Sporthoj med bottenvrid?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Man får en TL1000S för småpengar idag. Om man bara vill åka runt och känna vridet.

Den kunde man åka bakhjul med från stillastående vid rödljuset, om man är den typen av människa.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Man får en TL1000S för småpengar idag. Om man bara vill åka runt och känna vridet.

Den kunde man åka bakhjul med från stillastående vid rödljuset, om man är den typen av människa.
Bakhjul är kul.. Gjorde likadant på min ASR RD 125 1974 ...Fan va de glodde! Och ja, jag är den typen av människa Usch! :hjarta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
View attachment 507641

Tack för senast! :tummenuppMen berätta inte att du är tedrickare, trångsynta kan ta illa upp. :hihi
Och det är 955 kubik om jag får be, inget annat. :7peta Besviken, du brukar vanligtvis veta vad du pratar om! :hej

The Triumph Daytona 955i is a sport bike manufactured by Triumph from 1997 to 2006. It was powered by a 955 cc (58.3 cu in) liquid cooled, inline three four stroke engine. The bike was launched in 1997 as the Triumph T595 Daytona and renamed Triumph Daytona 955i in 1999.

Nu har Wikipedia förvisso inte alltid rätt, här står det att det är en SportHoj, :dummermen tillverkad av Triumph och 955 kubik är faktiskt rätt. :fakta :crash

Men tillbaka till ämnet, för en massa år sedan bytlånade jag med en kamrat. En 97:a GSXR 750 med 130 hästar och en T595 med lika många hästar. I sadeln på Sukan behövde jag varv, massor med varv, för att inte bli frånåkt, tvärtom var det inga problem.
Jag har kört en kamrats 00:a Speed Triple med 955 kubik. Det är i stort sett en naken Daytona med andra kammar och färre hästar. Den är betydligt lättare att köra fort med på landsväg. Att den är jobbig över 200 stör inte så mycket om man inte ska köra bana.

Inte till stor hjälp för TS gissar jag. En tidig FireBlade drar ungefär som en Daytona och är inte jobbig över 200 heller men är både gammal och trött. När Rettan kom var båda passé för de flesta.

Men av det lilla jag läst så är det en snygg "SportHoj" med kåpa som gäller. Eftersom det varken är tävling eller bankörning så är inte siffror utan känslan som är det viktigaste.

Lycka till!

View attachment 507646
View attachment 507647
Alltid välkommen åter!

Det är faktiskt 955,825637 kubikcentimeter, avrundat till heltal blir det inget annat än 956 cc. Jag avrundade till 950, dvs det är ingen literhoj men skall man vara noggrann är det ju viktigt att vara det. Inte för att jag tycker att det är särskilt viktigt men… tja.

Du brukar ju ha koll men… :fakta

:hihi


Nåja, det är i vart fall en trevlig motor i alla dess olika varianter, många förbiser dem men kravbilden i denna tråd pekar absolut på en Traja tycker jag. Speed Triple är svinkul med sin korta hjulbas, maffiga motor och känsla av att flyga fritt när man kör. Till och med 675-motorn har en känsla av kraft även under 10.000 rpm som mindre hojar annars brukar sakna. Och te är bra för magen
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag hade för många år sen en Yamaha R1-00 och upplevde bottenvridet som helt fantastiskt. Vilken fart man än låg i och vilken växel man hade i så bara drog man i rullen och den drog iväg som en raket. Jag fick dock modifiera körställningen på den lite med förhöjt clip-on och flyttade fotpinnar då original-körställningen var lite väl mycket fällkniv för mig som är 180cm.
Jag testade även en polares CBR900 1gen som också var väldigt bottenstark. Jag gillade dock inte den buliga tanken på den. Det kändes inte som att man satt I hojen som R1:an utan mer som att man stod bakom en stor tunna och körde typ.
Jag provkörde även en FZR1000 men den hade om möjligt en ännu knivigare körställning än R1:an.
Då kanske en gammal FZS1000 kunde vara något? Inte sporthoj iofs men det har ju föreslagits allt ifrån nakenhojar till jag-vet-inte-vad så det är ju inte helt off iaf. Baserad på första generationens R1-motor med en hel del skillnader såsom lägre toppeffekt (-7hk) och mera vrid i mellanregistret (har jag läst mig till).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men berätta inte att du är tedrickare, trångsynta kan ta illa upp.

Ja men vad fan...som om det inte vore nog med den där spilloljan till öl...

Det är faktiskt 955,825637 kubikcentimeter

En nioochenhalvdecilitersklubba, helt enkelt.

Man får en TL1000S för småpengar idag. Om man bara vill åka runt och känna vridet.

Den kunde man åka bakhjul med från stillastående vid rödljuset, om man är den typen av människa.

En kollega hade en streetfajtad TL1000S i början av det glada tvåtusentalet. Avkåpad, runt lyse, motocrosstyre. Typ. Motorkaraktären kombinerat med en mer upprätt sittställning skapade den mest wheelie-glada hoj jag någonsin provkört. Kändes som att den lyfte framhjulet över varje krön på Roslagens småvägar.

Dessutom en genuint bra och välbyggd motorcykel om man bara bortser från original stötdämpare. Finns flera på Blocket mellan 20.000-60.000 SEK.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tack för senast! :tummenuppMen berätta inte att du är tedrickare, trångsynta kan ta illa upp. :hihi
F'låt då att du tog illa upp ;) när jag råkade återberätta om min jobbpolare som undrade om jag drack bögvatten när han hörde att jag kokade vatten för te.

Och sen var jag morgonbakfull på träningshelg med riddarkompisarna och riddardotter (5år) undrade om jag ville ha te och jag svarade "Jag dricker inte bögvatten".
Hon snappade upp det blixtsnabbt och sa bögvatten om te överallt, dagis, släktkalas etc etc.
Jag var jättepopulär efter det...........
:hej
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ja men vad fan...som om det inte vore nog med den där spilloljan till öl...



En nioochenhalvdecilitersklubba, helt enkelt.



En kollega hade en streetfajtad TL1000S i början av det glada tvåtusentalet. Avkåpad, runt lyse, motocrosstyre. Typ. Motorkaraktären kombinerat med en mer upprätt sittställning skapade den mest wheelie-glada hoj jag någonsin provkört. Kändes som att den lyfte framhjulet över varje krön på Roslagens småvägar.

Dessutom en genuint bra och välbyggd motorcykel om man bara bortser från original stötdämpare. Finns flera på Blocket mellan 20.000-60.000 SEK.
Jag hade en 97:a som första hoj. Vi kan väl säga att den hade karaktär...
Det var en sån där hoj som man körde med på helgen och sen skruvade på veckorna.
Dödsstöten kom när vi stannade för glass på raggarstatt i Östersund och ser att det droppar kylarvatten från den. Följer vattnets väg upp till övre fästet som har vikit sig och dragit isär plåten.
Varför hade den spruckit just där? Ramen hade börjat separera styrhuvudet från övriga hojen och kylaren fick agera dragstag. Kylaren var faktiskt skitdålig på just det jobbet.

1734174643696.png
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja men vad fan...som om det inte vore nog med den där spilloljan till öl...
OEO330ml_1024x1024.png

:öl
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
2003-ish stordaytonan är ju faktiskt bra snygg hoj.
images

Men hur är karaktären på en sådan?
Tänker mig att trean kan vara lite välkammad, vilket självklart är oacceptabelt för en hoj...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade en 97:a som första hoj. Vi kan väl säga att den hade karaktär...
Det var en sån där hoj som man körde med på helgen och sen skruvade på veckorna.
Dödsstöten kom när vi stannade för glass på raggarstatt i Östersund och ser att det droppar kylarvatten från den. Följer vattnets väg upp till övre fästet som har vikit sig och dragit isär plåten.
Varför hade den spruckit just där? Ramen hade börjat separera styrhuvudet från övriga hojen och kylaren fick agera dragstag. Kylaren var faktiskt skitdålig på just det jobbet.

View attachment 507683

Hondakvalitet och VTR kanske är ett bättre alternativ då. :va
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
2003-ish stordaytonan är ju faktiskt bra snygg hoj.
images

Men hur är karaktären på en sådan?
Tänker mig att trean kan vara lite välkammad, vilket självklart är oacceptabelt för en hoj...
Läs länk nedan. Ett utdrag om motorn:

"We love the Triumph Daytona 955i's syncopated rumble at tickover – and there’s no shortage of low down drive. As it builds more power comes rushing and rushing until almost too soon it’s time to change up a gear. The Triumph Daytona's triple can never match the Japanese fours for top end power but it aces them on personality and sound. It's motorcycling aural poetry with a race can."


Jag för min del "villhöver" en Daytona 955! :) De senaste årsmodellerna var förstås bäst och vassast med sina 147 hk, men de äldre med runt 130 hk är faktiskt (ännu) snyggare. Tycker jag.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Läs länk nedan. Ett utdrag om motorn:

"We love the Triumph Daytona 955i's syncopated rumble at tickover – and there’s no shortage of low down drive. As it builds more power comes rushing and rushing until almost too soon it’s time to change up a gear. The Triumph Daytona's triple can never match the Japanese fours for top end power but it aces them on personality and sound. It's motorcycling aural poetry with a race can."


Jag för min del "villhöver" en Daytona 955! :) De senaste årsmodellerna var förstås bäst och vassast med sina 147 hk, men de äldre med runt 130 hk är faktiskt snyggare. Tycker jag.
Själv gillar jag '03an bäst (något år före/efter?) och '05-'06 ('04?) efter det.
Skulle vara skoj att testa en, men jag lite misstänker att jag inte blir lockad bort från Aporna ändå. :)
De börjar skena lite i pris också, och fina är inte direkt vanliga.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
F'låt då att du tog illa upp ;) när jag råkade återberätta om min jobbpolare som undrade om jag drack bögvatten när han hörde att jag kokade vatten för te.

Och sen var jag morgonbakfull på träningshelg med riddarkompisarna och riddardotter (5år) undrade om jag ville ha te och jag svarade "Jag dricker inte bögvatten".
Hon snappade upp det blixtsnabbt och sa bögvatten om te överallt, dagis, släktkalas etc etc.
Jag var jättepopulär efter det...........
:hej
Jag tar inte illa upp, det är de trångsynta som har problem. :fakta

Jag äter, dricker och kör det jag gillar oavsett vad de trångsynta tycker. Och jag tycker du ska äta dricka och köra det du vill oavsett vad jag eller någon annan tycker. :krama

Jag hade en 97:a som första hoj. Vi kan väl säga att den hade karaktär...
Det var en sån där hoj som man körde med på helgen och sen skruvade på veckorna.
Dödsstöten kom när vi stannade för glass på raggarstatt i Östersund och ser att det droppar kylarvatten från den. Följer vattnets väg upp till övre fästet som har vikit sig och dragit isär plåten.
Varför hade den spruckit just där? Ramen hade börjat separera styrhuvudet från övriga hojen och kylaren fick agera dragstag. Kylaren var faktiskt skitdålig på just det jobbet.

View attachment 507683
Ja, de första hade en del barnsjukdomar. Drevet till fyrans växel var ett annat. Och med den nya datorn sjönk bensinförbrukningen med en dl milen utan att den blev slöare. Eller ännu slöare för er som ja... :lol

Harviestoun är ett bra skotskt bryggeri, förutom, i mitt tycke, god öl brygger de även bra lager! :öl🍺🍻:hjarta:krama
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Intressant nog fann jag Yamaha R7an som en "kraftig" i sitt botten/mellanregister :D men inte kört hoj på länge före dess.

Dock, Aprilia RSV1000R. Mjukt och kraft samtidigt!
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har ju mest kört bana med mina sporthojar och för mig är mellanregistret det viktiga, det är det som trycker ut hojen ur kurvan. Det handlar mer om upplevelse av gassvaret än någon effektkurva kan visa. Jag slutade titta på effektkurvor för många år sen när jag insåg att det är just känslan som är viktig.

I princip alla hojar som diskuteras i den här tråden har jag ägt eller kört en hel del och jag tänkte lämna några korta synpunkter på just känsla hos ett par av dem:

RC8R: Underbar hoj med en härlig motor. Väldigt "styv" känsla i chassit med hård fjädring, vibrationer och mycket pulver i just mellanregistret. Och som Alatalo påpekade en av de absolut rymligaste hojarna för oss som är lite längre. Allting går att justera, styre, fotpinnar, sadelhöjd, ride height...
I stadstrafik var den hemsk, det går inte att köra i 30 med en hand på styret, då trillar man av på grund av att motorn går så ojämnt. Blev bättre på senare årsmodeller typ 2011 som är en bästa.

GSXR 1000 K5: Kändes lite "tung" i gumpen jmf med nyare årsmodeller men motorn var fantastisk för framförallt gatkörning. Brett vrimoment med mycket effekt i mellanregistret.

GSXR 1000 K9: Mycket lättare känsla i chassit men precis som Alatalo påpekade tidigare i tråden så hade man försakat mellanregistret för toppeffekt. Fungerade fint på banan men mindre bra för gatkörning. Helsystem och PC5 gjort underverk för mellanregistret.

GSXR 1300 och ZX12R: Inga sporhojar men fantastiska autobahnätare. Tunga och klumpiga med härliga muskelmotorer..

Honda CBR1000RR från -06: En tung klump som är ganska slö. Stabil i fart men också tungstyrd, ingen hit för mig.

Honda CBR1000RR från -08: En av de bästa sporthojarna och framförallt banhojarna som jag har kört. Otroligt lättkörd, smidig, lättstyrd samtidigt som den är stabil. Motorn är fantastiskt mjuk på gassvaret vilket gör den lätt att hantera. Mellanregistret och hur den skjuter ut ur kurvor är magiskt och något som t ex en S1000RR bara skulle kunna drömma om. Förutom problemet med kolvringar och oljeförbrukning skulle jag gärna haft den igen.

S1000RR: En fantastisk hoj som är så fantastik att en är aptrist att köra. Otroligt kompetent men saknar helt och hållet känsla, den är FÖR bra helt enkelt.
Sjukt drag i motorn men man måste köra den som en 600 och varva satan. Klarar knappt att börna på vått gräs under 10 000 varv...

Det har hänt väldigt mycket på hojutveckligen på senare år, testade en Triump Speedtriple 1200 RS förra sommarens och det är första gången jag körde en motor som drar stenhårt från botten, sen bara ökar hela vägen. Jag upplever alla tripplar på det sättet, bara mer eller mindre beroende på kubik men känslan är densamma och får mig är känslan det viktiga...

För att göra en lång historia kort, testa och provkör och skit i bänkpapprena, det är mitt råd :)
- Tack och tack!
Dock..är CBR:en tung tycker du? 176 kg torr och fick bra betyg här:
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top