Sporthoj med bottenvrid?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
- Jag gillar inte utseendet på nakenhojar, men annars hade det varit alternativet.
Tycker om kåpförsedda bågar med race-look och vrid som en färja : )
Men du, den där Yamaha MT09-varianten med snygg racekåpa då? Trevlig motor med drag, ser bra ut och funkar i stan.

En bubblare är BMW R1200S om du hittar någon. Inte mest effekt men troligen mest vrid.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
En Speed triple 1200 rr kanske kan vara något? Den lär ha gott om vrid och har kåpa. Lite dyrare kanske men ändå.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Men du, den där Yamaha MT09-varianten med snygg racekåpa då? Trevlig motor med drag, ser bra ut och funkar i stan.

En bubblare är BMW R1200S om du hittar någon. Inte mest effekt men troligen mest vrid.
- MT09:ans begpris (nudistvarianten) startar någonstans runt 60', så den övertrasserar mitt lekkonto tyvärr.
BMW:n där i ungefär samma prisklass, och finns ingen till salu vad jag kan se.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Enligt säkra källor är Yamaha Thunderace den kraftfullaste hoj du kan få för pengarna. Dels är det förgasarhästar vi pratar om, dels fäller man in bakre fotpinnarna och vinner på topp.

Ryms sannolikt i budget!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enligt säkra källor är Yamaha Thunderace den kraftfullaste hoj du kan få för pengarna. Dels är det förgasarhästar vi pratar om, dels fäller man in bakre fotpinnarna och vinner på topp.

Konverterar man dessutom till BMW 330-motor…ojojoj…the sky is the limit…

Annars kan ju Micke lägga ett skambud på denna:

 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jag tackar församlingen för bra tips på sporthojar med bottenvrid.
Har en idé om vad jag vill jaga nu.
Kul att höra att du har fått en ide efter lite resonerande hit och dit, avslöjar du nu vad du söker så kan det vara så att en av oss vet var din framtida hoj finns.
Den som söker finner.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kul att höra att du har fått en ide efter lite resonerande hit och dit, avslöjar du nu vad du söker så kan det vara så att en av oss vet var din framtida hoj finns.
Den som söker finner.
- Två diametralt olika hojar har blivit intressanta, dels RSV1000Mille och dels ZX12R.
Dyker det upp någon annan sporthoj med både bottenvrid, utseende och inom prisrange:n 25-45' så är jag inte svår : )
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
- Två diametralt olika hojar har blivit intressanta, dels RSV1000Mille och dels ZX12R.
Dyker det upp någon annan sporthoj med både bottenvrid, utseende och inom prisrange:n 25-45' så är jag inte svår : )
Fina hojar!

Kanske kunde man tänka att chansen är större för problemfrihet med kawan men Aprilian är säkert roligare och låter bättre. När den låter.
 
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV 1000 Mille -99
"- Två diametralt olika hojar har blivit intressanta, dels RSV1000Mille och dels ZX12R."

Om den är tänkt att användas mycket i stan, som jag tror jag läste att du sa, så skulle jag avråda från Aprilian. Jättekul hoj på småvägar eller bana etc, men det är ingen stadshoj då den är ryckig och svårjobbad vi kryp-/långsam hastighet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
"- Två diametralt olika hojar har blivit intressanta, dels RSV1000Mille och dels ZX12R."

Om den är tänkt att användas mycket i stan, som jag tror jag läste att du sa, så skulle jag avråda från Aprilian. Jättekul hoj på småvägar eller bana etc, men det är ingen stadshoj då den är ryckig och svårjobbad vi kryp-/långsam hastighet.
- Tackar för input från en Aprilia-ägare. Jag tänker att ojämnheter i registret kan elimineras en smula mha en PC5?
Sen är det ju inte tänkt att enbart åka runt i stan, utan snarare att jag bor i stan och inte har öppna fält runt knuten precis.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
- Tackar för input från en Aprilia-ägare. Jag tänker att ojämnheter i registret kan elimineras en smula mha en PC5?
Sen är det ju inte tänkt att enbart åka runt i stan, utan snarare att jag bor i stan och inte har öppna fält runt knuten precis.
Är inte största anledningen motorlayouten och inte sprutet som är problemet?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har ju mest kört bana med mina sporthojar och för mig är mellanregistret det viktiga, det är det som trycker ut hojen ur kurvan. Det handlar mer om upplevelse av gassvaret än någon effektkurva kan visa. Jag slutade titta på effektkurvor för många år sen när jag insåg att det är just känslan som är viktig.

I princip alla hojar som diskuteras i den här tråden har jag ägt eller kört en hel del och jag tänkte lämna några korta synpunkter på just känsla hos ett par av dem:

RC8R: Underbar hoj med en härlig motor. Väldigt "styv" känsla i chassit med hård fjädring, vibrationer och mycket pulver i just mellanregistret. Och som Alatalo påpekade en av de absolut rymligaste hojarna för oss som är lite längre. Allting går att justera, styre, fotpinnar, sadelhöjd, ride height...
I stadstrafik var den hemsk, det går inte att köra i 30 med en hand på styret, då trillar man av på grund av att motorn går så ojämnt. Blev bättre på senare årsmodeller typ 2011 som är en bästa.

GSXR 1000 K5: Kändes lite "tung" i gumpen jmf med nyare årsmodeller men motorn var fantastisk för framförallt gatkörning. Brett vrimoment med mycket effekt i mellanregistret.

GSXR 1000 K9: Mycket lättare känsla i chassit men precis som Alatalo påpekade tidigare i tråden så hade man försakat mellanregistret för toppeffekt. Fungerade fint på banan men mindre bra för gatkörning. Helsystem och PC5 gjort underverk för mellanregistret.

GSXR 1300 och ZX12R: Inga sporhojar men fantastiska autobahnätare. Tunga och klumpiga med härliga muskelmotorer..

Honda CBR1000RR från -06: En tung klump som är ganska slö. Stabil i fart men också tungstyrd, ingen hit för mig.

Honda CBR1000RR från -08: En av de bästa sporthojarna och framförallt banhojarna som jag har kört. Otroligt lättkörd, smidig, lättstyrd samtidigt som den är stabil. Motorn är fantastiskt mjuk på gassvaret vilket gör den lätt att hantera. Mellanregistret och hur den skjuter ut ur kurvor är magiskt och något som t ex en S1000RR bara skulle kunna drömma om. Förutom problemet med kolvringar och oljeförbrukning skulle jag gärna haft den igen.

S1000RR: En fantastisk hoj som är så fantastik att en är aptrist att köra. Otroligt kompetent men saknar helt och hållet känsla, den är FÖR bra helt enkelt.
Sjukt drag i motorn men man måste köra den som en 600 och varva satan. Klarar knappt att börna på vått gräs under 10 000 varv...

Det har hänt väldigt mycket på hojutveckligen på senare år, testade en Triump Speedtriple 1200 RS förra sommarens och det är första gången jag körde en motor som drar stenhårt från botten, sen bara ökar hela vägen. Jag upplever alla tripplar på det sättet, bara mer eller mindre beroende på kubik men känslan är densamma och får mig är känslan det viktiga...

För att göra en lång historia kort, testa och provkör och skit i bänkpapprena, det är mitt råd :)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag hade för många år sen en Yamaha R1-00 och upplevde bottenvridet som helt fantastiskt. Vilken fart man än låg i och vilken växel man hade i så bara drog man i rullen och den drog iväg som en raket. Jag fick dock modifiera körställningen på den lite med förhöjt clip-on och flyttade fotpinnar då original-körställningen var lite väl mycket fällkniv för mig som är 180cm.
Jag testade även en polares CBR900 1gen som också var väldigt bottenstark. Jag gillade dock inte den buliga tanken på den. Det kändes inte som att man satt I hojen som R1:an utan mer som att man stod bakom en stor tunna och körde typ.
Jag provkörde även en FZR1000 men den hade om möjligt en ännu knivigare körställning än R1:an.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kanske över din budget men en R1 från 2009 när crossplain motorn kom är en riktig fin cykel.
Jag var jätte nöjd med min och den lät gudomligt med akrapovic. Nu när jag sitter och tänker såhär 13år efter jag sålde den kan jag inte komma på varför jag sålde den.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men det är ju bara 950 cc…

View attachment 507598

1734099653044.png

Tack för senast! :tummenuppMen berätta inte att du är tedrickare, trångsynta kan ta illa upp. :hihi
Och det är 955 kubik om jag får be, inget annat. :7peta Besviken, du brukar vanligtvis veta vad du pratar om! :hej

The Triumph Daytona 955i is a sport bike manufactured by Triumph from 1997 to 2006. It was powered by a 955 cc (58.3 cu in) liquid cooled, inline three four stroke engine. The bike was launched in 1997 as the Triumph T595 Daytona and renamed Triumph Daytona 955i in 1999.

Nu har Wikipedia förvisso inte alltid rätt, här står det att det är en SportHoj, :dummermen tillverkad av Triumph och 955 kubik är faktiskt rätt. :fakta :crash

Men tillbaka till ämnet, för en massa år sedan bytlånade jag med en kamrat. En 97:a GSXR 750 med 130 hästar och en T595 med lika många hästar. I sadeln på Sukan behövde jag varv, massor med varv, för att inte bli frånåkt, tvärtom var det inga problem.
Jag har kört en kamrats 00:a Speed Triple med 955 kubik. Det är i stort sett en naken Daytona med andra kammar och färre hästar. Den är betydligt lättare att köra fort med på landsväg. Att den är jobbig över 200 stör inte så mycket om man inte ska köra bana.

Inte till stor hjälp för TS gissar jag. En tidig FireBlade drar ungefär som en Daytona och är inte jobbig över 200 heller men är både gammal och trött. När Rettan kom var båda passé för de flesta.

Men av det lilla jag läst så är det en snygg "SportHoj" med kåpa som gäller. Eftersom det varken är tävling eller bankörning så är inte siffror utan känslan som är det viktigaste.

Lycka till!

MCN.PNG
Old badger.jpeg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu vet jag! En Yamaha R7 med turbokit.

Då har du vrid och 120 bakhjulshäst med omoddad motor. Sen går det att göra mer på motorn.

Kan inte väga mycket heller.


Spräcker det budgeten? Låna lite.
 
Last edited:

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
View attachment 507641

Tack för senast! :tummenuppMen berätta inte att du är tedrickare, trångsynta kan ta illa upp. :hihi
Och det är 955 kubik om jag får be, inget annat. :7peta Besviken, du brukar vanligtvis veta vad du pratar om! :hej

The Triumph Daytona 955i is a sport bike manufactured by Triumph from 1997 to 2006. It was powered by a 955 cc (58.3 cu in) liquid cooled, inline three four stroke engine. The bike was launched in 1997 as the Triumph T595 Daytona and renamed Triumph Daytona 955i in 1999.

Nu har Wikipedia förvisso inte alltid rätt, här står det att det är en SportHoj, :dummermen tillverkad av Triumph och 955 kubik är faktiskt rätt. :fakta :crash

Men tillbaka till ämnet, för en massa år sedan bytlånade jag med en kamrat. En 97:a GSXR 750 med 130 hästar och en T595 med lika många hästar. I sadeln på Sukan behövde jag varv, massor med varv, för att inte bli frånåkt, tvärtom var det inga problem.
Jag har kört en kamrats 00:a Speed Triple med 955 kubik. Det är i stort sett en naken Daytona med andra kammar och färre hästar. Den är betydligt lättare att köra fort med på landsväg. Att den är jobbig över 200 stör inte så mycket om man inte ska köra bana.

Inte till stor hjälp för TS gissar jag. En tidig FireBlade drar ungefär som en Daytona och är inte jobbig över 200 heller men är både gammal och trött. När Rettan kom var båda passé för de flesta.

Men av det lilla jag läst så är det en snygg "SportHoj" med kåpa som gäller. Eftersom det varken är tävling eller bankörning så är inte siffror utan känslan som är det viktigaste.

Lycka till!

View attachment 507646
View attachment 507647
Hm..955 kubik som numera bara räcker att spänna fast tältet på och ÅKA toura med.. :hjarta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hm..955 kubik som numera bara räcker att spänna fast tältet på och ÅKA toura med.. :hjarta
Stämmer, bilden är tagen av BrooklynS hemma hos BrooklynS med tält och resten av packningen. Och jag var heller aldrig över 200 på de lite över den 300 mil långa resan.🛵
När jag blir gammal ska jag packa mindre och bo på hotell.
Men fordonsmässigt har jag hittat hem, så hjälpa TS kan jag inte. :rodnar
Men det blir ännu ett inlägg som gör SportHoj mer levande. :tummenupp

Kul också att denna tråd har fler inlägg än https://www.sporthoj.com/forum/threads/drz-tillbaka-i-europa.295209/ som mer speglar dagen SportHoj!
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Stämmer, bilden är tagen av BrooklynS hemma hos BrooklynS med tält och resten av packningen. Och jag var heller aldrig över 200 på de lite över den 300 mil långa resan.🛵
När jag blir gammal ska jag packa mindre och bo på hotell.
Men fordonsmässigt har jag hittat hem, så hjälpa TS kan jag inte. :rodnar
Men det blir ännu ett inlägg som gör SportHoj mer levande. :tummenupp

Kul också att denna tråd har fler inlägg än https://www.sporthoj.com/forum/threads/drz-tillbaka-i-europa.295209/ som mer speglar dagen SportHoj!
De är ett helvete att bli gammal! Men bo på Hotell blir man aldrig för gammal för... :hjarta
 
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top