Sporthoj Piteå

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ah, den vävstolen satte nog ett nära på outplånligt intryck i Ditt till fanatism indoktrinerade sinne över hur sinnlig MC-åkning kan vara. Även utan passagerare...:)

Tack för en treflig tur en alldeles förträfflig höstdag, låt oss hoppas att snön inte kommer än på länge...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tack för en treflig tur en alldeles förträfflig höstdag, låt oss hoppas att snön inte kommer än på länge...

Instämmer! En tur till i liknande regi hade inte varit helt fel. Speciellt vägen upp mot Bastuträsk. Drömmer våta drömmar fortfarande. :D
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
nån som vet av nån som kan renovera en r1 motor privat? och pris på det jobbet? ingen brådska med det, kan ta hela vintern :)
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
sjobas, vad ska göras?
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Har alla gått i ide?
Vi måste samlas och dricka lite kaffe och ljuga någon dag/kväll här framöver!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Säg bara tid och plats. Höll jag inte på att röja i garaget hemma så hade vi kunnat ta en sittning där. Finns både bord och stolar. :)
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag e på, känner inte många här ikring så det vore skoj att snacka lite hoj med lika-intresserade....
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ska iväg och jobba en vecka från imorrn, men nästnästa helg kanske? :D
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag är borta julhelgen, kommer till piteå någon gång under mellandagarna.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Någon här som är haj på att ställa in kamtider med justerbara drev? Skulle vara skönt ha en som har gjort det förr. Har ett kit med gradskiva å nå mer rackel.

Mvh Tomas
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har du mätklocka och sånt också? Har gjort det en par gånger tillsammans med KatanaKurre från Boden så jag har väl ett hyffsat hum om hur det ska ställas in. Har annars bra instruktioner på hur man gör det.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Har du mätklocka och sånt också? Har gjort det en par gånger tillsammans med KatanaKurre från Boden så jag har väl ett hyffsat hum om hur det ska ställas in. Har annars bra instruktioner på hur man gör det.

Mätklocka? Jag fick med en mikrometer fast i tum, är inte den till för att kolla om kammarna är raka? Om jag inte har sett jättefel. Ska kolla vad jag fick exakt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mätklocka behöver du för att kolla hur mycket ventilerna är öppna när du justerar kammen. Man brukar utgå ifrån 1mm eller .050" när man ställer in. Du vill ju inte öppna ventilen så att den tar i kolven. :)
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Mätklocka behöver du för att kolla hur mycket ventilerna är öppna när du justerar kammen. Man brukar utgå ifrån 1mm eller .050" när man ställer in. Du vill ju inte öppna ventilen så att den tar i kolven. :)

Justerar man inte bara tiderna med gradskiva och sen kollar man ventilspelet med bladmått och shimsar vid behov?:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Justerar man inte bara tiderna med gradskiva och sen kollar man ventilspelet med bladmått och shimsar vid behov?:)

Jo, men du vill veta vid vilket lyft du har vilka kamtider. Vi säger att du vill hitta lobe center på insugskammen. Då utgår du ifrån när ventilen har öppnat 1mm och det är här du behöver en mätklocka (som du riktar mot retainern till ventilen).

När du har satt mätklockan där den ska vara så börjar du dra runt motorn. När insugsventilen öppnat 1mm under insugstakten så noterar du värdet på gradskivan (BTDC - before top dead center). Därefter fortsätter du dra runt motorn tills dess att ventilen är 1mm från att stänga igen (ATDC - after top dead center). Återigen noterar du värdet som står på mätskivan.

Säg att du har 10 grader BTDC och 39 grader ATDC. Du vet att det är 180 grader mellan TDC och BDC (ett halvt motorvarv). Då lyder formeln 180 grader + <grader ATDC>, i detta fall blir det 229 grader och detta är den totala durationen du har på kammen vid 1mm lyft.

För att få fram Lobe Center, det du utgår ifrån för att göra justeringar, så delar du durationen vid 1mm lyft med två, alltså 229/2 = 114.5 grader och subtraherar från detta dom 10 grader du hade BTDC (före top dead center). Detta ger dig ett lobe center på 104.5 grader. Detta är vad du kommer räkna med för att ställa om kamtiderna.

Samma procedur gör du på avgaskammen och får fram ett annat värde. När du då ska räkna ut lobe separationen mellan kammarna så räknar du insugskammens lobe center + avgaskammens lobe center / 2, t.ex. 104.5 grader + 108.5 grader = 213 grader / 2 = 106,5 grader lobe separation. Det här är vad du vill ändra på din hoj nu. För att göra det så är det inte svårare än att man helt enkelt justerar om dreven och gör provmätningar för att se om man rör sig i rätt riktning. När man är ungefär vars man vill så smetar man på Loctite på skruvarna till kamdreven och drar fast det för kung och fosterland, sen är det bara tuta och köra.

Naturligtvis kollar man att allt lirar först, att motorn går att dra runt utan problem, piston-to-valve clearance, osv. :)
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Jo, men du vill veta vid vilket lyft du har vilka kamtider. Vi säger att du vill hitta lobe center på insugskammen. Då utgår du ifrån när ventilen har öppnat 1mm och det är här du behöver en mätklocka (som du riktar mot retainern till ventilen).

När du har satt mätklockan där den ska vara så börjar du dra runt motorn. När insugsventilen öppnat 1mm under insugstakten så noterar du värdet på gradskivan (BTDC - before top dead center). Därefter fortsätter du dra runt motorn tills dess att ventilen är 1mm från att stänga igen (ATDC - after top dead center). Återigen noterar du värdet som står på mätskivan.

Säg att du har 10 grader BTDC och 39 grader ATDC. Du vet att det är 180 grader mellan TDC och BDC (ett halvt motorvarv). Då lyder formeln 180 grader + <grader ATDC>, i detta fall blir det 229 grader och detta är den totala durationen du har på kammen vid 1mm lyft.

För att få fram Lobe Center, det du utgår ifrån för att göra justeringar, så delar du durationen vid 1mm lyft med två, alltså 229/2 = 114.5 grader och subtraherar från detta dom 10 grader du hade BTDC (före top dead center). Detta ger dig ett lobe center på 104.5 grader. Detta är vad du kommer räkna med för att ställa om kamtiderna.

Samma procedur gör du på avgaskammen och får fram ett annat värde. När du då ska räkna ut lobe separationen mellan kammarna så räknar du insugskammens lobe center + avgaskammens lobe center / 2, t.ex. 104.5 grader + 108.5 grader = 213 grader / 2 = 106,5 grader lobe separation. Det här är vad du vill ändra på din hoj nu. För att göra det så är det inte svårare än att man helt enkelt justerar om dreven och gör provmätningar för att se om man rör sig i rätt riktning. När man är ungefär vars man vill så smetar man på Loctite på skruvarna till kamdreven och drar fast det för kung och fosterland, sen är det bara tuta och köra.

Naturligtvis kollar man att allt lirar först, att motorn går att dra runt utan problem, piston-to-valve clearance, osv. :)

Vad du kan! Har du lust att hjälpa en glad amatör någon kväll? Kaffe och dopp och lite surr kan jag bjuda på!

Det lät
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top