Sporthoj.com Grupp/Onsdagskörning 060906

Status
Ej öppen för fler svar.

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
IronMike skrev:

Något som kanske inte framgått är oxå att ingen visste att han avlidit förrens precis innan vi åkte hem från Sveavägen vid ca 23.20. Detta pga av att han fortfarande andades när han lastades in i helicoptern..

Snälla spekulera inte mer om detta nu, alla som var med ikväll mår tillräckligt dåligt som det är för att orka med en sån här diskussion. Den känns inte rättvist bedömd eftersom du inte har egen erfarenhet från detta året om jag tolkat din text rätt.

Visa hänsyn mot vår hojbroder som gasat vidare mot bättre vägar, och även mot oss som tyvärr fått bevittnat det hela?!....
 

IronMike

Guest
Milla skrev:
2440719 Något som kanske inte framgått är oxå att ingen visste att han avlidit förrens precis innan vi åkte hem från Sveavägen vid ca 23.20. Detta pga av att han fortfarande andades när han lastades in i helicoptern..

Snälla spekulera inte mer om detta nu, alla som var med ikväll mår tillräckligt dåligt som det är för att orka med en sån här diskussion. Den känns inte rättvist bedömd eftersom du inte har egen erfarenhet från detta året om jag tolkat din text rätt.

Visa hänsyn mot vår hojbroder som gasat vidare mot bättre vägar, och även mot oss som tyvärr fått bevittnat det hela?!....
Anl att jag skriver... Är just för att jag åkt med killen ifråga som gick bort..vid några enstaka tillfällen. Det känns skit för mig med.

Men tydligen så måste någon gå bort för att det ska komma på tal med säkerhetsföreskrifter.

Jag var på en sh gruppkörning och tänkte åka med. Men avsaknad av simpla regler men dock så viktiga, samt att man kände sig omgiven av en bunt människor av olika scills, där många aldrig åkt med varandra tidigare.

Gjorde att jag åkte iväg på min egna tur strax innan avfärd. Sen fick jag höra om alla brister.. Sen har man hört varje vecka om div olyckor, eller nära ögat situationer.

Jag tycker det är fruktansvärt det om hänt.. Kan knappt skriva. Men man måste ju försöka få ur sig någon form av konstruktiv kritik. Inget illa menat alls. Jag vill bara starta en diskussion så att körningarna blir säkrare.
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
IronMike skrev:
2440715 JA!

Det finns en gyllene regel för gruppkörningar, som ytterst få håller...När det rör sig om spontana/officiella gruppåkningar där ett gäng kör, där flertalet är nya i gruppen, eller folk som inte känner varandras åkning - så uppstår alltid risker...

Risker som inte uppstår när en grupp åker, där folk känner varandra sen tidigare. Och som följer en regel benhårt:

"Koppla bort backspeglarna" - dvs, man skall aldrig behöva bekymra sig om bakomvarande, hur nära denne ligger. Man skall därmed hålla blicken framåt. Man äger spåret. Medan bakomvarande person, i den mån han kan - med marginal, köra om där det ges utrymme - UTAN att sno spåret som framförvarande äger,.

Jag tycker gruppkörningar är kul initiativ, med det saknas uppenbarligen erfarenhet hos såväl deltagare som arrangörer på sh-onsdagsgrupplörningar. Nästan varje onsdag har det hänt något.... Flertalet som vill hävda sig. Kollar i backspeglarna, tappar rätt spår, blir stressade om någon dyker upp bakom etc.

Om alla bara kunde koppla bort backspeglarna, koncentrera sig framåt. Samt lita på att den bakom inte snor ens spår vid omkörning. Likväl personen bakom visar respekt genom att framförvarande äger sitt spår, och inte ska behöva titta bakåt.

Simlpa regler som fungerar klockrent...men som ingen tagit upp och satt som "simpel regel att följa". Av de jag talat med så har det ju tydligen varit mer el mindre kaos, samt utan att tempot varit spec fort, så har det kännts rentav farligt att åka med gruppen.

Inget illa menat mot de som arrar.. Tycker det är kul initiativ, men man har hela tiden fruktat "snart händer ngt tragiskt". Senaste kanske två månaderna så har det skett ett flertal olyckor, varav ngn körning herromveckan, så var det flera olyckor under samma gruppkörning.

