Stark Varg

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ja, arenacross har väl korta och bra heat också?
Ja, dom har nog planerat lämpligt motstånd och körtid som passar. Utan att vara allt för synisk så tror jag inte att kvarvarande batterikapacitet efter ett heat kommer att presenteras, inte heller visa eventuellt batteribyte mellan heaten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, dom har nog planerat lämpligt motstånd och körtid som passar. Utan att vara allt för synisk så tror jag inte att kvarvarande batterikapacitet efter ett heat kommer att presenteras, inte heller visa eventuellt batteribyte mellan heaten.

Några batteribyten blir det inte, Varg är inte byggd för snabba batteribyten.

Och är inte heaten för långa behövs det ju inte heller, dom laddar emellan heaten, kanske kör lövblås för att kyla batteriet vid laddning...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Några batteribyten blir det inte, Varg är inte byggd för snabba batteribyten.

Och är inte heaten för långa behövs det ju inte heller, dom laddar emellan heaten, kanske kör lövblås för att kyla batteriet vid laddning...
Och vad skulle du definiera som ett snabbt batteribyte?

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vi har väl behandlat både supermoto, cross och enduro.
Själv tänkte jag mer på enduro och eventuellt hojbyte mitt i loppet när guw ställde frågan.
Men du har nog tolkat rätt, han citerade ju min kommentar om supermoto.

Två hojar borde ju räcka om man har 12 kW elverk så att bägge hojarna kan laddas samtidigt när man inte kör någon av dom.
I enduro så är det max 1 mc per förare. Motocross max 2 mc per förare.

Det går ju att läsa reglementet också.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Detta fiasko har ju diskuterars tidigare i tråden…

 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Detta fiasko har ju diskuterars tidigare i tråden…

Man bör ha uppnått målet med en fossilfri säsong iallafall...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Detta fiasko har ju diskuterars tidigare i tråden…

"– Vi har stött på en rad ”farthinder” längs vägen, saker som varken vi eller vår leverantör kunde förutse. Såna här saker händer, men nu får det väldigt stora konsekvenser eftersom vi inte har några andra bilar att tävla med, förklarar Micke Bern."

Var det batterierna som inte höll måtet...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En inte alltför vågad gissning är väl att STARD's batterier som ursprungligen utvecklats för rallycrossens två minuter långa heat...inte riktigt räckte till för STCC som väl i alla fall vill åka runt i tio minuter runt valfri svensk bana...När detta skulle konstrueras om och slutligen tillverkas så uppstod förseningar.

Känner jag svensk bilsport rätt så lär det bli en hel del fingerpekande mellan Bilsportförbundet, STCC, bilbyggaren EPWR och batterileverantören STARD...För ingen av dem kommer ju att tycka att debacklet är deras eget fel, det måste ju rimligtvis vara någon annans fel...

STCC gör i allla fall sitt bästa för att förneka detta praktfiasko med en positiv pressrelease om byte av fokus...

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då poppar vi lite popcorn i väntan på förklaring ifrån elbilsexperterna.

Kanske någon som kört sin Tesla utan att ha fått problem med batteriet som kan förklara hur lite racingfolket förstår?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det är nog ingen större skillnad på att bygga racingbil mot personbil. Konceptuellt är allt perfekt, snabbt och enkelt. Att utveckla den var lite svårare än tänkt. När sedan verifieringen börjar så borde ju allt vara klart, men då har vi ca. 2 år kvar till försäljning. Det kan de som konstant hackat på Starks förseningar också komma ihåg, de skall dessutom verifiera något utan att ha tidigare erfarenheter att falla tillbaks på.

Utveckling i all ära, men att planera en racingserie innan bilen finns framme får ses som höjden av optimism.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kan de som konstant hackat på Starks förseningar också komma ihåg, de skall dessutom verifiera något utan att ha tidigare erfarenheter att falla tillbaks på.

Då borde kanske Stark också ha vetat det och lovat leveransdatum efter det?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är nog ingen större skillnad på att bygga racingbil mot personbil. Konceptuellt är allt perfekt, snabbt och enkelt. Att utveckla den var lite svårare än tänkt. När sedan verifieringen börjar så borde ju allt vara klart, men då har vi ca. 2 år kvar till försäljning. Det kan de som konstant hackat på Starks förseningar också komma ihåg, de skall dessutom verifiera något utan att ha tidigare erfarenheter att falla tillbaks på.

Utveckling i all ära, men att planera en racingserie innan bilen finns framme får ses som höjden av optimism.
Jag har lett produktutvecklingsprojekt i nästan 15 år. Man tar höjd för behov av omdesign, verifieringsproblem och annat som kan och kommer att störa tidsplanen. Gör man inte det så kommer man inte att klara av att hålla planen, och så jobbar man inte om man är seriös.

Komponentbristen som uppkom 2021 kunde man däremot inte förutspå, men iom att den uppkom just 2021 så borde man ha kunnat förutspå att bilarna inte skulle vara klara i tid till säsongen 2023. Om man varit seriös. Kanske har underleverantörerna varit seriösa och någon annan på vägen till beställaren STCC, eller rent av STCC själva valt att hoppas på mirakel och vägra gå ut med problemen. Någon i kedjan har varit oseriös iallafall, och det är samma sak hos den karga vargen tror jag.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har lett produktutvecklingsprojekt i nästan 15 år. Man tar höjd för behov av omdesign, verifieringsproblem och annat som kan och kommer att störa tidsplanen. Gör man inte det så kommer man inte att klara av att hålla planen, och så jobbar man inte om man är seriös.

Komponentbristen som uppkom 2021 kunde man däremot inte förutspå, men iom att den uppkom just 2021 så borde man ha kunnat förutspå att bilarna inte skulle vara klara i tid till säsongen 2023. Om man varit seriös. Kanske har underleverantörerna varit seriösa och någon annan på vägen till beställaren STCC, eller rent av STCC själva valt att hoppas på mirakel och vägra gå ut med problemen. Någon i kedjan har varit oseriös iallafall, och det är samma sak hos den karga vargen tror jag.
VW försenade ID3 med två år, Volvo försenar EX90, Toyota fick i princip stoppa försäljningen på bZ4X och köpa tillbaks bilarna, Tesla och tidplaner...

Vi kan ha en lång debatt om vad som är seriösa företag, men till skillnad från tangentbordskrigare så är det många företag med stora plånböcker som något pinsamt fått inse att utveckla en elektrifierad produkt var svårare än tänkt. Jag har mina egna (negativa) synpunkter om Stark Varg, men mycket av gnället här passar bättre på Aftonbladet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och nu blev det kanske stopp i Suez-analen igen...

Dags att hamstra skithuspapper och ris.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då poppar vi lite popcorn i väntan på förklaring ifrån elbilsexperterna.

Kanske någon som kört sin Tesla utan att ha fått problem med batteriet som kan förklara hur lite racingfolket förstår?
De har ju inte lastbalanserat bilarna inför racet.... :crash

Jo, jag har själv elbil så jag vet hur det funkar
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Detta fiasko har ju diskuterars tidigare i tråden…



Va har de med Stark Varg å göra?.?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top