Spelat in porrfilm och ångrat sig..

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kakan skrev:
...visst är vi alla olika men jag anser fortfarande att alla kan säkert klara av att jobba om dom/man vill eller har jag fel?

Du har fel! ALLA KAN inte jobba även om de själva inget hellre skulle vilja. ALLA skulle må bättre av att ha ett jobb eller en aktivitet där han/hon får känna sig behövd och där man känner nytta och som ger rutiner i vardagen. Tyvärr är deta inte möjligt för alla av olika anledningar. Begränsningarna finns oftast inte hos individen, även om dessa individer finns, utan hos arbetsgivarna, tyvärr!

Att aktivera en individ vare sig han/hon mår dåligt är en metodik jag tror på så jag är på inget sätt mosåndare till att man skall försöka göra VÄLDIGT mycket för att få ut en individ i arbetslivet. Men samtidigt måste man vara realist och då inser man, tyvärr, att det är en utopi att lyckas till 100%.

// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Biturbo skrev:
Klart som fan tjejen mår dåligt om hon gått hemma i 10 år och det enda hon har att fundera är på hur dumma killarna var som lurade henne in i detta..

För i helvete.. Det är väl dags att släppa sargen å komma in i matchen..

Visst men det krävs bra mycket mer än vad många mäktar med. Dessutom tycker jag mig kunna tlka i artikeln att det här med porrfilmsinspelningen bara är en liten detalj i den här flickans liv som gör att hon mår dåligt! Men tidningarna vill ju sälja så då valde man at fokusera på det som är mest uppseendeväckande. Och reaktionerna lät ju inte sig vänta. Åt minstånde inte på detta forum!

// Niklas

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Avarage skrev:
Visst men det krävs bra mycket mer än vad många mäktar med. Dessutom tycker jag mig kunna tlka i artikeln att det här med porrfilmsinspelningen bara är en liten detalj i den här flickans liv som gör att hon mår dåligt! Men tidningarna vill ju sälja så då valde man at fokusera på det som är mest uppseendeväckande. Och reaktionerna lät ju inte sig vänta. Åt minstånde inte på detta forum!

// Niklas

Det är ingen artikel. Det är en insändare som publicerats på Aftonbladet debatt. Både i nätupplagan och på papper.

Och debatt blev det. :rolleyes:

Jag tolkar insändaren som att hon vill ge ett varnande exempel på hur jävla dåligt man kan må av att göra en porrfilm. Det kan absolut vara på sin plats när världen och porrvärlden är som den är. :näsblod

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Avarage skrev:
Du har fel! ALLA KAN inte jobba även om de själva inget hellre skulle vilja. ALLA skulle må bättre av att ha ett jobb eller en aktivitet där han/hon får känna sig behövd och där man känner nytta och som ger rutiner i vardagen. Tyvärr är deta inte möjligt för alla av olika anledningar. Begränsningarna finns oftast inte hos individen, även om dessa individer finns, utan hos arbetsgivarna, tyvärr!

Att aktivera en individ vare sig han/hon mår dåligt är en metodik jag tror på så jag är på inget sätt mosåndare till att man skall försöka göra VÄLDIGT mycket för att få ut en individ i arbetslivet. Men samtidigt måste man vara realist och då inser man, tyvärr, att det är en utopi att lyckas till 100%.

// Niklas

Så du menar att min mamma är undantaget då eller :va Mamma har kämpat i mer än 10 år för att inte bli sjukpensionär ska jag då säga...
visst finns det de arbetsigavare som inte vill eller orkar ställa upp på en anställd som är sjukskriven hel eller del tid...
men jag har måt psykiskt dåligt själv...jag var aldrig hemma och älta de jag tog tag i det och såg till att komma ur det...nånstans vill jag tro att alla kan bara dom vill. Eller så är det tack vare mina föräldrars enträgna tjat om att jobba ska man, som gjort att jag är en som klarar av att fortsätta jobba trots att man mår dåligt.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Kakan skrev:
....
visst finns det de arbetsigavare som inte vill eller orkar ställa upp på en anställd som är sjukskriven hel eller del tid...
......

...

Det är ett j-a ohyfs att vi svenskar kräver att våra arbetsgivare ska se till att vi är friska och försörja oss om vi är sjuka. Någonstans är det ju så att en arbetsgivare betalar oss för att jobba, inte för att vara sjuka. Jag kan inte förlika mig med tänket att det är arbetsgivarens plikt att ta hand om oss om vi går sönder. Vi ska väl ha en sjukvård till det? Eller varför inte fack och sociala myndigheter.

Det vi håller på med nu, när ansvaret för de sjuka knuffas över på arbetsgivaren att alla företagare med förnuft kommer anställa unga singelkillar i så stor utsträckning som möjligt. De blir inte på tjocken och är inte sjukskrivna lika mycket. ...Det är hemska framtidsutsikter där man som arbetsgivare måste välja arbetskraft efter hälsotillstånd och inte kompetens.

Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Raid72 skrev:
Ja, vi fråntar allt och alla deras rätt att bestämma över sig själva och överlåter allt åt staten! Bra Idé! :tummenupp Eller...?

Har fattat många dumma beslut men de står jag för och har fått leva med. Inget som jag bölar om i en tidning och snyltar på skattebetalarna i över 10år. 10års snyltande för att jag har fattat ett korkat beslut i myndig ålder?! Please...

Emapti i all ära, men hon förtjänar ingen. Nej, jag är ingen snorig sporthojsåkare. Faktiskt född tidigt 70-tal. Spara empatin till de som verkligen förtjänar den istället.

Det är ett sånt fruktansvärt mesande med personer i detta land. Brottslingar ska vi inte prata om, det enda det inte mesas med så är det väl brottsoffren. Men det hon har gjort borde nästan klassats som brottsligt! Det borde fasen finnas en lag mot att vara (för) korkad! Hon får pröjs för att ställa upp på sex framför kameran och sen ska vi betala för att hon senare vaknar upp ur sin dvala och kom på att det här var nog "lite dumt"...

Suck it up! Säger jag bara...

Taskigt beslut, tråkigt för dig. Men det var ingen annan än du som fattade beslutet. Sen får ni komma dragandes med grupptryck, taskig uppväxt, hade precis brutit en nagel. Spelar ingen roll! Det är ni som fattar era beslut, det är ni som håller i rodret och formar era liv. Ingen annan. Visst är det bekvämt att skylla på sin bakgrund men alla har möjligheten att göra rätt, det är enklare att skylla på en taskig bakgrund men det beslutet är upp till dem.

Nu tycker väl flera av er plyshgubbar/kvinnor att jag är en kall j-vel. Så är inte fallet, jag anser bara att empati ska visas de som förtjänar det, hon förtjänar inget. De som sätter sig packade i en bil och kör ihjäl en kompis eller annan oskyldig tycker jag inte förtjänar någon heller. Återigen det här med ansvar för sina handlingar. Förstår hans/hennes lidande men hur mycket ska inte dens föräldrar/hustru/barn lida av ett pucko som sätter sig packad bakom ratten? Återigen det här med missriktad empati, lägg den på offren istället.

Våldtagen, misshandlad, bestulen, flygkrasch, skeppsbrott, svältkatastrof mm mm. Det är dessa offer som förtjänar empati, inte någon som med egen vilja i mer än myndig ålder (även om hon vill få det att låta som att hon vart tvingad), utför ett arbete och får betalt för det. Att hon sen har mage om att gå ut i tidningen och pipa om hennes egen dumhet gör henne bara än mer korkad.

My 2C!

/R

Kunde itne sagt det (mycket) bättre själv :Bugar

EDIT: Å stava det hade jag visst inte heller kunnat...

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Kakan skrev:
Så du menar att min mamma är undantaget då eller :va Mamma har kämpat i mer än 10 år för att inte bli sjukpensionär ska jag då säga...
men jag har måt psykiskt dåligt själv...jag var aldrig hemma och älta de jag tog tag i det och såg till att komma ur det...nånstans vill jag tro att alla kan bara dom vill. Eller så är det tack vare mina föräldrars enträgna tjat om att jobba ska man, som gjort att jag är en som klarar av att fortsätta jobba trots att man mår dåligt.

Försök lyssna på vad jag skriver. ALLA ÄR INTE LIKA. Gratis till både dig och din mor som kämpar på, det är tarkt gjort men ALLA har inte samma inneboende styrka och orkar inte så enkelt är det. Det betyder inte att din mamma eller du är ett undantag utan at du/ni hör till en grupp människor som HAR ork/djävlar anamma vilket i deta samanhang är oerhört possitivt. Vad är det som då säger att ALLA är som din mor eller dig? Inget!

// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Stortryne skrev:

EDIT: Å stava det hade jag visst inte heller kunnat...

Fantastiskt vad mycket bättre livet och sammhället blir när man blir nertryckt och folk i ens omgivning visar på NOLL tollerans och förståelse!

Man behöver inte acceptera allt här i livet men man behöver å andra sidan heller inte trycka ner människor utan anledning!

// Niklas

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Stortryne skrev:
Det är inget at vara ledsen över! Med lite tur så mognar du också så småningom! Jag kan inte förstå varför man skall skriva och skryta över bristande förmåga.... :7peta

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Avarage skrev:
Men du blir bra mycket lätare att manipulera eftersom du i regel har bra mycket sämre självförtroende och vill känna sammhörighet med NÅGON!

// Niklas
Jag vill bara skriva och stötta dig i kampen mot oförståelse och för respekt och empati! :pannkyss
jag tror att vår värld hade mått bättre av det.
Sedan kan jag inte förstå varför folk har så svårt att acceptera att vi alla har olika förutsättningar. Är det verklgen så provocerande?? :confused:
Sedanhar du i mångt och mydket rätt i din kommentar till mitt tidigare inlägg men fatum är att för att manipulation är moralisa värderingar och förmåga till självreflektion minst lika viktiga.
I dessa experiment var det generellt framgångsrika, stabila personer som t.o.m. utsatt medmänniskor för tortyr.
Fast det drabbar ju bara andra....
Lycka till med ditt Sisyfosarbete!

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
bonny skrev:
Jag tror ärligt talat att du skall vara glad att det inte finns en sådan lag! Hela ditt resonemang pekar ju på att du inte tillhör den akademiska toppen i landet, men jag kan ju ha fel!
Om du undrar vad jag menar så är det ofta så att enkla människor ser världen i svart och vitt eftersom det ställer mindre krav på reflektion. De drar också snabba sllutsatser på begränsad information, t.ex. en artikel i Aftinblandet. Vad vet du EGENTLIGEN om denna kvinnan?? Å vad är det som gör dig så unik att du har rätten att uttala dig om andra peroners liv och agerande, fortfarande utan att veta något om bakgrunden?
dessutom har du ju noll koll på hur vi människor fungerar i ett socialpsykologiskt perspektiv. Ingen av de du kallar plyschpersoner har sagt att hon inte har ansvar för sina handlingar, men menar att det finns faktorer runt hennes om kan påverka, henne precis som alla oss andra.

Förresten vad i dina utalande tycker du jag skall tolka osm något annat än att du är en kall dj-el??
Sedan kan du inte skilja på sympati och empati...

Hela den här tråden går ut på vad vi kan läsa i hennes inlägg. Det är ingen artikel utan det är hon själv som har gjort inlägget.
Men du kanske har mer information som vi andra inte har tillgång till? Du känner personen ifråga? Det kanske rent av är DU som skriver under pseudonym?!

Likväl som hon kan komma från knarkande föräldrar som prostituerade henne redan som fyraåring kan hon även vara dotter till en nobelpristagare, född med guldsked i mun. Ingen här har klivit fram och erkänt att de vet något mer än det som står i artikeln, allt är endast antaganden och tolkningar. Vad gör din tolkning mer sann än min?

Det är rätt lustigt att du kan dra slutsatser om min bildning från ett hoprafsat inlägg på en sida som berör sporthojar. Vad som gör det hela än lustigare är att du kritiserar mig för att dra slutsatser av vad jag läser i en tidning. Mycket möjligt att dina eventuella år av högskolestudier och universitet bräcker mig, men jag sänker mig inte till någon töntig vem-kan-pissa-längst tävling. Tycker det är helt irrelevant för diskussionen. Jag är mer än framgångsrik i mitt yrke, det bör räcka.

Min tolkning av det som skrivits till hennes favör är kortfattat:

- Det är synd om henne.
- Klart att hon måste lida.
- Alla kan göra misstag.
- Det är helt ok att hon är sjukskriven.

Sista punkten har inte uttryckts i klarhet från de positivt inställda, men det har heller inte ifrågasatts och därför är, återigen, min tolkning, att de inte ser något fel i det. Med andra ord att det är ok.

Det som gör mig upprörd i hennes handlande är att hon gör ett misstag helt på egen hand, övertalad eller inte. Hon var inte tvingad under hot. Beslutet får dåliga/oönskade/oanade konsekvenser som hon i mitt tycke inte tar ansvar för utan sjukskriver sig och belastar samhällets resurser och vi skattebetalare får stå för hennes dumheter.

Min tolkning, igen då, är ju att detta kanske inte är den klarast lysande stjärnan på himlen om man läser vidare i hennes resonerande hurvida de som gör porrfilm ska ha betänketid och ångerrätt. Men det är inte bara hon och hennes korkade agerande som gör mig irriterad utan det faktum att hon inte är ensam och nu börjar vi komma till pudelns kärna i mitt resonemang.

I och med att det finns fler av dylika personer, som enligt mig inte tar ansvar för sitt handlande. Är det en stor kostnad som jag tycker är helt omotiverad och stjäl resurser från bättre behövande. De som utan egen påverkan har råkat illa ut som flyktingar, misshandlade, våldtagna etc. Att en person som har klantat till det så in i bängen ska sitta och "stjäla" resurser för att hon är korkad DET gör mig förbannad. DET gör att jag varken kan känna empati eller sympati för denna person.

Stå ditt kast. Ryck upp dig och kom in i matchen!

/R

Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Chrille skrev:
...

Det är ett j-a ohyfs att vi svenskar kräver att våra arbetsgivare ska se till att vi är friska och försörja oss om vi är sjuka. Någonstans är det ju så att en arbetsgivare betalar oss för att jobba, inte för att vara sjuka. Jag kan inte förlika mig med tänket att det är arbetsgivarens plikt att ta hand om oss om vi går sönder. Vi ska väl ha en sjukvård till det? Eller varför inte fack och sociala myndigheter.

...

Jo, men gäller det även arbetsskador och olyckshändelser i arbetet?

Kanske konsekvenserna av mera ansvar lagt på arbetsgivare leder till bättre arbetsmiljö och mer fokus på friskvård. Jag tycker inte att det är dumt.

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Chrille skrev:
...

Det vi håller på med nu, när ansvaret för de sjuka knuffas över på arbetsgivaren att alla företagare med förnuft kommer anställa unga singelkillar i så stor utsträckning som möjligt. De blir inte på tjocken och är inte sjukskrivna lika mycket. ...Det är hemska framtidsutsikter där man som arbetsgivare måste välja arbetskraft efter hälsotillstånd och inte kompetens.

:confused: nä nu var de nog inte riktigt så jag menade vad jag menade (inte bra å vara nyvaken å skriva här blir missförstånd då ) var att jag anser att man är anställd så är det väll i arbetsgivarens intresse att den anställde kan komma tillbaka på hel eller deltid??

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Avarage skrev:
Försök lyssna på vad jag skriver. ALLA ÄR INTE LIKA. Gratis till både dig och din mor som kämpar på, det är tarkt gjort men ALLA har inte samma inneboende styrka och orkar inte så enkelt är det. Det betyder inte att din mamma eller du är ett undantag utan at du/ni hör till en grupp människor som HAR ork/djävlar anamma vilket i deta samanhang är oerhört possitivt. Vad är det som då säger att ALLA är som din mor eller dig? Inget!

// Niklas

:huvet okej jag missförstod dej...men nu fattar jag vad du mennar...
Jo och jag hålle rmed dej, alla kan inte vara lika starcka eller ha vänner och familj som hjälper en...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Flamma77 skrev:
Jo.....

Kanske konsekvenserna av mera ansvar lagt på arbetsgivare leder till bättre arbetsmiljö och mer fokus på friskvård. Jag tycker inte att det är dumt.

Det finns naturligtvis en gråzon, men det fruktansvärt illa att en sjukling kan konka ett litet företag bara genom att vara anställd. Kostnaderna blir snabbt stora för en anställd som sliter med hälsan och kommer o går.

Men visst behövs det en blåslampa i röva på arbetsgivarna när det gäller arbetsmiljön.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
bonny skrev:
Jag vill bara skriva och stötta dig i kampen mot oförståelse och för respekt och empati! :pannkyss
jag tror att vår värld hade mått bättre av det.
Sedan kan jag inte förstå varför folk har så svårt att acceptera att vi alla har olika förutsättningar. Är det verklgen så provocerande?? :confused:
Sedanhar du i mångt och mydket rätt i din kommentar till mitt tidigare inlägg men fatum är att för att manipulation är moralisa värderingar och förmåga till självreflektion minst lika viktiga.
I dessa experiment var det generellt framgångsrika, stabila personer som t.o.m. utsatt medmänniskor för tortyr.
Fast det drabbar ju bara andra....
Lycka till med ditt Sisyfosarbete!

Är jag helt ute och reser när jag framlägger hypotesen att de i denna tråden som slagit sig mest för bröstet över "att de minsann tar ansvar för sina handlingar" och alltid väljer rätt och aldrig hamnar i knipa i själva verket är de som är lättast att manipulera?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Raid72 skrev:
I och med att det finns fler av dylika personer, som enligt mig inte tar ansvar för sitt handlande. Är det en stor kostnad som jag tycker är helt omotiverad och stjäl resurser från bättre behövande. De som utan egen påverkan har råkat illa ut som flyktingar, misshandlade, våldtagna etc. Att en person som har klantat till det så in i bängen ska sitta och "stjäla" resurser för att hon är korkad DET gör mig förbannad. DET gör att jag varken kan känna empati eller sympati för denna person.

Stå ditt kast. Ryck upp dig och kom in i matchen!

/R

Med ett enda inlägg, från flickan själv, kan du dra så långtgående slutsatser att du tycker dig ha rätten att nedvärdera henne så totalt som du gör. Eftersom vi inte har mer uppgifter om denna persons status vid tillfället, mer än vad som framgår från hennes artikel, är det ingen idé att spekulera i det men med lite livserfarenhet både från personer med "guldsked i mun" till dem som du också nämner (tyvärr) har jag ett brett spektra av vad som kan påverka en individ i att fatta mer eller mindre dåliga beslut och i våra övrigas ögon väldigt konstiga och oftast fullständigt ologiska beslut.

Om nu flickan vid tillfället i fråga hade valt att polisanmäla männen i fråga, TROTS att hon inte blev hotad och utförde inspelningen av "egen fri vilja" så innebär inte det att hon inte har utsatts för ett övergrepp.

Endast hennes ålder vid tillfället är ett hinder för åtal. Men en individ KAN vara i lika dåligt skick när man är 23 år som när man är 17 år eller 14 år. Skillnaden är endast teoretisk.

Flickan mår dåligt, så mycket är vi nog alla över ens om. Förmodligen dessutom VÄLDIGT dåligt. Men bara för att hon fattade ett dåligt beslut själv så anser du att hon skall ställas utanför sammhällets skyddsnät??? Det är för mig obegripligt så till vida inte ditt resonemang enkom handlar om pengar på kort sikt. För hur vi än vänder och vrider oss så blir en individ som mår dåligt och inte får hjälp en ekonomisk belastning för sammhället vare sig vi vill eller inte. Varför då inte satsa maximalt med resurser att hjälpa dessa människor att snabbare komma ut i förvärvslivet i stället för att göra det hela värre både för individen självt men också för sammhället i form av ökade kostnader?

Nåväl, du har din åsikt och jag respekterar den men delar den inte. Vi tycker helt enkelt olika! That´s it!

En intressant reflektion bara. Hur kan det komma sig att vi har så olika synsätt på en människa som uppenbarligen mår skitkass? Har det med vår livserfarenhet att göra eller bildning eller...?

// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Chrille skrev:
Det finns naturligtvis en gråzon, men det fruktansvärt illa att en sjukling kan konka ett litet företag bara genom att vara anställd. Kostnaderna blir snabbt stora för en anställd som sliter med hälsan och kommer o går.

Men visst behövs det en blåslampa i röva på arbetsgivarna när det gäller arbetsmiljön.

Problemet är väl dem som missköter sig och som utnyttjar en arbetsgivare eller ett socialsystem? Om vi kunde vara säker på att alla som är långtidssjukskrivna gör allt de kan/orkar för att försöka komma tillbaks och att försäkringskassan mfl. verkligen arbetar professionellt och målinriktat mot att individerna SKALL tillbaks till arbetslivet i stället för att tvingas bli stenhårt styrda av en snålt tilltagen budget som urholkas av bidragsfuskare. DEM skulle man klämma åt!

Hmm, jag flyr nog bort i en liten fantasi här för verkligheten ÄRE ju tyvärr inte så vacker som man kanske alltid önskar!

// Niklas

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Flamma77 skrev:
Jo, det beror nog på samma anledning som att hon inte kunde stå upp för sig själv varken före eller under inspelningen.

Varför kan du inte komma på en rimlig anledning till att filminspelningen avbröts när hon uppenbarligen inte fann sig tillrätta i situationen?
Kom på en rimlig anledning till att hon inte avbröt SJÄLV

Må du återfödas som kvinna i ditt nästa liv, så att du för ett annat perspektiv du förvirrade man!
Vad är det som är så mycket värre för en kvinna?
Om jag skulle ha varit i hennes situation (fast kille eftersom vi nog enligt dig inte kan tänka oss in i situationen som en kvinna) DÅ HADE jag gnällt för mig själv men hållt käft!

