Stark Varg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det har ju funnits politiker som har tyckt att så fort vi får elektriska lastbilar så kan alla transporter, i synnerhet till centrala Stockholm, gå nattetid, för att slippa trängsel och så. En elektrisk lastbil är ju ljudlös. Dom tömde returglas utanför jobbet i morse, jag kunde knappt ana motorn på tomgång, den överröstades med råge av hydraulpumpen, men dom kanske hade tänkt gå tillbaka till vajerkranar på lastbilarna? Sen har vi ljudet av allt glas när dom tömmer behållaren i lastbilen, det är svåröverröstat ens med öppna rör och fullgas. Men har dom bara elektrisk öppning på återvinningsbehållaren så blir det nog också ljudlöst.

Jag går dagligen brevid en 90/70 väg och i den hastigheten är inte elbilarna tystare, det är bara vid krypkörning inne i stan det är lite skillnad.

Sen har vi ju dom som absolut ska göra sina bensinfordon så ljudliga som möjligt också.
Något jag tycker har minskat bland motorcyklar faktiskt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Någon som kompenserar för alla Stark Varg…

 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det har ju funnits politiker som har tyckt att så fort vi får elektriska lastbilar så kan alla transporter, i synnerhet till centrala Stockholm, gå nattetid, för att slippa trängsel och så. En elektrisk lastbil är ju ljudlös. Dom tömde returglas utanför jobbet i morse, jag kunde knappt ana motorn på tomgång, den överröstades med råge av hydraulpumpen, men dom kanske hade tänkt gå tillbaka till vajerkranar på lastbilarna? Sen har vi ljudet av allt glas när dom tömmer behållaren i lastbilen, det är svåröverröstat ens med öppna rör och fullgas. Men har dom bara elektrisk öppning på återvinningsbehållaren så blir det nog också ljudlöst.


Vem skall dom få till att köra nätter isf dagar? Rekryteringen på chaufförsidan är hopplöst svår eftersom man i 10 år lovat att "om 10 år behövs inga chaufförer längre..."
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vem skall dom få till att köra nätter isf dagar? Rekryteringen på chaufförsidan är hopplöst svår eftersom man i 10 år lovat att "om 10 år behövs inga chaufförer längre..."
10år räcker inte. Det där snacket gick redan när jag gick transport på gymnasiet. För 20årsedan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där är väl en del av en samhällstrend som går långt bortom motorcyklar och motorsport. Köper du en ny bil så är den ju fullproppad med allehanda assistanssystem och det finns ju till och med människor som på allvar längtar tills de självkörande fordonen är här.

En del kallar det utveckling. Jag är långt ifrån säker på att avtrubbning eller fördummning inte är bättre ord…

Det stora argumentet är alltså att Stark Varg eliminerar (nåja…) motorljudet. Det kan väl vara vettigt på de ställen där crossbanan faktiskt stör sina grannar. Men jag tror inte för en sekund att Stark Varg kommer att rädda crossbanorna från nedläggning, eller sporten motocross i stort. Av egen erfarenhet kan jag säga att de människor som säger sig störa sig på crossbanan och motorljudet MED MYCKET STOR SANNOLIKHET har en annan agenda…

Den dag motorljudet slocknar kommer de att flytta fram sina positioner med något annat. Då kommer det helt plötsligt att vara vinandet från elmotorn, kedjerasslet eller något annat mikroljud som stör dem. Eller bara vetskapen att där står hundra nyladdade Vargar i ett elbristens Sverige. Eller bara det faktum att andra människor har kul, på ett motorfordon dessutom…

Jag har under tjugofem års tid rest till och från ett företag i Hufvudstadens utkant som inte ligger väldigt långt ifrån en av landets största och äldsta crossbanor. Jag har där bevittnat vansinnet med den ena människan märkligare än den andra som skaffar villa i närområdet och sedan börjar bråka om något ljud de tycker sig ha hört (trots att det inte var körning den dag de hörde ljudet, men det skiter väl ett vanligt svenskt Fejsbook-drev i…).
Fördumning är ordet, att vi uppfattas som lyckliga räcker för att få bort oss, oavsett ljudvolymen..
Jag går dagligen brevid en 90/70 väg och i den hastigheten är inte elbilarna tystare, det är bara vid krypkörning inne i stan det är lite skillnad.

Sen har vi ju dom som absolut ska göra sina bensinfordon så ljudliga som möjligt också.
Något jag tycker har minskat bland motorcyklar faktiskt.
Tänkte samma men då uppfattningen att de är ljudlösa och inte kräver service inte är samma som min uppfattning brukar jag vara tyst...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tänkte samma men då uppfattningen att de är ljudlösa och inte kräver service inte är samma som min uppfattning brukar jag vara tyst...

Det finns ju faktiskt ganska många som har svalt sagan om det underhållsfria elfordonet rakt av…Jag är dock inte säker att en bekant med en av VW’s ID-modeller håller med. Framvagnsdetaljer verkar om möjligt ha blivit ännu vekare än tidigare inom VW och Audikoncernen. Och att en omgång däck bara håller femtonhundra mil nämner ingen innan köp. Och att bilen ska in på obligatorisk ”mjukvaruuppdatering” sådar var tredje månad är inte heller något man skryter med…

För en riktig crossåkare som följer verkstadsmanualen slaviskt kan ju en Stark Varg faktiskt göra skillnad då man slipper kolvbytet var tionde timme. Men den har ju fortfarande däck, kedja och fjädring som slits precis lika mycket som vilken 450 som helst (rimligt antagande eftersom dess ambassadörer säger att den har samma prestanda…) och därmed också ska servas och underhållas.

Eller är det som någon dåre påstod i tråden om elhojar - ”det har väl skett lite utveckling även på de områdena nu när seriösa elfordonsingenjörer äntligen är involverade”…? Historien om den avbrutna fotpinnen antyder tyvärr det motsatta…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nå man slipper i alla fall det tråkigaste jobbet, att byta luftfilter och rengöra dom. Antar jag i alla fall men det skulle inte förvåna mig om det sitter någon kylfläkt någonstans...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns ju faktiskt ganska många som har svalt sagan om det underhållsfria elfordonet rakt av…Jag är dock inte säker att en bekant med en av VW’s ID-modeller håller med. Framvagnsdetaljer verkar om möjligt ha blivit ännu vekare än tidigare inom VW och Audikoncernen. Och att en omgång däck bara håller femtonhundra mil nämner ingen innan köp. Och att bilen ska in på obligatorisk ”mjukvaruuppdatering” sådar var tredje månad är inte heller något man skryter med…

Nja, dom har nog inte blivit mjukare, men samma skit som förut sitter nu på en mycket tyngre bil, samma sak med däcken, tyngre bil...
Dom som inte kör med mycket regenerering klagar också på att bromsar tar slut hela tiden.

Det enda man slipper är motor och växellåda, men hur ofta har man egentligen problem med det?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nu när de leverats hojar till Sverige... Vi får se när de dyker upp begagnade till salu å undra va dom priserna hamnar på?.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu när de leverats hojar till Sverige... Vi får se när de dyker upp begagnade till salu å undra va dom priserna hamnar på?.

Om man har köpt en och funderar på att säljs ska man nog skynda sig, nu innan leveranserna har kommit igång kan man nog få nästan nypris.

När det finns 10 st ute på blocket börjar folk undra varför så många säljer något som dom har haft så kort tid, och priset sjunker...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om man har köpt en och funderar på att säljs ska man nog skynda sig, nu innan leveranserna har kommit igång kan man nog få nästan nypris.

När det finns 10 st ute på blocket börjar folk undra varför så många säljer något som dom har haft så kort tid, och priset sjunker...
Det blir som Teslorna som säljs för 100-150 000 SEK. Det dräller av dem på Blocket :hihi
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om man har köpt en och funderar på att säljs ska man nog skynda sig, nu innan leveranserna har kommit igång kan man nog få nästan nypris.

När det finns 10 st ute på blocket börjar folk undra varför så många säljer något som dom har haft så kort tid, och priset sjunker...

Finns säkert dom som tänkt tjäna en hacka på dom första beställda, som kostat 122.000 å ny pris idag är 144.900.... De är en nätt summa som skiljer..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nja, dom har nog inte blivit mjukare, men samma skit som förut sitter nu på en mycket tyngre bil, samma sak med däcken, tyngre bil...

Efter femhundra mil börjar det klappra och skramla från framvagnen. Något som visar sig vara en bussning till en krängningshämmare. Volkswagen vill inte ta in bilen på en gång, utan försöker slingra sig undan med hänvisning till att detta faktiskt är en slitagekomponent...När bilen väl kommer in på verkstad så är både krängningshämmarbussningen och en länkarmsbussning sopslut. Då är bilen inte ens ett år gammal, så nytt personligt rekord, till och med för Volkswagen och till och med jämfört med deras Passat från slutet av 2010-talet...

Däcken är tydligen en specifik gummiblandning som tagits fram av Volkswagen själva för deras elbilar. Då kan man ju förvänta sig någon form av bakelitdäck med lägsta möjliga rullmotstånd som borde hålla en evighet. Men inte. 1500 mil senare har alla fyra däck ett mönsterdjup som inte längre är lagligt. Jämnt och fint nednött på alla fyra, så knappast något som kan härledas till den usla framvagnen.

De Stark Varg som förr eller senare hamnar på Blocket kommer att tillhöra antingen någon som hoppas på att göra ett ekonomiskt klipp relativt tidigt, eller någon som blivit grymt besviken då de slutligen genomskådat sagan om det underhållsfria elfordonet.

Jag vet inte då jag inte är crossåkare, men räknat på alla gathojar jag ägt så är det definitivt inte motor och växellåda som har den högsta servicekostnaden eller mest nedlagd servicetid. Och då är jag ändå en oljebytesfetischist av den gamla skolan. Ändå är mitt konto för framförallt däck men även drev och kedjor större. Att en Stark Varg verkar vara fullutrustad med allehanda Kina-komponenter antyder ju dessutom att kontot för små kraschreparationer kommer att bli högre än en konventionell crosshoj...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Angående sidospåret med elbilar så levereras många såna med förbrukningsoptimerade däck. De är certifierade med under 6 mm mönsterdjup för att rulla lättare. Ägare av ID3 har fått höra av VW att däcken inte är tänkta att användas regelbundet på grusväg. De är för tunna i stommen för det.
Min källa till det här är Vi Bilägare och deras podcast.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Angående sidospåret med elbilar så levereras många såna med förbrukningsoptimerade däck. De är certifierade med under 6 mm mönsterdjup för att rulla lättare. Ägare av ID3 har fått höra av VW att däcken inte är tänkta att användas regelbundet på grusväg. De är för tunna i stommen för det.
Min källa till det här är Vi Bilägare och deras podcast.

Gör nu inte VW till någon allmän företrädare för ”elbilar”…

VW har historiskt sett visat sig förmögna att fuska rejält inte bara en gång. Förbrukningsoptimerade däck har de flesta tillverkare monterat sedan årtionden, eftersom det varit ett enkelt sätt att minska förbrukningssiffrorna med 5-10% oavsett motorteknologi.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Gör nu inte VW till någon allmän företrädare för ”elbilar”…

VW har historiskt sett visat sig förmögna att fuska rejält inte bara en gång. Förbrukningsoptimerade däck har de flesta tillverkare monterat sedan årtionden, eftersom det varit ett enkelt sätt att minska förbrukningssiffrorna med 5-10% oavsett motorteknologi.
Är benägen att hålla med, i alla fall enligt min erfarenhet efter snart 3 år och 9 000 mil i elbil. Bytte första omgången sommardäck i våras, följer samma schema som mina tidigare bilar. Monterade Pirelli PZ4, upplever att förbrukningen minskade något i f t originaldäcken. Vinterdäcken är fortfarande helt okey. Körde Piteå - Stockholm T/R dagtid tidigare i veckan, 10h restid per resa inkl laddstopp, semestertrafik och vägarbeten. Jag skulle säga att nu är E4 helt odramatiskt för elbil, finns gott om reservladdare om det är fullt på någon station (i vårt fall Ionity Sundsvall på returresan, fick bli Tesla i stället).

En fördel är nog OTA, då slipper man in till verkstan för uppdateringar. Vår servicekostnad per år är under 2 kkr - ett kupéluftfilter som byts och i övrigt endast kontroller.

Nåja - Kul att Varg börjar leverera, blir kul när några av oss kända och reputabla personer får fatt i sina exemplar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nåja - Kul att Varg börjar leverera, blir kul när några av oss kända och reputabla personer får fatt i sina exemplar.

Ja, det blir kul när fler svenskar får sina hojar, kanske till och med någon här på forumet, så man får lite mera direkta recensioner.

Angående bildäck, I början på 90 talet lanserade några tillverkare "Eco-däck" som skulle ha extra lågt rullmotstånd/lång livslängd, jag tog reda på ett par som var utbytta trots att det var mycket mönster kvar för jag behövde nya bakdäck på SAABen, och det är så man förvandlar en framhjulsdriven bil till en driftbil...

Det fanns absolut inget grepp i dom däcken, och minsta duggregn så driftade man i alla rondeller i löjligt låg hastighet, fram hade jag vanliga däck, så det var bara att styra och gasa åt det håll man ville så rätade det upp sig så småning om.

Jag provade inte, men jag är övertygad om att man kunde handstyra bakdelen på bilen i sidled om asfalten var blöt... Det måste ha varit tvål i dom däcken.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top