Stark Varg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kollade ränneslätt och EE1 kör 60 minuter, det borde en varg klara i endurotempo och ingen annan elhoj lär slå den så det skulle förvåna mig starkt om vi inte Vargen tar alla tre pallplatserna i den el-klassen och att samtliga topp tre klarat sig utan laddpaus.

Motionsklasserna över 40 år är 120 minuter och jag tror inte reglementet hindrar någon att köra elhoj i de klasserna. Det är här jag hoppas få se någon våga sig på att köra Varg.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det har jag gjort tidigare i tråden men du trodde mig inte då heller.(Och jag är ingenjör) Du hänvisar gärna till vetenskap och du skriver ofta om vetenskapsförnekare och liknande kort efter mina inlägg men du citerar ju aldrig så det blir liksom bara implicit. Sedan litar du ändå aldrig på enkla fysiska ekvationer.

Men det är nog inte länge kvar tills vi har svaret. Det är bara en månad kvar till Ränneslätsloppet så jag ser fram emot resultatlistorna därifrån.

Jag litar absolut på dina beräkningar (du är ju ingenjör) men är inte alltid säker på att du har rätt input till dem. Detta eftersom ingen utom konstruktören vet hur de tänkt.

Om nu batteriet skulle vara för litet för tävling, varför gjorde de inte bara ett lite större batteri då? Funkar det inte att köra klubbtävlingar med den kommer det ju att 100% säkert bli en flopp. Och det tror åtminstone inte jag på.

Det finns ju paralleller med elfordon i stort där belackarna på förhand dömt ut dem totalt (det fattar ju alla, skall de frakta chips etc) där verkligheten sedan visat att det var ungefär som konstruktörerna tänkt sig. De är nämligen också ingenjörer och jag tror att de flesta faktiskt vet vad de håller på med.

Anekdotiskt så kör jag själv elbil sedan fyra år och de har snarare överträffat specen i verkligheten. Så därför förstår åtminstone jag att det funkar i verkligheten och jag tror att det kan göra det på hojar också, eftersom det uppenbarligen är framtiden. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här youtubetestet har ju varit uppe i tråden tidigare och bilden sammanfattar resultatet ganska bra.
Notera snitthastigheten på 28 km/h den säger en hel del om vilket tempo som denna förare håller.

Min uppfattning är att en bra förar kör nog den där banan med en snittfart runt 45-50 km/h vilket uppskattningsvis skulle sänka körtiden rejält.

Jämför tex med Albin Elowson på GGN 2022 48 km/h. Eller vinnaren i motionsklassen 41km/h.



Varg_range.jpg


 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
På samma sätt som att det alltid är 70 mil enkel väg, 35 minusgrader och djupsnö när skotersläpet skall dras till ett ställe där det saknas elektricitet

Bara för att det scenariot känns helt främmande för dig själv så betyder det inte att det inte är verklighet för någon annan.

Jag är nog böjd att hålla med tvåtaktsmannen. För att vara en högt uppsatt tjänsteman är du ganska dålig på att lyssna in andras argument och din debatteknik lämnar tyvärr en del övrigt att önska.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Dom jag känt som kört enduro har alltid tränat som dom tävlar, dvs dom har kört långa pass och deras hojar har alltid gått många timmar.

Så du ska ha elverk med dig och ladda efter varje varv? Samtidigt som dina konkurrenter på bana kör två varv sitter du och väntar på att hojen laddas?

Jag själv har aldrig tävlat så noll koll på hur dom som gör det gör.. Kör väldigt sällan på någon bana stort sätt fri åkning på olika ställen..
Kan bli två gånger i veckan a 1,5 timme.. Tror säkert batteriet skulle kunna räcka för den körningen...
De är skillnad på glada amatörer å seriöst satsande tävlande förare..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bara för att det scenariot känns helt främmande för dig själv så betyder det inte att det inte är verklighet för någon annan.

Jag är nog böjd att hålla med tvåtaktsmannen. För att vara en högt uppsatt tjänsteman är du ganska dålig på att lyssna in andras argument och din debatteknik lämnar tyvärr en del övrigt att önska.

Haha ja jag kan säkert många gånger vara en klant härinne när jag sitter och fumlar med mobilen men hoppas att jag är bättre IRL… försöker också skilja på yrke/person och diskussion då de inte har med varandra att göra.

Utesluter inte att dessa scenarier finns då jag till stor del delar dem några gånger per år men jag har också märkt att det går ganska bra att dra skotersläp vintertid i Norrbotten även med elbil för att ta ett exempel. Att då hävda respekt för argumentet att det ”inte går” känns därför långsökt.