Menar bara att man kanske skulle ge ut ett A4-papper med enkla regler som måste följas, för att man ska få åka med. Så kanske det förebygger någonting..

Till att börja med får du nog hålla isär Onsdagskörningarna och Söndagskörningarna eftersom det är helt olika laguppställningar, den du var på väg till i Älvsjö var nog ingen onsdagskörning.

Vem har du talat med som sagt att det är kaos? Be den personen dra ett PM till mig så jag kan få lyssna på hans åsikter. :tummenupp
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
IronMike skrev:
2440720 Anl att jag skriver... Är just för att jag åkt med killen ifråga som gick bort..vid några enstaka tillfällen. Det känns skit för mig med.

Men tydligen så måste någon gå bort för att det ska komma på tal med säkerhetsföreskrifter.

Jag var på en sh gruppkörning och tänkte åka med. Men avsaknad av simpla regler men dock så viktiga, samt att man kände sig omgiven av en bunt människor av olika scills, där många aldrig åkt med varandra tidigare.

Gjorde att jag åkte iväg på min egna tur strax innan avfärd. Sen fick jag höra om alla brister.. Sen har man hört varje vecka om div olyckor, eller nära ögat situationer.

Jag tycker det är fruktansvärt det om hänt.. Kan knappt skriva. Men man måste ju försöka få ur sig någon form av konstruktiv kritik. Inget illa menat alls. Jag vill bara starta en diskussion så att körningarna blir säkrare.

Tycker inte att man jämföra Söndagsturen med onsdagsturen..Jag åkte med en söndagstur och det var det mest irriterande/frustrerande jag varit med om i hojväg..

Onsdagsturena har alltid varit strukturerade med enkla regler tycker JAG. (Nu är jag ju den som alltid ligger näst sist typ i lugnaste gruppen..)

Efter den onsdagsturen där ett flertal åkte av, utan större personskador tack o lov, så samlades ett antal personer från onsdagsturen och samtalade om hur vi skulle försöka förstärka säkerheten och ännu enklare/bättre regler sattes upp. Alla regler finns som länk i första inlägget på varje onsdagstråd..

Reglerna gås igenom innan grupperna delas upp och sedan kör varje gruppledare dem igen. Vet inte hur mycket tydligare det kan bli? Men hur bra regler det än finns, så går det inte att arrangera körningar där endast de som känner varandra får köra, det skulle ju ta bort halva tjusningen med turerna..

Man kan inte helelr kontrollera någon annas gashandtag...

Konstruktiv kritik är bra, men kanske inte just nu? Du som känt honom måste ju också vara chockad, och det är kanske inte bästa tillfället att försöka formulera sig utan att trampa någon på tårna?

Du är hjärtligt välkommen att delta vid hedrandet imorgon! Jag kände honom inte, men för mig är det ett sätt att bearbeta synen av honom. Jag vill visa min respekt mot honom, hans nära och kära för att han var en av oss i hoj-gemenskapen...
 

IronMike

Guest
Kapten Blåskägg skrev:
2440722 Till att börja med får du nog hålla isär Onsdagskörningarna och Söndagskörningarna eftersom det är helt olika laguppställningar, den du var på väg till i Älvsjö var nog ingen onsdagskörning.

Vem har du talat med som sagt att det är kaos? Be den personen dra ett PM till mig så jag kan få lyssna på hans åsikter. :tummenupp
Sorry, jag skrev fel ang Älvsjö... Blanda ihop dagarna för ngn månad sen. Finns ju en tydlig statistik som visar onsdagskörningarna vs söndagskörningarna som jag snappade upp:

Resultat:
21 mil onsdagsåka = 10-12 avåkningar.
105 mil söndagsåka = 0 avåkningar.

Varför finns det ingen självkritik hos onsdagsgänget när man försöker komma med någon form av kreativ kritik, som bara är väl menat. Varför ska det vara "attack är bästa försvar".. Varför kan man inte komma ihåg alla incidenter och göra något bra av det till nästa år?

Milla skrev:
2440724
Reglerna gås igenom innan grupperna delas upp och sedan kör varje gruppledare dem igen.
Ja, och tydligen finns det lite brister där..om man ser till alla olyckorna, hur de uppstått osv. Jag vill ju inte kliva på någons tår, jag vill ju bara försöka påverka att det tas upp igen, och kanske komma med andra synvinklar på det här med regler.

Milla skrev:
2440724

Konstruktiv kritik är bra, men kanske inte just nu? Du som känt honom måste ju också vara chockad, och det är kanske inte bästa tillfället att försöka formulera sig utan att trampa någon på tårna?
Jag ser allt glasklart. Och jag ser det som ett självklart tillfälle att säga ifrån, samt försöka få det på fråga, att styra upp och göra körningarna säkrare. Jag förstår inte varför man inte kan ta åt sig minsta lilla, utan istället komma med dumma bortförklaringar. Det har skett en mängd olyckor, några kommer med påpekanden, inte för att jävlas, utan för att försöka göra det till något bättre.
 
Last edited:

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
IronMike skrev:
2440725
Varför finns det ingen självkritik hos onsdagsgänget när man försöker komma med någon form av kreativ kritik, som bara är väl menat. Varför ska det vara "attack är bästa försvar".. Varför kan man inte komma ihåg alla incidenter och göra något bra av det till nästa år?

Läs mitt inlägg, tycker det tydligt visar att de som är engagerade verkigen försöker lära sig något av det som hänt!

Sen tror jag att kritik känns mer befogad från de som har en personlig erfarenhet av att ha deltagit i onsdagsturerna i år...

Vi är inte känslokalla, tvärtom..:/
 

IronMike

Guest
Milla skrev:
2440728 Läs mitt inlägg, tycker det tydligt visar att de som är engagerade verkigen försöker lära sig något av det som hänt!

Sen tror jag att kritik känns mer befogad från de som har en personlig erfarenhet av att ha deltagit i onsdagsturerna i år...

Vi är inte känslokalla, tvärtom..:/
Jag var på plats en gång..men jag tog mitt pick och pack innan avfärd å åkte på min egna tur. Jag kände inte att det var värt att åka med. Haft bekanta med på i princip varje tur, och hört om allt elände. Jag vet nog mer om vad som hänt, än många som varit på plats vid de olika olyckorna. Så det har nog ingen betydelse. Har däremot en hel del erfarenhet av gruppkörningar i övrigt, där det aldrig skett en enda olycka, trots högre tempo, och många deltagare, både som jag deltagit på samt arrangerat själv.

Försöker som sagt bara komma med lite konstruktiv kritik. Synd att inte någon av mina kamrater som varit med vid flera tillfällen vågar öppna truten så kanske det skulle se mer trovärdigt ut...

Jag ska runda av nu. Har tänt ett ljus här i min datahörna. Vif ..och hoppas arrangörer och deltagare tar åt sig en gnutta av oppositionens välmenade ord.
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
IronMike skrev:
2440725 Sorry, jag skrev fel ang Älvsjö... Blanda ihop dagarna för ngn månad sen. Finns ju en tydlig statistik som visar onsdagskörningarna vs söndagskörningarna som jag snappade upp:

Resultat:
21 mil onsdagsåka = 10-12 avåkningar.
105 mil söndagsåka = 0 avåkningar.

Varför finns det ingen självkritik hos onsdagsgänget när man försöker komma med någon form av kreativ kritik, som bara är väl menat. Varför ska det vara "attack är bästa försvar".. Varför kan man inte komma ihåg alla incidenter och göra något bra av det till nästa år?

Ja de där siffrorna är ju Warpsykos favoritstatistik :hihi
Om du hade varit med nån gång och träffat mig så tror jag att du hade märkt att jag är ganska ödmjuk inför problemet, tror du mig inte så får du väl fråga nån av de andra.
Jag har inte varit med på nån Söndagskörning så jag vill inte uttala mig om dem även om jag har en uppfattning baserad på folk som kört både onsdagar och söndagar.
Vi har ett "koncept" på onsdagar som vi gillar, annars hade det ju inte kommit 90 hojar.
Olika grupper för olika farter/erfarenhet, alla nya åker lugna gruppen första biten, omkörningar endast på initiativ av den som ska bli omkörd, så krokiga vägar som möjligt, vi håller igen på rakorna för att minska "köra-ifatt-syndromet" i kurvor osv....
Visst, man kan ju dra 10-15 mil på gamla E4:an men personligen tycker jag det suger getpung.
Jag har ju inte köpt en riktig jävla klubba för att köra rakt fram :hihi
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
IronMike skrev:
2440725
Ja, och tydligen finns det lite brister där..om man ser till alla olyckorna, hur de uppstått osv. Jag vill ju inte kliva på någons tår, jag vill ju bara försöka påverka att det tas upp igen, och kanske komma med andra synvinklar på det här med regler.


