Socialdemokratiska samhällen är trevligare

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Du har sådan fantastisk förmåga att låta alla klä skott för allt som någon i respekive grupp gör oavsett diskussion..

Inte alls. Det är bara vad jag har sett och upplevt. Man får ju utgå från det, eller hur? Eller är det bättre att tro på vad några okända människor(kränkta) skriver på internet?

...i din värld är alla samma skrot och korn och alla negativa egenskaper tillskrivs samtliga som kan benämnas som "vårdpersonal". Det innebär att vårdpersonal, generellt sätt är ett foppatoflabärande, gulablendrökande, vänstrerpack som alltid gnäller på stress, spelar martyrer och pratar "konsekvens" trots att de inte springer eller jobbar särskillt hårt och som har mage att komma med allt detta gnällt trots att de jobbar med ett självvalt kall...

Absolut inte! Jag har största respekt för alla som lägger manken till på sitt jobb. Varesig det är en riskkapitalist eller en sopåkare. Nu tillskriver du mig åsikter som jag inte har. Jag har skrivit att många i vården är åt vänster, liksom tex posten och andra gamla statliga dinosaurieinstitutioner. Riktigt. Inte vänsterpack. Detta för att visa på att de ofta väldigt mycket bryr sig om sina rättigheter i form av raster, arbetstider etc. Men inte alltid har samma känsla för skyldigheter.

Jag har skrivit foppatofflor i en mening om hur de går och softar i dem, för att de HAR ju det på sig och jag förstår dem. Jag tror inte de har det när de går från jobbet. Men hade de haft det så får de väl ha det för min del. Gör ju bara att mina egna skor blir snyggare. Gula Blend och annat trams får du stå för.

Att jag på ett flertal ställen skriver att de har ett viktigt jobb och är glad att någon vill göra det har helt gått dig förbi tydligen. Jag har träffat många om passar superbra i sitt vårdjobb och andra stolpskott som inte hade klarat sig nånstans. Och jag tycker faktiskt man kan ha lite högre krav på de som ska bota skadade och sjuka. Att det är rätt person på rätt jobb. Ungefär om man ska ha högre moraliska krav på poliser.

Men det är inte deras jobb och lämplighet jag tar upp. Det jag ifrågasätter är hur mycket av köerna som hade kunnat åtgärdas med hjälp av lite rappare arbetsinsatser. Hur du kan få det till nåt annat är det bara du som vet. Din pubertala överreaktion på detta stödjer ju min tes att det är stort tabu att ställa krav på eller kritisera vårdpersonal.

Epilog:
Du är så bajsnödig och aggressiv ibland så man blir förstummad. Och för en som gärna anklagar andra för trångsynta åsikter är du förvånansvärt fördomsfull själv. Tagga ner lite och läs igenom vad jag egentligen har skrivit och se vad din hjärna har fabulerat ihop.

Herregud. :dummer

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Inget ont mot dig men den där meningen kan bara komma från en sosse (eller värre). :D

Eller från en som vet något, till skillnad från dig. ;)

Fick platta och de sju små skruvarna uttagna från foten idag. Allt flöt på hur bra som helst och fick som vanligt ett jättebra bemötande. Jag har alltså fortfarande bara bra saker att säga om den svenska sjukvården. :)

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4

Jag har jobbat väldigt mycket inom både det kommunala/statliga och privata företag. Både på golvet och i chefspositioner.

Skillnaden är enorm.

Fick platta och de sju små skruvarna uttagna från foten idag. Allt flöt på hur bra som helst och fick som vanligt ett jättebra bemötande. Jag har alltså fortfarande bara bra saker att säga om den svenska sjukvården. :)

fast vi har en moderat regering :skrämd

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Drar du lika snara och förhastade slutsatser av ett enda litet ingrepp som råkar passa målen i den här förödande usla soppan, dvs polikliniska operationer, som Palle71. När något lyckas är det minst av allt politikernas förtjänst. Därvidlag är det en blocköverskridande jämnhet. När något däremot tillstöter vid de här snabba cash-ingreppen, det är då man får se hur nermonterad handlingsberedskapen är. Sen finns det en häpnadsväckande insiktslös gaphals i tråden som vill gå från kass till värre och de som har en övertro p g a enstaka framgångsexempel, ingetdera imponerar.

Tråden är dock helt ok underhållning. Tack och bock för det alla!:hej

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag har jobbat väldigt mycket inom både det kommunala/statliga och privata företag. Både på golvet och i chefspositioner.

Skillnaden är enorm.

Vi kan ju vara överens om att vi inte är överens i alla fall. :)

Ja, jag är både förvånad och upprörd! Inte nog med att moderaterna regerar landet, de regerar även i Skånes landsting! :D

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Så du "vet"? Ok, då måste jag genast ändra mig. Jag antar att ungefär ALLA andra inklusive mina vänner som jobbar inom tex Göteborgs kommun hittar på att de har det lökigt och att det är en massiv skillnad i arbetsbörda mellan likvärdiga jobb i offentlig och privat sektor.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Drar du lika snara och förhastade slutsatser av ett enda litet ingrepp som råkar passa målen i den här förödande usla soppan, dvs polikliniska operationer, som Palle71. När något lyckas är det minst av allt politikernas förtjänst. Därvidlag är det en blocköverskridande jämnhet. När något däremot tillstöter vid de här snabba cash-ingreppen, det är då man får se hur nermonterad handlingsberedskapen är. Sen finns det en häpnadsväckande insiktslös gaphals i tråden som vill gå från kass till värre och de som har en övertro p g a enstaka framgångsexempel, ingetdera imponerar.

Tråden är dock helt ok underhållning. Tack och bock för det alla!:hej

Tyckte inte det så mycket var politikernas förtjänst, utan mer teamet som opererade mig, även om vårdpolitiken som förs gjorde det möjligt, det vill säga, de har avsatt skattemedel till ett sjukhus, maskiner och personal. Och en massa isolerade ingrepp blir till sist statistik, om man räknar ihop tillräckligt många.

Hur som, jag vet att vården inte är perfekt! Jag vet att saker kan förbättras och det tycker uppenbart andra också i tråden. Det som skiljs åt är väl hur man når dit.

Grattis, förstås!

Tack!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Så du "vet"? Ok, då måste jag genast ändra mig. Jag antar att ungefär ALLA andra inklusive mina vänner som jobbar inom tex Göteborgs kommun hittar på att de har det lökigt och att det är en massiv skillnad i arbetsbörda mellan likvärdiga jobb i offentlig och privat sektor.

Jag har en kompis som känner en som säger att det var si och så... Joråsåatte. :rolleyes: Att dina vänner drar benen efter sig när de arbetar offentligt säger mer om deras arbetsmoral än om organisationens ursprung, offentlig eller privat.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Hur skulle deras lönesituation och "övertid" se ut om dom tog motsvarande arbete i någon offentlig sektor?

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Det har jag också och tycker inte det är någon större skillnad.

Arbetstiden gick via stämpelklocka. Det trixades något kopiöst med denna. Man hade satt i system att jobba in ett par minuter varje dag som akumulerades och till slut gav en massa ledighet att ta ut. Givetvis så jobbades det inte under dessa minuter utan man satt med en kopp kaffe och väntade.

I detta jobbet ingick det att vara jour emallanåt. Jag överdriver inte när jag säger att cirka 40% av dom anställda hade avsagt sig jouren beroende på påstådda psykiska åkommor vilket givetvis inte var sant.

Det jobbades även friskt med olika privata projekt i verkstaden på arbetstid och allt ordinarie som var tråkigt lämnades i en pärm till sommarjobbarna.

Attityden bland anställda inom kommun och landsting verkar i princip generellt vara att man aldrig lyfter ett finger extra utan att få rejält betalt för det och att man endast är där för sin egen skull.
Tycker mig sett detta bland mina vänner som är anställda inom det offentliga. Det snackas alltid om övertidsersättningar, kompledighet och att kolla upp allt chefen gör med facket.

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Arbetstiden gick via stämpelklocka. Det trixades något kopiöst med denna. Man hade satt i system att jobba in ett par minuter varje dag som akumulerades och till slut gav en massa ledighet att ta ut. Givetvis så jobbades det inte under dessa minuter utan man satt med en kopp kaffe och väntade.

I detta jobbet ingick det att vara jour emallanåt. Jag överdriver inte när jag säger att cirka 40% av dom anställda hade avsagt sig jouren beroende på påstådda psykiska åkommor vilket givetvis inte var sant.

Det jobbades även friskt med olika privata projekt i verkstaden på arbetstid och allt ordinarie som var tråkigt lämnades i en pärm till sommarjobbarna.

Attityden bland anställda inom kommun och landsting verkar i princip generellt vara att man aldrig lyfter ett finger extra utan att få rejält betalt för det och att man endast är där för sin egen skull.
Tycker mig sett detta bland mina vänner som är anställda inom det offentliga. Det snackas alltid om övertidsersättningar, kompledighet och att kolla upp allt chefen gör med facket.

Mmmm... Sådant förekommer bara precis på offentliga arbetsplatser och aldrig någonsin på privata. :rolleyes:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Mmmm... Sådant förekommer bara precis på offentliga arbetsplatser och aldrig någonsin på privata. :rolleyes:

Det beror nog främst på arbetsplatsens storlek och karaktär tror jag. Jag har aldrig haft så lökigt som på en privat arbetsplats. Samtidigt har jag aldrig haft det så hektiskt som hos en annan, privat arbetsplats.
Vad blir kontentan av detta?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nu har ju diskussionen glidit iväg lite från TS,

Mäniskan har evolutionernat till att bli en lat och bekväm art.

Går det att få samma utdelning med mindre antal brända kalorier så gör man det, oavsett om det är privat eller offentlig verksamhet.

Är det nu så att det myglas innom stat, kommun och landsting så kan man ju bara konstatera att en usel ledning är tillsatt, Mao ett borgerligt misslyckande.

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det beror nog främst på arbetsplatsens storlek och karaktär tror jag. Jag har aldrig haft så lökigt som på en privat arbetsplats. Samtidigt har jag aldrig haft det så hektiskt som hos en annan, privat arbetsplats.
Vad blir kontentan av detta?

Ungefär vad jag hela tiden försöker säga, att arbetsplatser per automatik inte är semesterparadis bara för att de drivs i offentlig regi.

tkdrille

Guest

Går det att få samma utdelning med mindre antal brända kalorier så gör man det, oavsett om det är privat eller offentlig verksamhet.

Är det nu så att det myglas innom stat, kommun och landsting så kan man ju bara konstatera att en usel ledning är tillsatt, Mao ett borgerligt misslyckande.

Göran persson myglar väldigt mycket visst.
Hans regering totalförstörde en hel bransh dessutom. Förr var taxi ett bättre betalt yrke än nu.
Nu är de så pass illa att bolagen inte klarar av det längre.
Ett lyckat drag från den tiden verkligen :)

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x

Inte helt riktat till dig, men, diskussionen om människans medfödda (evolution) fallenhet för lättja är jag villig att ifrågasätta.

Besök valfri förskola. Ungarna har ingen "vinning" i att försöka ta sig upp för ett snöberg men gör det iaf. Tänk Nietzsche.

Inte vårat fel att vi är lata, vi blev fostrade till det. Förutom Bazooka.

Strävan är målet. Djupt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Göran persson myglar väldigt mycket visst.
Hans regering totalförstörde en hel bransh dessutom. Förr var taxi ett bättre betalt yrke än nu.
Nu är de så pass illa att bolagen inte klarar av det längre.
Ett lyckat drag från den tiden verkligen :)

Nu förstår jag inte alls, en avreglerad/privatiserad marknad är ju manna för folket.

Den är ju självreglerande och anpassar sig själv till ett konkurrenskraftigare och och för oss kunder bättre, billigare och effektivare alternativ:fakta

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inte helt riktat till dig, men, diskussionen om människans medfödda (evolution) fallenhet för lättja är jag villig att ifrågasätta.

Besök valfri förskola. Ungarna har ingen "vinning" i att försöka ta sig upp för ett snöberg men gör det iaf. Tänk Nietzsche.

Inte vårat fel att vi är lata, vi blev fostrade till det. Förutom Bazooka.

Strävan är målet. Djupt.

Nja, att ungar strävar är för att vara kompetativa mot sina gelikar, vara klara för strid eller strapatser, när det är över tar lättjan vid.

Vi är skapta för att spara på våra resurser, ligger i vår natur och att påstå något annat är lögn.

Med det inte menat att vi alltid latar oss, men vem är villig att gå till jobbet och ge 100 % av tidigare energi även om vi skulle få betalt oavsett?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati