Stark Varg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Efter 2019 när Storstockholms brandförsvar gav ut sin skrift har det hänt en hel del, exempelvis genomförts studier inom området. Dessa studier har i korthet visat på att de initiala skräckscenarierna inte riktigt har bäring på verkligheten.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det händer mycket i facebookgruppen.

Ifall någon är sugen på att köpa en Varg så verkar det finnas gott om folk som vill sälja sina kontrakt.

En kille har tagit fram en powerbank för att snabbladda mellan träningspassen ute på banan.

Han har en graf som visar hur snabbt han tömmer och laddar hojen.
Det framkommer inte hur snabb förare han är men han är Göteborgare så sannolikheten att han kört på en tung sandbana är nog väldigt nära noll.

Grafen visar ganska tydligt att det skulle blivit ganska korta träningspass utan denna snabbladdare.

Samtidigt är ju snabbladdaren en otroligt bra lösning på det uppenbara problemet. Den löser iofs inte problemet för den som vill köra Ränneslätt eller GGN.
Jag menar det blir nog inte någon framstående placering ifall man måste ta 1 timmes laddpaus mitt i loppet, eller ännu värre ifall det skulle visa sig krävas två såna laddpauser.

När han har totalt kört 60 minuter och laddat 60 minuter har han alltså trots laddning tömt batteriet från 100 till 25%.

varg.jpg

Nu går jag och poppar popcorn...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det händer mycket i facebookgruppen.

Ifall någon är sugen på att köpa en Varg så verkar det finnas gott om folk som vill sälja sina kontrakt.

En kille har tagit fram en powerbank för att snabbladda mellan träningspassen ute på banan.

Han har en graf som visar hur snabbt han tömmer och laddar hojen.
Det framkommer inte hur snabb förare han är men han är Göteborgare så sannolikheten att han kört på en tung sandbana är nog väldigt nära noll.

Grafen visar ganska tydligt att det skulle blivit ganska korta träningspass utan denna snabbladdare.

Samtidigt är ju snabbladdaren en otroligt bra lösning på det uppenbara problemet. Den löser iofs inte problemet för den som vill köra Ränneslätt eller GGN.
Jag menar det blir nog inte någon framstående placering ifall man måste ta 1 timmes laddpaus mitt i loppet, eller ännu värre ifall det skulle visa sig krävas två såna laddpauser.

När han har totalt kört 60 minuter och laddat 60 minuter har han alltså trots laddning tömt batteriet från 100 till 25%.

View attachment 488273

Nu går jag och poppar popcorn...
Hur mycket kan moderna elbilar dela med sig av?
Är de begränsade till 220V. Annars vore det ju smutt att kunna koppla KIAan till Vargen vid banan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Samtidigt är ju snabbladdaren en otroligt bra lösning på det uppenbara problemet. Den löser iofs inte problemet för den som vill köra Ränneslätt eller GGN.

Det är väl ingen "Laddare" utan han laddar med starks egen laddare?

Det är helt enkelt ett batteri och en Inverter som orkar ge full kräm till Starks egen laddare.
(istället för att koppla den till vägguttag/dieselgenerator)

Vad som skulle vara revolutionerande vore om någon tog fram en LADDARE som är snabbare än orginalladdaren drån Stark, men jag skulle tro att Stark redan ligger rätt nära gränsen för vad batteriet pallar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur mycket kan moderna elbilar dela med sig av?
Är de begränsade till 220V. Annars vore det ju smutt att kunna koppla KIAan till Vargen vid banan

Jag vet inte hur mycket Kia kan ge ut, men någon elbil jag såg gav 2kw ut.

Ja, det är en iverter som ger 220-240V ut, men det är ju det laddaren vill ha.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet inte hur mycket Kia kan ge ut, men någon elbil jag såg gav 2kw ut.

Ja, det är en iverter som ger 220-240V ut, men det är ju det laddaren vill ha.
Hade det inte varit bättre att hoppa över invertern för att inte tappa massa laddning bara för att konvertera två gånger?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl ingen "Laddare" utan han laddar med starks egen laddare?

Det är helt enkelt ett batteri och en Inverter som orkar ge full kräm till Starks egen laddare.
(istället för att koppla den till vägguttag/dieselgenerator)

Vad som skulle vara revolutionerande vore om någon tog fram en LADDARE som är snabbare än orginalladdaren drån Stark, men jag skulle tro att Stark redan ligger rätt nära gränsen för vad batteriet pallar.

En inverter på 4.6 kWh?

Anledningen till att han inte körde ytterligare en cykel var väl att han helt enkelt tömt sina 4.6 kWh. Det är min tolkning.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Han har en graf som visar hur snabbt han tömmer och laddar hojen.
Det framkommer inte hur snabb förare han är men han är Göteborgare så sannolikheten att han kört på en tung sandbana är nog väldigt nära noll.
Vet inte vad du menar med "tung" men t.ex skallsjöbanan är ren sandbana

Väldigt mjuk och jobbig att gå på för man sjunker överallt.
Sen holbanan är ju sådär 70% sand 30% packad jord/lera, bara för att nämna 2 :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En inverter på 4.6 kWh?

Anledningen till att han inte körde ytterligare en cykel var väl att han helt enkelt tömt sina 4.6 kWh. Det är min tolkning.

Från inlägget du länkade till:
"För att lösa detta har vi konstruerat ett pack på 4,6kWh som vi kallar "Stark Pocket Pack", detta tillsammans med en 4000w inverter. Detta så man kan ladda hojen mellan passen på de mest obskyrda banorna.
Storleken är 44*38,5*18cm. Packet är konstruerat för att passa under sätet i Ford Transit alt löst i bilen.
Bifogat är en graf när jag kört samt laddat batteripacket på banorna med setting "8A" i appen."

Jag har själv haft en gigantisk pure-sine inverter som jag köpte på loppis, jag minns inte hur mycket den gav ut men det var rejält.
Nackdelen med den var att den drog mycket tomgångsström och verkningsfraden inte var så lysande.

Han jag köpte den av skulle ha den som UPS till ett ganska stort system och hade en gigantisk batteripack bakom, men han var inte nöjd med lösningen, jag lånade ut den till en husbilsägare och har inte sett den sedan dess men har IOFS ingen nytta av den heller, jag har en 2kw pure-sine någonstans också som är tillräcklig för mig (och ett bensinagg)
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Du läste inte länken va? Svaren finns där - i korthet kväver filten alla vanliga material (plast, textil, gummi etc) som brinner och behöver syre. Energiutvecklingen i batteriet kvävs inte, därför klarar filten de höga temperaturer som denna orsakar.

Det är helt rätt att batterierna kan återtända, därför gäller det att isolera och bevaka fordonsvraket ytterligare en tid. Men det har ju mindre med släckningsarbetet och placering av laddplatser i P-hus att göra.

Mina 2p
Jodå, jag läste artikeln och såg klippet.

"Klarar"? Förklara hur filten bromsar den termiska rusningen och de frätande gaser den avger. Vad bidrar filten med?

Det är också skillnad på ifall fordonet står i ett slutet utrymme (läs typ varmgarage) eller ensam ute på en parkering.

Som jag förstod det när man läste beskrivningen i MSBs rapport så verkar det kunna diffa ganska ordentligt hur saker rapporteras och kategoriseras? Förvånande att det uppstått typ lika många bränder under färd som under laddning. Det trodde jag inte.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jodå, jag läste artikeln och såg klippet.

"Klarar"? Förklara hur filten bromsar den termiska rusningen och de frätande gaser den avger. Vad bidrar filten med?

Det är också skillnad på ifall fordonet står i ett slutet utrymme (läs typ varmgarage) eller ensam ute på en parkering.

Som jag förstod det när man läste beskrivningen i MSBs rapport så verkar det kunna diffa ganska ordentligt hur saker rapporteras och kategoriseras? Förvånande att det uppstått typ lika många bränder under färd som under laddning. Det trodde jag inte.
Nej, nu har jag nog förklarat nog - har det inte framgått hur det funkar vid det här laget lär det inte gå bättre i en förlängd diskussion?

MSB har tyvärr buntat ihop laddbara fordon, d v s laddhybrider och elbilar, däremot kan Du i bilagorna utläsa lite mer utifrån de individuella händelserna. Det förefaller enligt dessa och andra källor som att många av bränderna under färd är relaterade till bränslesystemet, d v s hybridbilar.

Den som är seriöst intresserad av HF-gaser vid brand kan läsa en annan publikation från MSB: https://www.msb.se/sv/publikationer...a-utrymmen-risker-for-hudupptag-vid-insatser/

Busaberg - Du behöver inte gå till rallycrossen för att hitta exempel på förödande händelser, hela MotoE- fältet brann ju upp i garagebyggnaden inför premiären för ett antal år sedan. Å andra sidan är det viss skillnad på en tävlingsdepå och måttlig laddhastighet med 3-fas laddboxar av vanliga fordon i P-hus eller carports.

Räddningstjänsterna utvecklar sina metoder varefter nya erfarenheter och kunskaper framkommer, t ex förefaller Umeå numera ha en väldigt balanserad och nyanserad syn på problemet: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...sbrander-behandlar-det-som-vanliga-bilbrander

Nu tror jag dock att de flesta litar så pass på modern vetenskap och forskning att SH-intelligentian kan avvakta med att kasta sig in i den debatten…?
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nej, nu har jag nog förklarat nog - har det inte framgått hur det funkar vid det här laget lär det inte gå bättre i en förlängd diskussion?

MSB har tyvärr buntat ihop laddbara fordon, d v s laddhybrider och elbilar, däremot kan Du i bilagorna utläsa lite mer utifrån de individuella händelserna. Det förefaller enligt dessa och andra källor som att många av bränderna under färd är relaterade till bränslesystemet, d v s hybridbilar.

Den som är seriöst intresserad av HF-gaser vid brand kan läsa en annan publikation från MSB: https://www.msb.se/sv/publikationer...a-utrymmen-risker-for-hudupptag-vid-insatser/

Busaberg - Du behöver inte gå till rallycrossen för att hitta exempel på förödande händelser, hela MotoE- fältet brann ju upp i garagebyggnaden inför premiären för ett antal år sedan. Å andra sidan är det viss skillnad på en tävlingsdepå och måttlig laddhastighet med 3-fas laddboxar av vanliga fordon i P-hus eller carports.

Räddningstjänsterna utvecklar sina metoder varefter nya erfarenheter och kunskaper framkommer, t ex förefaller Umeå numera ha en väldigt balanserad och nyanserad syn på problemet: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...sbrander-behandlar-det-som-vanliga-bilbrander

Nu tror jag dock att de flesta litar så pass på modern vetenskap och forskning att SH-intelligentian kan avvakta med att kasta sig in i den debatten…?

Du har inte förklarat brandfiltens funktion öht. Den kan möjligen kväva brand i material i fordonet som behöver syre för att brinna men inte påverka den termiska rusningen. Möjligen dämpa värmestrålningen litegranna.

Huruvida räddningstjänsten i Umeå har en "balanserad och nyanserad syn" eller inte har ju vi isf svårt att bedöma med tanke på din syn på kunskapen här på forumet - utom att just deras syn passar ditt narrativ. Finns det många parkeringsgarage i Umeå? Hur stor andel kör elbil där kontra i resten av Sverige? Har dom möjligen inte haft så många tillbud där uppe ännu?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Va idag å klämde å kände på en Stark Varg.. Såg klart trevligt ut å gasen va lite trögare än vanlig hoj då... Inga problem ändå..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra Niklas, det är enklare att underbygga en dialog eller diskussion med länkar som underbygger argument.

Finns ju även en film som i detalj går igenom försöken:

Nu väntar jag med ”spänning” på länkar som med fakta underbygger insinuationer att Umeå skulle vara en underutvecklad landsorthåla utan P-hus och modern bilflotta…?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Går det inte starta en egen tråd för elbils bränder istället för diskutera de här??
Point taken, ursäkta förvirringen. Fick Du möjlighet att provköra? Var det på butik eller vad hade annars ägaren att säga om sin hoj? Att gasen var trög antar jag gällde själva reglaget och inte motorresponsen?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top