Jag ser allt glasklart. Och jag ser det som ett självklart tillfälle att säga ifrån, samt försöka få det på fråga, att styra upp och göra körningarna säkrare. Jag förstår inte varför man inte kan ta åt sig minsta lilla, utan istället komma med dumma bortförklaringar. Det har skett en mängd olyckor, några kommer med påpekanden, inte för att jävlas, utan för att försöka göra det till något bättre.

Tyvärr verkar du inte förstå, förmodligen för att du inte känner personerna ifråga, men jag kan GARANTERA dig, att det finns en hel del männsikor som mår jäkligt dåligt just nu. Som tar på sig ansvaret och skulden, och tar åt sig saker de överhuvudtaget inte kunnat påverka...

Självklart är alla förslag på hur vi kan göra det så säkert som möjligt på körningarna välkomna. Kanske dags för ett nytt möte ang. detta i vår, och då är du otroligt välkommen att delta och dela med dig av dina erfarenheter.

Som jag sa så skärptes ju reglerna efter massolyckorna, och efter det så har det inte varit någon olycka förrens idag... Tycker att det säger en del!
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Milla skrev:
2440724 Tycker inte att man jämföra Söndagsturen med onsdagsturen..Jag åkte med en söndagstur och det var det mest irriterande/frustrerande jag varit med om i hojväg...
Om du inte tycker man ska jämföra det två turerna så bör du inte heller göra det själv.

För det första så var det ingen som tvingade dig att ligga i samma grupp som en övningskörare.
(Som endast var med just den gången också.)
Och för det andra så var det en av de allra första turerna, en hel del har förbättrats efter det.
T.ex. sista tre vändorna flöt på MYCKET bättre, även i långsamma gruppen.
Hade du åkt med nån av dom gångerna så hade du antagligen haft ett något mer positivt intryck till körningen.

Ville bara säga det, utan att lägga mig i diskusionen i övrigt.

Kapten Blåskägg skrev:
2440730 Visst, man kan ju dra 10-15 mil på gamla E4:an men personligen tycker jag det suger getpung.
Jag har ju inte köpt en riktig jävla klubba för att köra rakt fram :hihi
Som sagt... typisk fördom från en som ej deltagit på nån söndagskörning.

Vill du inte bli pikad för avåkningar, så behöver du inte pika Söndagsåkat för att vi kör rakt heller.

Observera att detta är mitt första inlägg i onsdagstråden på flera veckor.
Jag har accepterat att vi har olika syn på vad som är "roligt" och säkert.
Det finns folk som är nöjda med söndagskörningen iallafall.
 
Last edited:

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
IronMike skrev:
2440729
Försöker som sagt bara komma med lite konstruktiv kritik. Synd att inte någon av mina kamrater som varit med vid flera tillfällen vågar öppna truten så kanske det skulle se mer trovärdigt ut...

Jag ska runda av nu. Har tänt ett ljus här i min datahörna. Vif ..och hoppas arrangörer och deltagare tar åt sig en gnutta av oppositionens välmenade ord.

Vi tar nog alla mer än gärna emot förslag, men som sagt så är vi kanske inte så motagliga JUST NU, vi har ju trots allt upplevt detta närmare än någon någonsin velat.. Vi kan väl återuppta denna diskussion till våren, då detta var säsongens sista onsdagstur.. :(

War-psycho skrev:
2440733 Om du inte tycker man ska jämföra det två turerna så bör du inte heller göra det själv.

För det första så var det ingen som tvingade dig att ligga i samma grupp som en övningskörare.
(Som endast var med just den gången också.)
Och för det andra så var det en av de allra första turerna, en hel del har förbättrats efter det.
T.ex. sista tre vändorna flöt på MYCKET bättre, även i långsamma gruppen.
Hade du åkt med nån av dom gångerna så hade du antagligen haft ett något mer positivt intryck till körningen.

Ville bara säga det, utan att lägga mig i diskusionen i övrigt.

Jag höll mig i rätt grupp, att det sedan inte fanns regler om vart man ska lägga sig i gruppen efter erfarenhet/körförmåga tar jag inte på mig. Inte heller någon regel för att forsätta på samma ställe i gruppen efter varje stopp gjorde att det inte kändes som att de körningarna passade mig. Att jag påtalade det både för dig och vår kära gruppledare ett flertal gånger hjälpte inte heller. Jag har därför valt att avstå dem.

Jätte bra för dem som gillar den turen att det bara blivit bättre! :tummenupp
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Milla skrev:
2440736Att jag påtalade det både för dig och vår kära gruppledare ett flertal gånger hjälpte inte heller. Jag har därför valt att avstå dem.
Dina synpunkter fick jag höra först på Rosenhill efter körningen, och sen på Sveavägen veckan efter, och då är det svårt att spola tillbaka tiden å "fixa" problemet.

Det åtgärdades iallafall till gången efter, men då deltog inte ju du.
Det är inte lätt att få ALLT att funka på första körningen.
 
Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
War-psycho skrev:
2440733
Som sagt... typisk fördom från en som ej deltagit på nån söndagskörning.

Vill du inte bli pikad för avåkningar, så behöver du inte pika Söndagsåkat för att vi kör rakt heller.

Det var ingen fördom, snarare ett citat från en som deltagit på både ons och sön, borde ha skrivit det.

Att jag tyckte det var tråkigt att bli pikad för avåkningar är väl knappast nåt du tagit hänsyn till Danne, om du ska vara ärlig.
Några hade skrivit ut ditt brev från din hemsida idag, diskuterades livligt på Svea :)
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
IronMike skrev:
2440729 Jag var på plats en gång..men jag tog mitt pick och pack innan avfärd å åkte på min egna tur. Jag kände inte att det var värt att åka med. Haft bekanta med på i princip varje tur, och hört om allt elände. Jag vet nog mer om vad som hänt, än många som varit på plats vid de olika olyckorna. Så det har nog ingen betydelse. Har däremot en hel del erfarenhet av gruppkörningar i övrigt, där det aldrig skett en enda olycka, trots högre tempo, och många deltagare, både som jag deltagit på samt arrangerat själv.

Försöker som sagt bara komma med lite konstruktiv kritik. Synd att inte någon av mina kamrater som varit med vid flera tillfällen vågar öppna truten så kanske det skulle se mer trovärdigt ut...

Jag ska runda av nu. Har tänt ett ljus här i min datahörna. Vif ..och hoppas arrangörer och deltagare tar åt sig en gnutta av oppositionens välmenade ord.

Hade inte ens tänkt kommentera något om detta, men jag har svårt för att låta kritik passera från en som aldrig själv deltagit.

Har egentligen bara en fråga & det gäller dina bekanta.
Du skriver att de har varit med på i princip varje tur. Har frågan inte dykt upp hos dej, VARFÖR de är med om allt bara är elände :va
Eller har du så många bekanta så att det har varit en ny på varje ons.körning? Kanske en i varje grupp.....mao 3-4 nya bekanta varje körning?

Sen tror jag absolut att de som läser dina inlägg tar till sej av det du skriver..... jag gör det själv.
MEN, du kan inte förvänta dej att folk ska uppskatta dina råd & tacka dej för dem, då du börjar med att göra direkta påhopp.
Påhopp som att folk inte skulle bry sej osv. Vi är inte mer annorlunda än andra här på forumet.....så varför skulle vi inte bry oss lika mycket som andra?


///Ullis
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Kapten Blåskägg skrev:
2440739Några hade skrivit ut ditt brev från din hemsida idag, diskuterades livligt på Svea :)
Det är bra det, syftet var ju att få fram en diskussion. :tummenupp

Hoppas nån bemödade sig att läsa hela texten då.

Själv tycker jag att jag lyckats med min målsättning iallafall, och jag är helnöjd med resultatet.
Olyckor kan hända vem som helst, när som helst, men man kan försöka motverka dom iallafall.
Jag säger inte att onsdagsgänget inte gör detta, för det vet jag att dom jobbar hårt för.
Men istället för att se konstruktiv kritik som personliga påhopp, så kan man försöka vara öppen för lite nya idéer.
Men eftersom jag inte fick någon respons, så postar jag mina idéer & erfarenheter här istället.
Förhoppningsvis är det någon som är lite öppen och försöker se det positiva i budskapet, istället för enbart hänga upp sig på sättet det uttrycks på.
Syftet var ju i alla fall något som är till hjälp för oss allihop.
Ja, tycker det förklarar ganska tydligt vad syftet med det hela var.
Jag kräver inte att alla ska hålla med.

Vill man läsa texten i sin helhet: http://hem.bredband.net/war-psycho/

Nu lämnar jag denna diskussion.

M.v.h. Danne
 

IronMike

Guest
Ullis skrev:
2440741
Eller har du så många bekanta så att det har varit en ny på varje ons.körning? Kanske en i varje grupp.....mao 3-4 nya bekanta varje körning?



///Ullis

Japp det stämmer ungefär.. Det är inte några vad jag vet som åkt mer än en körning, fått ett taskigt intryck samt struntat i nästa..varpå några andra jag känner hakat på, men antingen droppat av eller åkt med en stund.

Ang som någon skrev en bit upp, "gruppindelningar" - så tyckerj ag inte att man behöver haka upp sig så mkt på det. För även om delar upp en grupp, och lägger stor vikt på att förare skall hamna i rätt tempo, så kommer folk hamna fel. Vad som ställer till det många gånger är att man kollar för mkt i backspeglarna, bakomvarande respekterar inte att framförvarande äger spåret.

Samtidigt som personen som kollar bakåt, blir stressad, gasar mer, kör över sin egen förmåga. Eller Tappar sitt spår.

De körningar jag arrat eller åkt på.... Så har man påpekat tempo vs förmåga. Men lagt större vikt på "framförvarane äger spåret, bry dig inte om vad du har bakom dig", samma princip som på bana där backspeglar inte finns..

Man ska helt enkelt koppla bort backspeglarna. Koncentrera sig frammåt. Bakomvarande ska köra om så att framförvarande inte behöver korrigera sitt spår, dvs köra om på yttern eller på en raka, eller bromsa sig förbi på korrekt sätt. Inte knycka någons spår, eller kämma in sig emellan framförvarandes hjul och väggren. På så sätt, om man inte kollar backspeglarna, så uppstår inte en sån hets som troligtvis orsakat en hel del oreda.

Av de tidigare sh gruppkörningar där det varit mkt folk.. Liknande den jag tänkte åka på för ngn månad sen. Samt av allt jag hört om körningarna. Så är det väldigt många som kollar i backspeglarna, ser att någon är tätt inpå bakom - för att sedan öka farten, tappar koncentrationen framåt, gör fel spårval, bromsar för sent, eller går in för fort i en kurva. Väldigt mkt oreda uppstår, då folk kikar i backspeglar, samtidigt som folk inte känner varandra, litar inte på den bakom eller framför. Men om alla bara visste att alla följe samma självklara regel så skulle mkt kaos undvikas...
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
War-psycho skrev:
2440742
Hoppas nån bemödade sig att läsa hela texten då.

Är du på riktigt????!!!

Ska bli ett sant jävla nöje att åka med på dina AKTIVA 105 mil nästa år!!

Jag har bild på min sida, så om du ser mej någonstans......var så snäll & presentera dej. Spricker av nyfikenhet att få se vilken jäkla seriefigur som skrivit den där skiten. Du gör verkligen själ för ditt nick.......GRATTIS!


Och JA.....jag står för varje ord när vi träffas, tro inte annat.
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
IronMike skrev:
2440745 Japp det stämmer ungefär.. Det är inte några vad jag vet som åkt mer än en körning, fått ett taskigt intryck samt struntat i nästa..varpå några andra jag känner hakat på, men antingen droppat av eller åkt med en stund.

Ang som någon skrev en bit upp, "gruppindelningar" - så tyckerj ag inte att man behöver haka upp sig så mkt på det. För även om delar upp en grupp, och lägger stor vikt på att förare skall hamna i rätt tempo, så kommer folk hamna fel. Vad som ställer till det många gånger är att man kollar för mkt i backspeglarna, bakomvarande respekterar inte att framförvarande äger spåret.

Samtidigt som personen som kollar bakåt, blir stressad, gasar mer, kör över sin egen förmåga. Eller Tappar sitt spår.

De körningar jag arrat eller åkt på.... Så har man påpekat tempo vs förmåga. Men lagt större vikt på "framförvarane äger spåret, bry dig inte om vad du har bakom dig", samma princip som på bana där backspeglar inte finns..

Man ska helt enkelt koppla bort backspeglarna. Koncentrera sig frammåt. Bakomvarande ska köra om så att framförvarande inte behöver korrigera sitt spår, dvs köra om på yttern eller på en raka, eller bromsa sig förbi på korrekt sätt. Inte knycka någons spår, eller kämma in sig emellan framförvarandes hjul och väggren. På så sätt, om man inte kollar backspeglarna, så uppstår inte en sån hets som troligtvis orsakat en hel del oreda.

Av de tidigare sh gruppkörningar där det varit mkt folk.. Liknande den jag tänkte åka på för ngn månad sen. Samt av allt jag hört om körningarna. Så är det väldigt många som kollar i backspeglarna, ser att någon är tätt inpå bakom - för att sedan öka farten, tappar koncentrationen framåt, gör fel spårval, bromsar för sent, eller går in för fort i en kurva. Väldigt mkt oreda uppstår, då folk kikar i backspeglar, samtidigt som folk inte känner varandra, litar inte på den bakom eller framför. Men om alla bara visste att alla följe samma självklara regel så skulle mkt kaos undvikas...

Ska jag vara helt ärlig så sa du egentligen ingenting jag inte visste, men det mesta är något jag använt mej av endast på bana. (är långt ifrån duktigast på bana, men har dock kört lite) Nu talar jag för mej, då jag inte vet alla övrigas erfarenheter.

Att "ta bort" speglarna på körningen har aldrig varit aktuellt då vi fortfarande är ute i "trafik". Men, med tanke på att vi bara är inne på mindre vägar så är det absolut ingen dum idé att köra banmodellen.....så vi skulle kunna förbise den lilla övriga trafik som finns & vika in speglarna. Ett bra tips som absolut kan användas för kommande körningar.

Tbx till dina bekanta. Väldigt synd att inte de talade om VAD de var missnöjda med & VAD som skulle kunna göras bättre, INNAN de lämnade gruppen för att SEDAN dra vidare & berätta om sina erfarenheter som OFTAST blir VIDEOVERSIONER.

Och sist, ingen respons på klanka ner på folk=tror de ska lyssna på dej :confused:
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Ullis skrev:
2440746 Är du på riktigt????!!!

Ska bli ett sant jävla nöje att åka med på dina AKTIVA 105 mil nästa år!!

Jag har bild på min sida, så om du ser mej någonstans......var så snäll & presentera dej. Spricker av nyfikenhet att få se vilken jäkla seriefigur som skrivit den där skiten. Du gör verkligen själ för ditt nick.......GRATTIS!


Och JA.....jag står för varje ord när vi träffas, tro inte annat.
Över 1200 inlägg med olla, mutta & steka.

Sen när det kommer nån som vill diskutera säkerhetsfrågor så får dom detta bemötande.
Det är tydligen viktigare att se till att nån inte blir trampad på tårna, än att försöka hitta en lösning på problemet.
Nä, fortsätt ni i samma stil, lyssna inte på andra... ni är ju uppenbarligen på rätt spår. :tummenupp


PS. En eloge till IronMike (av alla människor :galen) som var den första som kom med något vettigt i den här tråden.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
God morgon kamrater!

Kunde inte låta bli och kika in här innan jag kör iväg till jobbet.

Vet inte hur noga ni läste mitt inlägg i går när jag kom hem!
Men precis det jag bad er att undvika startades upp.

Det gav vatten på den där förbannade "vem är skyldig" kvarnen.
Om det nu finns sånna säkerhets experter inom gruppkörning här i forumet.
Varför i hela fridens namn har ni inte bidragit med era kunskaper tidigare??

Att sitta hemma på kammaren och spy skuld på i det här fallet en person gör mig illamånde.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top