Stark Varg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fortfarande billigare än bensin…

Vi ser ju att kommersiella laddoperatörer bygger nya stationer med megawattseffekter och kan sälja elektriciteten med vinst för någonstans mellan 3 och 8 kronor per kWh.

Säg att du tar 10kr per kWh på en motorarena med 40 st 50kW DC-laddare. Laddarna kan förstås vara öppna för allmänheten när det inte är tävling för att få upp omsättningen.

Full tank är då 50-60kr och laddtiden kanske hamnar kring 10 min eller så.

6kWh på 10 minuter? Då behöver hojarna designas om en hel del.

40*50 kW = 2 megawatt?

Idag är banorna oftast många kilometer från centralorterna, jag tror inte det blir någon större efterfrågan från allmänheten att ladda där crossbanorna ligger idag.

Flyttar du banorna till centralorterna så handlar det väl oftast om minst en miljon bara för en traditionell bana utan laddare och sen kommer det bli klagomål på allt damm som sprids när det körs.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror inte ens att mindre dammig motorsport kommer bli accepterad inom centralorterna för på sommaren när folket vill sitta i solen med sin latte utanför cafeet så vill dom inte höra surrandet från elmotorer och vinande däck från andra sidan staketet.

Det blir som med allt annat, vi vill gärna ha det men inte på vår egen bakgård.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
6kWh på 10 minuter? Då behöver hojarna designas om en hel del.

40*50 kW = 2 megawatt?

Idag är banorna oftast många kilometer från centralorterna, jag tror inte det blir någon större efterfrågan från allmänheten att ladda där crossbanorna ligger idag.

Flyttar du banorna till centralorterna så handlar det väl oftast om minst en miljon bara för en traditionell bana utan laddare och sen kommer det bli klagomål på allt damm som sprids när det körs.
Det kommer garanterat klagas på ljud med. Oavsett hur mycket det faktiskt låter.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den andra är att få alla optimistiska superentreprenörer och idesprutor att fatta att man inte bara "kan dra en sladd till banan", utan ibland måste man blanda in någon som kan lite om elnätets struktur, kanske rentav i ett tidigt skede. Och en gissning är väl att motorsport står längre ner på agendan än laddstolpar utanför stadshuset.

^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Potentiellt går vi alltså till ett scenario där vi endast har kvar ett fåtal stora banor i anslutning till stora städer. Att tro att små banor ute på landsbygden kan ta kostnaden för denna infrastruktur, eller direkt lobba över den på sina "kunder", eller hyra ut anläggningen till något annat medans man inte åker cross (varför skulle någon åka två mil enkel väg rakt ut i skogen för att ladda sin elbil...???) är bara svammel utan verklighetsanknytning.

Skulle jag satsa på något så skulle jag satsa på att förbränningsmotorer är helt borta från motocross och MotoGP om fem år. Och tiderna är snabbare än idag.

MotoGP har inte varit lika bajsnödigt politiskt korrekta som en del andra motorsporter. Därför finns redan en plan för förbränningsmotorns överlevnad efter 2024 såväl som 2027. Den första pressreleasen och det första utkastet till reglementen var ganska mycket marknadsföring och ganska lite vetenskap, men detta arbete pågår redan för fullt i bakgrunden, så just nu finns ingen plan för att MotoE ska bli MotoGP:

 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det borde dyka upp automatiska lösningar på det inom kort.
När kryptovalutan havererat totalt, och merparten av befolkningen insett att 8 timmars fejsbook:ande per dag inte var det riktiga livet - då har vi flera fina hallar, dessutom med kraftfulla elanslutningar (till och med reservkraft)!
Dessutom kommer jag att vara högt uppe inom kommunpolitiken, kanske på riksnivå - det här blir kul!
Vart kan jag rösta? Skicka länk!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Potentiellt går vi alltså till ett scenario där vi endast har kvar ett fåtal stora banor i anslutning till stora städer. Att tro att små banor ute på landsbygden kan ta kostnaden för denna infrastruktur, eller direkt lobba över den på sina "kunder", eller hyra ut anläggningen till något annat medans man inte åker cross (varför skulle någon åka två mil enkel väg rakt ut i skogen för att ladda sin elbil...???) är bara svammel utan verklighetsanknytning.



MotoGP har inte varit lika bajsnödigt politiskt korrekta som en del andra motorsporter. Därför finns redan en plan för förbränningsmotorns överlevnad efter 2024 såväl som 2027. Den första pressreleasen och det första utkastet till reglementen var ganska mycket marknadsföring och ganska lite vetenskap, men detta arbete pågår redan för fullt i bakgrunden, så just nu finns ingen plan för att MotoE ska bli MotoGP:

Höll inte både Yamaha o Honda på med nya motorer? V4 för Yamaha?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
6kWh på 10 minuter? Då behöver hojarna designas om en hel del.

40*50 kW = 2 megawatt?

Idag är banorna oftast många kilometer från centralorterna, jag tror inte det blir någon större efterfrågan från allmänheten att ladda där crossbanorna ligger idag.

Flyttar du banorna till centralorterna så handlar det väl oftast om minst en miljon bara för en traditionell bana utan laddare och sen kommer det bli klagomål på allt damm som sprids när det körs.
Tja Rally cross VM i höljes hade ju gigantiska diesel ageregat som gick dygnet runt..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det borde dyka upp automatiska lösningar på det inom kort.
När kryptovalutan havererat totalt, och merparten av befolkningen insett att 8 timmars fejsbook:ande per dag inte var det riktiga livet - då har vi flera fina hallar, dessutom med kraftfulla elanslutningar (till och med reservkraft)!
Dessutom kommer jag att vara högt uppe inom kommunpolitiken, kanske på riksnivå - det här blir kul!
Som denna. Fast den blev väll aldrig klar sanden var väll för dyr i slutändan.

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så, om 5 år har vi bara Teslor på griden i svensk folkracing? :hihi

Och ALLA har skrotat befintliga fordon, och köpt elcrossar, elenduro och elroadracinghojar, det tror jag verkligen kommer göra att vi får fulla startfält i alla klasser, folk kommer ju nästan tjäna pengar på det, en kWh är ju billigare än en liter bensin.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tja Rally cross VM i höljes hade ju gigantiska diesel ageregat som gick dygnet runt..
Verkar inte som folk är så intresserade av dieselelverk då man tappat mer än halva publiken jämfört med 2018.
För den eldrivna framtiden borde väl intressera massorna eller?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Så, om 5 år har vi bara Teslor på griden i svensk folkracing? :hihi

Och ALLA har skrotat befintliga fordon, och köpt elcrossar, elenduro och elroadracinghojar, det tror jag verkligen kommer att vi får full startfält i alla klasser, folk kommer ju nästan tjäna pengar på det, en kWh är ju billigare än en liter bensin.
Blir fina "brasor" om det ska folkrace:as med elbilar :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Verkar inte som folk är så intresserade av dieselelverk då man tappat mer än halva publiken jämfört med 2018.
För den eldrivna framtiden borde väl intressera massorna eller?
Nä det är lika ointressant att se en tesla rejsa oavsett on den är överlägsen eller ej tekniskt eller prestanda mässigt.

Samma gäller nog alla motorsport vem med sinne för motorer o ljud vill höra en Siemens damsugare på lite olika varvtal..

Musik skall både höras o kännas för att upplevas korrekt är min uppfattning. Sedan kan väll ingen sakna EX F1 med v12 o öppna headder på 16,000 rpm 140db
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Verkar inte som folk är så intresserade av dieselelverk då man tappat mer än halva publiken jämfört med 2018.
För den eldrivna framtiden borde väl intressera massorna eller?

Vet du hur STCC har med publik nu när dom övergått till elbilar?

Fast första året med nyhetens behag kanske man inte ska dra så stora växlar på.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Verkar inte som folk är så intresserade av dieselelverk då man tappat mer än halva publiken jämfört med 2018. För den eldrivna framtiden borde väl intressera massorna eller?

Ljud såväl som motorkaraktär är utan tvekan saker som går förlorade när det ska rejsas med elfordon och jag tror att vissa beslutsfattare inom vissa motorsporter har underskattat publikens intresse för detta - kraftigt. Rallycrossen har ju lyckats reducera sina publiksiffror duktigt, formelbilarnas motsvarighet är stendött och MotoE är verkligen tillfället när publiken går och köper korv. MotoE sänds ju inte ens på TV i de allra flesta länder.

Vet du hur STCC har med publik nu när dom övergått till elbilar?
Noll än så länge då dom inte fått ihop bilar att starta säsongen med än.

STCC har blivit ett fullständigt fiasko då man skrev kontrakt med en klåpare som skulle bygga och leverera den elektriska enhetsbilen som alla tvingas använda, i god tid innan säsongen. Detta havererade fullständigt och säsongspremiären är nu uppskjuten långt in på hösten. Något som skapat ännu fler kontroverser då en kraftigt komprimerad säsong tvingades "kasta ut" banor man redan hade kontrakt med för att köra race. Jag kommer i alla fall att bli mycket imponerad om STCC överhuvudtaget finns kvar när rättsväsendet har sagt sitt...

Detta är väl förvisso mer relaterat till kompetensen inom svensk bilsport än elfordon överlag.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top