Störiga tråden.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Och så stör jag mej på alla som inte klarar av att översätta engelska facktermer till korrekt svenska, utan istället använder det engelska ordet med svensk böjning:

"splinesen", "gearsen", "coatingen", "notchningen", osv osv i all oändlighet. Ingen verkar tänka efter!

Det riktigt kryper i mej varenda gång jag ser eller hör dylikt!

Och så kan vi väl för en gångs skull fastställa det som alla gör fel på: Det engelska ordet "spindle" betyder INTE spindel på svenska! Det skall snarare översättas som axel eller led.

Känner du dig lite socialt missanpassad? :gnissla

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
En annan sak i engelskan som svenskar i allmänhet har svårt att fatta, är att engelskans "O" i 99% av fallen inte skall uttalas som ett långt ååå-ljud utan som ett kort ah-ljud. Typ "katt".
Här får vi nog skylla på skolundervisningen som av någon jävla anledning lär ut att det skall vara åååååå.

Exempel:
Sorry uttalas inte "sårry" utan "sarri".
Rock uttalas inte "råck" utan "rack".
Tower uttalas inte "tåwärr" utan "tau-ehr"
Fler: job, contribute, develop, on, optimize, oncology. Pröva att uttala dem som du brukar, sedan att uttala dem som de ska uttalas.

Tvivlar du? Lyssna på hur äkta engelsmän eller jänkare uttalar så fåru höra. Lär dej nu och sluta prata engelska så jävla bonnigt!
Märk väl att det bara gäller 99% av alla O. Den resterande 1% kan uttalas lite hursomhelst.

Njae, skulle nog påstå att du får plugga på lite engelska.
Har själv spenderat en del tid i både England, Irland och USA och det skiljer sig så otroligt mellan dialekter så ett generalfel är att generalisera på det vis du gör.
Överlag har faktiskt svensken en väldigt bra engelska.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
ja. om du nu tycker att skolboksengelskan är mycket att hänga i granen. att du vet hur ord stavas gör dig inte till en mästare på uttalet.
Det är ingen! Och ingen kan vara det! Fixa Wycombe eller Worchestershire på första försöket utan assistans så kan vi snacka uttal. Det går inte att veta hur ett ord skall uttalas utifrån stavningen. Det är liksom inte finska eller esperanto vi pratar om! I bästa fall kan man anta att det nog i kanske borde låta som...
Därtill som någon nämnde ovan i tråden så finns det stor lokal variation mellan t.ex "estuary english" (sydöstra greater london ungefär) och det som snackas tja varför inte i Liverpool eller Birmingham. Det finns fantastiska klipp på youtube. Den lokala variationen är dessutom mycket större än här. Ni kan väl knappast ha undgått och kanske undrat över varför en del engelsmän textas på t.ex Discovery & NG? Amerikaner har ännu svårare för brittisk engelska än vad vi har:D Kolla t.ex på IMDB i trådarna om Guy Ritchie filmer...Snatch m.fl. Förvånansvärt många som inte förstår är amerikaner.
Svenskars engelska...vi är nog helt ovetenskapligt men iaf på väg mot ngn sorts "Scandinavian English". D.v.s något som låter distinkt eget men är på det hela grammatiskt begriplig och lättförstådd som en del av de mer udda samväldesvarianterna. Jämfört med många andra så är nog vi svenskar tillsammans med holländare m.fl som inte dubbar annat än möjligen barnprogram rätt ok på engelska som andraspråk. Amerikaner har för det mesta bara ett...

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
ja. om du nu tycker att skolboksengelskan är mycket att hänga i granen. att du vet hur ord stavas gör dig inte till en mästare på uttalet.

Mitt eget uttal är det verkligen inget problem med... fått det omdömet av mina chefer såväl i Boston, Cambridge och Dublin likaväl som andra jag haft kontakt med.

Men jämför då gärna vår (svenskens) engelska (du får välja både skrift och uttal om du vill) med gemene italienare, spanjor, grek, lett, jugoslav, finne... ja... i stort sett vilka du vill så länge du inte tar Norrmän eller Nederländare (då de är de som anses ha bäst engelska av de europeiska länder som inte har Engelska som modersmål).

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Dagens sjukvård.
Ringde in för att boka tid för två ärenden. När jag kom dit hade dom bara reggat ett av dom och man fick känslan av att dom inte hade tid med det andra.
Sen när jag gick till apoteket för att hämta ut det utskrivna preparatet hade doktorn skrivit "12 tabletter om dagen". Hon hade visst missat ett bindesstreck, det skulle alltså vara "1-2 tabletter om dagen". :gnissla
Apotekspersonalen blev lite orolig.... tro fan det.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Mitt eget uttal är det verkligen inget problem med... fått det omdömet av mina chefer såväl i Boston, Cambridge och Dublin likaväl som andra jag haft kontakt med.

Men jämför då gärna vår (svenskens) engelska (du får välja både skrift och uttal om du vill) med gemene italienare, spanjor, grek, lett, jugoslav, finne... ja... i stort sett vilka du vill så länge du inte tar Norrmän eller Nederländare (då de är de som anses ha bäst engelska av de europeiska länder som inte har Engelska som modersmål).

vad vet jag om dina chefer och varför tar du upp att du minsann har en grym engelska? när har jag pratat om just dig? och varför skulle jag jämföra med andra, vad har det för betydelse i aspekten om svenskar pratar bra eller dålig engelska?

varför ställer du frågor som inte har med saken att göra?

jag har bott utomlands i 4.5 år, bla i london och inte bara jag utan även mina anglosaxiska vänner, tycker att svenskar generellt, har ett bonnigt uttal.

unga svenskar jämfört med äldre, har ett bättre uttal, för att de lever mer i en kultur där engelskan är en 'del av vardagen' men det gör de ändå inte till språkmästare. för många låter ändå bonniga.

det är skillnad på att konversera och säg, argumentera på engelska än att bara dra till med 'yeah right', 'that's sooo cool', 'oh my god, really??!', 'another beer please' etc etc som de flesta trots allt ändå gör. och när du äntligen får berätta för den förvirrade italienaren om hur han hittar till slottet, låter det ändå inte speciellt 'engelskt'.

Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Engelskt uttal är inte en exakt vetenskap.
Testa att prata med kanadensare, US östkust/central/väst, skottar och australiensare blandat med ett gäng olika européer, samtidigt och du fattat snabbt att det är väldigt flexibelt, även hos dom som har det som modersmål ;)

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Engelskt uttal är inte en exakt vetenskap.
Testa att prata med kanadensare, US östkust/central/väst, skottar och australiensare blandat med ett gäng olika européer, samtidigt och du fattat snabbt att det är väldigt flexibelt, även hos dom som har det som modersmål ;)

nu var det huruvida svensken är awesome eller inte, på att prata engelska:

Överlag har faktiskt svensken en väldigt bra engelska. :rolleyes:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag stör mig på att Stockholmsbörsen alltid ska rasa dubbelt så mycket som övriga börser, varför är det så? jävla kycklingar vid spakarna.....:huvet

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
nu var det huruvida svensken är awesome eller inte, på att prata engelska:

Överlag har faktiskt svensken en väldigt bra engelska. :rolleyes:

Men:
Över lag har faktiskt svensken en väldigt bra engelska.
Största problemet (tycker jag) är att många (även jag) vill vara ännu bättre än de är.
Därför uttrycker man sig onödigt komplicerat.
Funkar i engelsktalande länder, men inte som internationellt språk.
Jag försöker gärna se till att det hörs att jag är svensk.
Motparten kommer ändå att höra att jag inte är inföding och då är det inte fel att låta svensk.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

vad vet jag om dina chefer och varför tar du upp att du minsann har en grym engelska? när har jag pratat om just dig? och varför skulle jag jämföra med andra, vad har det för betydelse i aspekten om svenskar pratar bra eller dålig engelska?

varför ställer du frågor som inte har med saken att göra?

jag har bott utomlands i 4.5 år, bla i london och inte bara jag utan även mina anglosaxiska vänner, tycker att svenskar generellt, har ett bonnigt uttal.

unga svenskar jämfört med äldre, har ett bättre uttal, för att de lever mer i en kultur där engelskan är en 'del av vardagen' men det gör de ändå inte till språkmästare. för många låter ändå bonniga.

det är skillnad på att konversera och säg, argumentera på engelska än att bara dra till med 'yeah right', 'that's sooo cool', 'oh my god, really??!', 'another beer please' etc etc som de flesta trots allt ändå gör. och när du äntligen får berätta för den förvirrade italienaren om hur han hittar till slottet, låter det ändå inte speciellt 'engelskt'.

