Jag vet inte, men jag blir i alla fall lite orolig när jag ser ovan länkade video om fotpinnen. Antingen säger man inte hela sanningen eller så vet man helt enkelt inte bättre. Materialval handlar om så mycket mer än att bara välja det material som har absolut högst brottgräns. Töjningsgräns, elongation och framförallt utmattningshållfasthet betyder väldigt mycket mer i de allra flesta motorcykelapplikationer, fotpinnar inräknat. Rostfritt stål - eller korrosionströgt stål som det egentligen heter - har inte heller några egentliga fördelar förutom korrosionströgheten, däremot ett antal nackdelar jämfört med andra alternativ.
Dom vet nog inte bättre skulle jag gissa. Vad har dom för ingenjörer? Jag har ju svårt tro att dom lyckats värva särskilt många erfarna ingenjörer med erfarenhet från befintlig MC-industri.
Jag får känslan av att det handlar om samma typ av ingenjörer som Stockton Rush verkar ha varit. På sätt och vis ambitiösa, kunniga, mångsidiga, övertygande men med lite för mycket ego och för lite ödmjukhet. Den sorten som på ytan verkar kunna allt men till slut visar sig kunskapsluckorna.
Inom trimbranschen är dom mer regeln än undantaget och dom är ju vanligtvis sitt varumärke, snackar ofta på ett sätt så man förstår att dom tycker ingenjörerna inom motorindustrin är idioter som inte förstår lika mycket som dom själva. Det brukar ofta uppstå en slags personkult runt dom med beundrare som bidrar till myten om deras förträfflighet.
Och kunderna brukar formligen älska de där personerna som kan svara på alla frågor utan att det skiner igenom att dom inte förstår vad dom pratar om.