smilfinken
Gudomlig sporthojare
Du menar förutom föraren som skriker "Hej, Google, ÖPPNA BEHÅLLAREN!!!".Men har dom bara elektrisk öppning på återvinningsbehållaren så blir det nog också ljudlöst.
Du menar förutom föraren som skriker "Hej, Google, ÖPPNA BEHÅLLAREN!!!".Men har dom bara elektrisk öppning på återvinningsbehållaren så blir det nog också ljudlöst.
Det har ju funnits politiker som har tyckt att så fort vi får elektriska lastbilar så kan alla transporter, i synnerhet till centrala Stockholm, gå nattetid, för att slippa trängsel och så. En elektrisk lastbil är ju ljudlös. Dom tömde returglas utanför jobbet i morse, jag kunde knappt ana motorn på tomgång, den överröstades med råge av hydraulpumpen, men dom kanske hade tänkt gå tillbaka till vajerkranar på lastbilarna? Sen har vi ljudet av allt glas när dom tömmer behållaren i lastbilen, det är svåröverröstat ens med öppna rör och fullgas. Men har dom bara elektrisk öppning på återvinningsbehållaren så blir det nog också ljudlöst.
Det har ju funnits politiker som har tyckt att så fort vi får elektriska lastbilar så kan alla transporter, i synnerhet till centrala Stockholm, gå nattetid, för att slippa trängsel och så. En elektrisk lastbil är ju ljudlös. Dom tömde returglas utanför jobbet i morse, jag kunde knappt ana motorn på tomgång, den överröstades med råge av hydraulpumpen, men dom kanske hade tänkt gå tillbaka till vajerkranar på lastbilarna? Sen har vi ljudet av allt glas när dom tömmer behållaren i lastbilen, det är svåröverröstat ens med öppna rör och fullgas. Men har dom bara elektrisk öppning på återvinningsbehållaren så blir det nog också ljudlöst.
10år räcker inte. Det där snacket gick redan när jag gick transport på gymnasiet. För 20årsedan.Vem skall dom få till att köra nätter isf dagar? Rekryteringen på chaufförsidan är hopplöst svår eftersom man i 10 år lovat att "om 10 år behövs inga chaufförer längre..."
Fördumning är ordet, att vi uppfattas som lyckliga räcker för att få bort oss, oavsett ljudvolymen..Det där är väl en del av en samhällstrend som går långt bortom motorcyklar och motorsport. Köper du en ny bil så är den ju fullproppad med allehanda assistanssystem och det finns ju till och med människor som på allvar längtar tills de självkörande fordonen är här.
En del kallar det utveckling. Jag är långt ifrån säker på att avtrubbning eller fördummning inte är bättre ord…
Det stora argumentet är alltså att Stark Varg eliminerar (nåja…) motorljudet. Det kan väl vara vettigt på de ställen där crossbanan faktiskt stör sina grannar. Men jag tror inte för en sekund att Stark Varg kommer att rädda crossbanorna från nedläggning, eller sporten motocross i stort. Av egen erfarenhet kan jag säga att de människor som säger sig störa sig på crossbanan och motorljudet MED MYCKET STOR SANNOLIKHET har en annan agenda…
Den dag motorljudet slocknar kommer de att flytta fram sina positioner med något annat. Då kommer det helt plötsligt att vara vinandet från elmotorn, kedjerasslet eller något annat mikroljud som stör dem. Eller bara vetskapen att där står hundra nyladdade Vargar i ett elbristens Sverige. Eller bara det faktum att andra människor har kul, på ett motorfordon dessutom…
Jag har under tjugofem års tid rest till och från ett företag i Hufvudstadens utkant som inte ligger väldigt långt ifrån en av landets största och äldsta crossbanor. Jag har där bevittnat vansinnet med den ena människan märkligare än den andra som skaffar villa i närområdet och sedan börjar bråka om något ljud de tycker sig ha hört (trots att det inte var körning den dag de hörde ljudet, men det skiter väl ett vanligt svenskt Fejsbook-drev i…).
Tänkte samma men då uppfattningen att de är ljudlösa och inte kräver service inte är samma som min uppfattning brukar jag vara tyst...Jag går dagligen brevid en 90/70 väg och i den hastigheten är inte elbilarna tystare, det är bara vid krypkörning inne i stan det är lite skillnad.
Sen har vi ju dom som absolut ska göra sina bensinfordon så ljudliga som möjligt också.
Något jag tycker har minskat bland motorcyklar faktiskt.
Tänkte samma men då uppfattningen att de är ljudlösa och inte kräver service inte är samma som min uppfattning brukar jag vara tyst...
Det finns ju faktiskt ganska många som har svalt sagan om det underhållsfria elfordonet rakt av…Jag är dock inte säker att en bekant med en av VW’s ID-modeller håller med. Framvagnsdetaljer verkar om möjligt ha blivit ännu vekare än tidigare inom VW och Audikoncernen. Och att en omgång däck bara håller femtonhundra mil nämner ingen innan köp. Och att bilen ska in på obligatorisk ”mjukvaruuppdatering” sådar var tredje månad är inte heller något man skryter med…
Nu när de leverats hojar till Sverige... Vi får se när de dyker upp begagnade till salu å undra va dom priserna hamnar på?.
Det blir som Teslorna som säljs för 100-150 000 SEK. Det dräller av dem på BlocketOm man har köpt en och funderar på att säljs ska man nog skynda sig, nu innan leveranserna har kommit igång kan man nog få nästan nypris.
När det finns 10 st ute på blocket börjar folk undra varför så många säljer något som dom har haft så kort tid, och priset sjunker...
Har du en länk? Billigaste Teslan jag hittar på Blocket kostar 144000. Näst billigaste 199500.Det blir som Teslorna som säljs för 100-150 000 SEK. Det dräller av dem på Blocket
Om man har köpt en och funderar på att säljs ska man nog skynda sig, nu innan leveranserna har kommit igång kan man nog få nästan nypris.
När det finns 10 st ute på blocket börjar folk undra varför så många säljer något som dom har haft så kort tid, och priset sjunker...
Nja, dom har nog inte blivit mjukare, men samma skit som förut sitter nu på en mycket tyngre bil, samma sak med däcken, tyngre bil...
Angående sidospåret med elbilar så levereras många såna med förbrukningsoptimerade däck. De är certifierade med under 6 mm mönsterdjup för att rulla lättare. Ägare av ID3 har fått höra av VW att däcken inte är tänkta att användas regelbundet på grusväg. De är för tunna i stommen för det.
Min källa till det här är Vi Bilägare och deras podcast.
Är benägen att hålla med, i alla fall enligt min erfarenhet efter snart 3 år och 9 000 mil i elbil. Bytte första omgången sommardäck i våras, följer samma schema som mina tidigare bilar. Monterade Pirelli PZ4, upplever att förbrukningen minskade något i f t originaldäcken. Vinterdäcken är fortfarande helt okey. Körde Piteå - Stockholm T/R dagtid tidigare i veckan, 10h restid per resa inkl laddstopp, semestertrafik och vägarbeten. Jag skulle säga att nu är E4 helt odramatiskt för elbil, finns gott om reservladdare om det är fullt på någon station (i vårt fall Ionity Sundsvall på returresan, fick bli Tesla i stället).Gör nu inte VW till någon allmän företrädare för ”elbilar”…
VW har historiskt sett visat sig förmögna att fuska rejält inte bara en gång. Förbrukningsoptimerade däck har de flesta tillverkare monterat sedan årtionden, eftersom det varit ett enkelt sätt att minska förbrukningssiffrorna med 5-10% oavsett motorteknologi.
Nåja - Kul att Varg börjar leverera, blir kul när några av oss kända och reputabla personer får fatt i sina exemplar.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |