Stark Varg

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Även om det så bara är 11kW till nästan två hojar så ska någon betala för den där kabeldragningen och jag tror inte att du sponsrar.

Men nu är det så att det vanligtvis står 30 hojar på en startgrind i motocross i de små serierna. I de större serierna är 40 hojar på grinden.

Sen har du flera klasser som kör om vart annat, så det handlar kanske om 60-80 hojar som ska laddas samtidigt och du är då uppe i 1000A på trefas. Då behöver du 100 kvadrats kabel, eller 12cm diameter. Betalar du den kopparkabeln?
Sen dröjer det nog inte många veckor innan zigenarna grävt upp den kopparn.
(Fast så gör man ju inte när så stora effekter ska överföras)

Ething kan säkert berätta hur många hojar det står på startplattan i supermoto-SM.

Men 30 minuter räcker ju inte för att ladda när hojarna tömt batteriet, och det torde väl nu vara väldigt uppenbart att batterierna kommer vara totalt tomma om de ens klarar hela heat.

Problemet är att alla som är engagerade för en tävling vill gärna komma hem också precis som du även om dom jobbar ideelt. Du vill förlänga deras arbetsdag från 10 till 20 timmar?
App, app, app!
Det finns ingen vettig som lägger kopparkabel på det viset idag, det används endast som medföljande jordlina.
Man drar aluminumkabel nuförtiden, just för att slippa stöldrisken.
Men, man drar en mellanspänning till banan (10-20kV luftledning försalagsvis), sedan blir det en transformator, så nära som möjligt.
Och en standardstorlek är 1250kVA, och då plockar man ut ca 1500A på lågspänningssidan utan att den får svettas för mycket.
Kabel i marken ut från lågspänningsställverket på transformatorkiosken, till lämpliga platser kring banan.
Ingenting är ju gratis såklart, och finansieringen kommer säkert att vare en del av utmaningen.
Den andra är att få alla optimistiska superentreprenörer och idesprutor att fatta att man inte bara "kan dra en sladd till banan", utan ibland måste man blanda in någon som kan lite om elnätets struktur, kanske rentav i ett tidigt skede.
Och en gissning är väl att motorsport står längre ner på agendan än laddstolpar utanför stadshuset.
Och då har dom inte berört hyreslägenheterna ännu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
App, app, app!
Det finns ingen vettig som lägger kopparkabel på det viset idag, det används endast som medföljande jordlina.
Man drar aluminumkabel nuförtiden, just för att slippa stöldrisken.
Men, man drar en mellanspänning till banan (10-20kV luftledning försalagsvis), sedan blir det en transformator, så nära som möjligt.
Och en standardstorlek är 1250kVA, och då plockar man ut ca 1500A på lågspänningssidan utan att den får svettas för mycket.
Kabel i marken ut från lågspänningsställverket på transformatorkiosken, till lämpliga platser kring banan.
Ingenting är ju gratis såklart, och finansieringen kommer säkert att vare en del av utmaningen.
Den andra är att få alla optimistiska superentreprenörer och idesprutor att fatta att man inte bara "kan dra en sladd till banan", utan ibland måste man blanda in någon som kan lite om elnätets struktur, kanske rentav i ett tidigt skede.
Och en gissning är väl att motorsport står längre ner på agendan än laddstolpar utanför stadshuset.
Och då har dom inte berört hyreslägenheterna ännu.

Jag skrev det där inom parentes just med tanke på att man använder högre spänning och transformatorstation. Att man frångått koppar var däremot nytt för mig.

Sen är vi nog överens i det stora hela om kostnaderna och optimisterna.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Att man i princip aldrig drar koppar över 16mm² är nog främst priset snarare än stöldrisken. (Iofs är det industrier jag jobbar mot mest inte nätleverantörer) Nu har ju alu kabel gått upp i pris oerhört mycket, men innan Covid och Ryssen så räckte nog inte dubbelt så dyrt för koppar på grövre areor.

Sen problemet om man ska börja ha hög/mellanspänning till banan är ju ägar frågan, vill nätäagaren stå för en enkom trafo och HSP ställverk för en bana i skogen? Vill en liten crossbana vara anläggningsägare och med det ansvarig för en högspänningsanläggning?
Om man skippar högspänningen, så att äga ett >200A ställverk som liten motorsportsförening kan vara nog utmanande, för att itne tala om nätavgifterna varje månad...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Att man i princip aldrig drar koppar över 16mm² är nog främst priset snarare än stöldrisken. (Iofs är det industrier jag jobbar mot mest inte nätleverantörer) Nu har ju alu kabel gått upp i pris oerhört mycket, men innan Covid och Ryssen så räckte nog inte dubbelt så dyrt för koppar på grövre areor.

Sen problemet om man ska börja ha hög/mellanspänning till banan är ju ägar frågan, vill nätäagaren stå för en enkom trafo och HSP ställverk för en bana i skogen? Vill en liten crossbana vara anläggningsägare och med det ansvarig för en högspänningsanläggning?
Om man skippar högspänningen, så att äga ett >200A ställverk som liten motorsportsförening kan vara nog utmanande, för att itne tala om nätavgifterna varje månad...
Som nätägare har du inget val, vill kunden ha en anslutning så har man anslutningsplikt, om inte synnerliga skäl gör det orimligt.
Det vanliga är att kunden köper på lågspänningssidan, så nätägaren står för transformatorn och alla mellanspänningsdelar.
Ofta har kunden svårt att hålla sig med personal som har rätt behörighet.
Men - det blir en saftig anslutningsavgift, och en hyfsad löpande kostnad.
Men det för man ju över på deltagarna, eller?
Det finns väl ingen som erbjuder gratis bensin idag vid tävlingar och evenemang?
Och alternativet blir ju som tidigare nämnt att köra elverksdrift….inte heller gratis.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är ganska säker på att det blir som vanligt, dvs att ”problemen” löses fortare och billigare än vad dysterkvistarna påstår, precis som med exempelvis elbilar. :)

Utveckling går inte att hejda och det finns ingenjörer.

Skulle jag satsa på något så skulle jag satsa på att förbränningsmotorer är helt borta från motocross och MotoGP om fem år. Och tiderna är snabbare än idag.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag är ganska säker på att det blir som vanligt, dvs att ”problemen” löses fortare och billigare än vad dysterkvistarna påstår, precis som med exempelvis elbilar. :)

Utveckling går inte att hejda och det finns ingenjörer.

Skulle jag satsa på något så skulle jag satsa på att förbränningsmotorer är helt borta från motocross och MotoGP om fem år. Och tiderna är snabbare än idag.
MotoGP kanske, GPMX tveksamt, klubbracing, inte en chans...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som nätägare har du inget val, vill kunden ha en anslutning så har man anslutningsplikt, om inte synnerliga skäl gör det orimligt.
Det vanliga är att kunden köper på lågspänningssidan, så nätägaren står för transformatorn och alla mellanspänningsdelar.
Ofta har kunden svårt att hålla sig med personal som har rätt behörighet.
Men - det blir en saftig anslutningsavgift, och en hyfsad löpande kostnad.
Men det för man ju över på deltagarna, eller?
Det finns väl ingen som erbjuder gratis bensin idag vid tävlingar och evenemang?
Och alternativet blir ju som tidigare nämnt att köra elverksdrift….inte heller gratis.

Fortfarande billigare än bensin…

Vi ser ju att kommersiella laddoperatörer bygger nya stationer med megawattseffekter och kan sälja elektriciteten med vinst för någonstans mellan 3 och 8 kronor per kWh.

Säg att du tar 10kr per kWh på en motorarena med 40 st 50kW DC-laddare. Laddarna kan förstås vara öppna för allmänheten när det inte är tävling för att få upp omsättningen.

Full tank är då 50-60kr och laddtiden kanske hamnar kring 10 min eller så.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag är ganska säker på att det blir som vanligt, dvs att ”problemen” löses fortare och billigare än vad dysterkvistarna påstår, precis som med exempelvis elbilar. :)

Utveckling går inte att hejda och det finns ingenjörer.

Skulle jag satsa på något så skulle jag satsa på att förbränningsmotorer är helt borta från motocross och MotoGP om fem år. Och tiderna är snabbare än idag.
Tror du underskattar den mängden människor som faktiskt är intresserade av motorer, och inte bara är intresserade av "teknik". Vi kommer tyvärr inte försvinna hur gärna ni än vill det.
Så jag är tveksam till att motorsport kommer bli helt elektrisk. Men vem vet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tror du underskattar den mängden människor som faktiskt är intresserade av motorer, och inte bara är intresserade av "teknik". Vi kommer tyvärr inte försvinna hur gärna ni än vill det.
Så jag är tveksam till att motorsport kommer bli helt elektrisk. Men vem vet.

”Jag” vill ingenting och jag har hela livet varit intresserad av motorer. Men jag är inte blind för utvecklingen i samhället - i hela världen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi kollar igen sensommaren 2028! :)
Som sagt, elektrifieringen kommer såklart att fortgå men tittar vi på klubbracing i motocross och roadracing på amatörnivå så sätter ekonomin stopp. Det måste finnas billiga 80- och 125 kubikare, 600-1000cc att starta karriären med, annars dör sporten helt. Insteget blir helt enkelt för högt.
På RR sidan så känner jag väldigt många som kör bana och lever för det, på gamla R1 och Gixxer som sitter ihop med ståltråd och tejp, bara för att det är så våldsamt roligt att köra. Många av dessa lever på nudlar för att ha råd att köpa däck. Finns inte en chans att de ska kunna hosta upp vad ens en beggad elhoj kommer att kosta under de närmaste åren. Ska du sen efter 2028 ha råd att köpa t ex ett nytt batteri för 70 papp så kommer de att lägga hjälmen på hyllan.
Alternativet att det bir en helt ny "korpserie", veteranklass inom motorsporten, med ICE hojar. Lite grann som vinylskivans uppsving.
Det finns de som vill köra fortast och vinna tävlingar, de kommer att köpa det snabbaste oavsett el, bensin eller urandrift. Sen är det de övriga 98% som älskar doften av olja och ljudet av vrålande motorer... "Life finds a way..." :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Fortfarande billigare än bensin…

Vi ser ju att kommersiella laddoperatörer bygger nya stationer med megawattseffekter och kan sälja elektriciteten med vinst för någonstans mellan 3 och 8 kronor per kWh.

Säg att du tar 10kr per kWh på en motorarena med 40 st 50kW DC-laddare. Laddarna kan förstås vara öppna för allmänheten när det inte är tävling för att få upp omsättningen.

Full tank är då 50-60kr och laddtiden kanske hamnar kring 10 min eller så.
?Du ska ju fortfarande få strömmen till banan - det är inte bara att klämma upp ledningsstolpar eller gräva ner i marken om det inte finns sen förut .
vi har haft nog med strider bara när fiber grävts ner att den fått gått runt marker för att markägare sagt- njet ingen kabel på min mark.
starkström lär du få mer bekymmer med att få dit du vill till en crossbana i skogen
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
?Du ska ju fortfarande få strömmen till banan - det är inte bara att klämma upp ledningsstolpar eller gräva ner i marken om det inte finns sen förut .
vi har haft nog med strider bara när fiber grävts ner att den fått gått runt marker för att markägare sagt- njet ingen kabel på min mark.
starkström lär du få mer bekymmer med att få dit du vill till en crossbana i skogen
Mmm, och jag är lite rädd för att elmotorcyklarna kommer i praktiken att döda sporten eftersom ännu fler av de små crossbanorna kommer att försvinna helt. Precis som alla bensinstationerna som fanns över hela sverige försvann eftersom regeringen (miljöpartiet) krävde att vi skulle börja köra på E85 och alla mackarna måste ha E85 pump,. Kostnaden tog död på en hel kultur och risken för att det kommer att krävas eldrift på banorna kommer att göra detsamma för motocross...

Vi kan inte stoppa utvecklingen men konsekvenserna kommer att förvåna många tror jag...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
?Du ska ju fortfarande få strömmen till banan - det är inte bara att klämma upp ledningsstolpar eller gräva ner i marken om det inte finns sen förut .
vi har haft nog med strider bara när fiber grävts ner att den fått gått runt marker för att markägare sagt- njet ingen kabel på min mark.
starkström lär du få mer bekymmer med att få dit du vill till en crossbana i skogen
Ja, det finns helt klart en utmaning där.
Man kan som nätägare gå vägen som kallas "ledningsrätt", men då tar det väldigt lång tid till laga kraft på ett sådant beslut.
Crossbanan har hunnit växa igen...
Alla vill ha tillgång till energi.....men ingen infrastruktur på min mark!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan ha motorbanan mitt i stan, ljudnivån är inte ett problem. Eller inomhus.

Självklart kommer veteran/hobbyåkarna att köra med sina gamla hojar. Men grejen med elfordon är ju också att de är billigare att köpa (förutom de första värstingarna som skall slå igenom glastaket) och att driva. Så jag är inte orolig över att kidsen inte skall kunna köpa småhjulingar i framtiden. Finns bara efterfrågan kommer utbudet att finnas.

Och som sagt, vi som gillar motorer och fordon kan ju se möjligheterna istället för att bara vara emot allting. Dels tjänar det ingenting till, dels missar vi mycket roligt och tappar möjligheten att påverka i rätt riktning.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Fortfarande billigare än bensin…

Vi ser ju att kommersiella laddoperatörer bygger nya stationer med megawattseffekter och kan sälja elektriciteten med vinst för någonstans mellan 3 och 8 kronor per kWh.

Säg att du tar 10kr per kWh på en motorarena med 40 st 50kW DC-laddare. Laddarna kan förstås vara öppna för allmänheten när det inte är tävling för att få upp omsättningen.

Full tank är då 50-60kr och laddtiden kanske hamnar kring 10 min eller så.
För att få intäkter på några hundralappar per träningstillfälle,två eller tre gånger i veckan under sommarhalvåret.
Kommersiella aktörer lär inte stå i kö direkt gissar jag...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Du kan ha motorbanan mitt i stan, ljudnivån är inte ett problem. Eller inomhus.
Det borde dyka upp automatiska lösningar på det inom kort.
När kryptovalutan havererat totalt, och merparten av befolkningen insett att 8 timmars fejsbook:ande per dag inte var det riktiga livet - då har vi flera fina hallar, dessutom med kraftfulla elanslutningar (till och med reservkraft)!
Dessutom kommer jag att vara högt uppe inom kommunpolitiken, kanske på riksnivå - det här blir kul!
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
. Det måste finnas billiga 80- och 125 kubikare....

Inom motorcross världen säljer väl den lilla KTMen som smör? Är det något elprodukter funkar bra för så är det ju instegsmodellerna.
En 50/65/80cc crossmotor kräver ju en hel del service, så många föräldrar köper nog gladeligen en eldriven motsvarighet.
Nu finns det väl bara motsvarighet till 50cc än dock?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top