Stalla hojjen pa farsan

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Nej, väldigt många kläcker ur sig den kända kommentaren: "om jag hade en sån så skulle jag köra ihjäl mig"...man får bra lust att dra en hammare i ansiktet på såna personer.

Hur kommer det sig att väldigt många äldre orsakar olyckor men att det ändå är de unga som får ta smällen?

Den kommentaren har man hört många gånger, dock vet jag inte riktigt vad det har med saken att göra?:va

När det gäller att de unga som får ta smällen för att de äldre skadar (om det är det du menar med orsakar olyckor) sig så vet jag inte du har rätt/fel. Orkar inte ta reda på någon statistik heller för det. Dock är det så att en svårt skadad 20-åring kostar mycket mer än lika svårt skadad 45-åring, givet att de blir lika gamla. Det finns en viss logik i premiesättningen.

Det är inte "gratis" för mig heller att försäkra en RR-hoj. Därför kör jag en hoj med något mindre pulver. Jag håller med dig till fullo när det gälle utseende etc. Den nya1000 RR är den snyggaste hoj jag sett!:)

Tyvärr är det, utifrån mitt perspektiv, inte värt att betala den premie som en vettig försäkring betingar. Så därför får det vara....

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
;) , satt o funderade för någon dag sen varför man ids(eller varför man orkar lägga ut så mycket pengar på försäkringar)

Hoj : 16000-17000:- per år
Skoter : 3800:- per år
Skräp bil, gamal saab 99 gl 100hk : 200x8(200 i månaden trafik används ca 8 månader sen hoj)=1600:-

17000+3800+1600=22400:-

Så jag betalar ca 22400:- varje år i bara fordons försäkringar...varför gör man det då?

Det känns som man mest bara jobbar , äter , sover och sen nyttjar lek fordonen...man har inte pengar att gå ut på krogen eller ut och åka på utlands semester.

Men så länge jag orkar och anser att det är så jävla kul att kör hoj och köra snöskoter så kommer jag fortsätta att göra så här.....

Allt är ju relativt mot vad man har för inkomst!

Jag ligger på ca 70:-/dag i ägandekostnad för mina fordon.
Försäkring, skatt, parkering.

Snöskoter...Sat_n vad skoj det är!!! :tummenupp

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
suck.

edit: men om försäkringen som i grunden skulle försäkra hojen ni åker på inte är giltig då?

Ja om man inte uppfyller FB:s krav är det ju skit och man blir utan pröjset.
Men i mitt fall får alltså min dotter och min fru köra bågen så fort dom skaffar lappen.Men om min polare med 20 år bakom styret skulle köra den så gäller inga försäkringar.Fattar du vad jag säger?
Uppfyll FB:s krav så har du rätt till ersättning.Alltså om ditt FB tillåter att en yngre förare än ägaren kan köra den med gällande försäkring om han är mantalsskriven på samma adress (bor hemma alltså).Men kolla alltid vilka villkor som gäller.
:huvet

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Jag ringde idag till en del olika bolag angående sporthojsförsäkringar med ina personuppgifter, jag är 21 år...

If som exempel skulle ha 6082 kr/månad= 72984 kr/ÅR...

Hur fan rent ut sagt kan ni som sitter där och säger att "den som inte har råd att försäkra ska inte ha en sån cykel"...?!

Jag ska alltså på bara 2 år betala MER i försäkring än vad jag gav för cykeln? Kom igen...

Hela de här systemet är åt helvete. Istället för att ha höga premier för de som är olycksdrabbade så dras man med enbart pga åldern!

If: Gixxer 1000

Halv: 2487/månad
Hel: 6082/månad

Trygg hansa: Gixxer 1000

Halv: 27000
Hel: 42000

6000 självrisk

10.000 + tillägg om man lånar ut och en olycka händer

Folksam: Gixxer 1000

Halv: 807/mån
Hel: 2165/mån

R6:

Halv: 807/mån
Helförsäkring: 2165/mån

Det sista där med R6:an är med farsans ålder.

Tycker ni att det verkligen är logiskt? Finns det nån här som verkligen betalar så mycket i försäkring? Om så är fallet...känner ni inte er lurade?

PS. 600 cc och 1000 cc spelar tydligen ingen roll då de är i samma klass = lika mycket som man får betala oavsett cc alltså när det gäller sportcyklar.

Men snälla lilla du...
FB är ett vinstdrivande företag, skulle du (om du var ett FB) försäkra dig med tanke på RISKEN??
Det är vetenskapligt BEVISAT att omdöme o riskmedvetande inte är tillräckligt utvecklat förrän man är runt 25.
Du kommer tänka helt annorlunda när du är 30 än när du är 21.
Personer (killar) runt 18-25 är extremt duktiga på ta ONÖDIGA risker.
Därav att dom ger dig höga försäkringspremier, du kommer troligen kosta dem dom pengarna inom ett år.

Kan glädja dig att det inte blir så mkt billigare sedan:
R1000 -06 39970:- Hel/Hel
R600 -04 6000 Trafik
DRZ-400 -06 5018 HEL/HEL
Detta betalade jag förra året i mina hojförsäkringar 50 988:-
Totalt sett med övriga försäkringar så betalar jag över 80 000:-/år
Så vad gnäller du om??

Har dock sålt min R1000 i vintras, då jag använde den för lite mot vad den kostade...:(

Har man inte råd så får man inte vara med o leka i sandlådan:pannkyss

(kan bara som tips till dig säga att du kommer ha skitkul med en motard isf en sporthoj, den kostar mkt mindre o du kommer LÄRA dig att kunna använda en hoj. Sedan när du är äldre o mer mogen, kommer du ha råd med en sporthoj o kunna använda den mer på ett sätt den är tänkt att användas för o inte ha så stor RISK att krasha lr göra ngt annat dumt... bara ett vettigt TIPS)

.../Yoshi

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Har ingen...
Men snälla lilla du...
FB är ett vinstdrivande företag, skulle du (om du var ett FB) försäkra dig med tanke på RISKEN??
Det är vetenskapligt BEVISAT att omdöme o riskmedvetande inte är tillräckligt utvecklat förrän man är runt 25.
Du kommer tänka helt annorlunda när du är 30 än när du är 21.
Personer (killar) runt 18-25 är extremt duktiga på ta ONÖDIGA risker.
Därav att dom ger dig höga försäkringspremier, du kommer troligen kosta dem dom pengarna inom ett år.

Kan glädja dig att det inte blir så mkt billigare sedan:
R1000 -06 39970:- Hel/Hel
R600 -04 6000 Trafik
DRZ-400 -06 5018 HEL/HEL
Detta betalade jag förra året i mina hojförsäkringar 50 988:-
Totalt sett med övriga försäkringar så betalar jag över 80 000:-/år
Så vad gnäller du om??

Har dock sålt min R1000 i vintras, då jag använde den för lite mot vad den kostade...:(

Har man inte råd så får man inte vara med o leka i sandlådan:pannkyss

(kan bara som tips till dig säga att du kommer ha skitkul med en motard isf en sporthoj, den kostar mkt mindre o du kommer LÄRA dig att kunna använda en hoj. Sedan när du är äldre o mer mogen, kommer du ha råd med en sporthoj o kunna använda den mer på ett sätt den är tänkt att användas för o inte ha så stor RISK att krasha lr göra ngt annat dumt... bara ett vettigt TIPS)

.../Yoshi

Men neej, inte en till som anser att man är fullt "utvecklad" vid 25 års ålder? Vad var då Rossi vid 20, eller resten av MotoGP förarna...eller varför inte de som kör rally...eller de som spelar fotboll som är 16-18 och tjänar multum?! Snälla...bespara mig såna kommentarer, för det har faktiskt inte ett skit med saken att göra! Du anser med andra ord att en 30 åring har bättre reaktionstider än en 20 åring? Din såkallade "statistik"...jag vet inte hur mycket biologi/fysiologi du läst i dina dagar men kroppen börjar "brytas ned" vid 25 års åldern...! Säg istället att unga tar fler risker, för så är det!

