Det finns, även i brandförsvaren, människor som fattar mer eller mindre kloka, faktabaserade beslut. Jag har själv haft diskussioner med sådana personer, som dessutom utbildar i frågorna. Väteflouriden är otrevlig men senare forskning visar att den är mer flyktig och mindre koncentrerad vid bränderna än vad man tidigare trodde.
Nu är ju rekommendationer sällan det samma som krav, men under åren har det funnits tankar och rekommendationer om att lägga laddplatserna nära utfarter, endast på öppna platser och en massa andra mer eller mindre genomtänkta förslag. Men för 3-fasladdning förefaller det numera vara okey med placeringar såväl i carports som garagebyggnader.
Dessutom hanteras elbilsbränder numera bättre med kvävning än med släckning, brandfiltarna appliceras av två personer och ska ha prövats med gott resultat, se t ex
https://firefighters.se/2022/05/31/effektiv-hantering-av-elbilsbrander-med-miljon-i-fokus/
Har jag förstått det rätt har t ex färjor börjat utrustas med dessa hjälpmedel.
Sedan är det ju till syvende och sist så att ett elbilsbatteri brinner intensivt och avger gaser, det totala energiinnehållet i batteriet är dock betydligt lägre än bränslet i en ICE. Därför är räddningspersonalens säkerhet oftast i fokus när det gäller elbilar, när det gäller brandspridning och skada på byggnadsstommar förefaller de flesta eniga om att det är den totalt utvecklade energimängden som har störst betydelse.