Stanna kvar eller åka härifrån?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Silwer skrev:
jag tycker allihopa borde knipa och börja diskutera hojar, det är alltid samma folk i de här trådarna, samma snack, samma personer dunkar varandra i ryggen.

Nejdå, vi är samma ryggdunkare, men det finns allt som oftast nya idioter. Och du så klart, som läser och retar dig på tråden varvid du klagar.... och läser den igen fast du vet att den inte roar dig. och klagar....

Lite som pensionärerna som sänker tv'n för att höra grannarna väsnas så att de kan klaga hos hyresvärden....

Last edited:

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Jag förstår inte riktigt vad som gnälls på...

I ett inlägg av Holger kritiserar han Sveriges invandrar politik och att "det tas in för många" och han redovisar sina siffror. Men några inlägg innan har han endast synpunkter på "de invandrare som begår brott INNAN de blivit svenska medborgare"...

Vill herr Holger ENDAST ha in invandrare som är skötsamma och inte belastar staten och betalar skatt? Alla andra vill han ha utslängda med huvet före??

Eller vill herrn BARA ha in mindre invandrare till Sverige?

Som Chrille tidigare frågade (utan att få respons), varför ska infödda svenskar få vara bidragsfuskare, grova brottslingar och allmänt belstningar för staten utan att ett ögonbryn höjs?
Det kanske sticker lite mer om en invandrare gör det?

Varför gnälls det inte på att ofantliga mängder skattepengar går åt vid varje skarpeld-övning i armén?
Jag har en kompis (svensk), som stolt berättade att de bränt onödigt med ammunition för miljontals kronor vid ett enda tillfälle i lumpen.....

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Honda CB 750F -82
Varför åker ofta nya svenskar (fd flyktingar) på semester till sitt gamla hemland efter några år i Sverige? Varför är det så? Vill de inte åka hem igen permanent?
Det skulle jag vilja om Sverige blev beboeligt efter ett krig eller dylikt.

Sen retar ju en sådan sak den stora massan. Varför inte åka hem igen, kan man semestra där kan man väl bo där?

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Hedersmord som media döpt det till har väl inget med andra kulturer att göra? det förekommer ju i svenska hem också.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
förklara gärna hur "hedersmord" förekommer bland svenskar?
Vad jag förstår är det nåt som handlar om att dottern i familjen gjort nåt som anses bland männen som väldigt opassande, då får den dottern dödas för att hedern ska kunna upprättas, det är väl inget mediafenomen, eller hur menar du?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Scalp skrev:
Varför åker ofta nya svenskar (fd flyktingar) på semester till sitt gamla hemland efter några år i Sverige? Varför är det så? Vill de inte åka hem igen permanent?
Det skulle jag vilja om Sverige blev beboeligt efter ett krig eller dylikt.

Sen retar ju en sådan sak den stora massan. Varför inte åka hem igen, kan man semestra där kan man väl bo där?
Du har fel. En sån sak retar inte den stora massan. Det anses av de flesta, och av alla med normal begåvning, fullständigt acceptabelt att resa på semester till det land man har invandrat från. Den stora massan anser att folk får åka vart fan de vill på sin semester och att du inte har med deras val av resmål att göra. Och för att fatta det behöver man inte ens vara normalbegåvad.

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Honda CB 750F -82
Bingo skrev:
Du har fel. En sån sak retar inte den stora massan. Det anses av de flesta, och av alla med normal begåvning, fullständigt acceptabelt att resa på semester till det land man har invandrat från. Den stora massan anser att folk får åka vart fan de vill på sin semester och att du inte har med deras val av resmål att göra. Och för att fatta det behöver man inte ens vara normalbegåvad.

Varför gå direkt till personangrepp? Hur många högskolepoäng ska man ha för att anses vara normalbegåvad? Mentalrasist! :p

Jag kan lova dig att "vanliga svenskar" tycker det är mycket märkligt att folk som kom hit som flyktingar för X antal år sedan nu åker tillbaka på semester till sitt forna hemland.

Förresten: Flykting, invandrare; samma sak?

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
Oj, det tog en stund att ögna igenom alltihopa som skrivits.
Vad jag kan se så har det kommit ett enda bra förslag, och det är angående fängelserna. Se till att straffet är något avskräckande, låt dem jobba i närmsta stenbrott, är dom riktig duktiga så kan de få vara ovan jord och spika SJ-pallar med en liten kulhammare.

Förslaget om att utvisa icke svenska medborgare vid (grova) brott är inte så dumt, det sparar säkert en del pengar. (Är det inte redan så förresten?)

//J

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Scalp skrev:
Varför gå direkt till personangrepp?...
För att ditt förra inlägg var så otroligt enfaldigt :fakta

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Casca skrev:
...Förslaget om att utvisa icke svenska medborgare vid (grova) brott är inte så dumt, det sparar säkert en del pengar. (Är det inte redan så förresten?)

//J
Jo, det är självklart redan så. Först avtjäna straffet och sedan utvisning.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
undra varför inga "nyamerikaner" semestrar i sitt forna hemland Sverige......*fundera*

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
man börjar även undra varför de inte flyttar tillbaka nu när det är "beboeligt"...*fundera mera*

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Honda CB 750F -82
Bingo skrev:
För att ditt förra inlägg var så otroligt enfaldigt :fakta

Egentligen är det mot mina enfaldiga principer att debattera med folk som tar till påhopp direkt, men eftersom jag är ny här och inte känner folk så gör jag ett unikt undantag :)

Förklara dig nu. Jag undrar.

1.
Invandrare: Folk som flyttar hit för att bosätta sig och jobba och fortleva sitt liv.
Flyktingar: Folk som pga av krig/valfritt elände behöver en tillfällig fristad.
Rätt/Fel?

2.
Att en invandrare besöker sitt forna hemland är väl inget konstigt, svenskar som flyttat till t ex USA besöker väl gamla Svea emellanåt.
Att en flykting som tillfälligt bor här i väntan på att saker ska ordna sig i sitt hemland semestrar i samma land tycker jag är mer underligt. Då kan de väl flytta tillbaka om de kan semestra i det?

3.
Är kanske alla som kommer hit invandrare? Finns det inga flyktingar längre?
Kan nån upplysa mig? Jag undrar!

Last edited:

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Honda CB 750F -82
JoUh skrev:
man undrar dessutom varför de flydde dit överhuvudtaget.... *fundera mest*

1800-talets Amerika och 2000-talets Sverige är väl lite väl långsökta att jämföra? Kommunikationer, samhällsfunktion och andra social aspekter har väl förändrats alldeles för mycket för att man ska kunna dra direkta paralleller?

De svenskar som idag flyttar till USA flyttar väl allt som oftast dit för att jobba och inte för att de i hemlandet får baka bröd på bark? :)

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Scalp skrev:
1800-talets Amerika och 2000-talets Sverige är väl lite väl långsökta att jämföra? Kommunikationer, samhällsfunktion och andra social aspekter har väl förändrats alldeles för mycket för att man ska kunna dra direkta paralleller?

De svenskar som idag flyttar till USA flyttar väl allt som oftast dit för att jobba och inte för att de i hemlandet får baka bröd på bark? :)

Jag jämförde inte dåtidens Amerika och nutidens Sverige, utan utvandring/invandring och vad som får en människa att överge sitt barndomshem för ett hopp om ett drägligare liv...
Det jag försökte påvisa var att det inte bara är "alla utom svenskarna" som funkar som så att de alltid strävar efter att ha det bättre ställt.
Man får ju hoppas att indianerna hade forum att ventilera sina åsikter på.....

Appropå integrera sig i sitt nya hemland, så är jag nyss hemkommer från Spaniens södra kust. Man kan köpa kalles kaviar i vissa butiker där nere.....

AB

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Honda CB 750F -82
JoUh skrev:
Jag jämförde inte dåtidens Amerika och nutidens Sverige, utan utvandring/invandring och vad som får en människa att överge sitt barndomshem för ett hopp om ett drägligare liv...
Det jag försökte påvisa var att det inte bara är "alla utom svenskarna" som funkar som så att de alltid strävar efter att ha det bättre ställt.
Man får ju hoppas att indianerna hade forum att ventilera sina åsikter på.....

Appropå integrera sig i sitt nya hemland, så är jag nyss hemkommer från Spaniens södra kust. Man kan köpa kalles kaviar i vissa butiker där nere.....

AB

Då blandar du in 40000 frusna pensionärer som inte klarar av kylan i Sverige? :D

Undrar fortfarande om skillnad/likhet på invandrare/flykting. Nån måste veta hur det ligger till?

Vad Sverige ska göra åt integrationen kan jag inte uttala mig om, jag vet alldeles för lite om saken.

Måste bidra med ett citat:
"Jag ska flytta till ett land som inte tar emot invandrare" - Okänd svensk patriot.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Scalp skrev:
...Undrar fortfarande om skillnad/likhet på invandrare/flykting. Nån måste veta hur det ligger till?...
Suck, de är invandrare hela högen. Begreppet "invandrare" talar bara om att de är utländska medborgare som bosätter sig i Sverige. En del kommer hit för att arbeta. Man talar då om arbetskraftsinvandring. En del kommer hit som flyktingar. Man talar då om flyktinginvandring.

Hänger du med :rolleyes:

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Det finns inte mycket flyktingar i sverige,dom som behöver hjälp får den inte eftersom pengarna går till dom som har råd att ta sig hit o inte behöver hjälpen lika mycket som dom mest drabbade.
vad jag vill ha mindre invandring o ökad hjälp på deras hemma plan,det skulle gynna oss genom lägre skatter och gynna alla som behöver hjälp eftersom hälften av vad det kostar nu per år skulle kunna hjälpa 10miljoner i afrika i ett år.inte exakta siffror såklart men ett exempel så påpeka gärna at ni inte tror det o bla bla bla m.m
vet inte vad en invandrar familj med 2 barn kostar exakt men vi säger 15000kr i månaden då det räcker till att rädda 150 afrikanska barn från svält i månaden,säg mig gärna nu att jag är rasist o bla bla bla bla som vanligt men vi drar ner det till hälften och hjälper 75 på hemma plan per invandrar familj här och sänker skatten med låt säga 2-5% alla nöjda o glada eller hur speciellt afrikanerna.

dålig ide kanske?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
De drar ner på sjukvård, sjukförsäkringar och a-kassa.
Til slut kommer de dra in på den kostnad invandring ger också, det är bara det att det kommer sist av allting, det är förbjudet att snacka om kostnader i de fallen.

Jag hörde mitt i nerläggningshetsen att nån minister sa att Sverige kunde ta emot många många fler, lite kul tycker jag.
Samband mellan lediga arbeten, möjligheter och invandring tycks inte finnas, vad ska alla som kommer hit göra egentligen?
Det pratas om att det behövs arbetskraftinvandring, till vad? troligen vården, där de vill dumpa lnerna och anställa folk som jobbar biligt, men det ger inga pengar egentligen, det är ju inte så att vår industri står och skriker efter folk så som det var när arbetskraftinvandring förekom en gång i tiden.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy