Stark Varg

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Avtalet har väl löpt ut.


Halva nöjet med att följa Vargen är alla teorier och vändningar under resan.

Haskell har flyttat från Kalifornien till Tennessee så det kanske var svårt att hinna med att göra Youtube filmer på fritiden. Samtidigt finns det mycket som pekar på att han har ngn typ av överenskommelse med Stark.

Längtar redan till dokumentären om Starks uppgång (och fall?)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Längtar redan till dokumentären om Starks uppgång (och fall?)

Jag ser inte fram emot något fall, tvärtom hoppas jag att dom lyckas, men att dom lär sig att vara hederliga från början och inte lova mer än dom garanterat kan hålla.

Det vore en frisk fläkt i branchen.

NASA la förövrigt ner sitt elflygplansprojekt dom också, det funkar liksom inte att gå på batteritillverkarens "ibästafall" siffror, motortillverkarens "ibästafall" siffror och sedan när man provflyger så visar sig "ivärstafall" siffrorna hela tiden.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Det där klippet var informativt i den mån att jag förstår att hojen är bra på vad en är avsedd för, men jag hänger upp mig på ljudet. Hade hojarna låtit så där hade jag inte köpt nån hoj och hellre lekt med mina rc-bilar istället.

Jag vill ha motorljud, koppling och känna lukt av bensin och avgaser. Är det fel på mig?

Här är ett liknande klipp på KTM Freeride, den låter lika väsigt som Vargen. Kan dom inte bara hålla elmotorerna till tåg, hissar, rullstolar och sånt? Kalla mig hjärntvättad men jag har svårt för dom där el-ljuden, om hojen inte låter "brumbrum-pop-popp .. bang, brrrrrrrr... " då är jag inte nöjd!

 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Verkar ju röra på sig hyfsat iaf när någon kör sin varg mot bensindrivna hojar. Jag kan inget om motocross så ni som kan hittar säkert något att anmärka på :)

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Verkar ju röra på sig hyfsat iaf när någon kör sin varg mot bensindrivna hojar. Jag kan inget om motocross så ni som kan hittar säkert något att anmärka på :)


Kul, på vilken plats slutade han??
Det var ju bara starten med i filmen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:rofl Någon!

Sebastien Tortelli är bara någon gammal världsmästare.

Men jag är också nyfiken på hur det slutade. Att den går bra under några minuter har vi vetat länge och att en gammal världsmästare kan köra hoj är inte heller direkt förvånande.

Men svaret vi väntar på är fortfarande hur länge? Ska det vara så svårt att låta den delta i ett tufft motocross heat på sand 35 minuter plus två varv? Det skulle ju direkt stänga igen munnen på varenda kritiker.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
:rofl Någon!

Sebastien Tortelli är bara någon gammal världsmästare.

Men jag är också nyfiken på hur det slutade. Att den går bra under några minuter har vi vetat länge och att en gammal världsmästare kan köra hoj är inte heller direkt förvånande.

Men svaret vi väntar på är fortfarande hur länge? Ska det vara så svårt att låta den delta i ett tufft motocross heat på sand 35 minuter plus två varv? Det skulle ju direkt stänga igen munnen på varenda kritiker.
Är verkligen målgruppen för elhojarna världseliten tror du? Jag roade mig med att luska ut vad ett SM idag kör och det verkar vara 25+2.

Många motionslopp kör 15+2 med en A-final på 20+2. Ängsliga enduromotionärer kör närmast ecodriving.

Hur bra Varg kommer stå sig i konkurrensen är en sak men jag är övertygad om att elhojar har en framtid, det handlar om en nåbar maskin ihop med en tränings/tävlingsform där den passar.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är verkligen målgruppen för elhojarna världseliten tror du? Jag roade mig med att luska ut vad ett SM idag kör och det verkar vara 25+2.

Många motionslopp kör 15+2 med en A-final på 20+2. Ängsliga enduromotionärer kör närmast ecodriving.

Hur bra Varg kommer stå sig i konkurrensen är en sak men jag är övertygad om att elhojar har en framtid, det handlar om en nåbar maskin ihop med en tränings/tävlingsform där den passar.



Ja men enligt reklamen ska den ju klara ett fullt gp-heat i fullt rejstempo?

Ja, heaten har iofs blivit kortare sen jag körde.
Hur många heat räknar du med att köra en tävlingshelg då?
Vad är vinsten med att 100 elverk står i depån och dundrar? Och hinner dom ens ladda mellan heaten?

För mig har en normal träningsdag varit minst 60 min körtid effektiv körtid. Då vill man ju att hojen ska klara det utan att man måste köra elverk också. Jag väntar fortfarande på att vargen ska visa sig klara det.

Jag ser fram emot enduroloppen till hösten, jag räknar med att det kommer finnas ett flertal varg på ränneslätt och Gotland.
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Finns det någon film där en "proffs"förare kör några varv med sin varg för att sedan byta till en bensinhoj och jämföra varvtider? Är ju helt ointressant att se vargen köra om amatörer som kanske kör en gång i månaden, vad vet vi? Om jag kör ifrån tusenkubikare på banan med en 125:a betyder inte det att jag sitter på världens snabbaste motorcykel.

Förövrigt ställer jag mig till skaran som hoppas på framgång för Stark enterprise. Kul med utveckling.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det någon film där en "proffs"förare kör några varv med sin varg för att sedan byta till en bensinhoj och jämföra varvtider? Är ju helt ointressant att se vargen köra om amatörer som kanske kör en gång i månaden, vad vet vi? Om jag kör ifrån tusenkubikare på banan med en 125:a betyder inte det att jag sitter på världens snabbaste motorcykel.

Förövrigt ställer jag mig till skaran som hoppas på framgång för Stark enterprise. Kul med utveckling.

Vargen kan prestera snabba varvtider, det är inget snack om den saken. Frågan är bara hur länge.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är verkligen målgruppen för elhojarna världseliten tror du? Jag roade mig med att luska ut vad ett SM idag kör och det verkar vara 25+2.

Många motionslopp kör 15+2 med en A-final på 20+2. Ängsliga enduromotionärer kör närmast ecodriving.

Hur bra Varg kommer stå sig i konkurrensen är en sak men jag är övertygad om att elhojar har en framtid, det handlar om en nåbar maskin ihop med en tränings/tävlingsform där den passar.

Målgrupp eller ej. Det är en materialsport i någon mening. Folk vill ju köra det proffsen kör och om proffsen inte kan köra med varg så tappar man många kunder.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Påminner om diskussionen kring handverktyg när sladdarna försvann… ”…jaja, men hur LÄNGE kan man använda dem?” :)

Kan tänka mig att tävlingsförare har ett till batteri som laddas från bilen/eluttag/batteripack med 2kvm solceller etc etc
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Blev nyfiken och kollade lite linkedin m.m.
Verkar vara lite bladning, några som jobbat inom andra El-cykel/mc företag. Men dom som dom kallar senior engineer verkar varit på KTM en sväng. Och deras Cheif engineeer verkar ha varit 7år på KTM, bland annat som cheif engineer där också mellan 2019-2022.
Sen sas det väl att det kom folk från Alta, men har ingen fakta kring det =)

Jag varnar för att LinkedIn - en gång ett seriöst, professionellt nätverk för kompetenta personer - har utvecklats till något som snarare är Fejsbook eller Instagram 2.0...

Titelinflationen är rent skrämmande och bara för att man har en titel som säger chief, senior, project leader eller manager behöver det inte alls betyda att man är kompetent eller särskilt bra på sitt arbete. Det vet jag själv genom egna erfarenheter, både inom mitt eget företag och andra man jobbat med. Jag har blivit grymt besviken på folk som har 10000+ kontakter på LinkedIn och en titel typ Senior Chief Brand Content Project Manager. Och jag har blivit positivt överraskad av folk som kort och gott kallar sig ingenjör och inte ens orkar bry sig om LinkedIn, eller någon annan social media.

En del säger att arbetslivet och karriären bara handlar om vem du känner. Ska man däremot bygga en hoj som vinner VM så är det kort och gott kunskaper som gäller...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Påminner om diskussionen kring handverktyg när sladdarna försvann… ”…jaja, men hur LÄNGE kan man använda dem?” :)

Kan tänka mig att tävlingsförare har ett till batteri som laddas från bilen/eluttag/batteripack med 2kvm solceller etc etc

I motsats till handverkygen så tror jag inte att Vargens batteri kan bytas till ett nyladdat på 30 sekunder.

Har du gjort någon kalkyl på hur lång tid det tar att ladda Vargen med 2 kvm solceller? :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet egentligen inte då jag inte är crossåkare...men att dyka upp på crossbanan med en Stark Varg bland alla 450...måste ju vara som att gå på grillfest med en påse alkoholfri öl...?

Jag tror faktiskt det vore som att komma med en 25-årig tjej till parmiddagen med 50-åringar. Många skulle snegla avundsjukt samtidigt som det viskas om hur man inte vill ha en sån och att 50-åriga kärringar minsann är mer attraktiva.

Problemet är väl bara att man antagligen behöver 2-3 stycken för att täcka behoven och då blir det dyrt och omständligt.

Fast liknelsen med alkoholfri öl kanske stämmer i bemärkelsen att det delvis smakar liknande men det blir ändå inte lika roligt när man plockat bort växellådan och inför en motor som är ännu mindre karaktärslös än fyrtaktsmotorerna.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top