Sporthoj.com Grupp/Onsdagskörning 060906

Status
Ej öppen för fler svar.

userland

Onion boy!
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Solna
Hoj
XR650R SM -02
Efter en väldigt trisst avlustning känns det inte som om jag kan skriva rätt sak men önskar ändå försöka förmedla vad jag känner.

Jag har haft mycket funderingar kring mitt hojåkande i mer än ett års tid. Det fanns ingen gnista längre. I början av augusti blev jag tipsad om Onsdagskörningen och testade. Den Onsdagen fann jag allt som hade försvunnit. Det var åka, fika och en massa helt underbara/sanslösa människor. Under månaden som gått har mitt liv tagit ny fart. Tack.

Även jag instämmer i det som Håkan så väl formulerat ovan och önskar bidra till en bukett.

Vad tror folket om att åka ett gäng och överlämna blommor t.ex. nästa Onsdag?


:gråta
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Ja ännu bättre..vill ni göra så? Jag hade tänkt säga att jag kan åka och lämna dom..men det är ju fint om folk kommer med sina hojar och överlämnar buketten. Alltså ingen onsdagskörning utan som ett tecken på vår sorg och välmenande.
Beroende på hur familjen känner såklart.
Om någon som kände honom kunde PMa och säga vad de tror skulle vara lämpligt i förhållande till hans familj etc.
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
fille600 skrev:
2440596 Väl skrivet håkan, kan inte annat än hålla med.
Tack Jensa!

Precis det som jag skrivit till Jensa tidigare ikväll..At han ska minnas hur många människor han gjort glada under sommaren!!!

Jag funderade på att åka till olycksstället och tända ett ljus imorgon, om nån vill följa med så skicka ett pm så kan vi bestämma nån tid eller så.

Nursey, bra idé, jag e på!

Vila i frid killen! :(
 

Travel

Medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
XL1000
Bra insiativ Nursey, jag e på.
Lägg en tråd och hur ni gör, och vilket konto man kan sätta in ett bidrag till
blommor.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Vila i frid...
Tankar går till nära och kära.

Det är långt ifrån ofta livet är lätt, just nu (utan att ens ha varit inblandad) känns allvaret i vad vi sysslar med lite väl påtagligt. Riskerna finns alltid där vilket knappast är någon nyhet för någon av oss.

Hoppas verkligen jag har möjlighet att kunna delta vid ev. ljustädning imorgon/när som. Jag gör det inte för att jag kände honom, inte för att jag känner att jag måste, bara för att jag känner mig som en i gemenskapen vi ingår i genom vårt brinnande intresse.

Well, känner mig inte så ball längre. Ingen ska behöva axla ett ansvar, ingen ska behöva känna skuld och absolut inget hade kunnat göras annorlunda.

-@ndreas
 

Travel

Medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
XL1000
d1ce skrev:
2440672 Vila i frid...


Hoppas verkligen jag har möjlighet att kunna delta vid ev. ljustädning imorgon/när som. Jag gör det inte för att jag kände honom, inte för att jag känner att jag måste, bara för att jag känner mig som en i gemenskapen vi ingår i genom vårt brinnande intresse.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Vilken tid åker ni dit,,kommer om jag kan den tid ni åker.

/Danne
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Snail_shell skrev:
2440515 Hej på er alla!

Ofta här på forumet så är jag en väldigt lättsam, spexig person.
Men det jag tänker dela med mig av nu är tankar från Håkan.
Den person som inte så många i den här världen sett så mycket av.

När jag satt och körde hem funderade jag rätt mycket på det om skedde i kväll. Vilka efterspel det kommer att ge.

JAg vill inte heller göra det härtill den diskussion om vad, varför och om... o.s.v
Utan bara mina tankar.
Att det inträffade en olycka är otroligt tragiskt!
Om den information som cirkulerar nu är helt korrekt.
Så är det än mer tragiskt.

Onsdagskörningen har blivit en sammankomst för oss som gillar att köra hoj.
Jensa tog ett initiativ som lett till förmodligen en av dom bästa mest uppsluppna sammankomster som är möjliga. Vi träffas, vi skojar och vi kör hoj.
Det har blivit en ljuspunkt i tillvaron. Jag tror att många med mig instämmer i att vi också givits tillfället att träffa ny bekanskaper, människor som vi under normala förhållanden aldrig skulle möta annars.

