Sporthoj Piteå

Ah, den vävstolen satte nog ett nära på outplånligt intryck i Ditt till fanatism indoktrinerade sinne över hur sinnlig MC-åkning kan vara. Även utan passagerare...:)

Tack för en treflig tur en alldeles förträfflig höstdag, låt oss hoppas att snön inte kommer än på länge...
 
nån som vet av nån som kan renovera en r1 motor privat? och pris på det jobbet? ingen brådska med det, kan ta hela vintern :)
 
Har alla gått i ide?
Vi måste samlas och dricka lite kaffe och ljuga någon dag/kväll här framöver!
 
Säg bara tid och plats. Höll jag inte på att röja i garaget hemma så hade vi kunnat ta en sittning där. Finns både bord och stolar. :)
 
Någon här som är haj på att ställa in kamtider med justerbara drev? Skulle vara skönt ha en som har gjort det förr. Har ett kit med gradskiva å nå mer rackel.

Mvh Tomas
 
Har du mätklocka och sånt också? Har gjort det en par gånger tillsammans med KatanaKurre från Boden så jag har väl ett hyffsat hum om hur det ska ställas in. Har annars bra instruktioner på hur man gör det.
 
Har du mätklocka och sånt också? Har gjort det en par gånger tillsammans med KatanaKurre från Boden så jag har väl ett hyffsat hum om hur det ska ställas in. Har annars bra instruktioner på hur man gör det.

Mätklocka? Jag fick med en mikrometer fast i tum, är inte den till för att kolla om kammarna är raka? Om jag inte har sett jättefel. Ska kolla vad jag fick exakt.
 
Mätklocka behöver du för att kolla hur mycket ventilerna är öppna när du justerar kammen. Man brukar utgå ifrån 1mm eller .050" när man ställer in. Du vill ju inte öppna ventilen så att den tar i kolven. :)
 
Mätklocka behöver du för att kolla hur mycket ventilerna är öppna när du justerar kammen. Man brukar utgå ifrån 1mm eller .050" när man ställer in. Du vill ju inte öppna ventilen så att den tar i kolven. :)

Justerar man inte bara tiderna med gradskiva och sen kollar man ventilspelet med bladmått och shimsar vid behov?:)
 
Justerar man inte bara tiderna med gradskiva och sen kollar man ventilspelet med bladmått och shimsar vid behov?:)

Jo, men du vill veta vid vilket lyft du har vilka kamtider. Vi säger att du vill hitta lobe center på insugskammen. Då utgår du ifrån när ventilen har öppnat 1mm och det är här du behöver en mätklocka (som du riktar mot retainern till ventilen).

När du har satt mätklockan där den ska vara så börjar du dra runt motorn. När insugsventilen öppnat 1mm under insugstakten så noterar du värdet på gradskivan (BTDC - before top dead center). Därefter fortsätter du dra runt motorn tills dess att ventilen är 1mm från att stänga igen (ATDC - after top dead center). Återigen noterar du värdet som står på mätskivan.

Säg att du har 10 grader BTDC och 39 grader ATDC. Du vet att det är 180 grader mellan TDC och BDC (ett halvt motorvarv). Då lyder formeln 180 grader + <grader ATDC>, i detta fall blir det 229 grader och detta är den totala durationen du har på kammen vid 1mm lyft.

För att få fram Lobe Center, det du utgår ifrån för att göra justeringar, så delar du durationen vid 1mm lyft med två, alltså 229/2 = 114.5 grader och subtraherar från detta dom 10 grader du hade BTDC (före top dead center). Detta ger dig ett lobe center på 104.5 grader. Detta är vad du kommer räkna med för att ställa om kamtiderna.

Samma procedur gör du på avgaskammen och får fram ett annat värde. När du då ska räkna ut lobe separationen mellan kammarna så räknar du insugskammens lobe center + avgaskammens lobe center / 2, t.ex. 104.5 grader + 108.5 grader = 213 grader / 2 = 106,5 grader lobe separation. Det här är vad du vill ändra på din hoj nu. För att göra det så är det inte svårare än att man helt enkelt justerar om dreven och gör provmätningar för att se om man rör sig i rätt riktning. När man är ungefär vars man vill så smetar man på Loctite på skruvarna till kamdreven och drar fast det för kung och fosterland, sen är det bara tuta och köra.

Naturligtvis kollar man att allt lirar först, att motorn går att dra runt utan problem, piston-to-valve clearance, osv. :)
 
Jo, men du vill veta vid vilket lyft du har vilka kamtider. Vi säger att du vill hitta lobe center på insugskammen. Då utgår du ifrån när ventilen har öppnat 1mm och det är här du behöver en mätklocka (som du riktar mot retainern till ventilen).

När du har satt mätklockan där den ska vara så börjar du dra runt motorn. När insugsventilen öppnat 1mm under insugstakten så noterar du värdet på gradskivan (BTDC - before top dead center). Därefter fortsätter du dra runt motorn tills dess att ventilen är 1mm från att stänga igen (ATDC - after top dead center). Återigen noterar du värdet som står på mätskivan.

Säg att du har 10 grader BTDC och 39 grader ATDC. Du vet att det är 180 grader mellan TDC och BDC (ett halvt motorvarv). Då lyder formeln 180 grader + <grader ATDC>, i detta fall blir det 229 grader och detta är den totala durationen du har på kammen vid 1mm lyft.

För att få fram Lobe Center, det du utgår ifrån för att göra justeringar, så delar du durationen vid 1mm lyft med två, alltså 229/2 = 114.5 grader och subtraherar från detta dom 10 grader du hade BTDC (före top dead center). Detta ger dig ett lobe center på 104.5 grader. Detta är vad du kommer räkna med för att ställa om kamtiderna.

Samma procedur gör du på avgaskammen och får fram ett annat värde. När du då ska räkna ut lobe separationen mellan kammarna så räknar du insugskammens lobe center + avgaskammens lobe center / 2, t.ex. 104.5 grader + 108.5 grader = 213 grader / 2 = 106,5 grader lobe separation. Det här är vad du vill ändra på din hoj nu. För att göra det så är det inte svårare än att man helt enkelt justerar om dreven och gör provmätningar för att se om man rör sig i rätt riktning. När man är ungefär vars man vill så smetar man på Loctite på skruvarna till kamdreven och drar fast det för kung och fosterland, sen är det bara tuta och köra.

Naturligtvis kollar man att allt lirar först, att motorn går att dra runt utan problem, piston-to-valve clearance, osv. :)

Vad du kan! Har du lust att hjälpa en glad amatör någon kväll? Kaffe och dopp och lite surr kan jag bjuda på!

Det lät
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top