Stanna kvar eller åka härifrån?

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
Nä, nu får jag oxå blanda mig i leken.

Jag tycker oxå att det skall ställas hårdare krav innan de har blivit svenska medborgare, inte mer än rätt. Varför skall vi med öppna armar välkomna hit människor som begår brott? Kan de inte sköta sig innan de är svenska medborgare så skall de skickas raka vägen tillbaka.

MEN, efter att de har blivit svenska medborgare, så gäller samma lagar och regler som för vilken annan svensk medborgare som helst.

/Jocke

Alex R1100S

Numer bosatt i Norr
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR-06 & CB500 -77
Ska man ta & skicka "hem" de som missköter sig, är de Svenka medborgare så är de, samma lagar som för alla andra "Svenskar", eller?

Prövotid på medborgarskap?
Är inte det fel sätt att försöka komma åt problemet?
Borde man inte försöka integrera invandrare i samhället istället?
Hjälpa de som har problem.
En del av dessa killar/tjejjer har upplevt saker som ingen av oss kan föreställa sig.
Kanske har de sett hela deras familj blivt avrättad, sina systrar / mamma våldtagna framför ögonen på dem...
Det får nog de flesta att bli psykiskt störda...

Utan invandrare hade Sverige stått still.
Vilka äger alla kiosker som har öppet långt in på natten?
Kemtvätten, Pizzerian, Resturanger...
Vem jobbar i tunnelbanan, städar toaletterna?
De jobb som "svenskar" är för fina för att ta, utan hellre ligger hemma & kollar TV & lever på bidrag...

Man kan inte bara ta in skötsamma & företagssamma invandrare.. eller?

Ja, bara funderingar från min sida...

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Chrille skrev:
Vilket blaj. Tror man att den huvudsakliga anledningen att flytta till Sverige är bidragssystemet är man så hopplöst okunnig att det fanimej är skrämmande.

Läs en bok eller hundra. Det är en början. Skaffa dig en verklighetsrelaterad uppfattning till vad som verkligen gör människor till flyktingar och fundera sedan lite längre än vad ditt inskränkta sinne i dagsläget tillåter dig.

Att sen folk missbrukar bidragssystemet har inget med hudfärg att göra - det hänger mer ihop med möjligheten att göra det.

Du har sett mina inlägg om Stockholmare och Lysekilare i den här tråden va? Jag var ironisk. Du säger precis samma sak fast menar allvar....

Det är ju PRECIS det som rasism innebär! Vad trodde du?

Huvudsakligen nej. Men tänk dig själv. Du står vid ett val. Du ska flytta antingen till Frankrike (endast ett exempel) eller till Sverige. I Frakrike tar som hand om dig ett tag men sen släppas du ut på arbetsmarknaden och får sköta sig själv till stor del. I Sverige kan du leva som "flykting" hela ditt liv och inte behöva lyfta ett finger.

Vad skulle du välja?

Läs för fan vad jag skriver innan du svarar också. Jag skrev "NÅGON av annan hudfärg". Du har alltså aldrig tyckt att en neger är dum i huvudet?

Ang. Solensmärke/Hakkorset så är det så som du säger att Hakkorset är spegelvänt och snedvridet. Gladh, jag har gjort ett 20 sidor långt arbete om just solensmärke/hakkorset så jag har varit och kollat på allt. Finns t.ex. en dörr i Gamla Stan som är fylld just med solensmärke.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
EBS skrev:
Men tänk dig själv. Du står vid ett val. Du ska flytta antingen till Frankrike (endast ett exempel) eller till Sverige. I Frakrike tar som hand om dig ett tag men sen släppas du ut på arbetsmarknaden och får sköta sig själv till stor del. I Sverige kan du leva som "flykting" hela ditt liv och inte behöva lyfta ett finger.

Vad skulle du välja?

Det trista är bara att man inte har något VAL som flykting.
Jag tror det var Chrille som lekte leken "sätt dig in i om din syrra skulle bli kär i...." Vi leker leken igen!

Sätt dig in i att Sverige tyvärr inte går att leva i längre. Säg att naturen är så förorenad att man dör av att vistas här en längre tid här.

Stockholmarna får erbjudandet att få komma och bo i Zambia, som vid detta tillfälle har en ganska frikostig flyktingpolitik.

Vi får någonstans att bo, arbete och kanske tom. lite kläder!! I gengäld MÅSTE vi ta arbetet de erbjuder, bostaden, kläderna....

Vi får absolut inte tala vårt eget språk, utan måste lära oss det inhemska språket, som inte ens har liknande uttal som svenskan. (Zambierna tycker att vi låter ganska roligt, men vi försöker ju iaf. och de hajjar ju vad vi säger.....)

Vi får arbeta på ett bygge med att tillverka tegelstenar. DET ÄR VARMT MINA VÄNNER!

Efter ett tag funderar en del av oss på om man inte kan få börja studera... Tegelstenarna är ju inte direkt roliga, och DET ÄR VARMT!
Zambierna undrar varför vi ska studera!? Vi har ju lärt oss att göra tegelstenar! De tycker att vi är ganska otacksamma som klagar. Vilken Zambier som helst skulle vilja ha ert jobb. Det är ju arbetslöshet i landet!!

Vi kommer antagligen ALDRIG att kunna åka tillbaka till Sverige... Möjligtvis har naturen lyckats läka om 150 år eller liknande. Vi försöker göra ett litet Sverige fast i Zambia. Vi längtar ju hem! Det blir inte samma sak att dansa runt midsommarstången och dricka hemkörd sprit ute i öknen...
:gråta

Jag menar inte att man blir brottsling bara för att man är flykting.
Jag känner en kille som gömde sig under sin döda mamma för att undkomma, och han befinner sig nu i Sverige och är inte ett dugg brottslig!

Det handlar oftast om hur stark man är psykiskt...

/FW

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
Jämförelsen haltar pga att vissa flyktingar kan åka tillbaka till sitt hemland nu, men väljer att stanna i Sverige.

Och att man skall lära sig det inhemska språket ser jag som en självklarhet, många skriker över att integrationen är så dålig, men hur lätt är det att komma in i samhället om man inte kan språket som pratas i landet??

Och att man inte kan välja vilket land man hamnar i tror jag inte ett dugg på. Vissa har inget val, men det är troligtvis många som kan välja precis vilket land de vill hamna i.

/Jocke

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Man kan välja dom som påstår anat kan läsa på lite mer och sedan återkomma igen.... tycker inte man ska yttra sig om saker man inte vet.

Hur många flyktingar är det som inte kan välja jo dom som skickas hit akut vid krig tillex från kosovo men hur stor del av flyktingarna är det?
Dom flesta köper sitt pass och biljett hit själv dom kan lika gärna köpa det till finland eller norge skillnaden där är att oddsen att få stanna är mycket mindre,finland tar väl in runt 200 per år,sverige då jo runt 30 000.vart skulle ni åka?
Till ett land som finland som har haft folkomröstning om invandring och sagt nej eller till sverige där man inte har några krav alls nästan?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Det börjar bli lite Off Topic nu ,, det gällde väl ändå invadrare som gör alvarliga brott i sverige :fakta

tänk på att invandrare inte är lika med "blatte", kan även vara norrman,finne,jänkare etc

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Svar på ditt första inlägg jockesoft.
Man kan resonera som Chrille,varför ska vi inte importera mer brottslingar vi har ju redan brottslingar här så det gör inget.

Sen skylla på klyftorna funkar inte riktigt enligt mig,låt oss säga att i norge tjänar alla 150 000kr i månaden o har det super bra i sverige tjänar folk 20 000kr och har det kasst,jag får chansen att flytta till norge o leva på bidrag i en del av landet som bara är 10ggr så fin som sverige mitt bidrag är ju dåligt det med jämfört med norrmännens lön jag får bara ut 80tkr i månaden.men jag har det fortfarande 4ggr så bra minst som jag hade i sverige,tror ni jag går ut o misshandlar nån och rånar någon efter ett halvår för att norrmännen tjänar mer?
nej knappast jag sitter i min fina lya o njuter av att ha det bättre än någonsin förut.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Holger skrev:
...Kan ni som är så duktig på att skriva förklara varför dom som har det sämst inte kommer hit? vettigt svar tack.
För att de inte har råd. Vad trodde du?

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Kan kanske vara bra att deffiniera invandrare/flykting innan diskussionen går vidare. Det blir en hel massa missförstånd när vi inte pratar om samma sak.

Att fly är tex. alltid akut. Tror Holger att det bara är att dra till flygplatsen och tjacka en biljett och sen gå hem och packa?! "Ska det vara med eller utan lunch? Smoker or nonsmoker?!" :crash

/FW

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
...Symbolen har sedan förts via arier som traskat till medelhavsområdet...
Åh nej, inte du med. Det finns inga "arier". Det finns en Indoarisk språkgrupp (bl a iranska) men den har inget med "arier" att göra.

"Språk och arkeologi" är en fantastisk bok som reder ut begreppen.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Holger skrev:
Fakta från dagens AB

Varje år begås cirka 5 000 hedersmord
Hederstänkandet är en patriarkal kultur och finns i flera religioner. Kvinnans oskuld är central för släktens heder. Även misstankar om att någon är en "dålig" flicka kan leda till hedersbrott. Till det förbjudna hör "omoraliskt" uppförande som att ha kort kjol eller prata med pojkar. Mord är det grövsta straffet för att ha dragit skam över familjen, men det förekommer också misshandel, hot och kontroll.
Enligt FN begås cirka 5 000 hedersmord varje år. Flest på Västbanken, i Pakistan och Afghanistan. Mörkertalet är stort.
Sånt tror jag de flesta här tycker är fel. Vart vill du komma?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy