Jag sitter helst inte i några köer. Har bara varit hos vården för egen räkning ett par gånger pga MC-krascher och då är man illa tvungen att gå dit. Man skickas hit och dit och remiss lite varstans. Sjukt ineffektivt. Fast det är ju själva organisationen som är krånglig. Däremot har jag suttit med både vänner och anhöriga som har skadat sig av diverse olyckor. Jag får uppfattningen av gnälligast går först ibland faktiskt.
Efter en arbetsplatsolycka en gång fick arbetskamrat(som hade fått in armen mellan två metallvalsar) visa på en skala 1-10 hur ont han hade (töntig grej). Han satte typ 5 för att han inte är sjåpig av sig. Jag såg ju att han hade ondare. Sen såg man inte röken av nån personal på några timmar. Det var väl tre andra som satt där och snorade. Tro fan att den där killen från Sporthoj sydde ihop sig själv. Han hade väl inte tid att sitta där och vänta.
Jag är själv en person som suttit i väntrummet på akuten väldigt många gånger, kalla mig oförsiktig.
Dom gånger det varit riktigt bråttom så har man gjort en bra triage och då har det gått undan.
De gånger det bara varit fråga om att sys ihop och där det inte varit risk för att jag skulle blöda ut har jag snällt fått vänta på en läkare som tråcklat ihop mig och se kruppande småbarn bara glida förbi.
Att din osjåpiga arbetskamrat fick vänta har han ju bara sig själv att skylla, hade han svarat ärligt på den töntiga frågan så hade det nog gått fortare, men man får lida om man skall envisas att vara en tuffing.
Sist när jag gjorde en ordentlig klota med hojen så fick jag en utskällning av sköterskan som satt i förfilter på Helsingborgsakuten, jag kom inlinkande rejält slagen och hon blev vansinnig för att jag inte kom in med ambulans utan hade envisats med att bli körd av frugan som polarna ringt efter då jag inte lät dom ringa en ambulans.
Från det jag klev in på akuten tills jag låg flådd på kläderna uppe på röntgen så tog det inte 10 minuter.
jag gjorde säkert så att en hel del av dom som suttit och väntat i timmar fick några ytterligare timmar att läsa dum urusla tidningarna.
Här i hbg har man ett förfilter på akuten där dom som kan få den hjälp dom behöver på sin vårdcentral inte kommer in i dom ordinarie väntrummen utan hänvisas att söka hjälp på just sin vårdcentral.
När man sitter där i väntrummet ser man ju inte dom där 2 ambulanserna som kom från bilolyckan och som tog alla tänkbara resurser ett tag.