Stark VARG

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Räckvidd är ett ickeargument på en crosshoj. Den går tillräckligt långt och den går fortare än bensinhojarna. Precis som på banracing med bilar där standardelbilar slår banrekord tidigare satta med ganska så extrema sportbilar. Case closed liksom.
Men finns det en video med en elhoj som kör samma lopp som crosshojar i 40min?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Exakt i vilka banracinglopp har elbilar slagit de förbränningsmotordrivna bilarna?
En Tesla Plaid piskar ju det mesta inom förbränningsbilar. Imponerande, men det är korta sprintlopp. Knappast Le Mans 24h eller vanligt lopp. Pikes Peak är väl också nått lopp där en elbil tog hem det?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
MotoE är ju tydligt hur långt vi kommit i jämförelsen med förbränning.

MotoGP = 24-26varv veroende bana (oftast 1,5-2km/ varv)z Toppfart 360km/h

MotoE = typ 12 Varv, topphastighet runt 200km/h.

Jag tror man skulle kunna ta fram en F1 bil med liknande prestanda som en vanlig men då begränsad till 40% räckvidd av en vanlig F1. Finns ingen FormulaE serie?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
MotoE är ju tydligt hur långt vi kommit i jämförelsen med förbränning.

MotoGP = 24-26varv veroende bana (oftast 1,5-2km/ varv)z Toppfart 360km/h

MotoE = typ 12 Varv, topphastighet runt 200km/h.

Jag tror man skulle kunna ta fram en F1 bil med liknande prestanda som en vanlig men då begränsad till 40% räckvidd av en vanlig F1. Finns ingen FormulaE serie?
Formula E finns, och körs väl ihop med F1? Och är ganska mycket långsammare och kortare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Framtiden ja. Den som du är så jävla skeptisk till.

Nejdå, jag är inte ett dugg skeptisk till framtiden, den kommer vare sig vi vill eller inte.

Däremot väntar jag fortfarande på dom där flygande bilarna, den utlovade fusionskraften och en massa andra bra saker som alltid tycks ligga bara något år bort.

Dom flygande bilarna har varit mindre än 10 år bor i snart 100 år...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Bankörning, varvtider. Standardbil med gatdäck.

Det kommer moddade bilar med riktiga däck och fjädring strax. Det finns inget självändamål med stenåldersteknik. Kan man köra snabbare så gör man det.

Varvtider? Pratade vi inte alldeles precis om batteriernas kapacitet?
Eller menar du att jag ska bli imponerad över att elfordonen kan hålla högt racingtempo i hela 2 minuter?

eller 20 sekunder...


Fast en svala gör ingen sommar, Josh Hill kom bara 4 totalt.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
This brings us to an important subject that is difficult to estimate for the time being: battery capacity. Between each session the 6kWh battery was charged on the stand with the charger installed. Stark claims that a Varg could easily complete a full MXGP moto. That would be an immense improvement over, say, the KTM Freeride E, which with its 3.9kWh battery is good for about 12 to 14 minutes of race speed. However, the Stark is much more powerful, weighs more and has “only” 53.8% more capacity. Mathematics was never my strongest subject but we will come back to this later. For example in Lommel or Lierop!


Lommel och Lierop är sandbanor. Jag tror det här var så hårt någon journalist vågar såga Vargen i dagsläget.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
STCC blir helt elektrifierat nästa år... vilket bla innebär att man kan arrangera stadslopp...

Med elektriska enduro/crosshojar så kanske många banor som är stängda idag på grund av buller kan öppnas igen och man kan även köra stadslopp i Sverige... jag tycker det är helt klart spännande! :)

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
STCC blir helt elektrifierat nästa år... vilket bla innebär att man kan arrangera stadslopp...

Med elektriska enduro/crosshojar så kanske många banor som är stängda idag på grund av buller kan öppnas igen och man kan även köra stadslopp i Sverige... jag tycker det är helt klart spännande! :)

STCC görs om i grunden för att passa elbilar
Man kan KANSKE öppna banor igen, jag tror det när jag ser det.
Man skulle teoretiskt kunna köra stadslopp, men jag tror det när jag ser det.

Tillståndsansökningarna för ett statslopp i Sverige skulle inte jag vilja skriva.

Svenska rallyt i Umeå drogs med så mycket ansökningsproblem och kostnader att det inte är säkert att vi får ha kvar det sista stora internationella rallyt i Sverige
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
STCC görs om i grunden för att passa elbilar
Man kan KANSKE öppna banor igen, jag tror det när jag ser det.
Man skulle teoretiskt kunna köra stadslopp, men jag tror det när jag ser det.

Tillståndsansökningarna för ett statslopp i Sverige skulle inte jag vilja skriva.

Svenska rallyt i Umeå drogs med så mycket ansökningsproblem och kostnader att det inte är säkert att vi får ha kvar det sista stora internationella rallyt i Sverige
Om alternativet är att vi lägger ner motorsporten då? Det är ju resultatet av ditt resonemang, allting är åt helvete, ingenting kommer någonsin att fungera, allting är statiskt och ska fortsätta vara så...
Newsflash: Världen förändras och vi kan stå och skrika oss blå med hur vi vill att saker och ting ska vara och alltid vara, det enda resultatet är att världen drar iväg och vi står kvar med näven knuten i fickan och undrar vad som hände...

Alternativet är att vi kanske måste förändra oss och synen på våra fordon och vad vi gör med dem? Visst, elbilar kanske inte är det som gäller om 30 år...eller så är det helt dominerande. Det kanske kommer ny teknik eller så gör det inte det... men oavsett vad så kommer det att hända saker och vi har två val, följ med och helst försöka att hålla i stafettpinnen, eller stå kvar på stationen och gapa om att det var bättre förr...
Jag vet iallafall att jag kommer att sitta på tåget och se var det leder, det är f-n så mycket roligare än att stå på en station och vara grinig för att det inte gick som jag ville att det skulle göra...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Håller med senaste om att vi får anpassa oss om vi ska kunna köra motorsport i framtiden pga helt enkelt högre och högre buller samt miljökrav. Ja, elbil har en lång kedja och påverkar miljön också med många andra fördelar. /elbilsägare :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Eller så undantar man motorsport från buller- och miljökrav. Man får skilja på sport och vardag. Politikerna vill få bort vapen från samhället, ska vi då förbjuda skidskytte?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om alternativet är att vi lägger ner motorsporten då?
Det handlade inte om det, det handlade om huruvida elfordonen var lika bra som bensinfordonen på motorsport, och det är dom inte om man inte specialanpassar tävlingsformen för elfordonen.

Stark Varg lovade att spöa 450cc klassen, det gör den inte om vi inte uppfinner en speciell tävling som körs på hårda banar en kort stund.

Det var det tråden handlade om
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det handlade inte om det, det handlade om huruvida elfordonen var lika bra som bensinfordonen på motorsport, och det är dom inte om man inte specialanpassar tävlingsformen för elfordonen.

Stark Varg lovade att spöa 450cc klassen, det gör den inte om vi inte uppfinner en speciell tävling som körs på hårda banar en kort stund.

Det var det tråden handlade om
Du säger att den inte gör det, baserat på...ehh

Man kunde ju lika gärna säga att bensinfordonen är helt värdelösa. Långsamma, låter skitmycket, släpper ut det mesta av det miljöskadliga bränslet i värme, går sönder precis hela tiden, är servicekrävande osv osv. Och kontentan: de är långsammare och enda fördelen de har är att kunna köra "långt" på en viss vikt med bränsle. Snacka om tråkigt...

Ångmaskin är ju ännu bättre, den går ju väldigt långt på bara vatten och ved och det finns ju överallt i Sverige. Hurra.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du säger att den inte gör det, baserat på...ehh

Man kunde ju lika gärna säga att bensinfordonen är helt värdelösa. Långsamma, låter skitmycket, släpper ut det mesta av det miljöskadliga bränslet i värme, går sönder precis hela tiden, är servicekrävande osv osv. Och kontentan: de är långsammare och enda fördelen de har är att kunna köra "långt" på en viss vikt med bränsle. Snacka om tråkigt...

Ångmaskin är ju ännu bättre, den går ju väldigt långt på bara vatten och ved och det finns ju överallt i Sverige. Hurra.

Jag säger det baserat på att en förare försökte köra 35 minuter på en stenhård torr bana och det gick inte.

När ångmaskinen hade sin storhetstid var den bra, bättre än bensinmotorerna som var små lynnig jävlar vars enda fördel var att dom fick med sig bränsle för lång räckvidd
Bensinmotorerna utvecklades paralellt, och tog över NÄR DOM VAR DET BÄTTRE ALTERNATIVET.

Det kommer elfordon också att göra, när dom blir tillräckligt bra.

Man behövde inte artificiellt förbjuda bort ångmaskinerna, skatta ihjäl dom, införa ångmaskinsfria zoner, ge bidrag till köp av bensinmotorer osv...
Det skötte sig helt naturligt, och skiftet kom när tiden var mogen.
Som det ska vara.

När tekniken är mogen kommer folk att VILJA ha en elmotorcykel på crossbanan, för att dom är bättre, det finns ingen anledning att ändra reglerna för att dom ska bli bättre redan nu.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top