Vilken intressant debatt det blev.
Jag tycker att det är läskigt att överhuvudtaget låta ett fordon gå på enbart batteri. Ett sådant batteri består vanligtvis av flera celler som bildar ett kluster, och som sådant blir kvaliteten på klustret varierande pga dom individuella cellerna. Sen att batteriers prestanda varierar med yttertemperaturen är också en labilitet, eller det viktiga faktum hur du personligen laddat batteriet och tagit hand om det så det inte degraderas i förtid.
Jag vet inte om det kanske har med min barndom att göra, jag kommer ihåg hur besviken jag alltid blev när mamma sa "batterierna är nog slut, vi måste byta dom ..", men då var leksaken för mig värdelös hur som helst tills vi köpte nya batterier.
En bensinmotor blir varm, och när den värms upp går den stabilt. Sen kan man tanka på vilken mack som helst, och det finns ungefär lika många bensinmackar som det finns matställen så varken hojen eller jag behöver 'svälta'.
Nåt jag mer funderar över är hur Vargen klarar ytterligheterna, dvs inte bara batteriets räckvidd under bestämda omständigheter med allt det innebär. Jag har haft min el-skoterperiod, den varade ca 3 år, sen tröttnade jag på batteriproblemen och sålde den. Jag vill veta på ett ungefär hur länge jag, en 100 kg bamse, kan ha kul med Vargen på en utflykt med varierande stigning i backar, grusvägar, skogsstigar, osv tills jag behöver ett fik med vägguttag.
Och laddare måste jag väl konka på ryggen på mina äventyr, vad jag såg i klippen om Vargen går det inte att bara koppla den till 240VAC uttag, utan den behöver en laddare som i sin tur behöver ett särskilt vägguttag.