Stark Varg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Reklam är ett lagligt sätt å få ljuga...

I reklamen sas det att Vargen skulle klara ett GP lopp å upp till 6 timmars mys enduro på stigar..

Jag själv tror aldrig på vad som sägs i reklamen.. Inte tusan köper jag vitapro eller maxulin eller annat skit..

Nej, i Sverige får man inte ljuga i reklam, det är möjligt att man får det i U länder.

Man får försköna så gott det går sådant som är subjektivt som "världens vackraste linjer" men man får inte säga "världens längsta räckvidd" (om det inte är sant)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur länge orkar du? Hur länge orkar Stina? Hur länge orkar Kalle?

Den orkar säkert mer än guw på crossbanan men nu är han ju inte representativ för aktiva förare.

kan man inte köra 60 minuter effektiv körtid på en crossbana så är den ju helt enkelt inte lämplig som idrottsredskap för majoriteten av de som faktiskt kör motocross.
60 minuter är inte mycket begärt, det är helt normalt för en någorlunda seriös motionär.

Och det mesta tyder ju på att hojen inte kommer klara 60min.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det har ju snackats om Starken som en Motard. Idag dök det upp en demohoj på träningen inför Motard-SM i Strängnäs imorgon. Det tog inte många minuter så hade det skakats fram ett par fälgar och hojen byggdes snabbt om till Motard. Samtliga som testade var lyriska över hur lättkörd den var och effekten. I princip inget negativt. Men efter ca 30 minuter (varav till stor del inte maxeffekt) så var det roliga slut. Nu är Strängnäs en bana med mycket gaspåslag, men prognosen för batteriet verkar stämma med matematiken. Som referens får varje klass 2+ timmars träningstid på träningsdagen och ca 1,5h körtid på racedagen. Stark verkar alltså vara en riktigt bra hoj, men med körtid som dess stora utmaning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det har ju snackats om Starken som en Motard. Idag dök det upp en demohoj på träningen inför Motard-SM i Strängnäs imorgon. Det tog inte många minuter så hade det skakats fram ett par fälgar och hojen byggdes snabbt om till Motard. Samtliga som testade var lyriska över hur lättkörd den var och effekten. I princip inget negativt. Men efter ca 30 minuter (varav till stor del inte maxeffekt) så var det roliga slut. Nu är Strängnäs en bana med mycket gaspåslag, men prognosen för batteriet verkar stämma med matematiken. Som referens får varje klass 2+ timmars träningstid på träningsdagen och ca 1,5h körtid på racedagen. Stark verkar alltså vara en riktigt bra hoj, men med körtid som dess stora utmaning.

Säg åt dom att dom måste effektbalansera och effektåtervinna vid inbromsningarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilka kommer å köpa en Stark Varg?.?
Inte är de proffsen, dom får sina för olika lopp.. Stort sätt är de vanliga motionärer som kommer å köpa dom å då lär nog batteri tiden räcka till..

Ifall jag ägde mark bakom huset så att jag kunde bygga en egen bana skulle jag gärna ha en Varg så att jag kunde träna utan att störa grannarna. Dom bor dessutom tillräckligt långt bort för att dammet inte ska vara nåt problem.
Tänk att kunna köra ett träningspass på lunchen, även om det är över på 25 minuter. :hjarta
Och andra sidan skulle man kunna bygga specialljuddämpare till en helt vanlig 450F så att den blir extremt tyst och inte stör grannarna.

Utöver det har jag svårt att se någon poäng med en Varg idag. Eller jo, en hoj med 80hk är ändå rätt ballt även man skulle vara tvungen att ha med sig ytterligare en annan hoj också till banan. Men då ska man ha gott om pengar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ifall jag ägde mark bakom huset så att jag kunde bygga en egen bana skulle jag gärna ha en Varg så att jag kunde träna utan att störa grannarna. Dom bor dessutom tillräckligt långt bort för att dammet inte ska vara nåt problem.
Tänk att kunna köra ett träningspass på lunchen, även om det är över på 25 minuter. :hjarta
Och andra sidan skulle man kunna bygga specialljuddämpare till en helt vanlig 450F så att den blir extremt tyst och inte stör grannarna.

Utöver det har jag svårt att se någon poäng med en Varg idag. Eller jo, en hoj med 80hk är ändå rätt ballt även man skulle vara tvungen att ha med sig ytterligare en annan hoj också till banan. Men då ska man ha gott om pengar.

Jag personligen tror mer på lättare enduro körning samt stigar än hårdkörning på cross bana..
De som de skulle funka är freestyle å inomhus korta sprint cross..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag personligen tror mer på lättare enduro körning samt stigar än hårdkörning på cross bana..
De som de skulle funka är freestyle å inomhus korta sprint cross..

Funkar den inte för crossträning så funkar den ju garanterat inte för den som vill träna enduro.

Enduro är förvisso lägre tempo men i gengäld kör dom ju betydligt längre tid på sina träningspass.

Sprint cross? Visst, batteriet räcker ju för ett kort heat. Men hur tränar man då?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Funkar den inte för crossträning så funkar den ju garanterat inte för den som vill träna enduro.

Enduro är förvisso lägre tempo men i gengäld kör dom ju betydligt längre tid på sina träningspass.

Sprint cross? Visst, batteriet räcker ju för ett kort heat. Men hur tränar man då?

Noll koll på hur mycke man tränar då...
Kör enduro för höga nöjes skull å de kan vara flera timmar då..
Va jag förstår så kan man ställa effekten å i enduro så behöver man inte så mycke effekt.. Av va folk snackar om hur fort man kör slut på ett batteri har me hur mycke effekt man använder..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Noll koll på hur mycke man tränar då...
Kör enduro för höga nöjes skull å de kan vara flera timmar då..
Va jag förstår så kan man ställa effekten å i enduro så behöver man inte så mycke effekt.. Av va folk snackar om hur fort man kör slut på ett batteri har me hur mycke effekt man använder..

Ja, det gäller även med bränsledrivna fordon och det faktum att endurohojar har större tank än crosshojar borde säga dig någonting.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja, det gäller även med bränsledrivna fordon och det faktum att endurohojar har större tank än crosshojar borde säga dig någonting.

Större tank har väl å göra att man kör långlopp då... Cross heat är 45 min typ???. Vissa enduro tävlingar är närmare 3 timmar, men de finns tanklingor har jag hört.. Många lokala enduro tävlingar är 15-25 minuter långa varv å de går å tanka imellan varven...

Själv tankar jag aldrig fullt, å äldre modeller så bytte jag till cross tanken som va typ 2 liter mindre å även då inte full tank..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Större tank har väl å göra att man kör långlopp då... Cross heat är 45 min typ???. Vissa enduro tävlingar är närmare 3 timmar, men de finns tanklingor har jag hört.. Många lokala enduro tävlingar är 15-25 minuter långa varv å de går å tanka imellan varven...

Själv tankar jag aldrig fullt, å äldre modeller så bytte jag till cross tanken som va typ 2 liter mindre å även då inte full tank..



Dom jag känt som kört enduro har alltid tränat som dom tävlar, dvs dom har kört långa pass och deras hojar har alltid gått många timmar.

Så du ska ha elverk med dig och ladda efter varje varv? Samtidigt som dina konkurrenter på bana kör två varv sitter du och väntar på att hojen laddas?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vilken intressant debatt det blev.

Jag tycker att det är läskigt att överhuvudtaget låta ett fordon gå på enbart batteri. Ett sådant batteri består vanligtvis av flera celler som bildar ett kluster, och som sådant blir kvaliteten på klustret varierande pga dom individuella cellerna. Sen att batteriers prestanda varierar med yttertemperaturen är också en labilitet, eller det viktiga faktum hur du personligen laddat batteriet och tagit hand om det så det inte degraderas i förtid.

Jag vet inte om det kanske har med min barndom att göra, jag kommer ihåg hur besviken jag alltid blev när mamma sa "batterierna är nog slut, vi måste byta dom ..", men då var leksaken för mig värdelös hur som helst tills vi köpte nya batterier.

En bensinmotor blir varm, och när den värms upp går den stabilt. Sen kan man tanka på vilken mack som helst, och det finns ungefär lika många bensinmackar som det finns matställen så varken hojen eller jag behöver 'svälta'.

Nåt jag mer funderar över är hur Vargen klarar ytterligheterna, dvs inte bara batteriets räckvidd under bestämda omständigheter med allt det innebär. Jag har haft min el-skoterperiod, den varade ca 3 år, sen tröttnade jag på batteriproblemen och sålde den. Jag vill veta på ett ungefär hur länge jag, en 100 kg bamse, kan ha kul med Vargen på en utflykt med varierande stigning i backar, grusvägar, skogsstigar, osv tills jag behöver ett fik med vägguttag.

Och laddare måste jag väl konka på ryggen på mina äventyr, vad jag såg i klippen om Vargen går det inte att bara koppla den till 240VAC uttag, utan den behöver en laddare som i sin tur behöver ett särskilt vägguttag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Noll koll på hur mycke man tränar då...
Kör enduro för höga nöjes skull å de kan vara flera timmar då..
Va jag förstår så kan man ställa effekten å i enduro så behöver man inte så mycke effekt.. Av va folk snackar om hur fort man kör slut på ett batteri har me hur mycke effekt man använder..

Har du erfarenhet av någon som helst annan idrott?

Väldigt få kör till träningsbanan för att sedan bara träna en halvtimme. Och detsamma gäller ju även för en ungdom som tränar tex fotboll, han åker inte heller till träningen för 30 minuters pass.

Det finns säkert ett och annat undantagsfall som gör det, tex jag, en 52-årig gubbe som haft 10 års uppehåll kör nu bara 40 minuter effektiv tid på en träningsdag men det är jag ju ganska missnöjd med och jag tror inte jag behöver så många träningspass innan jag börjar åka lite mer avslappnat och energisnålt så att jag orkar köra 60 minuter.

En 20-åring som tränar seriöst och tävlar i cross kan du ju räkna med att han kör säkert 90 minuter på en träningsdag fördelat på 3-4 pass.
Tränar han istället enduro så vill han rimligtvis kunna köra sina 90 minuter nonstop.

Man blir inte maratonlöpare genom att träna sprint.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
SM i motocross är 30 min +2 varv. De flesta tävlingar har heat på 15-20 min. I Motard är heaten 12-15 min. Enduro har jag sämre koll på men storbank är främst för varvlopp eller långlopp där man vill minimera tankstoppen. Rena endurotävlingar kräver inte stortank.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
SM i motocross är 30 min +2 varv. De flesta tävlingar har heat på 15-20 min. I Motard är heaten 12-15 min. Enduro har jag sämre koll på men storbank är främst för varvlopp eller långlopp där man vill minimera tankstoppen. Rena endurotävlingar kräver inte stortank.

Jag tror inte någon seriös endurotävlingar är mindre än 90 minuter om man bortser från veterantävlingar och sånt.

Bränsle kan man ju stanna och tanka snabbt vid ett varvlopp även om det kostar någon minut dyrbar körtid. Men det betyder ju inte att man på samma sätt kan stanna och ladda en elhoj och vänta en timme på att den laddas fullt.

Det vet ju du men alla i tråden verkar inte förstå problemet med tiden som rinner iväg när man laddar hojen.
Plus att man dessutom måste ha med sig ett jäkligt stort elverk som kostar pengar och elverket förstör antagligen hela miljövinsten. För även om man vinner lite verkningsgrad så har ju det där batteriet en kraftig påverkan på miljön både vid produktionen och senare destruktion.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, vi kan väl konstatera då att den enda kvarvarande frågan verkar vara räckvidden?

På samma sätt som att det alltid är 70 mil enkel väg, 35 minusgrader och djupsnö när skotersläpet skall dras till ett ställe där det saknas elektricitet så verkar det i detta fall vara så att alla som kör denna typ av hoj kör minst fyra timmar i sträck på en bana bestående av lika delar kvicksand och 500 höjdmeter per varv.

Ett alternativ kan ju vara att dividera batteriets storlek med hur många sekunder man behöver ta ut effekt under ett varv. Någon ingenjör borde rentav nästan ha tänkt på detta när man konstruerade hojen. Kunde man ju tro.

Det blir kul att se när den är ute lite bredare och folk har fått provköra. Det har ju hänt förr att tvärsäkra åsikter har ändrats när man fått prova själv. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, vi kan väl konstatera då att den enda kvarvarande frågan verkar vara räckvidden?

På samma sätt som att det alltid är 70 mil enkel väg, 35 minusgrader och djupsnö när skotersläpet skall dras till ett ställe där det saknas elektricitet så verkar det i detta fall vara så att alla som kör denna typ av hoj kör minst fyra timmar i sträck på en bana bestående av lika delar kvicksand och 500 höjdmeter per varv.

Ett alternativ kan ju vara att dividera batteriets storlek med hur många sekunder man behöver ta ut effekt under ett varv. Någon ingenjör borde rentav nästan ha tänkt på detta när man konstruerade hojen. Kunde man ju tro.

Det blir kul att se när den är ute lite bredare och folk har fått provköra. Det har ju hänt förr att tvärsäkra åsikter har ändrats när man fått prova själv. :)

Det har jag gjort tidigare i tråden men du trodde mig inte då heller.(Och jag är ingenjör) Du hänvisar gärna till vetenskap och du skriver ofta om vetenskapsförnekare och liknande kort efter mina inlägg men du citerar ju aldrig så det blir liksom bara implicit. Sedan litar du ändå aldrig på enkla fysiska ekvationer.

Men det är nog inte länge kvar tills vi har svaret. Det är bara en månad kvar till Ränneslätsloppet så jag ser fram emot resultatlistorna därifrån.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top