Stark Varg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kul! Räckvidden imponerar! Visserligen på en hårdbana, men ändå! Är runkfesten slut för belackarna i tråden? Mitt vill-ha-begär fick sig i alla fall en knuff i rätt riktning ?

Jag tar för givet att någon av pessimisterna snart publicerar rykande färska siffror på hur lite den faktiskt klarar i riktigt VM-tempo på en överjävligt tungkörd sandbana, i konstant motvind.
Det klarar den ej. 45 min +2 varv som vi riktiga cross åkare kör i fullt tempo.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En Fredrik Svensson, ingen aning vem det är mer än att han är med i Stark Varg gruppen på Facebook. =)
Verkar bo på Öland om jag stalkar rätt på Facebook?

Här är länk till inlägget när han kör:

30% batteri kvar efter en dryg timme, men den är väl fortfarande programmerad som Haskells hoj så att den går i limpmode vid 20%.
Och då verkar han kört den huvudsakligen på halv effekt, 42 hk.
Och stenhård jordbana.

Och den skrotade fotpinnen gör ju att man misstänker att kvaliteten är i sedvanlig wish-/24mx-kvalitet.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur är vargen på endurobanan då, tror ni?

Jag tror den passar bättre för en slö motionär på endurobanan än för crossbana.
Det är bara att se till mig själv när jag kör enduro så är det mycket mindre gaspåslag mer försöka få flyt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Man undrar ju vad det är för material och varför ingen annan använder det materialet någonstans?

Jag är ingen metallurg men 40% högre hållfasthet än titan eller kromolystål?
Om man bortser från legeringar så har väl titan ungefär hälften så hög hållfasthet som stål och kromolystål typ dubbelt mot vanligt stål.


Jag har sett det där om fotpinnarna tidigare och redan då var det lite förskräckande att se de extremt tunna fotpinnarna. Dom lär ju skära sönder sulorna snabbt. Ser ju ut som att man står på knivar.

Det är ju nästan så man blir rädd att någon som hoppar för långt ska stå där med foten avskuren. Men jag förutsätter att dom har koll på den saken så det är säkert en obefogad rädsla.

Och varför har dom hittat på sin egen vinkel för hur dom fjädrar upp? Det är ju knappast utan anledning befintliga tillverkare har en vinkel där dom fjädrar ungefär 45 grader bakåt/uppåt. Hur tänker man här? Att man är smartare än befintliga producenter?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Har är ju för lustig! Vi har gjort världens lättaste fotpinne som dock konstruerats för att gå sönder omedelbart om man lägger omkull annat än stillastående i depån. Den är inte konstruerad för att hålla och den viker sig rakt upp istället för snett bakåt, vilket annas kunde ha förhindrat att den gått av om man går omkull i fart. Tanken är att sälja massor av dyra fotpinnar.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Man undrar ju vad det är för material och varför ingen annan använder det materialet någonstans?

Jag är ingen metallurg men 40% högre hållfasthet än titan eller kromolystål?
Om man bortser från legeringar så har väl titan ungefär hälften så hög hållfasthet som stål och kromolystål typ dubbelt mot vanligt stål.


Jag har sett det där om fotpinnarna tidigare och redan då var det lite förskräckande att se de extremt tunna fotpinnarna. Dom lär ju skära sönder sulorna snabbt. Ser ju ut som att man står på knivar.

Det är ju nästan så man blir rädd att någon som hoppar för långt ska stå där med foten avskuren. Men jag förutsätter att dom har koll på den saken så det är säkert en obefogad rädsla.

Och varför har dom hittat på sin egen vinkel för hur dom fjädrar upp? Det är ju knappast utan anledning befintliga tillverkare har en vinkel där dom fjädrar ungefär 45 grader bakåt/uppåt. Hur tänker man här? Att man är smartare än befintliga producenter?
Det kanske är sådan där jättestark ubåts-titan? :glömdet
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Undrar va de är för legering i den speciella rostfritta stålet som har 40% högre hållfastighet än titan som i stort sätt har lika hållfastighet. .
Titan har 45% lägre vikt än rostfritt, men därimot dyrare material..
Troligen att påvisa den höga hållfastigheten har dom bearbetat den så tunn för att alla ska tro de... Eller kompensera vikten mot titan fotpinnar..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte, men jag blir i alla fall lite orolig när jag ser ovan länkade video om fotpinnen. Antingen säger man inte hela sanningen eller så vet man helt enkelt inte bättre. Materialval handlar om så mycket mer än att bara välja det material som har absolut högst brottgräns. Töjningsgräns, elongation och framförallt utmattningshållfasthet betyder väldigt mycket mer i de allra flesta motorcykelapplikationer, fotpinnar inräknat. Rostfritt stål - eller korrosionströgt stål som det egentligen heter - har inte heller några egentliga fördelar förutom korrosionströgheten, däremot ett antal nackdelar jämfört med andra alternativ.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte, men jag blir i alla fall lite orolig när jag ser ovan länkade video om fotpinnen. Antingen säger man inte hela sanningen eller så vet man helt enkelt inte bättre. Materialval handlar om så mycket mer än att bara välja det material som har absolut högst brottgräns. Töjningsgräns, elongation och framförallt utmattningshållfasthet betyder väldigt mycket mer i de allra flesta motorcykelapplikationer, fotpinnar inräknat. Rostfritt stål - eller korrosionströgt stål som det egentligen heter - har inte heller några egentliga fördelar förutom korrosionströgheten, däremot ett antal nackdelar jämfört med andra alternativ.

Dom vet nog inte bättre skulle jag gissa. Vad har dom för ingenjörer? Jag har ju svårt tro att dom lyckats värva särskilt många erfarna ingenjörer med erfarenhet från befintlig MC-industri.

Jag får känslan av att det handlar om samma typ av ingenjörer som Stockton Rush verkar ha varit. På sätt och vis ambitiösa, kunniga, mångsidiga, övertygande men med lite för mycket ego och för lite ödmjukhet. Den sorten som på ytan verkar kunna allt men till slut visar sig kunskapsluckorna.

Inom trimbranschen är dom mer regeln än undantaget och dom är ju vanligtvis sitt varumärke, snackar ofta på ett sätt så man förstår att dom tycker ingenjörerna inom motorindustrin är idioter som inte förstår lika mycket som dom själva. Det brukar ofta uppstå en slags personkult runt dom med beundrare som bidrar till myten om deras förträfflighet.
Och kunderna brukar formligen älska de där personerna som kan svara på alla frågor utan att det skiner igenom att dom inte förstår vad dom pratar om.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag vet inte, men jag blir i alla fall lite orolig när jag ser ovan länkade video om fotpinnen. Antingen säger man inte hela sanningen eller så vet man helt enkelt inte bättre. Materialval handlar om så mycket mer än att bara välja det material som har absolut högst brottgräns. Töjningsgräns, elongation och framförallt utmattningshållfasthet betyder väldigt mycket mer i de allra flesta motorcykelapplikationer, fotpinnar inräknat. Rostfritt stål - eller korrosionströgt stål som det egentligen heter - har inte heller några egentliga fördelar förutom korrosionströgheten, däremot ett antal nackdelar jämfört med andra alternativ.

Samma här.Om man har lite koll på hur krafter fördelas så ser den konstruktionen ut som rena rama "trasig vid första ögonkastet". Om den dessutom inte vinklas snett bakåt i samma riktning som kraften vid en krasch vill föra den, så är det ju en solklar felkonstruktion baserat på vad jag som tangentbordsryttare kan sitta här och tycka utifrån de bilder jag sett.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Betänk då att samma människor har designat hjupphängningar och alla andra delar på hojen också, förmodligen med samma krav på att spara vikt...
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Dom vet nog inte bättre skulle jag gissa. Vad har dom för ingenjörer? Jag har ju svårt tro att dom lyckats värva särskilt många erfarna ingenjörer med erfarenhet från befintlig MC-industri.

Blev nyfiken och kollade lite linkedin m.m.
Verkar vara lite bladning, några som jobbat inom andra El-cykel/mc företag. Men dom som dom kallar senior engineer verkar varit på KTM en sväng. Och deras Cheif engineeer verkar ha varit 7år på KTM, bland annat som cheif engineer där också mellan 2019-2022.
Sen sas det väl att det kom folk från Alta, men har ingen fakta kring det =)

Så en anledning till att det tagit tid för dom kan ju vara att deras nuvarande chefsingenjör kom in i maj ifjol, och säkert haft åsikter om saker.

Johan Stigefelt är tydligen advisor åt Stark för övrigt. Enligt Linkedin i alla fall. =)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
För övrigt enligt facebook har det dykt upp ett gäng kartonger med hojar i Sverige nu. Tror det var 3st på bild.

Så med lite tur är det inget luftslott...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För övrigt enligt facebook har det dykt upp ett gäng kartonger med hojar i Sverige nu. Tror det var 3st på bild.

Så med lite tur är det inget luftslott...

Ingen av dom har YouTube vad det verkar.

Dessutom har Haskell inte lagt upp något efter sin dyno-körning, väntar han på reservdelar nu?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top