Nu visar ju rapporten på genomsnitt och inte enstaka fall, om det lönat sig för dig, betyder det ju bara att för någon annan har det varit en förlust. Om vi nu tittar i rapporten infinner sig omedelbart frågan varför det lönar sig att utbilda sig i andra länder men inte här? Bibliotikarier utbildar man nog överallt.
Japp, du har en poäng. Sverige har ju varit ett land med mycket arbete inom tung industri, där lönerna pressats uppåt, så jämför man med folk som vidareutbildat sig är kanske inte skillnaderna jättestora. Men måste de vara det? Så länge man inte gör en förlust av att ha utbildat sig så tycker jag det är ganska ok, för det är inte bara lön. Man ska arbeta en väldans massa år, så hellre ett kul jobb än ett man skulle vantrivas med.
Ensamstående får underhåll och bidrag, i realiteten två löner alltså.
Mmm... Men de slipper arbeta 14 timmar om dagen för att få mat på bordet, så ett arbete räcker.
Jag har inget emot skatter, däremot förespråkar jag ett annat sätt att beskatta inkomster. T.ex slopad inkomstskatt och ökad moms. d.v.s vi skattar när vi utnyttjar resurser. Momsen kan man ju också differentiera för att styra konsumtion, t.ex bort från sallad och mot alkohol och cigg för att minska pensionsbördan.
Intressant tanke, med högre moms och slopad inkomstskatt, även om jag själv inte håller med om att den skulle slopas, utan bara sänkas.
Tack för dagens första leende, hur man skulle använda momsen för att styra konsumtionsmönstret.