Sporthoj.com "i blåsväder" på zatzy ;) *länk*

Status
Ej öppen för fler svar.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
No1 skrev:
Qvarnis- 8.07 runt ringen...
No1- klart under 8 minuter på ringen...

Vågar Zatzy.com's gud anta denna utmaning eller blir det ursäkternas VM ännu en gång... :rolleyes:

Patrik,
SWT Racing...

Kör du "ringen" på under 8 minuter?
Då är du väldigt snabb!

Nu har jag inte läst hela tråden utan bara första sidan, fram till ditt inlägg No1. Men varför dryftar ni frågan över huvud taget?

Föraren av resp. fordon är direkt avgörande om man kör på liknande material. Frågan är väl bara VAD i bilvärlden skall du jämföra en R1:a med?

Om man nu vill ha en jämförelse där förarmaterialet är "likvärdigt" och materialet är också "likvärdigt" räcker det väl att jämföra Moto GP med F1. Där har vi världens skickligaste förare på resp. fordon och "top of the line" vad gäller materialet. Motorcyklarna resp. F1-bilarna är båda bygda för att vara snabbast inom resp. gren runt en bana, eller?

// Niklas
 

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki RG 125 F 1992
Ok

Om vi blandar in nypris...Jag menar 130 000 kostar en K5 Va?...
Vad kostar en inte M3 CSL räcker 7 gånger?

Jag tycker inte man kan jämför bilar med 500hk...de är ju knappast standard och lägger man ner lika mycket på en mc som det kostar att få 500hk i en bil så ja då har man ett JAS plan

Den där snubben i bike med sin turbo trimmade CBR 1100 XX kostade enligt bike 100 000 SEK att bygga och hade +300hk ställ upp den bil som fixar den...

Fast kanske inte ekonomin var inblandad här...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan ni alla påminna er själva att skapa en diskussion som är seriös och inte bara en massa angrepp på varandra. Behöver inte alltid klanka ner någon för att han har en annan åsikt. Funkar det inte att övertala, lämna det så.
 

"Rask"

Guest
No1 skrev:
Hhhrrmm, 90HK + låter bättre samt under 100KG...;)

Patrik,
SWT Racing...

6 och 9 är ju så lika :rolleyes:

Under 100 kg?! är det 4 åringar som kör??? eller vad räknar du på att föraren väger? :pannkyss
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Det är ju intressant att läas om tider på banorna runt om i Sverige.

Tillochmed jag kör runt Gelleråsen på runt 1.20 tider på min gamla Ducce, som vi ju alla vet saknar både effekt och är "lätt" överviktig. Förvisso är den begåvad med lite lull-lull som mag-fälgar och lite smått, men inte mycket.

Duktigare förare kör 1.15 med gatdäck på en standard 748 med 100 hästar på 200kg.
Duktigare förare ändå kör på 1.07-1.08 med standard 749R med gatdäck.

Lite kul att höra att man skulle kunna hävda sig bra mot flertalet förare med bil. Eftersom man ofta får höra att gelleråsen är en utpräglad bilbana.

Titta på gotland ring.
Absolut Banrekord enl. uppgift runt 1.19
Med hoj 1.26
Med bil 1.26
(Tider ej verifierade, utan uppgift från vaktmästaren/ban-ansvarige Karl-Axel)
 

KarateKid

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Svart ZX-10R -04
Qvarnis skrev:
Vad avser att jag anser snabb bil kör ifrån en snabb hoj när det går riktigt fort står jag för den biten. Har aldrig blivit ifrånåkt av någon motorcykel på landsväg när det är rakt och det gått över 300 km/h. Det kan säkert hända men nu har det inte hänt mig. Problem med det?

Skall man tolka det som att du alltid passerar 300km/h när du rejsar?
Räknas det inte när man "bara" kör i, låt oss säga, 200km/h?
Vill inte framstå som dryg, bara undrar...

// 1.14,7 på gelleråsen med Pirelli Diablo. :)
 

Qvarnis

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Sthlm
Hoj
HD
KarateKid skrev:
Skall man tolka det som att du alltid passerar 300km/h när du rejsar?
Räknas det inte när man "bara" kör i, låt oss säga, 200km/h?
Vill inte framstå som dryg, bara undrar...

// 1.14,7 på gelleråsen med Pirelli Diablo. :)

Ligger man på 200 km/h i en bil och inte vill köra fortare så får man nog räkna med att bli frånåkt av det mesta på två hjul som inte är 125or? Vad jag menade var att när jag suttit i en riktigt snabb bil har jag såklart gett järnet på resp växel tils den inte gått fortare och det har varit en bit över 300 och då har ingen hängt med på hoj. Finns säkert de som gör även om det inte är så många, jag har haft tur kanske som inte stött på dom?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tider från bana är ju bra, för dom är ju lätta att repitera och mäta utan att det kommer andra saker som spelar in. Men på gata är det lite andra bullar. Vilken tjomme som helst kan ju transportera röven ganska fort i en bil utan att ha några större skills. Det krävs lite mera balls att köra hoj på grusiga småvägar. Och är det lätt duggreg så vill jag se den gatåkare som hänger på en värstingbil på bana eller för den delen landsväg.
Men som sagt, för mig är det en kostnadsfråga och jag tycker till stor del att det är äpplen/päron som jämförs.
 

Kraggen

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Täby
Hoj
Gsxr 750
Ställ upp en bil mot en hoj när dem har nästan samma hk/kg..
Vad händer då. lika goda förare lika bra däck?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Victor skrev:
Och är det lätt duggreg så vill jag se den gatåkare som hänger på en värstingbil på bana eller för den delen landsväg.

Här är jag benägen att hålla med.
Det är lite större oros moment med MC än med bil i blött. På bana vågar man ju mer i blött än på allmän väg och får man på ett par regndäck så går det ännu fortare, men med gatdäck så lär man bli avhängd av de flesta bilar med kompetenta förare.

En fråga till Qvarnis..
Som du skriver tidigare så har du aldrig förlorat mot en hoj i race (som jag fattat det, rätta mig gärna). Och farterna har varit extrema, som jag förstått det.

Skulle man inte kunna ordna fram lite siffror här? Tider och effekt, mm.
Skulle vara intressant att se vad som krävs i en bil för att köra ifrån en hoj som vem som helst kan köpa för kanske 80-100´
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
t-rex skrev:
Ähh, detta är ju en icke-diskussion. Bil är ett transportmedel, att åka hoj är kul! Svårare än så är det väl inte?

Hmmm, jag tycker att hoj är ett billigt sätt att ha kul då man behöver sådana stora summor pengar (oftast) för att MINST lika kul i en bil. Jag har iofs oftast haft lika kul i en halvvass bil med bra väghållning jämfört med en normal hoj.
Och om man bortser från huvudpersonernas groll i denna saga så vill jag se ett race mellan dem båda på RINGEN!!! Oavsett vem som vinner (tycker båda två är värdiga vinnare) så skulle det göra min dag iaf :tummenupp
Mina pengar sätts dock på att qvarnis faller in två sekunder efter NO1 i målfållan om det är torrt väglag och lugnt med andra bilar. Iofs så skulle jag inte kunna föreställa mig att NO1 ställer upp på race på ringen i vått väglag men ändå....

När datum är bestämt så kan ni pm'a mig så sköter jag "bookmaker"-delen... Bra odds utdelas :hihi
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
No1 skrev:
Tjenixen... ;)

Vad beträffar en ren utmaning/race mellan mig och Qvarnis på Nürburg ring så kommer det att bli svårt att genomföra då åtminstonde en av oss inte är förtjust i saken...

Men för att Qvarnis skall ha en chans tids mässigt så måste han nog komma en bit under 7.50 om han på ett fritt varv skall kunna konkurera något som både Qvarnis och hans Porsche är kapabla till om allt stämmer in, kanske vi får se det nästa år i någon film eller två... ;)

Att sen köra på Nürburg ring under regn förhållande med mc är något som är rent livsfarligt pga asfaltens olika fästen samt att räckenas placering varför jag aldrig skulle proa på detta...

Var det inte ett förnedrings-race vi talade om här!?
Då ska du ju givetvis ligga bakom och hetsa honom ända tills det är ca 500meter kvar till mål där du plockar upp dina två sekunder!!!!
Sen så förstår du ju själv (eller är det de andra förstå-sig-påarna som förstår sig på...?) att qvarnis har ju faktiskt kört på 8.07 men att du har kört under 8'an är ju omöjligt :gnissla Så en jämn match borde det ju bli :rolleyes:

Och jag misstänkte nästan att regn är din akilles-häl på den banan om man bortser från det årliga husbils-rallyt som går av stapeln när det har hävts ett par pint's med bira. Det är väl illa nog med blödande asfalt, än värre med regnad asfalt :(
 
Last edited:

IronMike

Guest
No1 skrev:
En vass bil som har bra väghållning samt 300hk+ och som framförs på olika vägsträckor har mycket lättare att åka fort än en vass mc något som testats nyligen med två mycket vassa förare utan att gå in på detaljer... :rolleyes:
Är det ngt som dokumenterats på film? :rolleyes:

/ Micke
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top