Åter och åter igen påstår du att buhu männen är så farliga HON HAR FORTFARANDE HAFT ETT VAL!!!!

inget sagt om hur porrindustrin är, men hon har ENBART sig själv att skylla på!

Kakan skrev:
:7peta tro mej empati har jag för denna tjej men att gå i 10 år och tycka att man inte kan jobba eller så...låter mer som att man inte vill jobba...sånt gillar jag dock inte. Men visst är det synd att hon känner sig utnyttjad osv...men de är de där gnället jag inte har nån förståelse för...
Ord.

Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Avarage skrev:
Med ett enda inlägg, från flickan själv, kan du dra så långtgående slutsatser att du tycker dig ha rätten att nedvärdera henne så totalt som du gör. Eftersom vi inte har mer uppgifter om denna persons status vid tillfället, mer än vad som framgår från hennes artikel, är det ingen idé att spekulera i det men med lite livserfarenhet både från personer med "guldsked i mun" till dem som du också nämner (tyvärr) har jag ett brett spektra av vad som kan påverka en individ i att fatta mer eller mindre dåliga beslut och i våra övrigas ögon väldigt konstiga och oftast fullständigt ologiska beslut.

Om nu flickan vid tillfället i fråga hade valt att polisanmäla männen i fråga, TROTS att hon inte blev hotad och utförde inspelningen av "egen fri vilja" så innebär inte det att hon inte har utsatts för ett övergrepp.

Endast hennes ålder vid tillfället är ett hinder för åtal. Men en individ KAN vara i lika dåligt skick när man är 23 år som när man är 17 år eller 14 år. Skillnaden är endast teoretisk.

Flickan mår dåligt, så mycket är vi nog alla över ens om. Förmodligen dessutom VÄLDIGT dåligt. Men bara för att hon fattade ett dåligt beslut själv så anser du att hon skall ställas utanför sammhällets skyddsnät??? Det är för mig obegripligt så till vida inte ditt resonemang enkom handlar om pengar på kort sikt. För hur vi än vänder och vrider oss så blir en individ som mår dåligt och inte får hjälp en ekonomisk belastning för sammhället vare sig vi vill eller inte. Varför då inte satsa maximalt med resurser att hjälpa dessa människor att snabbare komma ut i förvärvslivet i stället för att göra det hela värre både för individen självt men också för sammhället i form av ökade kostnader?

Nåväl, du har din åsikt och jag respekterar den men delar den inte. Vi tycker helt enkelt olika! That´s it!

En intressant reflektion bara. Hur kan det komma sig att vi har så olika synsätt på en människa som uppenbarligen mår skitkass? Har det med vår livserfarenhet att göra eller bildning eller...?

// Niklas

Lite tankar om "sammhällets skyddsnät". Ingen skall väl stå utanför, men hon har ju belastat det (som jag ser det) i onödan i nästan 10 år. Och hur bra är "skyddsnätet" om hon fortfarande inte fångats upp i det? Hade det funkat som det skulle så skulle hon ju "fångats in" långt tidigare av någon som kunnat få henne att förstå att:
- hon har tagit ett beslut att medverka i en porrfilm.
- det är upp till henne själv att bedömma om det var en bra idé eller inte, men hon kan inte få det ogjort vad hon än gör.
- det enda hon kan göra är att gå vidare.
Sedan hade hon skaffat jobb, man, barn, villa, vovve & volvo och levt "normalt" i alla sina dagar.

Alternativen är alltså att hon antingen inte var och fortfarande inte är kapabel att komma på detta själv och gå vidare, eller att hon passar på när hon nu har en bra ursäkt och rider den så långt det går, och skyller allt som går fel på den. Eftersom hon nu ser sig nödd att skriva en såpass lång insändare om det hela, så betraktar jag det senare alternativet som trovärdigast. Då behöver hon inte ha gjort det, men kan mycket lätt ha hamnat i stiuationen att hon inte ens försöker eftersom det ju nog inte går ändå, och då har hon snabbt skapat sig en "självuppfyllande profetia" som upprepar sig i en "nedåtgående spiral".

Därför har jag inte lika mycket empati för kvinnan i fråga som för den som t.ex. blivit påkörd av ett rattfyllo.

PS. Jag ser inte ner på någon för att han/hon gjort porr, prostituerat sig, eller suttit i komunfullmäktige.

PPS. Jo föresten, vid politik går gränsen...

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...