Speed Triple-tråden Sthlm

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Den mattsvarta är snabbast.
Antagligen så är den vita liiiiiiite snabbare än den blanksvarta. :D

Va sjutton...

-blank svart med mkt vax = lite luftmotstånd.

-matt svart utan mkt vax = mkt porer och strävt = mkt luftmotstånd.

tänk er därtill en flyscreen som styr undan luften.... ojojoj! ...och pipor som inte stoppar luftens passage runt fötterna utan som sitter dolt bakom benen!

Ha en trevlig helg, -nu ska det hem och putsas hoj tror jag! :tungan
 

mba

white lightning
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
speed triple -06
Va sjutton...

-blank svart med mkt vax = lite luftmotstånd.

-matt svart utan mkt vax = mkt porer och strävt = mkt luftmotstånd.

Du har rätt Tompa, men det finns mer att göra. Som alla vet är svart ingen färg utan det innebär att inget av ljuset reflekteras. Dvs. att alla fotonerna "stannar" i färgern denna rörelseenergi tas därför upp av cyckeln och bromsar den. Den vita färgen reflekterar dock en mycket större del av dessa och bromsas därför mindre.:yoparty

Vem som är snabbast behöver vi kanske inte orda mer om då, va.... :)
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Thanx for nothing då!:mad: Jag lovar, den där Pandajäveln blir strimlad till sushi på slutet!:mad:

:rofl :rofl :rofl :rofl

Mattsvart och mattsvart my ass. Prata ni...min var ju inte ens där...

Nä just det, vart var du? :mad:
Satt på samma parkbänk som skotten i tanto å pimplade åbro 7.2 :FU

Maximilia & jag drar från skogis strax efter 09.00 imorgon, mot rosenhill för en morgonfika. Häng med å fika vettja! Sen är det fire upp vid 10-tiden där för vidare färd mot Nyköping-Oxelösund. Ser ut att bli en 15-20 hojjar kanske.
 
Last edited:

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Söndagsåka!:yoparty

Jag tänker dra en sväng på söndag och kanske käka lunch eller nåt en bit från stan. Blir inga längre avstånd, då jag har beredskap som löper över helgen...:gnissla Magniffen och Maximilia hakar nog på och fler vore ju åxå skoj! Kan bli att utforska Saltsjöbaden och Älgö...:tummenupp

Avresa från baksidan kåken där jag bor vid 11-11.15 typ...?

Tråden kollas imorgon bitti/f.m. och adress kan PM:as till intresserade resenärer, som inte vet vart mitt hus bor...:rolleyes:
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Söndagsåka!:yoparty

Jag tänker dra en sväng på söndag och kanske käka lunch eller nåt en bit från stan. Blir inga längre avstånd, då jag har beredskap som löper över helgen...:gnissla Magniffen och Maximilia hakar nog på och fler vore ju åxå skoj! Kan bli att utforska Saltsjöbaden och Älgö...:tummenupp

Avresa från baksidan kåken där jag bor vid 11-11.15 typ...?

Tråden kollas imorgon bitti/f.m. och adress kan PM:as till intresserade resenärer, som inte vet vart mitt hus bor...:rolleyes:

Oh kan bli aktuellt för min del! Vart bor ditt hus? Pm:a mig!
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC

...Blev det! En riktig gourmet-runda där Socker-Conny till och med fick med sig doggy-bag hem!:D Vi hjälpte först till att tömma kiosken ute på Älgö för säsongen och sen stannade vi och åt upp oss hos systrarna Delselius vid Grisslinge:va , när inte paPs hade tid att släppa hammaren för att komma till fastlandet och fika med oss. Fint väder och ganska lagom temp, en helt OK runda!:tummenupp

Har precis tagit en omväg via Svea Donken på väg till garaget, så det blev lite stadsgasa idag åxå!:yoparty

Nästa gasa-runda som diskuterats mellan mej och Magniffen är att Bulta oss iväg på en långlunch (kan väl bli typ2-2,5h) ute i Rosenhill någon av dagarna tis-ons-tors. Ska kika lite på YR.NO och se vad kristallkulan säger...:gnissla Ju fler, desto roligare...:tummenupp
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Ska ni inte med R.A.T på onsdag? Fick mail av Mailn att det blir kvällsåka med fika...? Tänkte åka om det inte regnar...
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Ska ni inte med R.A.T på onsdag? Fick mail av Mailn att det blir kvällsåka med fika...? Tänkte åka om det inte regnar...

Jaaa! När du säger det... Fick åxå mail för några dar sen... Ska kolla om jag kan lösa det med kidsen på nåt sätt. Då kakar jag på det med!
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Ska ner till storstan fredag-lördag. Nån som e sugen på en sväng på lördag om vädret tillåter. E de skitväder tar jag bilen ner, men enligt verdens vejer (dmi.dk) så lyser en stor sol över Sthlm på lördag :tummenupp . Det blev ju norra sidan förra gången jag var ner så south side skulle inte vara helt fel.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Du har rätt Tompa, men det finns mer att göra. Som alla vet är svart ingen färg utan det innebär att inget av ljuset reflekteras. Dvs. att alla fotonerna "stannar" i färgern denna rörelseenergi tas därför upp av cyckeln och bromsar den. Den vita färgen reflekterar dock en mycket större del av dessa och bromsas därför mindre.:yoparty

Vem som är snabbast behöver vi kanske inte orda mer om då, va.... :)

Ok, svart är ingen färg och vitt är alla färger men så här ligger det till i verkligheten.

I vacuum är ljushastigheten lika för alla färger men eftersom vi inte har vacuum och speciellt inte just nu med allt regn så leder det faktum att ljusets hastighet i ett transparent media beror av våglängden till att blå är absolut snabbast.

Om vi applicerar "Stefan-Boltzmanns lag", "Wiens förskjutningslag" och
Plancks strålningslag på de 2 ytterligheterna Blått resp. Rött ljus

Bått ljus = kort våglängd = låg hastighet = låg repellerande kraft vid reflektion
Rött ljus = lång våglängd = hög hastighet = stor repellerande kraft vid reflektion.

Eftersom fotoner har massa och det reflekterade blåa ljuset har lägst hastighet så kommer den blå färgen ge lägst repellationsenergi (=lägst "ljusmotstånd" ) alltså är en blå triple snabbast.

vsb.:fakta

Det kommer ev. att kunna demonstreras "on the south-side" på lördag av två blå missiler.:tummenupp.

Självklart är dom absolut snabbast om det är mycket ljus (=sol) eftersom alla andra fjollfärger bromsas mest då-:D

(Hm ? Jag måste mycket motvilligt även påpeka att en perfekt svartkroppsstrålare absorberar allt ljus så det är möjligt att en duktigt mattsvart (länstrafikgruppen förbjude) kan vara obetydligt snabbare än en blå i skymmning då den nästan inte syns.):mad:
 
Last edited:

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Ok, svart är ingen färg och vitt är alla färger men så här ligger det till i verkligheten.

I vacuum är ljushastigheten lika för alla färger men eftersom vi inte har vacuum och speciellt inte just nu med allt regn så leder det faktum att ljusets hastighet i ett transparent media beror av våglängden till att blå är absolut snabbast.

Om vi applicerar "Stefan-Boltzmanns lag", "Wiens förskjutningslag" och
Plancks strålningslag på de 2 ytterligheterna Blått resp. Rött ljus

Bått ljus = kort våglängd = låg hastighet = låg repellerande kraft vid reflektion
Rött ljus = lång våglängd = hög hastighet = stor repellerande kraft vid reflektion.

Eftersom fotoner har massa och det reflekterade blåa ljuset har lägst hastighet så kommer den blå färgen ge lägst repellationsenergi (=lägst "ljusmotstånd" ) alltså är en blå triple snabbast.

vsb.:fakta

Det kommer ev. att kunna demonstreras "on the south-side" på lördag av två blå missiler.:tummenupp.

Självklart är dom absolut snabbast om det är mycket ljus (=sol) eftersom alla andra fjollfärger bromsas mest då-:D

(Hm ? Jag måste mycket motvilligt även påpeka att en perfekt svartkroppsstrålare absorberar allt ljus så det är möjligt att en duktigt mattsvart (länstrafikgruppen förbjude) kan vara obetydligt snabbare än en blå i skymmning då den nästan inte syns.):mad:

These go to eleven
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Ok, svart är ingen färg och vitt är alla färger men så här ligger det till i verkligheten.

I vacuum är ljushastigheten lika för alla färger men eftersom vi inte har vacuum och speciellt inte just nu med allt regn så leder det faktum att ljusets hastighet i ett transparent media beror av våglängden till att blå är absolut snabbast.

Om vi applicerar "Stefan-Boltzmanns lag", "Wiens förskjutningslag" och
Plancks strålningslag på de 2 ytterligheterna Blått resp. Rött ljus

Bått ljus = kort våglängd = låg hastighet = låg repellerande kraft vid reflektion
Rött ljus = lång våglängd = hög hastighet = stor repellerande kraft vid reflektion.

Eftersom fotoner har massa och det reflekterade blåa ljuset har lägst hastighet så kommer den blå färgen ge lägst repellationsenergi (=lägst "ljusmotstånd" ) alltså är en blå triple snabbast.

vsb.:fakta

Det kommer ev. att kunna demonstreras "on the south-side" på lördag av två blå missiler.:tummenupp.

Självklart är dom absolut snabbast om det är mycket ljus (=sol) eftersom alla andra fjollfärger bromsas mest då-:D

(Hm ? Jag måste mycket motvilligt även påpeka att en perfekt svartkroppsstrålare absorberar allt ljus så det är möjligt att en duktigt mattsvart (länstrafikgruppen förbjude) kan vara obetydligt snabbare än en blå i skymmning då den nästan inte syns.):mad:

Detta är ju allmän fakta som paps beskriver. Konstigt att ingen annan verkar fatta......:va
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Om vi applicerar "Stefan-Boltzmanns lag", "Wiens förskjutningslag" och
Plancks strålningslag på de 2 ytterligheterna Blått resp. Rött ljus

Bått ljus = kort våglängd = låg hastighet = låg repellerande kraft vid reflektion
Rött ljus = lång våglängd = hög hastighet = stor repellerande kraft vid reflektion.

Eftersom fotoner har massa och det reflekterade blåa ljuset har lägst hastighet så kommer den blå färgen ge lägst repellationsenergi (=lägst "ljusmotstånd" ) alltså är en blå triple snabbast.

vsb.:fakta

Vilken skola gick du i:va "Två ytterligheter, Blått och Rött" :confused:

Jag fick lära mej "ROGGBIV" i skolan - Röd, Orange, Gul, Grön, Blå, Indigo och VIOLETT!! :fakta :fakta :fakta :fakta :fakta

Jag har sett nån Trippel i lite scary färg på Blocket förut, undrar om den finns kvar till försäljning...:va

Ev. kommer mina parentesar ner till byn till helgen, så jag kanske, kanske har barnpassning grejad på lördag... Då skulle jag ju kunna ligga lite före de där två blå missilerna och reka vägen framför dem...:D

EDIT: Antar förresten att Stefan Boltzman och Planck e ett par av dina arbetskamrater paPs och Wien... Har du bokat resa dit nyss, eller...:va
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vilken skola gick du i:va "Två ytterligheter, Blått och Rött" :confused:

Jag fick lära mej "ROGGBIV" i skolan - Röd, Orange, Gul, Grön, Blå, Indigo och VIOLETT!! :fakta :fakta :fakta :fakta :fakta

...................

Vad jag vet finns det varken någon indigo eller violett triple i orginal. Men visst violett kanske kan vara något att tänka på när det är dags för omlackering.

Turbo + violett måste vara en oslagbar combo.:yoparty

Först skall jag dock få på mitt nya drivpaket.

Hur er´e med chrom? :confused:

Nej, nej, .....nej. Det bromsar av helvete. Reflekterar ju allt fet-mycke.
 
Last edited:

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Åka?

Jag drar nog ut på en lunchrepa imorgon och ska även försöka hinna med R.A.T-trippen på kvällen. Enligt www.yr.no verkar det bli riktigt skapligt imorgon! (Jag vet paPs...:pannkyss ) Är det fler som är sugna på lunchsvängen? Antingen kan man ju dra ut mot Värmdö eller Saltsjöbaden-hållet (Älgö har fina vägar) eller så kan vi dra Bulten till Rosenhill och käka där...?

EDIT: Uppdaterad väderprognos visar fint idag PÅ DAGEN, men sämre till kvällen. Det innebär att jag SKA iväg på lunch idag, men får se hur det blir ikväll... Kom igen nu trådbröder! Ska jag behöva slåss ensam emot sparvarna i Rosenhill...:confused:
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top