Efter 2019 när Storstockholms brandförsvar gav ut sin skrift har det hänt en hel del, exempelvis genomförts studier inom området. Dessa studier har i korthet visat på att de initiala skräckscenarierna inte riktigt har bäring på verkligheten.
Hur mycket kan moderna elbilar dela med sig av?Det händer mycket i facebookgruppen.
Ifall någon är sugen på att köpa en Varg så verkar det finnas gott om folk som vill sälja sina kontrakt.
En kille har tagit fram en powerbank för att snabbladda mellan träningspassen ute på banan.
Bei Facebook anmelden
Melde dich bei Facebook an, um dich mit deinen Freunden, deiner Familie und Personen, die du kennst, zu verbinden und Inhalte zu teilen.www.facebook.com
Han har en graf som visar hur snabbt han tömmer och laddar hojen.
Det framkommer inte hur snabb förare han är men han är Göteborgare så sannolikheten att han kört på en tung sandbana är nog väldigt nära noll.
Grafen visar ganska tydligt att det skulle blivit ganska korta träningspass utan denna snabbladdare.
Samtidigt är ju snabbladdaren en otroligt bra lösning på det uppenbara problemet. Den löser iofs inte problemet för den som vill köra Ränneslätt eller GGN.
Jag menar det blir nog inte någon framstående placering ifall man måste ta 1 timmes laddpaus mitt i loppet, eller ännu värre ifall det skulle visa sig krävas två såna laddpauser.
När han har totalt kört 60 minuter och laddat 60 minuter har han alltså trots laddning tömt batteriet från 100 till 25%.
View attachment 488273
Nu går jag och poppar popcorn...
Samtidigt är ju snabbladdaren en otroligt bra lösning på det uppenbara problemet. Den löser iofs inte problemet för den som vill köra Ränneslätt eller GGN.
Hur mycket kan moderna elbilar dela med sig av?
Är de begränsade till 220V. Annars vore det ju smutt att kunna koppla KIAan till Vargen vid banan
Hade det inte varit bättre att hoppa över invertern för att inte tappa massa laddning bara för att konvertera två gånger?Jag vet inte hur mycket Kia kan ge ut, men någon elbil jag såg gav 2kw ut.
Ja, det är en iverter som ger 220-240V ut, men det är ju det laddaren vill ha.
Hur mycket kan moderna elbilar dela med sig av?
Är de begränsade till 220V. Annars vore det ju smutt att kunna koppla KIAan till Vargen vid banan
Jag vet inte hur mycket Kia kan ge ut, men någon elbil jag såg gav 2kw ut.
Ja, det är en iverter som ger 220-240V ut, men det är ju det laddaren vill ha.
Det är väl ingen "Laddare" utan han laddar med starks egen laddare?
Det är helt enkelt ett batteri och en Inverter som orkar ge full kräm till Starks egen laddare.
(istället för att koppla den till vägguttag/dieselgenerator)
Vad som skulle vara revolutionerande vore om någon tog fram en LADDARE som är snabbare än orginalladdaren drån Stark, men jag skulle tro att Stark redan ligger rätt nära gränsen för vad batteriet pallar.
Vet inte vad du menar med "tung" men t.ex skallsjöbanan är ren sandbanaHan har en graf som visar hur snabbt han tömmer och laddar hojen.
Det framkommer inte hur snabb förare han är men han är Göteborgare så sannolikheten att han kört på en tung sandbana är nog väldigt nära noll.
En inverter på 4.6 kWh?
Anledningen till att han inte körde ytterligare en cykel var väl att han helt enkelt tömt sina 4.6 kWh. Det är min tolkning.
Jodå, jag läste artikeln och såg klippet.Du läste inte länken va? Svaren finns där - i korthet kväver filten alla vanliga material (plast, textil, gummi etc) som brinner och behöver syre. Energiutvecklingen i batteriet kvävs inte, därför klarar filten de höga temperaturer som denna orsakar.
Det är helt rätt att batterierna kan återtända, därför gäller det att isolera och bevaka fordonsvraket ytterligare en tid. Men det har ju mindre med släckningsarbetet och placering av laddplatser i P-hus att göra.
Mina 2p
Nej, nu har jag nog förklarat nog - har det inte framgått hur det funkar vid det här laget lär det inte gå bättre i en förlängd diskussion?Jodå, jag läste artikeln och såg klippet.
"Klarar"? Förklara hur filten bromsar den termiska rusningen och de frätande gaser den avger. Vad bidrar filten med?
Det är också skillnad på ifall fordonet står i ett slutet utrymme (läs typ varmgarage) eller ensam ute på en parkering.
Som jag förstod det när man läste beskrivningen i MSBs rapport så verkar det kunna diffa ganska ordentligt hur saker rapporteras och kategoriseras? Förvånande att det uppstått typ lika många bränder under färd som under laddning. Det trodde jag inte.
Nej, nu har jag nog förklarat nog - har det inte framgått hur det funkar vid det här laget lär det inte gå bättre i en förlängd diskussion?
MSB har tyvärr buntat ihop laddbara fordon, d v s laddhybrider och elbilar, däremot kan Du i bilagorna utläsa lite mer utifrån de individuella händelserna. Det förefaller enligt dessa och andra källor som att många av bränderna under färd är relaterade till bränslesystemet, d v s hybridbilar.
Den som är seriöst intresserad av HF-gaser vid brand kan läsa en annan publikation från MSB: https://www.msb.se/sv/publikationer...a-utrymmen-risker-for-hudupptag-vid-insatser/
Busaberg - Du behöver inte gå till rallycrossen för att hitta exempel på förödande händelser, hela MotoE- fältet brann ju upp i garagebyggnaden inför premiären för ett antal år sedan. Å andra sidan är det viss skillnad på en tävlingsdepå och måttlig laddhastighet med 3-fas laddboxar av vanliga fordon i P-hus eller carports.
Räddningstjänsterna utvecklar sina metoder varefter nya erfarenheter och kunskaper framkommer, t ex förefaller Umeå numera ha en väldigt balanserad och nyanserad syn på problemet: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...sbrander-behandlar-det-som-vanliga-bilbrander
Nu tror jag dock att de flesta litar så pass på modern vetenskap och forskning att SH-intelligentian kan avvakta med att kasta sig in i den debatten…?
Bra Niklas, det är enklare att underbygga en dialog eller diskussion med länkar som underbygger argument.MSB släcker en elbilsbrand på 10 minuter – brandman tonar ner faran med brand i elbil – Allt om Elbil
MSB har under våren genomfört flera tester för att samla in mer kunskap om att släcka bränder i elbilar. Syftet med testerna var att hitta effektivaalltomelbil.se
Point taken, ursäkta förvirringen. Fick Du möjlighet att provköra? Var det på butik eller vad hade annars ägaren att säga om sin hoj? Att gasen var trög antar jag gällde själva reglaget och inte motorresponsen?Går det inte starta en egen tråd för elbils bränder istället för diskutera de här??
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |