Jo, men du vill veta vid vilket lyft du har vilka kamtider. Vi säger att du vill hitta lobe center på insugskammen. Då utgår du ifrån när ventilen har öppnat 1mm och det är här du behöver en mätklocka (som du riktar mot retainern till ventilen).
När du har satt mätklockan där den ska vara så börjar du dra runt motorn. När insugsventilen öppnat 1mm under insugstakten så noterar du värdet på gradskivan (BTDC - before top dead center). Därefter fortsätter du dra runt motorn tills dess att ventilen är 1mm från att stänga igen (ATDC - after top dead center). Återigen noterar du värdet som står på mätskivan.
Säg att du har 10 grader BTDC och 39 grader ATDC. Du vet att det är 180 grader mellan TDC och BDC (ett halvt motorvarv). Då lyder formeln 180 grader + <grader ATDC>, i detta fall blir det 229 grader och detta är den totala durationen du har på kammen vid 1mm lyft.
För att få fram Lobe Center, det du utgår ifrån för att göra justeringar, så delar du durationen vid 1mm lyft med två, alltså 229/2 = 114.5 grader och subtraherar från detta dom 10 grader du hade BTDC (före top dead center). Detta ger dig ett lobe center på 104.5 grader. Detta är vad du kommer räkna med för att ställa om kamtiderna.
Samma procedur gör du på avgaskammen och får fram ett annat värde. När du då ska räkna ut lobe separationen mellan kammarna så räknar du insugskammens lobe center + avgaskammens lobe center / 2, t.ex. 104.5 grader + 108.5 grader = 213 grader / 2 = 106,5 grader lobe separation. Det här är vad du vill ändra på din hoj nu. För att göra det så är det inte svårare än att man helt enkelt justerar om dreven och gör provmätningar för att se om man rör sig i rätt riktning. När man är ungefär vars man vill så smetar man på Loctite på skruvarna till kamdreven och drar fast det för kung och fosterland, sen är det bara tuta och köra.
Naturligtvis kollar man att allt lirar först, att motorn går att dra runt utan problem, piston-to-valve clearance, osv.