Stark Varg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ungefär så man gör just nu, både vad gäller rallycrossens kungaklass och MotoE. Naturligtvis med TV-producenter och kameramän noga instruerade att aldrig någonsin visa kvasten med avgaser som står rakt upp från generatorn…

I Paris Dakar visades ju aldrig Audin utan överlagrad musik över bilderna, och förbi alla chekpoints och in i depå stängde dom av ICE motorn för att behålla illusionen av att dom körde på el...

Jag såg ett litet amatör klipp på den, den lät förjävligt med en konstantvarvande ICE strax under rödsträcket trots att dom just då körde försiktigt
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Snacka me en kompis som jobbar på mc firma å dom har två demo ex som dom kört me.. Draget är de inge fel på å batteriet räcker flera timmar å köra me.. (Enduro körning) Dom har testat även tung sand bana å då räcker batteriet över en timme iaf..
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den hajpade nederländska elcykeln VanMoof har gått i konkurs. Det skriver The Verge som har tagit del av ett internt mejl som skickades ut efter beslutet i en nederländsk domstol. VanMoof har tidigare gjort sig kända både för sina moderna och stilrena elcyklar, men också för att ha tagit in stora summor pengar via investerare. I september 2020 tog bolaget in 40 miljoner dollar (cirka 410 miljoner kronor i dagens penningvärde) i en nyemission ett år senare fyllde bolaget kassan igen – den gången med 128 miljoner dollar (cirka 1,3 miljarder kronor). Något som fick bolaget själva att kalla sig det “bäst finansierade elcykelföretaget i världen”.



"Pengar är inte allt"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Snacka me en kompis som jobbar på mc firma å dom har två demo ex som dom kört me.. Draget är de inge fel på å batteriet räcker flera timmar å köra me.. (Enduro körning) Dom har testat även tung sand bana å då räcker batteriet över en timme iaf..

Kanonbra, då ser vi fram emot att dom kör en tävling på en tung sandbana på 45min då!

Hoppas att någon på den tävlingen har med sig något att filma med.

Haskell har lagt ut en till film där han mestadels turistkör och "tittar på banan", men inget man kan dra några slutsatser av, dessutom bytte han efter en liten stund till sin andra elhoj (Alta?) som han körde fortare med.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kanonbra, då ser vi fram emot att dom kör en tävling på en tung sandbana på 45min då!

Hoppas att någon på den tävlingen har med sig något att filma med.

Haskell har lagt ut en till film där han mestadels turistkör och "tittar på banan", men inget man kan dra några slutsatser av, dessutom bytte han efter en liten stund till sin andra elhoj (Alta?) som han körde fortare med.

Vi säger så här att de är inte troligt.. El hojar kommer säkert att tävla för sig å inte tillsammans med bensin drivna...
Kommer säkert bli mer inomhus stadion cross typ...
Vilka kommer å köpa dom... Vanliga människor, för proffsen blir sponsrade me sånna hojar...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi säger så här att de är inte troligt.. El hojar kommer säkert att tävla för sig å inte tillsammans med bensin drivna...
Kommer säkert bli mer inomhus stadion cross typ...
Vilka kommer å köpa dom... Vanliga människor, för proffsen blir sponsrade me sånna hojar...

Motionsserierna brukar inte ha några kubikklasser så jag är ganska säker på att ingen kommer klaga på att det körs en elhoj där.

Jag ser fram emot att se resultatet från motionsklassen på ränneslätt till hösten.
120 minuter ska ju tydligen inte vara något problem med en Varg. Tänk att slå de stackars konkurrenterna med bränslehojar som måste stanna och tanka 1-2 gånger och förlorar dyrbar tid.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tycka vad man vill om Stark Varg. Men till min förvåning så verkar det iallafall rulla ut lite cyklar till kund. Hoppas att det blir något som stannar kvar ett tag. Var själv säker tidigare att det aldrig skulle bli något
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Motionsserierna brukar inte ha några kubikklasser så jag är ganska säker på att ingen kommer klaga på att det körs en elhoj där.

Jag ser fram emot att se resultatet från motionsklassen på ränneslätt till hösten.
120 minuter ska ju tydligen inte vara något problem med en Varg. Tänk att slå de stackars konkurrenterna med bränslehojar som måste stanna och tanka 1-2 gånger och förlorar dyrbar tid.

Någon kan säker tycka att de är för mycke hk på Vargen...

De kommer troligen vara kortare sträcka eller antal varv som de är för veteran klasserna..

Allt är bara killgissning..?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tycka vad man vill om Stark Varg. Men till min förvåning så verkar det iallafall rulla ut lite cyklar till kund. Hoppas att det blir något som stannar kvar ett tag. Var själv säker tidigare att det aldrig skulle bli något

Jag va säker att de skulle bli någe, men när å hur bra eller dåligt de skulle bli va osäkert..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, nu har det ju blivit "någe".

Frågan är om det blir 10, 100 eller 1000 levererade motorcyklar, eller kanske rent av serietillverkning.

Eller så blir det som med VanMoof elcyklar, upp som en sol....

Nu var det väl någon privatperson som hade satt upp en server för krypteringsnycklar? till VanMoof, så dom går ju att använda ett tag till, så länge dom inte behöver reservdelar....

Jag hoppas att Stark klarar sig, och att dom har lärt sig en massa av misstagen dom har gjort med Varg, och att nästa modell blir en landsvägsregad hoj som tar marknaden med storm.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ja, nu har det ju blivit "någe".

Frågan är om det blir 10, 100 eller 1000 levererade motorcyklar, eller kanske rent av serietillverkning.

Eller så blir det som med VanMoof elcyklar, upp som en sol....

Nu var det väl någon privatperson som hade satt upp en server för krypteringsnycklar? till VanMoof, så dom går ju att använda ett tag till, så länge dom inte behöver reservdelar....

Jag hoppas att Stark klarar sig, och att dom har lärt sig en massa av misstagen dom har gjort med Varg, och att nästa modell blir en landsvägsregad hoj som tar marknaden med storm.
Varför elcyklar behöver "krypteringsnycklar" vet jag inte. Lika illa som när jag läste att pantmaskinerna låg nere pga cyberattack, varför nu en pantmaskin måste vara uppkopplad för att kunna acceptera pantburkar.

Snacka om att vi bygger in problem i saker. För vad? En companion-app, så företaget kan tjäna mer pengar på våra personuppgifter? Jag är verkligen inte teknikfientlig, snarare tvärtom. Men teknik ska göra det bättre för oss, inte sämre. Och driftsäkerhet ligger långt upp på min lista, min personliga integritet likaså.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför elcyklar behöver "krypteringsnycklar" vet jag inte. Lika illa som när jag läste att pantmaskinerna låg nere pga cyberattack, varför nu en pantmaskin måste vara uppkopplad för att kunna acceptera pantburkar.

Snacka om att vi bygger in problem i saker. För vad? En companion-app, så företaget kan tjäna mer pengar på våra personuppgifter? Jag är verkligen inte teknikfientlig, snarare tvärtom. Men teknik ska göra det bättre för oss, inte sämre. Och driftsäkerhet ligger långt upp på min lista, min personliga integritet likaså.

Jag ÄR teknikfientlig, jag har inte varit det, tvärtom, men jag har blivit det.

Jag gillade nya spännande tekniska saker, men om jag inte kan rosta min macka eller brygga mitt kaffe till frukost för att servern ligger nere, då kommer jag att gå full "Falling Down"
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Motionsserierna brukar inte ha några kubikklasser så jag är ganska säker på att ingen kommer klaga på att det körs en elhoj där.

Jag ser fram emot att se resultatet från motionsklassen på ränneslätt till hösten.
120 minuter ska ju tydligen inte vara något problem med en Varg. Tänk att slå de stackars konkurrenterna med bränslehojar som måste stanna och tanka 1-2 gånger och förlorar dyrbar tid.

Motionsklasserna för åldersgrupper 15 - 60+ har körtid 120min + 60min, du har alltså 60min på dig för att slutföra det sist påbörjade varvet. Detta gäller oavsett vad för hoj som används. Sedan är tankning inget större problem, min 300cc tvåtakt klarade 3 varv (6,6mil) på Stångebro utan att tanka och ingen av dom som jag känner som körde 4 varv behövde tanka.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Motionsklasserna för åldersgrupper 15 - 60+ har körtid 120min + 60min, du har alltså 60min på dig för att slutföra det sist påbörjade varvet. Detta gäller oavsett vad för hoj som används. Sedan är tankning inget större problem, min 300cc tvåtakt klarade 3 varv (6,6mil) på Stångebro utan att tanka och ingen av dom som jag känner som körde 4 varv behövde tanka.

?
Sista tävlingen jag körde var Saxtorp enduro, 90 minuter plus några minuter för att slutföra sista varvet, med en 250F och det chansade jag på att köra utan tankning. Dessutom körde jag för att öka marginalerna medvetet på en aning högre växlar där det var möjligt utan att tappa fart.
Skulle det varit 120 minuter finns det inte en chans att jag skulle vågat hoppat över tankningen, inte med en crosstank. Med en större endurotank vore det väl däremot möjligt.
Fyrtaktarna är ju bränslesnålare men har ju och andra sidan oftast mindre tank istället.

Jag vet ju att det inte är särskilt mycket bränsle kvar i tanken efter 60 minuter crossbana fördelat på 3-4 pass a 15-20 minuter. Men tempot blir ju lugnare när man ska hålla igång 90 minuter.

Och 180 minuter plus slutförande av sista varvet finns ju inte en chans. Det är drygt 30 år sedan jag körde på Gotland men då var det ju inget snack om att man var tvungen göra två tankstopp.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vågar vi hoppas på sådan här action i crossdepåerna framöver tro?Verkar som startfältet blir lite decimerat i rallycrossen den här helgen...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Äsh, det där hade inte hänt om dom bara hade lastbalanserat korrekt
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top