Stark Varg

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Vargen som motard. KTM:s grejer verkar passa rakt av så det är enkelt att konvertera. Om man förstår lite italienska så är snubben hysteriskt imponerad :)

Kanske lite väl hysteriskt imponerad ? Det såg inte ut så dramatiskt när han gasade på i förhållande till hur snabbt omgivningen rörde sig
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kanske lite väl hysteriskt imponerad ? Det såg inte ut så dramatiskt när han gasade på i förhållande till hur snabbt omgivningen rörde sig
Han är ju italienare, de "pratar" med stora ord och stora gester :)
Jag tycker dock att det ser ut att gå ruskigt fort för att vara en crosshoj på motardhjul. Det är ju inte en 200 hästars literklubba vi snackar om :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Visst var det någon runt 2003 som körde en KX500 i Supermotard SM? Den var vässad till runt 85 hästar men fick dämpas ner ganska ordentligt eftersom den var mer eller mindre okörbar... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Visst var det någon runt 2003 som körde en KX500 i Supermotard SM? Den var vässad till runt 85 hästar men fick dämpas ner ganska ordentligt eftersom den var mer eller mindre okörbar... :)

Precis, det finns säkert hojar i supermoto-sm som har mer än 80 hk, men knappast med lika lätthanterlig effektkurva.
SXV 550 angav ju 70hk och en trimmad sån slår nog ganska säkert Vargen i toppeffekt.

Jag är trots Ethings inlägg inte övertygad om att vi kommer slippa Vargens dominans i supermoto nästa år.
Räcker det inte med två hojar kanske där står någon med 3 eller 5 hojar, och ett elverk på 20 kW. Och det har helt plötsligt blivit väldigt mycket dyrare att slåss om SM-titeln.

Varje gång IC-hojen måste växla förlorar den några decimeter mot elhojen så redan in i startkurvan har Vargen troligen en försprång på kanske en halvmeter och eftersom det räcker att ha sin armbåge framför motståndarens in i kurvan så betyder det att IC-hojen kommer tvingas lägga sig bakom vargen igenom kurvan.

Det enda som gör mig lite osäker på det utfallet är om Vargen kommer ha tillräckligt med vridmoment på bakhjulet när den fått en utväxling för att hänga med i farten på de längsta rakorna.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Precis, det finns säkert hojar i supermoto-sm som har mer än 80 hk, men knappast med lika lätthanterlig effektkurva.
SXV 550 angav ju 70hk och en trimmad sån slår nog ganska säkert Vargen i toppeffekt.

Jag är trots Ethings inlägg inte övertygad om att vi kommer slippa Vargens dominans i supermoto nästa år.
Räcker det inte med två hojar kanske där står någon med 3 eller 5 hojar, och ett elverk på 20 kW. Och det har helt plötsligt blivit väldigt mycket dyrare att slåss om SM-titeln.

Varje gång IC-hojen måste växla förlorar den några decimeter mot elhojen så redan in i startkurvan har Vargen troligen en försprång på kanske en halvmeter och eftersom det räcker att ha sin armbåge framför motståndarens in i kurvan så betyder det att IC-hojen kommer tvingas lägga sig bakom vargen igenom kurvan.

Det enda som gör mig lite osäker på det utfallet är om Vargen kommer ha tillräckligt med vridmoment på bakhjulet när den fått en utväxling för att hänga med i farten på de längsta rakorna.
Motard är ganska nära folkrace sett till utbudet. Jag kan inte förstå att sporten är så liten som den tyvärr är i Sverige. Men i Elit-klassen så är det ca. 5 förare som agerar som "team". D.v.s två hojar med sig (en standard och en regn/backup), en buss full med fälgar och däck, personal etc. Även i Elit kommer många med en hoj och kränger däck själva. I open-klassen rullar det gott om hojar som har 5-10 år på nacken... Själv tävlar jag inte utan sköter tidtagningen, men i år har jag börjat träna motard...

Det som du troligen har rätt i att på tighta banor (Borlänge, Örebro) så kommer accelerationen ge en fördel. Å andra sidan har jag hört att SVEMO har på förslag att Stark skall få köra MX, men inte med full effekt, det kan enkelt lösas på samma sätt här.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Motard är ganska nära folkrace sett till utbudet. Jag kan inte förstå att sporten är så liten som den tyvärr är i Sverige. Men i Elit-klassen så är det ca. 5 förare som agerar som "team". D.v.s två hojar med sig (en standard och en regn/backup), en buss full med fälgar och däck, personal etc. Även i Elit kommer många med en hoj och kränger däck själva. I open-klassen rullar det gott om hojar som har 5-10 år på nacken... Själv tävlar jag inte utan sköter tidtagningen, men i år har jag börjat träna motard...

Det som du troligen har rätt i att på tighta banor (Borlänge, Örebro) så kommer accelerationen ge en fördel. Å andra sidan har jag hört att SVEMO har på förslag att Stark skall få köra MX, men inte med full effekt, det kan enkelt lösas på samma sätt här.

Kan man via plombering eller nåt säkerställa att den inte körs på högre effekt?
Det kanske räcker med att göra heaten 30 minuter långa för att lösa problematiken.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Precis, det finns säkert hojar i supermoto-sm som har mer än 80 hk, men knappast med lika lätthanterlig effektkurva.
SXV 550 angav ju 70hk och en trimmad sån slår nog ganska säkert Vargen i toppeffekt.

Jag är trots Ethings inlägg inte övertygad om att vi kommer slippa Vargens dominans i supermoto nästa år.
Räcker det inte med två hojar kanske där står någon med 3 eller 5 hojar, och ett elverk på 20 kW. Och det har helt plötsligt blivit väldigt mycket dyrare att slåss om SM-titeln.

Varje gång IC-hojen måste växla förlorar den några decimeter mot elhojen så redan in i startkurvan har Vargen troligen en försprång på kanske en halvmeter och eftersom det räcker att ha sin armbåge framför motståndarens in i kurvan så betyder det att IC-hojen kommer tvingas lägga sig bakom vargen igenom kurvan.

Det enda som gör mig lite osäker på det utfallet är om Vargen kommer ha tillräckligt med vridmoment på bakhjulet när den fått en utväxling för att hänga med i farten på de längsta rakorna.
Så vitt jag vet så finns det 2 förare som nosar på 70hk i SM, beroende på vilken bänk man är i. 80hk är nog inte hållbart en hel säsong.

Quickshiftern är hyffsat bra så jag tror inte det kommer vara några dm tjänade på elhojen. Det hänger ändå på föraren.

Jag tror knappast att vi kommer se nån som brukar hamna på 7-8 plats som helt plötsligt börjar vinna.


Vad jag vet så är det 2 Vargar beställda som planerar för att köra motard. Men ingen i SM klase. Vad jag vet. Så vi får väl se.


Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så vitt jag vet så finns det 2 förare som nosar på 70hk i SM, beroende på vilken bänk man är i. 80hk är nog inte hållbart en hel säsong.


Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

Jag tror vi pratar om vevaxelhästar, åtminstone SXV550 är 70 hk på veven, och jag tror det gäller även Vargens 80 hk.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tror vi pratar om vevaxelhästar, åtminstone SXV550 är 70 hk på veven, och jag tror det gäller även Vargens 80 hk.


SM vinnare 5 år i rad.
Ungefär samma effekt alla år på olika hojar.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag har en elmotorcykel med 200hk och en räckvidd på 60 mil som väger 90kg som inte är tillgänglig än, men till skillnad från elfordonstillverkare marknadsför jag inte mina drömmar.

Det är absolut inte omöjligt att bygga en med 80hk, men förmodligen har det visat sig att batteriet inte klarar av så höga strömmar utan att permanent skadas.

Ingen elbilstillverkare krämar väl ut 800hk ur ett 60kWh batteri?
Ford byggde en elbil 1930 som klarade 211 miles… Nicola Tesla byggde den första elbilen 1923 och den kördes med trådlös energi.. inga batterier där behövdes… Nicola Tesla föddes hundra år för tidigt..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Å andra sidan har jag hört att SVEMO har på förslag att Stark skall få köra MX, men inte med full effekt, det kan enkelt lösas på samma sätt här.

Märkligt det. Efter allt gnäll och gnöl i denna tråden om orealistiska förväntningar på prestanda, att den skulle vara för tung, etc etc så visar det sig att Vargen är FÖR bra och måste begränsas? Märkligt :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Märkligt det. Efter allt gnäll och gnöl i denna tråden om orealistiska förväntningar på prestanda, att den skulle vara för tung, etc etc så visar det sig att Vargen är FÖR bra och måste begränsas? Märkligt :)
?Ja nu kastar du väl om lite ?effekt finns när det finns kräm i batteriet det har nog ingen tvivlat på men det är hur länge det finns som har diskuterats ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Märkligt det. Efter allt gnäll och gnöl i denna tråden om orealistiska förväntningar på prestanda, att den skulle vara för tung, etc etc så visar det sig att Vargen är FÖR bra och måste begränsas? Märkligt :)

På samma sätt som ICE motorerna är begränsade i alla klasser, kubikmässigt, dom får inte ha turbo, dom måste köra på handelsbensin osv osv osv....

Jag vill fortfarande se en utan begränsningar köra mot 450 i en normal lång tävling på en normal bökig bana, vinner den så vinner den, leder den dom första 4 varven och går i depå med överhettat batteri/fartreglage/motor så vinner den inte.

Får den batteitorsk efter att ha kört 98% av tävlingen i ledning så vinner den inte heller.

Det är samma regler för alla oavsett bränsle
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kanske lite väl hysteriskt imponerad ? Det såg inte ut så dramatiskt när han gasade på i förhållande till hur snabbt omgivningen rörde sig
kan väl hålla med lite men han säger att det inte går att gasa fullt pga att han får gasre. Och när de höjer effekten till 80 hk så tycker jag nog att det skjuter på rätt bra, trots att han måste slå av konstant.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ett intressant upplägg kunde vara att man inte får tanka/ladda under en tävling tex plombera tank&laddkontakt så får man köra kval och tex 2 heat och ha tillräckligt stor tank/batteri så det räcker
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Märkligt det. Efter allt gnäll och gnöl i denna tråden om orealistiska förväntningar på prestanda, att den skulle vara för tung, etc etc så visar det sig att Vargen är FÖR bra och måste begränsas? Märkligt :)

Har man 80hk kanske något kg extra inte gör så mycket.
Den har fortfarande räckvidden kvar emot sig.
Enligt Niklas länk tidigare så kanske den bara klarar 20-25 minuter.

Vilket skapar dilemmat att man troligen måste ha flera elhojar för att kunna tävla. För man kan knappast räkna med att hinna ladda fullt mellan heaten.

Jag vill nog påstå att det är ett problem i de discipliner där mycket effekt är utslagsgivande, alltså supermoto och isbana. Dvs det är ett ekonomiskt problem om det helt plötsligt krävs att förare tvingas ha 2-3 hojar.

Ifall den bara är dominant men klarar hela tävlingsdagar så är det ju däremot inget större problem.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har man 80hk kanske något kg extra inte gör så mycket.
Den har fortfarande räckvidden kvar emot sig.
Enligt Niklas länk tidigare så kanske den bara klarar 20-25 minuter.

Vilket skapar dilemmat att man troligen måste ha flera elhojar för att kunna tävla. För man kan knappast räkna med att hinna ladda fullt mellan heaten.

Jag vill nog påstå att det är ett problem i de discipliner där mycket effekt är utslagsgivande, alltså supermoto och isbana. Dvs det är ett ekonomiskt problem om det helt plötsligt krävs att förare tvingas ha 2-3 hojar.

Ifall den bara är dominant men klarar hela tävlingsdagar så är det ju däremot inget större problem.
Det enklaste vore väl att ha lättbytta batterier, istället för hela hojar. Så får folk ha med sig 4-5 batteriet till räckligt istället.
Om det blir bättre än bensinhojar så må det väl vara hänt. Men dyrt lär det ju vara med alla batterier.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top