Vad du betalar eller gör är inte min ensak, likaså är det inte din ensak vad jag gör och hur mycket jag betalar.

Äldre? Ska jag hinna fylla 40 tills jag kan köpa en sporthoj som jag ska ha "råd" med? Annars får jag väl helt enkelt skita i att köpa nån överhuvudtaget...det är upp till mig!

Undrar hur många här inne som inte har sina cyklar eller bilar försäkrade på sig men ändå tjatar om "skenförsäkringar"?! Jag skulle tro att det är en del...

Last edited:

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Jag har inte orkat läsa hela tråden. Måste börja jobba snart. :)

Men vill bara säga att OM man följer försäkringsbolagets regler så anser jag inte jag att det är skenförsäkring om man tex bor hemma och skriver hojjen på en förälder om det nu är okej enligt försäkringsbolaget. Min syn på det hela är att det är olyckorna och stölderna som drar upp försäkringskostnaden, inte skenförsäkringarna. Så det är dom vi ska klaga på och inte dom som faktiskt följer reglerna.

För det andra så förstår jag inte varför man kör helförsäkrat. Det är ju svindyrt och det är mer sport att få stå för kostnaderna själv om man lägger ner hojjen! :D

För det tredje så sjönk min halvförsäkring med 1000.- när jag ställde på hojjen iår igen. Kanske för att jag blir 30 i år. 5080:- per år i halvförsäkring nu för en gammal hayabusa som man till på köpet kan ställa av(TryggHansa). :D

njelger

Guest
Men neej, inte en till som anser att man är fullt "utvecklad" vid 25 års ålder? Vad var då Rossi vid 20, eller resten av MotoGP förarna...eller varför inte de som kör rally...eller de som spelar fotboll som är 16-18 och tjänar multum?! Snälla...bespara mig såna kommentarer, för det har faktiskt inte ett skit med saken att göra! Du anser med andra ord att en 30 åring har bättre reaktionstider än en 20 åring? Din såkallade "statistik"...jag vet inte hur mycket biologi/fysiologi du läst i dina dagar men kroppen börjar "brytas ned" vid 25 års åldern...! Säg istället att unga tar fler risker, för så är det!

Vad du betalar eller gör är inte min ensak, likaså är det inte din ensak vad jag gör och hur mycket jag betalar.

Äldre? Ska jag hinna fylla 40 tills jag kan köpa en sporthoj som jag ska ha "råd" med? Annars får jag väl helt enkelt skita i att köpa nån överhuvudtaget...det är upp till mig!

Undrar hur många här inne som inte har sina cyklar eller bilar försäkrade på sig men ändå tjatar om "skenförsäkringar"?! Jag skulle tro att det är en del...

Din attityd bevisar lustigt hans poäng.

btw
Varför har du ingen Ferrari?
Måste du vänta tills du är 40?

Men vill bara säga att OM man följer försäkringsbolagets regler så anser jag inte jag att det är skenförsäkring

nej, följer man reglerna har jag också svårt att se att det är skenförsäkring. Det är bara skicka första inlägget i tråden till FB och fråga om det är ok. Tror inte de ser en körkortslös som egentlig ägare.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Bara att ringa försäkringsbolaget och säga vad du tänker göra. Tycker dom det är ok är det väl inte så mycket att tjafsa om, då är det ok (men se till att få det skriftlig), och om man inte vågar berätta för försäkringsbolaget exakt hur det ligger till så är man troligtvis ute och rör sig i lervällingen och kanske borde fundera på vad det är man sysslar med...

Edit: Ops, Njelger hade tydligen med samma uppmaning...

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

btw

nej, följer man reglerna har jag också svårt att se att det är skenförsäkring. Det är bara skicka första inlägget i tråden till FB och fråga om det är ok. Tror inte de ser en körkortslös som egentlig ägare.

:hihi :tummenupp

/J

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
att æga sporthoj ær ju knappast rættighet! varfør tror du att folk væljer att køra lite ældre sporthoj før? nær det skiljer så lite i inkøp! skærp till dig nu din snorvalp! køp nåt du har råd med eller klota så att FB kommer på dig och du får inte ett piss av dom! vælj sjælv, men! væx upp innan!

