Stark Varg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du kan ha motorbanan mitt i stan, ljudnivån är inte ett problem. Eller inomhus.
Du umgås inte så mycket stadsbor va....? ?
Går du med tofflor i trappen så kan du ge dig fan på att någon skickar in en anmälan till styrelsen i bostadsrättsföreningen om att du för väsen.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Teslan som föll 100 meter rakt ned i en ravin med 2 vuxna o 2 barn brann ej o samtliga överlevde utan livshotande skador..
Finns folk som överlevt fall på tiotals meter också men det är en överhängande risk att det går sämre än så. Mer än en bilverkstad har brunnit ned pga krockade elbilar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns folk som överlevt fall på tiotals meter också men det är en överhängande risk att det går sämre än så. Mer än en bilverkstad har brunnit ned pga krockade elbilar.
Tja grannen hus brann ned pga en urquattro fick för sig att självantända en natt..

Tror det är fler hus o garage som brunnit upp pga ice bilar, som min.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Tja grannen hus brann ned pga en urquattro fick för sig att självantända en natt..

Tror det är fler hus o garage som brunnit upp pga ice bilar, som min.

Ja - det finns ju fortfarande fler ICE-bilar...

Skämt åsido så är det nog ovanligare att elbilar tar eld - men när dom gör det blir det så mycket värre eftersom lithiumbatterier inte behöver syre för att fortsätta "brinna". Vidare är gaserna ännu otrevligare än de som ICE-bilar avger. Vätefluorid är ju ganska nasty, plus då den extrema hettan.

Sen har vi ju det där med gamla elinstallationer som överbelastas när folk försöker ladda mha Schuko mm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När man pratar om bilar som brinner ska man ju även ta hänsyn till att ICE-bilarna i genomsnitt är betydligt äldre än elbilarna.

Oftast när ICE-bilar brinner tror jag det handlar om 40 år gamla bilar, bränsleslangar och plasthöljen på elkablar är torra och spruckna.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När man pratar om bilar som brinner ska man ju även ta hänsyn till att ICE-bilarna i genomsnitt är betydligt äldre än elbilarna.

Oftast när ICE-bilar brinner tror jag det handlar om 40 år gamla bilar, bränsleslangar och plasthöljen på elkablar är torra och spruckna.
Det finns nya biler som brinner också, En kompis till mig provkörde en citroen demobil och kom ut til E4 när den tog eld. Han parkerade den vid vägkanten och ringde bilfirman och sa att de fick hämta den, han var inte intresserad av att köpa den... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett problem i diskussionen om brand i ”elbilar” är att elhybrider räknas in i statistiken för elbilar. De är betydligt mer eldfängda då det oftast är någonstans i bränslesystemet som brand uppstår.

Hittills verkar det vara mest gammal desinformation som sprids, man kan förstås fråga sig varför eftersom det inte är svårt att ta reda på hur verkligheten ser ut.

Bara för att det brunnit batterier i kinesiska billighets-hoverboards kan man inte föra över resonemanget på moderna elfordon och deras batterier rakt av.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Ett problem i diskussionen om brand i ”elbilar” är att elhybrider räknas in i statistiken för elbilar. De är betydligt mer eldfängda då det oftast är någonstans i bränslesystemet som brand uppstår.

Hittills verkar det vara mest gammal desinformation som sprids, man kan förstås fråga sig varför eftersom det inte är svårt att ta reda på hur verkligheten ser ut.

Bara för att det brunnit batterier i kinesiska billighets-hoverboards kan man inte föra över resonemanget på moderna elfordon och deras batterier rakt av.


Räddningstjänsten tycker inte att det är så stor skillnad på ICE eller elbil
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Räddningstjänsten tycker inte att det är så stor skillnad på ICE eller elbil

Nä, det stod klart ganska tidigt om man nu tog del av MSB-s material. Främst är det inredning och AC-system som avger giftiga gaser (om det brinner).

Men anti-elfordonshysterin känner inga gränser.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S

Räddningstjänsten tycker inte att det är så stor skillnad på ICE eller elbil

Förutom om du pratar med en Brandingenjör/Riskingenjör hos Storstockholms Brandförsvar.

Jag har varit i kontakt med en sån pga installation av laddplatser och fulladdning i garage i en BRF.

De har en lång lista på rekommendationer vad gäller laddplatser och deras placering. Helst utomhus. Möjligen i öppna garage osv osv.
Vad tror ni BRF:en gjorde? Installerade i varmgarage såklart... "-Entreprenören sa att man kan göra så". Ja - man KAN hoppa från hustaket också men det är inte att rekommendera. Man kan också köra med clips-kedjelås på en literklubba - oftast går det ju bra och det är tillåtet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förutom om du pratar med en Brandingenjör/Riskingenjör hos Storstockholms Brandförsvar.

Jag har varit i kontakt med en sån pga installation av laddplatser och fulladdning i garage i en BRF.

De har en lång lista på rekommendationer vad gäller laddplatser och deras placering. Helst utomhus. Möjligen i öppna garage osv osv.
Vad tror ni BRF:en gjorde? Installerade i varmgarage såklart... "-Entreprenören sa att man kan göra så". Ja - man KAN hoppa från hustaket också men det är inte att rekommendera. Man kan också köra med clips-kedjelås på en literklubba - oftast går det ju bra och det är tillåtet.

Det finns absolut ingenting sådant, tvärtom rekommenderas att man sätter laddboxarna i varmgarage så får man bättre temperatur på batterierna, effektivare laddning osv.

Eller är det brandmannen”Tommy” som varit i farten igen?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Det finns absolut ingenting sådant, tvärtom rekommenderas att man sätter laddboxarna i varmgarage så får man bättre temperatur på batterierna, effektivare laddning osv.

Eller är det brandmannen”Tommy” som varit i farten igen?

Det finns en sån lista. Jag tror den var ute på remiss när jag hade kontakt med dom.

Nej, räddningstjänsten rekommenderar defintivt inte att du sätter laddboxarna inomhus. Biltillverkarna och tillverkarna av laddboxarna gör det säkert - men dom slipper ju ta hand om eländet när det skitit sig.

Nej, jag tror inte hon identifierar sig som "Tommy" ens på lördagar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Så länge det inte finns några lagkrav så kommer den tekniska optimeringen, kostnader mm alltid att ställas mot rekommendationer från andra håll.
Så det blir motstridigt vad räddningspersonal tycker och vad som är bäst ur teknisk synvinkel.
Personligen ser jag största faran i att man belastar sin elanläggning på ett annat sätt än den ursprungligen var utformad för, och den kanske dessutom har några "år på nacken" utan att vara kontrollerad, kanske inte ens vid installationen av laddpunkter.
Visst, det kan bli farliga gaser när batterier brinner, men man bör minimera uppkomsten till brand, och att se över elanläggningen ser jag som en naturlig del i det.
Allt fler installerar egna batteribanker hemma i samband med solceller också, och det är samma problematik.
Man kanske inte har koll på hur mycket mer en likström påfrestar en brytare jämfört med växelström, utan tittar bara på den specade brytströmsförmågan.
Liksom att man inte har förståelse för den enorma energimängd som kan frigöras vid en kortslutning i en batteribank.
Så, ny teknik skapar nya utmaningar, och ibland tycker jag att "den felande länken" inte speglas på rätt sätt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det finns, även i brandförsvaren, människor som fattar mer eller mindre kloka, faktabaserade beslut. Jag har själv haft diskussioner med sådana personer, som dessutom utbildar i frågorna. Väteflouriden är otrevlig men senare forskning visar att den är mer flyktig och mindre koncentrerad vid bränderna än vad man tidigare trodde.

Nu är ju rekommendationer sällan det samma som krav, men under åren har det funnits tankar och rekommendationer om att lägga laddplatserna nära utfarter, endast på öppna platser och en massa andra mer eller mindre genomtänkta förslag. Men för 3-fasladdning förefaller det numera vara okey med placeringar såväl i carports som garagebyggnader.

Dessutom hanteras elbilsbränder numera bättre med kvävning än med släckning, brandfiltarna appliceras av två personer och ska ha prövats med gott resultat, se t ex https://firefighters.se/2022/05/31/effektiv-hantering-av-elbilsbrander-med-miljon-i-fokus/

Har jag förstått det rätt har t ex färjor börjat utrustas med dessa hjälpmedel.

Sedan är det ju till syvende och sist så att ett elbilsbatteri brinner intensivt och avger gaser, det totala energiinnehållet i batteriet är dock betydligt lägre än bränslet i en ICE. Därför är räddningspersonalens säkerhet oftast i fokus när det gäller elbilar, när det gäller brandspridning och skada på byggnadsstommar förefaller de flesta eniga om att det är den totalt utvecklade energimängden som har störst betydelse.
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Det finns, även i brandförsvaren, människor som fattar mer eller mindre kloka, faktabaserade beslut. Jag har själv haft diskussioner med sådana personer, som dessutom utbildar i frågorna. Väteflouriden är otrevlig men senare forskning visar att den är mer flyktig och mindre koncentrerad vid bränderna än vad man tidigare trodde.

Nu är ju rekommendationer sällan det samma som krav, men under åren har det funnits tankar och rekommendationer om att lägga laddplatserna nära utfarter, endast på öppna platser och en massa andra mer eller mindre genomtänkta förslag. Men för 3-fasladdning förefaller det numera vara okey med placeringar såväl i carports som garagebyggnader.

Dessutom hanteras elbilsbränder numera bättre med kvävning än med släckning, brandfiltarna appliceras av två personer och ska ha prövats med gott resultat, se t ex https://firefighters.se/2022/05/31/effektiv-hantering-av-elbilsbrander-med-miljon-i-fokus/

Har jag förstått det rätt har t ex färjor börjat utrustas med dessa hjälpmedel.

Sedan är det ju till syvende och sist så att ett elbilsbatteri brinner intensivt och avger gaser, det totala energiinnehållet i batteriet är dock betydligt lägre än bränslet i en ICE. Därför är räddningspersonalens säkerhet oftast i fokus när det gäller elbilar, när det gäller brandspridning och skada på byggnadsstommar förefaller de flesta eniga om att det är den totalt utvecklade energimängden som har störst betydelse.
Såvitt jag vet kan du inte kväva termisk rusning i ett lithiumbatteri eftersom det inte är beroende av syre utifrån - du kan bara kyla det. Därav att man började sänka ner brinnande elbilar i en container med vatten.

Det ska bli intressant att se om den senaste branden på biltransportfartyget påverkades av de ca 500 elbilarna ombord. Hur levereras elbilar? Minimiladdning i batterierna för att kunna rangera eller någon form av optimal nivå för långtidslagring?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Förutom om du pratar med en Brandingenjör/Riskingenjör hos Storstockholms Brandförsvar.

Jag har varit i kontakt med en sån pga installation av laddplatser och fulladdning i garage i en BRF.

De har en lång lista på rekommendationer vad gäller laddplatser och deras placering. Helst utomhus. Möjligen i öppna garage osv osv.
Vad tror ni BRF:en gjorde? Installerade i varmgarage såklart... "-Entreprenören sa att man kan göra så". Ja - man KAN hoppa från hustaket också men det är inte att rekommendera. Man kan också köra med clips-kedjelås på en literklubba - oftast går det ju bra och det är tillåtet.
Storstockholm ? jag har inget intresse av att prata med nån där
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Såvitt jag vet kan du inte kväva termisk rusning i ett lithiumbatteri eftersom det inte är beroende av syre utifrån - du kan bara kyla det. Därav att man började sänka ner brinnande elbilar i en container med vatten.

Det ska bli intressant att se om den senaste branden på biltransportfartyget påverkades av de ca 500 elbilarna ombord. Hur levereras elbilar? Minimiladdning i batterierna för att kunna rangera eller någon form av optimal nivå för långtidslagring?
Nej, men brandfilt kväver brand i brännbara material och kan hantera de höga temperaturer som snabbt utvecklas vid termisk rusning. Och i och med att det finns mindre lagrad energi i batteriet än i en bränsletank bör den termiska rusningen vara en tämligen snabb men kortlivad process. I alla fall om fysikens och termodynamikens lagar fortfarande kan anses gälla…

Elbilar transporteras med låg batteriladdning. Dels på grund av brandrisk, dels på grund av att batteriet mår bättre vid långtidslagring om laddningen är lägre. Jag förutsätter att samma princip gäller ICE.
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nej, men brandfilt kväver brand i brännbara material och kan hantera de höga temperaturer som snabbt utvecklas vid termisk rusning. Och i och med att det finns mindre lagrad energi i batteriet än i en bränsletank bör den termiska rusningen vara en tämligen snabb men kortlivad process. I alla fall om fysikens och termodynamikens lagar fortfarande kan anses gälla…

Elbilar transporteras med låg batteriladdning. Dels på grund av brandrisk, dels på grund av att batteriet mår bättre vid långtidslagring om laddningen är lägre. Jag förutsätter att samma princip gäller ICE.
Jag undrar fortfarande hur du kan "kväva" något som inte behöver syre utifrån? För jag antar att det är det du åsyftar när du skriver "hantera" och det är väl det syftet brandfiltar brukar ha?

Tyvärr är det ju inte helt ovanligt att lithiumbatterier som råkat ut för termisk rusning "återtänder" och det kan ta en kvart, en halvtimme, 3 timmar, eller dagar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag undrar fortfarande hur du kan "kväva" något som inte behöver syre utifrån? För jag antar att det är det du åsyftar när du skriver "hantera" och det är väl det syftet brandfiltar brukar ha?

Tyvärr är det ju inte helt ovanligt att lithiumbatterier som råkat ut för termisk rusning "återtänder" och det kan ta en kvart, en halvtimme, 3 timmar, eller dagar.
Du läste inte länken va? Svaren finns där - i korthet kväver filten alla vanliga material (plast, textil, gummi etc) som brinner och behöver syre. Energiutvecklingen i batteriet kvävs inte, därför klarar filten de höga temperaturer som denna orsakar.

Det är helt rätt att batterierna kan återtända, därför gäller det att isolera och bevaka fordonsvraket ytterligare en tid. Men det har ju mindre med släckningsarbetet och placering av laddplatser i P-hus att göra.

Mina 2p
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top