en bättre åkare.

Själv kör jag med biltemas offroadglasögon. Dom gör det dom ska och var billiga.

Har haft massa billiga scott, smith mm.
Typ billigast i skräplådan framme vid kassan :)
Skillnad ja kan tänka mig emot dyra är väl främst kvalite/egenskaper på linser, samt passform och såklart ventilation!

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Har ett par Dr Zipe köpta på Stadium för 2-3 år sen. Funkar okej men skulle behöva ett par till anpassade för de dagar när det är dålig sikt.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

Mjae, men ett par dyrare glajjer sitter oftast lite bättre och linsen är lite stryktåligare.

Inbillar jag mig iaf.

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Jag har 3st Oakley crowbar, rätt lik Splicen. Tycker helt klart det är värt att lägga lite extra just för att passform, glas osv blir mycke bättre!

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Vet inte om det är vimeo eller min webläsare (chrome) men jag har stora problem att se filmen tyvärr. Kan se några sekunder max sen tar det hela tiden stop :mad:

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
humm i eldräven å IE8 så går de som en dansk!:tummenupp

Gick bättre här hemma. Åkningen såg najs ut men vilken bilresa, jösses!

Själv spenderade jag juldagen i Romme Alpin och njöt av fint vinterväder, bra backar och lite folk. Efter att ha ändrat vinkeln på frambindingen på min bräda så gick det lättare att åka tycker jag. Har tagit 5 åkdagar bara i år men nu börjar det lossna lite med plankåkandet. Åka sakta / glida är dock herrejösses svårt tycker jag!

[YOUTUBE-ID]3G-Nl1FZN5A[/YOUTUBE-ID]

edit: hehe glömde ju, liftvakten tog ett foto precis innan de öppnade och fick med nästan hela vårt gäng och har nu laddat upp det på hemsidan :)
http://www.rommealpin.se/pagang/index.asp/id/97/lid/126095/kat//datum/

Last edited:

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.

Själv spenderade jag juldagen i Romme Alpin och njöt av fint vinterväder, bra backar och lite folk. Efter att ha ändrat vinkeln på frambindingen på min bräda så gick det lättare att åka tycker jag. Har tagit 5 åkdagar bara i år men nu börjar det lossna lite med plankåkandet. Åka sakta / glida är dock herrejösses svårt tycker jag!

[YOUTUBE-ID]3G-Nl1FZN5A[/YOUTUBE-ID]

edit: hehe glömde ju, liftvakten tog ett foto precis innan de öppnade och fick med nästan hela vårt gäng och har nu laddat upp det på hemsidan :)

Ser nice ut.
Ett tips jag kan ge är fart, fart, fart. allt går mycket lättare om man har mer fart.

Kom ihåg att ha tyngden på bakbenet om man åker rakt fram, ska man svänga så är det tyngden på frambenet som gäller.

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Kasta sig ut för en svart pist är så mycket lättare än att köra ett blått glidspår att det är löjligt.

Tyngden på frambenet när man svänger har jag koll på men hur menar du med tyngden på bakbenet. Ska man ha tyngden där om man kör rakt oavsätt fart? Jag står typ "balanserat" nu när jag försöker köra rakt vilket inte känns stabilt.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Idag är jag lite förbannad på alla snowboard-ägare :(

Hittat två riktigt intressanta objekt att köpa (på blocket/freeride).

Första visar sig redan ha sålt brädan för flera dagar sedan, bara "inte orkat" ta bort annonsen... Den andra nissen svarar inte när jag ringer utan smsar "Vem?" för att senare inte svara på mina SMS när jag skriver att jag är intresserad av att köpa hans bräda...

Kunskapen om andra världskriget, Darfur, Nordkorea, USA's utrikespolitik och människors tänk på blocket får en att hata mänskligheten... :tungan

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Har ny /beg bräda och får fasen inte till inställningarna på bindningarna :/

Känns som jag provat det mesta nu och har iofs fått det bättre men inte alls perfekt.

Känns för onaturligt" för främre benet.. Att åka knapplift eller ankare är en pers..
Fattas bara att ställa sig duck stance men är inte så lockad av det..
Vad kör sh folket med för vridningar?
Gumman har oxo ny bräda o bindningar men de är fasen helt kassa.. Går inte att vrida kappan mycket alls för att motverka highback rotationen.. Vrids de mycket går de inte ner i bak alls... Så får köra med lite mindre vridning än vad hon vill i fram :/. Tycker att burton bindningar borde vara hyffsade även om de inte var de dyraste :/

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Knapp- och ankarlift går fetbort, stolslift ftw (har åkt ankarlift en gång med bräda och jösses vad ont jag hade sen, åker inte ens sånt längre med skidor på fötterna).

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Knapp- och ankarlift går fetbort, stolslift ftw (har åkt ankarlift en gång med bräda och jösses vad ont jag hade sen, åker inte ens sånt längre med skidor på fötterna).

Aaa helt klart är sittliften att föredra men ibland är man tvungen..
Som i torsdags, sittliften var paj så jag och min 6åriga son fick åka ankarliften tillbaka upp på toppen.. As brant och lååångt! Jag fick ha min del av ankaret strax under knät!! Jag grät av smärta när kom upp!!
Tyvärr så gjorde han en riktig vurpa när vi skulle ner för berget på andra sidan och bröt nyckelbenet :/ andra gången för honom på bräda, första dagen av 7 av denna fjällresa :/ blir mycket lek i stugan den här veckan istället :)

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-

Nu tycker jag du är lite väl negativ.
I backen vid stugan finns det endast knapp- och ankarlift.

Går utmärkt att åka ankarlift med snowboard.
Skippa bara att ha ankaret mellan benen, ha det bakom dig istället (ankaret mot höften). :tummenupp

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12

Mmm bra åkning.. lite hårt utanförpisten men helt ok :)
Ja bilresan var hård. nonstop hem klass2 varning i sverige.. tog 7 timmar malmö-mantorp.. 28½ timmar i bilen.. :)

åkningen tar sig ju, som folk säger de blir lättare med fart å den kommer!

/Freddan

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har ny /beg bräda och får fasen inte till inställningarna på bindningarna :/

Känns som jag provat det mesta nu och har iofs fått det bättre men inte alls perfekt.

Känns för onaturligt" för främre benet.. Att åka knapplift eller ankare är en pers..
Fattas bara att ställa sig duck stance men är inte så lockad av det..
Vad kör sh folket med för vridningar?
Gumman har oxo ny bräda o bindningar men de är fasen helt kassa.. Går inte att vrida kappan mycket alls för att motverka highback rotationen.. Vrids de mycket går de inte ner i bak alls... Så får köra med lite mindre vridning än vad hon vill i fram :/. Tycker att burton bindningar borde vara hyffsade även om de inte var de dyraste :/
Duck stance är givet ifall det är en twin.
Fram +15 bak -15.
Så brett isär med bindingarna som möjligt.

Är det en direktionell bräda kan du pröva +20 fram och +10 bak.

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Duck stance är givet ifall det är en twin.
Fram +15 bak -15.
Så brett isär med bindingarna som möjligt.

Är det en direktionell bräda kan du pröva +20 fram och +10 bak.

Det är en twin, fast ändå inte :)
Burton custom..

Hajjar inte vad det ska ge för fördelar med att åka anka!?
Man hittar ankorna med otroligt stora pungar " bredbenta" i parken bara och där känner jag mig inte hemma alls..

Skruvade lite mer idag och det blir bättre och bättre.. Nu ligger jag på 12/5.. Så det närmar sig duckstance ändå hehe

Ska prova ducken imorn..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...