Att vi valt att köra hoj beror på olika orsaker, farten, friheten, "what ever"
Men vi är alla skrämmande medvetna om att det är förknippat med en stor risk. Den risken väljer vi själva att ta i samma ögonblick som vi vrider om nyckeln på våra hojar.

Vad jag någonstans i det här vill förmedla är att vi kan inte peka inte på någon!
Försöka att inte utreda om det här är bra eller inte.
Det är vårat eget val vad vi gör på vår fritid.

Jag vill däremot hylla Jensa som med engagemang, glädje, humor lyckats sammanföra och skapa den här otroligt härliga skaran med människor.
Det finns inte någonstans i den här eller någon annan händelse under onsdagskörningarna som på något sätt kan ställa Jensa ansvarig.
Möjligt vis en mängd leenden, skratt före och efter..
Men allt som sker "under" är helt och hållet vårat eget ansvar och våra egna beslut.

Så vad jag vill be er alla är att tillsammans med mig komma överens om att Jens inte bara är en otroligt stark och initiativrik person, Vi har honom att tacka för mycket av den glädjen jag tror vi alla upplevt under sommaren 2006.
Och för många skratt och leenden under den kommande hösten.

Nu vart det lite mycket i ett och samma inlägg..

Men det jag såg på Sveavägen kändes inte rättmätigt.
( Du vet vad jag menar! )

För övrigt har jag själv i dag beslutat mig för att avsluta all "inspirerad" kvällskörning den här säsongen.
Då jag själv blev skrämmande påmind om min egen dödlighet.
Efter att passerat hasorna på en älg så att knät slog i bakbenet, känner jag att jag skall minimera riskerna genom att ta ett sånt beslut.

Nu stannar jag där..
Ta vara på er alla!!
Så ses vi !

Tack Håkan!!! :pannkyss
Har lite svårt att skriva just nu men alla har ju bidragit till glädjen och stämningen på onsdagarna, fortsätt med det allihop!!!

Bananhjärna skrev:
2439636 Tack kapten för ytterligare en jävligt trevlig onsdagstur! :tummenupp

Tack själv!

motardnisse skrev:
2439826 Jag kom strax efter och gick ner till honom medan en annan försökte få kontakt!
Efter ett antal minuter så såg man att han andades iallafall samt flämtade tung men han var inte vid medvetandet!

Jag och två andra flyttade på hojen men innan vi kunde det så fick vi demontera bort tanken då något hade slagit hål på den i bakkant det läckte duktig med bensin på avgasystemet men inget antändes som tur var! Gissningsvis låg hojen säkert en närmare 15m in i skogen! Kurvan är inte jätteskarp men det syntes form av bromsspår ca 5m innan dikeskanten så kanske någon panikbromsen skedde där innan färden fortsatte rakt fram ut i skogen?

Det var någon kille som tydligen kände honom och visste vad han hette som kom rusande, så hans röst kanske hjälpte till att försöka honom vid medvetande vad vet jag? Det sista jag hörde i Gottröra var att de fick kalla in helikopter tror jag!

Hoppas på det bästa!

Bra jobbat Tony!!!
 
Last edited:

IronMike

Guest
V.i.f.

Vilken tragedi :(

jag befarar att personen ifråga, är någon som jag åkt med förra sommaren..och det känns förjävla trisst. ännu mer trisst att somliga tycks ha ryckt på axlarna, åkt vidare till donken, svullat hamburgare med humöret på topp :(

--
lätt att vara efterklok, men vad jag förstått, efter att ha hört från folk som åkt med på körningarna. så är det för mkt folk som åker på sh-onsdagskörningarna, många med olika förmåga/erfarenhet, samt många som aldrig åkt med varann tidigare...vilket kanske resulterat i alla olyckor.

känns som man hört varje ons kväll "hörde du om olyckorna på sh-gruppåkningen?"

:va

skulle åka till en sh-onsdagskörning en tid sedan, då det var samling i älvsjö, men tog av mot södertörn ist, kom att tänka på "det blir nog väldans mkt folk och rörigt", polarna lacka och undra vad jag höll på med...efteråt fick jag höra att man inte missa ngt.

många vill ligga lång fram i klungan och åka fort, samt bestämt inte alls släppa bakomvarande som kommer upp bakom och vill förbi.

känns inte som spec säkra gruppkörningar?

alla har ett eget ansvar, men få kan släppa ribban/svälja sin stolthet,.och anpassa sin placering i förhållande till erfarenhet och tempo :S
 
Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Froberg_racing skrev:
2439973 Tack för en fin kväll! Va lika skoj som vanligt! Lite mycke traktor jord i vissa kurvor men det gick ju kallas endå! hade!:tummenupp

Tack själv!

Thyg0d skrev:
2440517
Mycket bra skrivet!
Håller fullständigt med, även om jag själv inte hunnit åka än så
måste jag säga att skönare gäng får man leta efter!
Och en eloge till Jensa för allt han gjort för onsdagsåkarna!

Tack mannen!

scud skrev:
2440532 Ojdå, tur det gick väl för dig!

Håller med dig i det du skriver.. Det är ju trots allt inte Jens som vrider på rullen år er, och inte hetsar han någon heller, snarare tvärt om! (bortsett från allt trams här i forumet om steka hit och dit, men jag tror alla förstår att det inte är på riktigt)

Tack mannen!
Javisst snackas det skit i tråden, en del av glädjen :fakta
Men när tex jag, som haft mc-kort i ett år, skriver att jag ska vinna hela skiten och steka varenda jävel så hoppas jag att de flesta inser att vi skojar med varandra :)

Lord Adrian skrev:
2440535 Jag satt precis och försökte formulera något liknande det Snigeln skrev, men nu behövs det inte. Väl talat, och 100% medhåll från min sida. Så, Jensa, keep up the good work..Du är en ljuspunkt i tillvaron för oss sjuka jävlar som härjar runt här.

Sitter och försöker samla tankarna lite, men det är fan inte lätt, det var en duktig nertagning att komma hem och få (kanske) konstaterat att det gick så illa som det gjorde.

Tack mannen!
Ja, inte lätt att hitta orden just nu......

Valrog skrev:
2440578 Jag/Vi kan inget annat än att hålla med dig och som du sa så ska INGEN hängas ut för det som inträffade.
Det är TRAGISKT och jävligt tråkigt med tanke på hur kul vi har det runt omkring själva åkandet.
Jag/Vi skulle däremot precis som du..HYLLA Jensa för sitt engagemang och glädje till våra åkningar.
TACK JENSA.

Tack själv Roger, vi har alla bidragit.

fille600 skrev:
2440596 Väl skrivet håkan, kan inte annat än hålla med.
Tack Jensa!

Tack Fille!

bikerwoman skrev:
2440614 Är det nån som vet hur Danny mår? Min son ringde och berättade att de fick in hans hoj på AVA en stund efter kraschen på Essingeleden och det såg illa ut sa bärgningskillen....

Enl uppgift så ska han må okej men kvar på sjukan, ingen garanti på detta dock.

Milla skrev:
2440623 Precis det som jag skrivit till Jensa tidigare ikväll..At han ska minnas hur många människor han gjort glada under sommaren!!!

Tack Milla :pannkyss
 
Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
IronMike skrev:
2440683 . ännu mer trisst att somliga tycks ha ryckt på axlarna, åkt vidare till donken, svullat hamburgare med humöret på topp :(

Nja, att humöret var på topp var nog en lättare överdrift.
Men visst åkte vi vidare efter att alla fått utrycka sin vilja, det känns rätt värdefullt att samlas och prata lite med varandra när något sånt här händer.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
IronMike skrev:
2440683 V.i.f.

Vilken tragedi :(

jag befarar att personen ifråga, är någon som jag åkt med förra sommaren..och det känns förjävla trisst. ännu mer trisst att somliga tycks ha ryckt på axlarna, åkt vidare till donken, svullat hamburgare med humöret på topp :(

--
lätt att vara efterklok, men vad jag förstått, efter att ha hört från folk som åkt med på körningarna. så är det för mkt folk som åker på sh-onsdagskörningarna, många med olika förmåga/erfarenhet, samt många som aldrig åkt med varann tidigare...vilket kanske resulterat i alla olyckor.

känns som man hört varje ons kväll "hörde du om olyckorna på sh-gruppåkningen?"

:va

skulle åka till en sh-onsdagskörning en tid sedan, då det var samling i älvsjö, men tog av mot södertörn ist, kom att tänka på "det blir nog väldans mkt folk och rörigt", polarna lacka och undra vad jag höll på med...efteråt fick jag höra att man inte missa ngt.

många vill ligga lång fram i klungan och åka fort, samt bestämt inte alls släppa bakomvarande som kommer upp bakom och vill förbi.

känns inte som spec säkra gruppkörningar?

alla har ett eget ansvar, men få kan släppa ribban/svälja sin stolthet,.och anpassa sin placering i förhållande till erfarenhet och tempo :S

Jösses...Hur mycket jävla skitsnack och egna spekulationer kan man få in i ett inlägg?

"åkt vidare till donken, svullat hamburgare med humöret på topp":rolleyes:

Jag kan garantera dig att det inte åktes till nån donk och svullades burgare med nåt humör i topp, däremot fortsatte körningen för en del av oss, under jävligt stillsamma former. Ingen hade varit hjälpt av att det stått ännu fler hojar vid olycksplatsen, så ja, vi fortsatte, men den första fråga som ställdes vid varje stopp var om någon hört hur det gått.

"känns inte som spec säkra gruppkörningar?"

Som allvetade expert kanske du kan upplysa oss dumskallar om hur man arangerar en "säker" gruppkörning? En gruppkörning är just det, en grupp, en samling individer med olika erfarenhet och olika insikter. Hur gör man den "säker"? Så länge det finns en enda åkare som kör över sin egen förmåga är det en omöjlighet.
 
Last edited:

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Kapten Blåskägg skrev:
2440684
Inskickat av Milla
Visa citerat inlägg Precis det som jag skrivit till Jensa tidigare ikväll..At han ska minnas hur många människor han gjort glada under sommaren!!!


Ja du kapten... Att det skulle gå illa nångång, det var ju inte oväntat - Men det går knappast att lägga det på er gruppledare - Ni står faktiskt för vad ni säger inför avfärd - ta det lungt - kör inte över er förmåga - hellre lite snigel än i gruset (mina ord, men innebörden var det jag fick fram när jag var med). Vill däremot passa på och tacka er alla, för en otroligt skön och underbar stämning och gemytlighet - massor med erfaranhet och underbara slingriga vägar. Har man haft kortet i nu precis lite över en vecka, o hunnit med iaf en hel åkning med er, så är man nog lika glad som man är precis minutrarna efter man har tagit det.

Ser fram emot lite mer nybörjarkörningar,
tack samtliga för engagemanget i alla avseenden!

(tack nursey för kakan jag stulade innan jag smet hem =)

*EDIT: FÖRTYDLIGANDE - 'Att det skulle gå illa någon gång' = Jag räknar här lite kallt med antalet olyckor som faktiskt sker med hoj, med hur mångar det faktiskt brukar bli som sluter upp - ALLTID händer det något NÅNSTANS, i mitt huvud blir risken bara lite mer koncentrerad vid gruppkörningar - OAVSETT var/hur och när. Inga påhopp på någon, inga bortförklarningar - bara mitt sätt att vrida faktan till situationen.
 
Last edited:

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
Lord Adrian skrev:
2440703 Jösses...Hur mycket jävla skitsnack och egna spekulationer kan man få in i ett inlägg?

"åkt vidare till donken, svullat hamburgare med humöret på topp":rolleyes:

Jag kan garantera dig att det inte åktes till nån donk och svullades burgare med nåt humör i topp, däremot fortsatte körningen för en del av oss, under jävligt stillsamma former. Ingen hade varit hjälpt av att det stått ännu fler hojar vid olycksplatsen, så ja, vi fortsatte, men den första fråga som ställdes vid varje stopp var om någon hört hur det gått.

"känns inte som spec säkra gruppkörningar?"

Som allvetade expert kanske du kan upplysa oss dumskallar om hur man arangerar en "säker" gruppkörning? En gruppkörning är just det, en grupp, en samling individer med olika erfarenhet och olika insikter. Hur gör man den "säker"? Så länge det finns en enda åkare som kör över sin egen förmåga är det en omöjlighet.


:tummenupp :tummenupp
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
Kapten Blåskägg skrev:
2440700 Nja, att humöret var på topp var nog en lättare överdrift.
Men visst åkte vi vidare efter att alla fått utrycka sin vilja, det känns rätt värdefullt att samlas och prata lite med varandra när något sånt här händer.

Vi som åkte förbi och såg det vi såg var nog alla ganska småchockade, och vilka är bättre att dela sina tankar med än de som delat samma erfarenhet?!
Tror vi alla behövde ventilera oss.

Samling vid Donken Upplands-Väsby kl 18.00 imorgon (idag) torsdag 2006-09-07 kl 18.00 för de som vill tända ett ljus. Finns tråd med samma info här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134143


Här finns alla mina 40-50 bilder från ikväll:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134140#
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
IronMike skrev:
2440683 V.i.f.

Vilken tragedi :(

Som du säger själv så har du inte riktigt varit med på en körning arrangerad av Jensa och grabbarna, det hade nog varit nyttigt för dig att faktiskt vara det - Du hade fått ur dig många föreställningar och förväntningar du verkar ha nu.

Men du har rätt - det är en jäkla illa tragedi =(
 

IronMike

Guest
Lord Adrian skrev:
2440703

"känns inte som spec säkra gruppkörningar?"

Som allvetade expert kanske du kan upplysa oss dumskallar om hur man arangerar en "säker" gruppkörning? En gruppkörning är just det, en grupp, en samling individer med olika erfarenhet och olika insikter. Hur gör man den "säker"? Så länge det finns en enda åkare som kör över sin egen förmåga är det en omöjlighet.
JA!

Det finns en gyllene regel för gruppkörningar, som ytterst få håller...När det rör sig om spontana/officiella gruppåkningar där ett gäng kör, där flertalet är nya i gruppen, eller folk som inte känner varandras åkning - så uppstår alltid risker...

Risker som inte uppstår när en grupp åker, där folk känner varandra sen tidigare. Och som följer en regel benhårt:

"Koppla bort backspeglarna" - dvs, man skall aldrig behöva bekymra sig om bakomvarande, hur nära denne ligger. Man skall därmed hålla blicken framåt. Man äger spåret. Medan bakomvarande person, i den mån han kan - med marginal, köra om där det ges utrymme - UTAN att sno spåret som framförvarande äger,.

Jag tycker gruppkörningar är kul initiativ, med det saknas uppenbarligen erfarenhet hos såväl deltagare som arrangörer på sh-onsdagsgrupplörningar. Nästan varje onsdag har det hänt något.... Flertalet som vill hävda sig. Kollar i backspeglarna, tappar rätt spår, blir stressade om någon dyker upp bakom etc.

Om alla bara kunde koppla bort backspeglarna, koncentrera sig framåt. Samt lita på att den bakom inte snor ens spår vid omkörning. Likväl personen bakom visar respekt genom att framförvarande äger sitt spår, och inte ska behöva titta bakåt.

Simlpa regler som fungerar klockrent...men som ingen tagit upp och satt som "simpel regel att följa". Av de jag talat med så har det ju tydligen varit mer el mindre kaos, samt utan att tempot varit spec fort, så har det kännts rentav farligt att åka med gruppen.

Inget illa menat mot de som arrar.. Tycker det är kul initiativ, men man har hela tiden fruktat "snart händer ngt tragiskt". Senaste kanske två månaderna så har det skett ett flertal olyckor, varav ngn körning herromveckan, så var det flera olyckor under samma gruppkörning.

Menar bara att man kanske skulle ge ut ett A4-papper med enkla regler som måste följas, för att man ska få åka med. Så kanske det förebygger någonting..
 

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
IronMike skrev:
2440715 JA!

Det finns en gyllene regel för gruppkörningar, som ytterst få håller...När det rör sig om spontana/officiella gruppåkningar där ett gäng kör, där flertalet är nya i gruppen, eller folk som inte känner varandras åkning - så uppstår alltid risker...

Risker som inte uppstår när en grupp åker, där folk känner varandra sen tidigare. Och som följer en regel benhårt:

"Koppla bort backspeglarna" - dvs, man skall aldrig behöva bekymra sig om bakomvarande, hur nära denne ligger. Man skall därmed hålla blicken framåt. Man äger spåret. Medan bakomvarande person, i den mån han kan - med marginal, köra om där det ges utrymme - UTAN att sno spåret som framförvarande äger,.

Jag tycker gruppkörningar är kul initiativ, med det saknas uppenbarligen erfarenhet hos såväl deltagare som arrangörer på sh-onsdagsgrupplörningar. Nästan varje onsdag har det hänt något.... Flertalet som vill hävda sig. Kollar i backspeglarna, tappar rätt spår, blir stressade om någon dyker upp bakom etc.

Om alla bara kunde koppla bort backspeglarna, koncentrera sig framåt. Samt lita på att den bakom inte snor ens spår vid omkörning. Likväl personen bakom visar respekt genom att framförvarande äger sitt spår, och inte ska behöva titta bakåt.

Simlpa regler som fungerar klockrent...men som ingen tagit upp och satt som "simpel regel att följa". Av de jag talat med så har det ju tydligen varit mer el mindre kaos, samt utan att tempot varit spec fort, så har det kännts rentav farligt att åka med gruppen.

Inget illa menat mot de som arrar.. Tycker det är kul initiativ, men man har hela tiden fruktat "snart händer ngt tragiskt". Senaste kanske två månaderna så har det skett ett flertal olyckor, varav ngn körning herromveckan, så var det flera olyckor under samma gruppkörning.

Menar bara att man kanske skulle ge ut ett A4-papper med enkla regler som måste följas, för att man ska få åka med. Så kanske det förebygger någonting..


Det stämmer jävligt bra det du säger om uppsikt frammåt och så.
Ska ALLDRIG behöva tänka på den bakom.
Har du eller vet du någon med ett sådant A4, får du gärna PM:a det till mig eller kanske Skägget.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
IronMike skrev:
2440715 JA!

Det finns en gyllene regel för gruppkörningar, som ytterst få håller...När det rör sig om spontana/officiella gruppåkningar där ett gäng kör, där flertalet är nya i gruppen, eller folk som inte känner varandras åkning - så uppstår alltid risker...

Risker som inte uppstår när en grupp åker, där folk känner varandra sen tidigare. Och som följer en regel benhårt:

"Koppla bort backspeglarna" - dvs, man skall aldrig behöva bekymra sig om bakomvarande, hur nära denne ligger. Man skall därmed hålla blicken framåt. Man äger spåret. Medan bakomvarande person, i den mån han kan - med marginal, köra om där det ges utrymme - UTAN att sno spåret som framförvarande äger,.

Jag tycker gruppkörningar är kul initiativ, med det saknas uppenbarligen erfarenhet hos såväl deltagare som arrangörer på sh-onsdagsgrupplörningar. Nästan varje onsdag har det hänt något.... Flertalet som vill hävda sig. Kollar i backspeglarna, tappar rätt spår, blir stressade om någon dyker upp bakom etc.

Om alla bara kunde koppla bort backspeglarna, koncentrera sig framåt. Samt lita på att den bakom inte snor ens spår vid omkörning. Likväl personen bakom visar respekt genom att framförvarande äger sitt spår, och inte ska behöva titta bakåt.

Simlpa regler som fungerar klockrent...men som ingen tagit upp och satt som "simpel regel att följa". Av de jag talat med så har det ju tydligen varit mer el mindre kaos, samt utan att tempot varit spec fort, så har det kännts rentav farligt att åka med gruppen.

Inget illa menat mot de som arrar.. Tycker det är kul initiativ, men man har hela tiden fruktat "snart händer ngt tragiskt". Senaste kanske två månaderna så har det skett ett flertal olyckor, varav ngn körning herromveckan, så var det flera olyckor under samma gruppkörning.

Menar bara att man kanske skulle ge ut ett A4-papper med enkla regler som måste följas, för att man ska få åka med. Så kanske det förebygger någonting..

Vettiga regler och god tanke, men jag tror inte det spelar någon större roll hur många lappar man än delar ut.....ALLT sitter i huvudet på piloten. Vill inte han/hon följa "reglerna" kommer det gå åt helvete iaf. Enligt min, högst privata, åsikt är det i dom flesta fall förarens övertro på sin egen förmåga/förmåga att inse att han inte är Rossi som orsakar olyckorna.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top