Bettskena, har du käkat taggtråd idag eller? Andra tråden då du hugger på totalt oväsentliga saker eller verkar helt avsiktligt VILJA missförstå. :va

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Men:
Över lag har faktiskt svensken en väldigt bra engelska.

pudelns kärna är att under tiden tanken rusar från synapserna för att sedan mumlas fram av munnen, så har tanken (det låter som jätteschysst engelska) blivit försvenskat just för att det inte är modersmål. det är inte 'vardag för munnen'.

bara för att vi KAN engelska, behöver det inte LÅTA som engelska. snarare någon mix.

svenskar låter som svenskar som pratar engelska, bara ett litet fåtal som låter som britter/jänkare.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Bettskena, har du käkat taggtråd idag eller? Andra tråden då du hugger på totalt oväsentliga saker eller verkar helt avsiktligt VILJA missförstå. :va

jag är inte aktiv på sh längre, förutom i bf3 tråden och ev. youtube-tråden. mer eller mindre.

maken till besserwisser-tugget från dig, får mig dock att agera. inte nog med att du bla är väldigt självgod, du har mage att påstå saker och ting, som är tagna helt ur luften. som tex nu-->min 'vilja' att missförstå. att jag hugger på 'oväsentliga saker'. som att du är guds bästa polare och bara sådär per automatik, VET saker och ting och hur allt hänger ihop.

kan du inte ta att folk ifrågasätter det du skriver utan att bli sur, stött etc kanske du ska fundera både en och två gånger på vad det är du skriver. kanske lägga en tanke eller två dessutom på att du inte står för den absoluta och enda sanningen. kanske en betraktelse eller två att det finns de som vet mer och kan mer än du själv. och börja lära dig LYSSNA på folk. det gör dig till en bättre människa och du utvecklas dessutom

annars får du finna dig i att folk reagerar och agerar på det du skriver vare sig du vill det eller inte.

vill du fortsätta pennfajtas, föreslår jag att du tar det via pm, så slipper övriga ev. spy galla.

errare humanum est.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
maken till besserwisser-tugget från dig, får mig dock att agera. inte nog med att du... mer irriterad text

Men bettis då... såså :krama Du vet ju att Carnivore kan bli en liten wisserbesser ibland :) Det är ju därför vi gillar den lilla gulleplutten :D

Du skulle sett honom hemma hos oss när han på "Skitsnack pizza party" lite lätt förfriskad av single malt med bestämdhet hävdade att toaletten var barrikaderad av någon ondskefull skitsnackare. Hans min när frugan helt sonika öppnade dörren åt honom var obetalbar... :hihi

Förlåt Krister, kunde inte låta bli att lätta på stämningen lite... :krama

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dagens sjukvård.
Ringde in för att boka tid för två ärenden. När jag kom dit hade dom bara reggat ett av dom och man fick känslan av att dom inte hade tid med det andra.
Sen när jag gick till apoteket för att hämta ut det utskrivna preparatet hade doktorn skrivit "12 tabletter om dagen". Hon hade visst missat ett bindesstreck, det skulle alltså vara "1-2 tabletter om dagen". :gnissla
Apotekspersonalen blev lite orolig.... tro fan det.

Har lite polare som jobba på apotek, det är inte alls ovanligt att det kommer folk med läkemedel utskrivet från läkare som är dödlig dos. Eller helt jävla fel läkemedel (vilket är ovanligare men inte så ovanligt som man skulle vilja).

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Men bettis då... såså :krama Du vet ju att Carnivore kan bli en liten wisserbesser ibland :) Det är ju därför vi gillar den lilla gulleplutten :D

Du skulle sett honom hemma hos oss när han på "Skitsnack pizza party" lite lätt förfriskad av single malt med bestämdhet hävdade att toaletten var barrikaderad av någon ondskefull skitsnackare. Hans min när frugan helt sonika öppnade dörren åt honom var obetalbar... :hihi

...då kanske ni ska ge honom en pruttkudde som han emellanåt kan avreagera sig på :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Till skillnad från Fransmän, Tyskar, Italienare, Spanjorer, Norrmän, Finnar osv som alla har både ett klockrent uttal som inte alls låter "bonnigt" samt ett enormt ordförråd...

" Aj vent to fast in de kårnär and aj mäjd
ö big misstäjk, put de tajjers was kud, very kud..."

Om dom ens svarar på engelska....

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Till skillnad från Fransmän, Tyskar, Italienare, Spanjorer, Norrmän, Finnar osv som alla har både ett klockrent uttal som inte alls låter "bonnigt" samt ett enormt ordförråd...

" Aj vent to fast in de kårnär and aj mäjd
ö big misstäjk, put de tajjers was kud, very kud..."

Om dom ens svarar på engelska....

...mm det är viktigt att jämföra sig med andra för att själv framstå i bättre dager...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka