Stark Varg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt svenska Facebookgruppen så är den godkänd i supermotoreglementet.

Med 80hk lär väl ingenting annat ha en chans. Eventuella problem med räckvidd kommer ju förare i så fall bli tvingade att lösa, om det så krävs att varje förare tvingas äga två hojar.

Även isbana är ju en disciplin där hästkrafter är starkt avgörande så den klassen riskerar ju samma öde.

Dessutom inget uppehåll för växling vid acceleration.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om alla helt plötsligt ska åka Motard-SM med var sin Stark Varg så kommer det nog att leda till en tämligen omedelbar nedläggning av klassen och de banor där detta körs…? Ingen bana har i dagsläget infrastruktur för laddning av hela startfältet samtidigt. Således behövs gigantisk dieselgenerator eller att alla tar med sin egen generator. Och helt plötsligt uppstod ett dovt muller under hela tävlingsdagen, på grund av en motorcykel som skulle rädda banorna med sin ljudlöshet…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om alla helt plötsligt ska åka Motard-SM med var sin Stark Varg så kommer det nog att leda till en tämligen omedelbar nedläggning av klassen och de banor där detta körs…? Ingen bana har i dagsläget infrastruktur för laddning av hela startfältet samtidigt. Således behövs gigantisk dieselgenerator eller att alla tar med sin egen generator. Och helt plötsligt uppstod ett dovt muller under hela tävlingsdagen, på grund av en motorcykel som skulle rädda banorna med sin ljudlöshet…

Tror du att dom kommer att tillvera tillräckligt många för att få ihop ett heat?

Det ser ut att gå tungt med utleveranserna
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om alla helt plötsligt ska åka Motard-SM med var sin Stark Varg så kommer det nog att leda till en tämligen omedelbar nedläggning av klassen och de banor där detta körs…? Ingen bana har i dagsläget infrastruktur för laddning av hela startfältet samtidigt. Således behövs gigantisk dieselgenerator eller att alla tar med sin egen generator. Och helt plötsligt uppstod ett dovt muller under hela tävlingsdagen, på grund av en motorcykel som skulle rädda banorna med sin ljudlöshet…

Det största diskussionsämnet i facebookgruppen just nu är elverk.

Lite konstigt iofs om nu hojen klarar 3 timmars körning...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror du att dom kommer att tillvera tillräckligt många för att få ihop ett heat?

Det ser ut att gå tungt med utleveranserna

Det är inte så många aktiva tävlande i supermoto och den här säsongen går ju mot sitt slut så nästa år finns det garanterat hojar så att varenda aktiv förare i supermoto kan ha ha en hoj eller två.
Det är ju inte ens alla som nu vill ha sin Varg av de som beställt en.

Elmotor i supermoto förändrar ju också saken på så sätt att det blir förhållandevis lätt att programmera motorstyrning som styr gaspådraget igenom kurvorna så vilken medioker förare som helst kommer kunna åka igenom kurvorna med perfekt sladd för maximal kurvhastighet.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nick tomasunas har testat Vargen och han säger att strömmen räcker för 20-25 minuter på tung bana med snabb förare, ungefär som många här trodde alltså...

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Enligt svenska Facebookgruppen så är den godkänd i supermotoreglementet.

Med 80hk lär väl ingenting annat ha en chans. Eventuella problem med räckvidd kommer ju förare i så fall bli tvingade att lösa, om det så krävs att varje förare tvingas äga två hojar.

Även isbana är ju en disciplin där hästkrafter är starkt avgörande så den klassen riskerar ju samma öde.

Dessutom inget uppehåll för växling vid acceleration.
Vargen som motard. KTM:s grejer verkar passa rakt av så det är enkelt att konvertera. Om man förstår lite italienska så är snubben hysteriskt imponerad :)

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Motionsklasserna för åldersgrupper 15 - 60+ har körtid 120min + 60min, du har alltså 60min på dig för att slutföra det sist påbörjade varvet. Detta gäller oavsett vad för hoj som används. Sedan är tankning inget större problem, min 300cc tvåtakt klarade 3 varv (6,6mil) på Stångebro utan att tanka och ingen av dom som jag känner som körde 4 varv behövde tanka.

Hur stor tank har du egentligen? Jag har nu kört lite 2t, sx380 för för första gången på många år. Jag är alltså en 52-årig gubbe som egentligen slutade köra efter 2011. Jag har kanske kört runt 30-60 minuter per sommar därefter.

Nu har jag varit ute på crossbanan två gånger, första gången totalt 30 minuter och andra passet totalt 35 minuter.
Jag kör alltså skitsakta och ändå har det gått i 4 liter bränsle efter varje träning. Jag tror inte tanken rymmer 8 liter så i samma tempo skulle tanken vara tom på under en timme.

Min snittfart ligger på 29-31 km/h och en elitförare körde samma dag varvtider på 49 km/h.

I samma gubbtempo skulle jag alltså behöva 16 liter bränsle ifall jag skulle orka köra 2 timmar.
Eller annorlunda, en tränad enduroförare skulle lätt kunna hålla mitt tempo i dessa 2 timmar. Egentligen och troligen betydligt snabbare än mitt tempo och därmed slut bränsle ännu snabbare än så.
 
Last edited:

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Hur stor tank har du egentligen? Jag har nu kört lite 2t, sx380 för för första gången på många år. Jag är alltså en 52-årig gubbe som egentligen slutade köra efter 2011. Jag har kanske kört runt 30-60 minuter per sommar därefter.

Nu har jag varit ute på crossbanan två gånger, första gången totalt 30 minuter och andra passet totalt 35 minuter.
Jag kör alltså skitsakta och ändå har det gått i 4 liter bränsle efter varje träning. Jag tror inte tanken rymmer 8 liter så i samma tempo skulle tanken vara tom på under en timme.

Min snittfart ligger på 29-31 km/h och en elitförare körde samma dag varvtider på 49 km/h.

I samma gubbtempo skulle jag alltså behöva 16 liter bränsle ifall jag skulle orka köra 2 timmar.
Eller annorlunda, en tränad enduroförare skulle lätt kunna hålla mitt tempo i dessa 2 timmar. Egentligen och troligen betydligt snabbare än mitt tempo och därmed slut bränsle ännu snabbare än så.
Då är vi lika gamla/unga. Jag kör med en Gasgas EC 300 2003 och enligt specen på länken nedan ska tanken vara på 9,5l. Eftersom den är så stark från botten kör jag på ganska låga varv (vid enduro körning), vilket troligen innebär en lägre bränsleförbrukning. Vid körning på en crossbana är nog förbrukningen större.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då är vi lika gamla/unga. Jag kör med en Gasgas EC 300 2003 och enligt specen på länken nedan ska tanken vara på 9,5l. Eftersom den är så stark från botten kör jag på ganska låga varv (vid enduro körning), vilket troligen innebär en lägre bränsleförbrukning. Vid körning på en crossbana är nog förbrukningen större.


Ja. crossbana är ju högre tempo än enduro fast nu skulle jag ju vilja hävda att jag inte ens håller endurotempo på crossbanan så det var därför jag tyckte mig kunna dra bränsleförbrukningen direkt från mig till en enduroförare.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag såg en idag, han jag snackade med ska ta ut den en sväng på lördag. Den som lekt med den på sandbana tyckte den var grymt roligt och lättkörd.

tydligen kan man välja mellan 50 och 80hk, de kör på 50 och tycker den funkar som en 450.

jag körde upp runt 3-4 liter per träningsdag men jag kör närmast ecodriving. Det blir ca 27-36kWh.

jämför jag min elbil som drar typ 1,6kWh/mil mot min fossilbilen som oftast hamnar på 0,74 (6kWh) så borde det kunna mappa mot att jag skulle behöva 8-10kWh enligt huvudräkning.

jag tror den skulle kunna passa just mig rätt bra och jag slipper tvätta filter, byta olja och sånt trist. Bara länkaget. Men det är nog så påfrestande.
 

Bifogat

  • IMG_3928.jpeg
    IMG_3928.jpeg
    3 MB · Visningar: 24

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Enligt svenska Facebookgruppen så är den godkänd i supermotoreglementet.

Med 80hk lär väl ingenting annat ha en chans. Eventuella problem med räckvidd kommer ju förare i så fall bli tvingade att lösa, om det så krävs att varje förare tvingas äga två hojar.

Även isbana är ju en disciplin där hästkrafter är starkt avgörande så den klassen riskerar ju samma öde.

Dessutom inget uppehåll för växling vid acceleration.
I Motard-SM så har vi än så länge haft med en El-hoj (2022) i Open. Nu är Stark Varg något annat än det hemmabygget. Dock har vi knappt el till alla däcksvärmare.

Med tanke på trimgraden på många elithojar så är nog toppeffekten inte den stora skilladen, utan acceleration ut ur kurvor som kan ge den stora fördelen. Å andra sidan skall du köra 2 träningar, tidskval och tre heat. Totalt 1,5 - 2h körtid på en dag. Det räcker inte med två hojar för att hinna ladda. Jag tror det kan bli en extremt bra Motardhoj, men vi är långt från att den kan vinna en tävling.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top