Skall försöka lägga lite mer tid på ”debattekniken” och hoppas på att även andra gör det, det är inte bara jag som märkt att bemötandet av mina inlägg inte alltid håller högsta respektklass om jag säger så. Uppskattar dock raka rör så inga hard feelings.

Nå, jag fortsätter nog att hävda åsikten att chansen är rätt stor att det kommer att funka riktigt bra med Stark Varg och jag tror inte att det är jag som får äta upp mina ord mest när man kikar tillbaka i diskussionerna (möjligen mina klantiga formuleringar då…) :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag litar absolut på dina beräkningar (du är ju ingenjör) men är inte alltid säker på att du har rätt input till dem. Detta eftersom ingen utom konstruktören vet hur de tänkt.

Om nu batteriet skulle vara för litet för tävling, varför gjorde de inte bara ett lite större batteri då? Funkar det inte att köra klubbtävlingar med den kommer det ju att 100% säkert bli en flopp. Och det tror åtminstone inte jag på.

Det finns ju paralleller med elfordon i stort där belackarna på förhand dömt ut dem totalt (det fattar ju alla, skall de frakta chips etc) där verkligheten sedan visat att det var ungefär som konstruktörerna tänkt sig. De är nämligen också ingenjörer och jag tror att de flesta faktiskt vet vad de håller på med.

Anekdotiskt så kör jag själv elbil sedan fyra år och de har snarare överträffat specen i verkligheten. Så därför förstår åtminstone jag att det funkar i verkligheten och jag tror att det kan göra det på hojar också, eftersom det uppenbarligen är framtiden. :)

Du såg väl Ethings inlägg om hur det gick på motardbanan? 30 minuter så var det roliga över.

Du som fått ingenjörsexamen med i handskfacket på elbilen kan väl förklara vad dom gjorde för fel?

Även Niklas har lagt upp länk till en youtube som säger 20-25 minuter på sandbana.

Nick tomasunas har testat Vargen och han säger att strömmen räcker för 20-25 minuter på tung bana med snabb förare, ungefär som många här trodde alltså...


Vad gäller sm i supermoto är jag rädd att den kommer domineras av någon förare som har råd att köpa tre stycken så att han till varje start har en fulladdad hoj redo.
Jag tycker nog det är lite trist med en sådan explosiv kostnadsutveckling. Det kan ju bli döden för supermoto om inte elhojarna får en egen klass.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har du erfarenhet av någon som helst annan idrott?

Väldigt få kör till träningsbanan för att sedan bara träna en halvtimme. Och detsamma gäller ju även för en ungdom som tränar tex fotboll, han åker inte heller till träningen för 30 minuters pass.

Det finns säkert ett och annat undantagsfall som gör det, tex jag, en 52-årig gubbe som haft 10 års uppehåll kör nu bara 40 minuter effektiv tid på en träningsdag men det är jag ju ganska missnöjd med och jag tror inte jag behöver så många träningspass innan jag börjar åka lite mer avslappnat och energisnålt så att jag orkar köra 60 minuter.

En 20-åring som tränar seriöst och tävlar i cross kan du ju räkna med att han kör säkert 90 minuter på en träningsdag fördelat på 3-4 pass.
Tränar han istället enduro så vill han rimligtvis kunna köra sina 90 minuter nonstop.

Man blir inte maratonlöpare genom att träna sprint.

Näe inte aktivt, bara för höga nöjets skull.... Fotboll har dom flesta spelat på någon gräsplätt eller asfalterad parkering eller liknande..
Eller som Björn Borg bolla tennisboll mot garage port.. De har man själv oxå prova på.. Inte tusan va man intresserad av att tävla för de...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De är skillnad på glada amatörer å seriöst satsande tävlande förare..

Precis, och jag uppskattar att 95 % av alla nya crosshojar som säljs idag köps av seriöst satsande förare som tävlar.

Av övriga 5% är nog kanske 4% före detta tävlingsförare som trappat ner till motionsåkning.
Glada amatörer köper vanligtvis begagnade hojar med några enstaka undantag som köper den där sista procenten av nya hojar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Näe inte aktivt, bara för höga nöjets skull.... Fotboll har dom flesta spelat på någon gräsplätt eller asfalterad parkering eller liknande..
Eller som Björn Borg bolla tennisboll mot garage port.. De har man själv oxå prova på.. Inte tusan va man intresserad av att tävla för de...

Det förklarar lite av din syn på sporter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du såg väl Ethings inlägg om hur det gick på motardbanan? 30 minuter så var det roliga över.

Du som fått ingenjörsexamen med i handskfacket på elbilen kan väl förklara vad dom gjorde för fel?

Även Niklas har lagt upp länk till en youtube som säger 20-25 minuter på sandbana.



Vad gäller sm i supermoto är jag rädd att den kommer domineras av någon förare som har råd att köpa tre stycken så att han till varje start har en fulladdad hoj redo.
Jag tycker nog det är lite trist med en sådan explosiv kostnadsutveckling. Det kan ju bli döden för supermoto om inte elhojarna får en egen klass.

Handskfacket? :va


Vi får se när de är ute och det börjar finnas data/mätningar/tider (sådant gillar ingenjörer) som kan anses tillförlitliga.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vi får se när de är ute och det börjar finnas data/mätningar/tider (sådant gillar ingenjörer) som kan anses tillförlitliga.

Ja, detta sammanfattar tråden rätt bra. Man kan sitta och argumentera sig blå i ansiktet om olika hypoteser på Vargens räckvidd men det är ju just det, hypotetiskt. Känns betydligt enklare att bara vänta några månader så kommer svaret finnas svart på vitt från de som faktiskt använt hojen i verkligheten. Det är redan tydligt att det är en hoj som kommer funka utmärkt för väldigt många situationer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Handskfacket? :va


Vi får se när de är ute och det börjar finnas data/mätningar/tider (sådant gillar ingenjörer) som kan anses tillförlitliga.

Det är ju det vi har efterlyst hela tiden, data, mätningar/tider som backar upp vad Stark har sagt i reklamen.

Vad Stark har sagt i reklamen vet vi ju redan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Handskfacket? :va


Vi får se när de är ute och det börjar finnas data/mätningar/tider (sådant gillar ingenjörer) som kan anses tillförlitliga.

Nyss bad du om ingenjörsmässiga kalkyler? Ändrar du dig direkt bara för att resultatet inte passar din religion?

Vi har ju nu faktiskt tre tester som faktiskt visar på att räckvidden är starkt begränsad men det duger inte heller. Trots att dom överensstämmer med vad fysiska kalkyler redan hade förutspått.

Är det fel på både kartan och geografin?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, om man uppfinner situationerna efter vad den klarar...

Ja, sedan tråden startades så har vi gått från att den skulle klara fulla gp-heat i motocross, tre timmar enduro och var det sex timmar rekreationsåkning.

Nu är har det nästan blivit att glada amatörer kan leka enduro och ladda mellan varven.

Det är inte konstigt att många försöker sälja sina hojar redan innan de levererats när dom inser att hojen inte duger för normala träningspass.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Precis, och jag uppskattar att 95 % av alla nya crosshojar som säljs idag köps av seriöst satsande förare som tävlar.

Av övriga 5% är nog kanske 4% före detta tävlingsförare som trappat ner till motionsåkning.
Glada amatörer köper vanligtvis begagnade hojar med några enstaka undantag som köper den där sista procenten av nya hojar.
Mmm, nu har jag ju också ingenjörsexamen, dock specialiserad på lokalerna som t ex Vargarna monteras i.

Vad som förvånar mig är det upprörda tonfallet i vår tråd just när det gäller Vargen och elitidrott, det är väl bara att studera t ex Formel E eller Moto E - det är så det kommer att se ut under några år framåt även när det gäller Vargen och Motocross-Enduro-Motard. Såg Moto E igår, de klarar ca 1/3 av normala antalet varv med dagens teknik, varvtider strax över de i Moto 3. Formel E kör också långsammare och kortare tid än de högsta Formelserierna, däremot i stadsbanor som Formelbilarna aldrig skulle kunna köra.

När vi konstaterat att Vargen är välbyggd och potent tror jag tyvärr vi ska lägga det ingenjörsmässiga åt sidan och tänka oss en målgruppsanalys för Vargen. Vilka är den tilltänkta målgruppen? Var finns pengarna? Ville de tävla skulle de sannolikt ha satsat på battery swap, tyngre och med större batteri kan de knappast göra hojen för att den ska vara konkurrenskraftig. Konsekvensen blir sannolikt något tyngre hoj, betydligt ökade kostnader med att cirkulera tre batterier och därmed en än mindre målgrupp.

Men det finns en rätt stor målgrupp övre medelklass som redan skaffat vad de behöver i livet och har det rätt bra. En elcross passar in i livsstilen som hand i handske, lite coolare vid fjällstugan eller havet än fyrhjulingen och går att ladda med tjänstebilens elbilsladdare eller två hål i väggen. Många kommer ihåg ungdomen på två hjul, dessutom kan ägaren hoppas på att jaga bort några överflödskilon då alla vet att geggmoppe käkar kalorier och kräver lite flås. Med den ställbara effekten kan de till och med låta tonåringarna leka i någon grusgrop med maskinen.

Personligen tror jag det är där vi hittar den stora och penningstarka målgruppen - en potent och välbyggd maskin för kapitalstarka motionärer och teknikintresserade. I den gruppen skulle den till och med kunna bli (ännu en) statussymbol.

Att vara upprörd över ospecificerade räckvidder i marknadsföringshänseende är i min värld bara tramsigt, jag är mer spänd över hur pass bra Vargen står sig mot vanliga hojar så längre energin räcker. Det vore ju fantastisk om den kunde hänga med de bästa i t ex Motard, det har batterifordonen inte klarar i de tidigare exemplen.

Be happy, snart vet vi?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mmm, nu har jag ju också ingenjörsexamen, dock specialiserad på lokalerna som t ex Vargarna monteras i.

Vad som förvånar mig är dels det upprörda tonfallet i vår tråd just när det gäller Vargen och elitidrott, det är väl bara att studera t ex Formel E eller Moto E - det är så det kommer att se ut under några år framåt även när det gäller Vargen och Motocross-Enduro-Motard. Såg Moto E igår, de klarar ca 1/3 av normala antalet varv med dagens teknik, varvtider strax under Moto 3. Formel E kör också långsammare och kortare tid än de högsta Formelserierna, däremot i stadsbanor som Formelbilarna aldrig skulle kunna köra.

När vi konstaterat att Vargen är välbyggd och potent tror jag tyvärr vi ska lägga det ingenjörsmässiga åt sidan och tänka oss en målgruppsanalys för Vargen. Vilka är den tilltänkta målgruppen? Var finns pengarna? Ville de tävla skulle de sannolikt ha satsat på battery swap, tyngre och med större batteri kan de knappast göra hojen för att den ska vara konkurrenskraftig. Konsekvensen blir sannolikt något tyngre hoj, betydligt ökade kostnader med att cirkulera tre batterier och därmed en än mindre målgrupp.

Men det finns en rätt stor målgrupp övre medelklass som redan skaffat vad de behöver i livet och har det rätt bra. En elcross passar in i livsstilen som hand i handske, lite coolare vid fjällstugan eller havet än fyrhjulingen och går att ladda med tjänstebilens elbilsladdare eller två hål i väggen. Många kommer ihåg ungdomen på två hjul, dessutom kan ägaren hoppas på att jaga bort några överflödskilon då alla vet att geggmoppe käkar kalorier och kräver lite flås. Med den ställbara effekten kan de till och med låta tonåringarna leka i någon grusgrop med maskinen.

Personligen tror jag det är där vi hittar den stora och penningstarka målgruppen - en potent och välbyggd maskin för kapitalstarka motionärer och teknikintresserade. I den gruppen skulle den till och med kunna bli (ännu en) statussymbol.

Att vara upprörd över ospecificerade räckvidder i marknadsföringshänseende är i min värld bara tramsigt, jag är mer spänd över hur pass bra Vargen står sig mot vanliga hojar så längre energin räcker. Det vore ju fantastisk om den kunde hänga med de bästa i t ex Motard, det har batterifordonen inte klarar i de tidigare exemplen.

Be happy, snart vet vi?

? Vi får väl se om den gruppen verkligen kommer vilja lägga tillräckligt med pengar framöver.
Det är ju inte dessa som köper ny hoj varje säsong.

Jag tror den kommer vara så outstanding i supermoto att någon som är berädd att köpa tre stycken Varg kommer vinna mästerskapet 2024.
Sedan blir den utstängd från reglementet 2025. Och kanske blir placerad i en egen klass.
Det är min gissning.

Vad gäller elbilsracingen går det ju tydligen inte så bra. Stcc har väl förlorat hela den här säsongen.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
? Vi får väl se om den gruppen verkligen kommer vilja lägga tillräckligt med pengar framöver.
Det är ju inte dessa som köper ny hoj varje säsong.
Nej, men det är en helt ny marknad och går man internationellt blir ändå potentialen hög. Hur än det är skulle det vara enkelt att flyga under radarn och undgå att reta omgivningen med en Stark Varg. Tänk skotermarknaden - inte tusan är det Slednecks eller skotercross som säljer mest maskiner i den kundgruppen?

Vad kostar en ny skoter idag? Många jag känner byter skoter varannat eller vart tredje år oavsett hur mycket de hunnit köra…
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top