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Har ingen...
att æga sporthoj ær ju knappast rættighet! varfør tror du att folk væljer att køra lite ældre sporthoj før? nær det skiljer så lite i inkøp! skærp till dig nu din snorvalp! køp nåt du har råd med eller klota så att FB kommer på dig och du får inte ett piss av dom! vælj sjælv, men! væx upp innan!

Förlåt för att jag stör din ro men sluta slänga skit ur din käft!!

Typiskt när det gäller forum, alla forum har sina riddare där de tror sig veta bäst och det de säger är lag, hej världspolisen!! Istället för att få hjälp eller VUXNA råd så blir man dumförklarad...eller ni försöker åtminstone dumförklara folk men ni verkar sitta i skiten själva!

Bara att ringa försäkringsbolaget och säga vad du tänker göra. Tycker dom det är ok är det väl inte så mycket att tjafsa om, då är det ok (men se till att få det skriftlig), och om man inte vågar berätta för försäkringsbolaget exakt hur det ligger till så är man troligtvis ute och rör sig i lervällingen och kanske borde fundera på vad det är man sysslar med...

Edit: Ops, Njelger hade tydligen med samma uppmaning...

Jag har ringt dom och jag har även förklarat och de sa att så länge jag bor hemma och cykeln står på den som kommer använda den mest så är det okej, mde viss tillägg om en olycka skulle vara framme om nån annan lånar cykeln!

Jag ser inte i det "olagliga" i det hela när FB själva säger att det är okej...just därför kan jag inte heller ta folk här på forumet på allvar när de spyr galla så fort de ser eller hör om FB + sporthoj.

btw

Spelar du dum eller spelar du helt ovetandes? En Ferrari? Lite skillnad i inköpspris...men eftersom du nu har råd att försäkra så dyrt...köp en Ferrari du som har råd då, istället för att lägga det på försäkring ;)

Jag tror inte du ens själv inser vad du pratar om!

Sen skrev jag knappast i tråden för att se er skrika och sätta kaffet i halsen, var hjälpsamma istället. Jag kunde lika gärna ha skitit i att skriva här och köpt en sporthoj av senaste snitt, skenförsäkrad...men det kanske är lika bra att göra så tydligen...för hjälp får man knappast.

Jantelagen...du skall icke...osv osv osv!

Varför inte ge tips som en eller två gav? Tips på cyklar? Tips på försäkringar?

Last edited:

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Har ingen...
Vilka menar du när du skriver "tack vare er" ?
Är det inte de som kör omkull/råkar ut för olyckor som bidrar till höjda premier? Hade alla tagit det lugnt och kört med huvudet istället för adrenalinet så borde ju premierna sjunka? Det är väl inte så att de som har hojen på farsan, och kör lugnt och moget skulle bidra mer till höjda premier än någon som har hojen på sig själv och kör som en idiot och kraschar? :D Borde ju vara tvärtom, har du en felaktig försäkring på farsan, betalar till FB, råkar ut för en olycka, går miste om utbetalning, så tjänar ju FB pengar på dig? :)

Varför kan inte alla tänka som du? Så mycket bättre det vore!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag har ringt dom och jag har även förklarat och de sa att så länge jag bor hemma och cykeln står på den som kommer använda den mest så är det okej, mde viss tillägg om en olycka skulle vara framme om nån annan lånar cykeln!

Jag ser inte i det "olagliga" i det hela när FB själva säger att det är okej...just därför kan jag inte heller ta folk här på forumet på allvar när de spyr galla så fort de ser eller hör om FB + sporthoj.

Jag har inte mycket till övers för skenförsäkrare, MEN har du förklarat exakt hur det är, och hållt dig till sanning angående vem som har ekonomiskt intresse och vem som kör mest och försäkringsbolag har sagt att det är ok så har jag svårt att se något fel i det du gör, det är upp till försäkringsbolagen att räkna på vad en sådan "produkt" bör kosta riskmässigt och sätta pris därefter. Rekomenderar dock att få skriftligt på villkoren så att inte en annan handläggare helt plötsligt tolkar uppgifterna annorlunda den dan olyckan är framme.

Gick med
3 Dec 2003
Hoj
snart så
Det är ingen rättighet att köra en värsting 1000, vad tror folk?? om man är yngre så är man mer benägen att lägga hojen, och det ÄR FAKTA oavsett vad alla säger. med ålder kommer en viss mognad. Hur svårt är det att fatta? köp hoj som man har råd med, att försöka "lura" försäkringsbolagen kan bli dyrt i slutändan och om man inte får en spänn så ska man fan inte gnälla sen. Att försäkringsbolagen är griniga att ha att göra med kanske är ett resultat av allt fusk dvs de måste sätta hårt mot hårt, summan är konstant pengarna som betalas ut i försäkringsärenden blir inte mindre om alla skenförsäkrar eller???? med tanke på hur en del resonerar på SH så kör jag numer bara halvförsäkring för jag vill inte betela för alla puckon som inte verkar bry sig, och det verkar som de som gnäller mest är de som inte pyntar

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Har ingen...
Jag har inte mycket till övers för skenförsäkrare, MEN har du förklarat exakt hur det är, och hållt dig till sanning angående vem som har ekonomiskt intresse och vem som kör mest och försäkringsbolag har sagt att det är ok så har jag svårt att se något fel i det du gör, det är upp till försäkringsbolagen att räkna på vad en sådan "produkt" bör kosta riskmässigt och sätta pris därefter. Rekomenderar dock att få skriftligt på villkoren så att inte en annan handläggare helt plötsligt tolkar uppgifterna annorlunda den dan olyckan är framme.

Jag har förklarat och jag ska faktiskt be nån handläggare att skicka det skriftligt!

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Har du alltså berättat att DU äger hojen, farsan står som ägare och bägge använder? Har jag fattat rätt?

Nej, såklart han inte har... :D

Jag ringde runt till alla stora bolag (folksam, trygg-hansa, länsförsäkringar, salus ansvar, IF m.fl.) och alla gav ett rungande nej på frågan: "Är det ok om jag skriver en hoj som jag betalat på min far och låter honom försäkra den hos er?" INGEN tvekade så mycket som ett andetag på frågan.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det varierar mellan försäkringsbolagen vad som är OK.
Vissa försäkringsbolag tillåter att alla som är skrivna på samma adress kör hojen. Andra har som vilkor att endast den som står som ägare och föräkringstagare får köra hojen.
Dock är ju haken den att om du skriver hojen på farsan så visst kan han försäkra den men han ska vara den huvudsakliga brukaren. Händer något och föräkringsbolaget kollar upp och ser att han inte har något körkort eller körkortstillstånd så kommer dom med all säkerhet att hävda att han inte är huvudsaklig brukare och att föräkringen inte gäller på grund av att ni har skenförsäkrat hojen.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Nej, såklart han inte har... :D

Jag ringde runt till alla stora bolag (folksam, trygg-hansa, länsförsäkringar, salus ansvar, IF m.fl.) och alla gav ett rungande nej på frågan: "Är det ok om jag skriver en hoj som jag betalat på min far och låter honom försäkra den hos er?" INGEN tvekade så mycket som ett andetag på frågan.

Vilket är helt logiskt och omöjligt att inte inse om man inte är tvärrökt.

Man vet att man börjar bli gammal när man tycker att de som är ett fåtal år yngre än en själv är korkade bastarder :gnissla

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Som BMW-ägare med en hoj som går nästan som en japs-600a så är de här trådarna lite underhållande att läsa. Jag är i yngsta klassen och bor i Sthlm. Betalar inte ens 5 papp hel/hel varje år.

Känns skönt om något skulle hända. Man har sett en del trådar på diverse forum under åren där folk som skenförsäkrat inte fått en spänn när det hänt något.

Men så länge de gasglada "galningarna" måste ha 1000-kubikare med kraschstatistik som får vem som helst att bli mörkrädd så får man nog vara nöjd med sin gubbhojs försärkingspremie. :D

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC