Stark Varg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet att jag är en dålig människa som tar till ett så lågt knep som fakta när jag borde killgissa, men MSB har tittat på detta.

https://carup.se/ny-svensk-statistik-brander-i-elbilar-20-ganger-ovanligare/

Slutsatsen är att 4-5 elbilar (BEV, PHEV) om året brinner vid laddning, av en flotta som nu överstiger 500.000 fordon.

… och hur många av dem var moderna elbilar?

Oftast (alla?) var hybrider, antingen pga överslag i elutrustningen/motorvärmare i kombination med bränsleläckage som jag förstått det. Inte batterirelaterat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom flesta antändes väl av en varmkörd gräsklippare och spolarvätska?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och eftersom vi diskuterar på spÅrrtHojh dot com…hur många av dem var elhojar…?

Om man gör samma räkneexperiment på MotoE-paddocken under de fyra säsonger den har funnits så har ju hela första batchen hojar brunnit upp redan under den första testen, plus fem-sex stycken till som exploderat eller brunnit vid laddning under olika GP’n. Så snällt räknat - 25% av alla MotoE-hojar som någonsin byggts went down in flames and up in smoke…
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det politiskt korrekta etablissemanget letar naturligtvis pliktskyldigt efter förklaringar som inte har med elmotor, batteri eller laddare att göra, men i fallet MotoE blir ju det minst sagt svårt…

I vilket fall som, betydligt fler MotoE-hojar har under fyra år brunnit / exploderat…än alla andra klasser tillsammans under dom tjugofem år jag varit i branschen…

Det finns trots allt en orsak till att deras depå står helt avskiljt en kilometer bort, med brandbilen utanför 24/7.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan det inte vara så att man i fallet med MotoE ändå ligger på och utanför alla gränser som finns när det gäller att plocka ut vad som går? Det finns inte samma mängd falesafes som det gör på något som "Albert 76" ska kunna köra, och även hans fru?
Kan också tänka mig att det i MotoE finns betydligt fler grejer fastskruvade tillfälligt med hjälp av slangklämmor över elledningar och dylikt? :)

Enligt försäkringsbolagen så är det färre bränder med elbil/hybrid än med motsvarande ICE, oavsett vad somliga av oss tycker om det. Det var ju till exempel en bilbrand här i Luleå för några år sen där två radhus gick åt. Det var en Passat hybrid som började brinna och ryktet gick länge att det var i laddaren/batteriet det hade uppstått en brand. I slutänden visade det sig vara kortis i förarens eluppvärmda stol som var orsaken. Jag läste någonstans att själva hybridbatteriet inte ens hade tagit eld av att bilen brann.

Jag vet att det precis som med Mac och PC, Volvo och SAAB, Aftonbladet och Expressen finns två falanger vad det gäller El och ICE, jag önskar bara att vi kunde ha en mer nyanserad diskussion utan att blanda in så många personliga tyckanden och "så måste det vara" när det inte är på det sättet man för för tillfället vill. Låt tiden utvisa vad som är bra och dåligt, vad som funkar och inte funkar.
Jag älskar motorer i alla dess former, el eller bensin/diesel, jag älskar lukten av nitro och oförbrända avgaser, det är såååå mäktigt att trampa fullt i en stark turbobil och känna trycket i ryggen. Det är dock precis lika mäktigt att trampa fullt i en Tesla och känna trycket utan att det låter en massa, bara att suga i väg alldeles tyst. Personligen ser jag fram emot en eldriven endurohoj med tillräcklig räckvidd för mina behov. Sen om den klarar 25 eller 45 min på jordens tyngsta sandbana med en VM-förare bakom styret skiter jag fullständigt i. Det är ytterst få människor på jorden som det spelar någon roll för om vi ska vara riktigt ärliga.
Om villkoret för att få köra motocross eller enduro i framtiden är eldrift och ett crossheat blir 20 minuter långt, GGN körs i tre timmar med tid emellan för laddning däremellan så får det väl bli så, huvudsaken är att jag får utlopp för mina behov.

Vi kan tycka vad vi vill, vi kan inte fortsätta att släppa ut avgaser som vi har gjort, det måste till en ändring. Sen om det är eldrift, vätgas, solceller, biobränsle eller ekollon får tiden utvisa. Det kommer att bli förändringar men vi kommer att anpassa oss.

Jag har sagt det förut; Det enda som är statiskt här i världen är att ingenting är statiskt...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kan det inte vara så att man i fallet med MotoE ändå ligger på och utanför alla gränser som finns när det gäller att plocka ut vad som går? Det finns inte samma mängd falesafes som det gör på något som "Albert 76" ska kunna köra, och även hans fru?
Kan också tänka mig att det i MotoE finns betydligt fler grejer fastskruvade tillfälligt med hjälp av slangklämmor över elledningar och dylikt? :)

Enligt försäkringsbolagen så är det färre bränder med elbil/hybrid än med motsvarande ICE, oavsett vad somliga av oss tycker om det. Det var ju till exempel en bilbrand här i Luleå för några år sen där två radhus gick åt. Det var en Passat hybrid som började brinna och ryktet gick länge att det var i laddaren/batteriet det hade uppstått en brand. I slutänden visade det sig vara kortis i förarens eluppvärmda stol som var orsaken. Jag läste någonstans att själva hybridbatteriet inte ens hade tagit eld av att bilen brann.

Jag vet att det precis som med Mac och PC, Volvo och SAAB, Aftonbladet och Expressen finns två falanger vad det gäller El och ICE, jag önskar bara att vi kunde ha en mer nyanserad diskussion utan att blanda in så många personliga tyckanden och "så måste det vara" när det inte är på det sättet man för för tillfället vill. Låt tiden utvisa vad som är bra och dåligt, vad som funkar och inte funkar.
Jag älskar motorer i alla dess former, el eller bensin/diesel, jag älskar lukten av nitro och oförbrända avgaser, det är såååå mäktigt att trampa fullt i en stark turbobil och känna trycket i ryggen. Det är dock precis lika mäktigt att trampa fullt i en Tesla och känna trycket utan att det låter en massa, bara att suga i väg alldeles tyst. Personligen ser jag fram emot en eldriven endurohoj med tillräcklig räckvidd för mina behov. Sen om den klarar 25 eller 45 min på jordens tyngsta sandbana med en VM-förare bakom styret skiter jag fullständigt i. Det är ytterst få människor på jorden som det spelar någon roll för om vi ska vara riktigt ärliga.
Om villkoret för att få köra motocross eller enduro i framtiden är eldrift och ett crossheat blir 20 minuter långt, GGN körs i tre timmar med tid emellan för laddning däremellan så får det väl bli så, huvudsaken är att jag får utlopp för mina behov.

Vi kan tycka vad vi vill, vi kan inte fortsätta att släppa ut avgaser som vi har gjort, det måste till en ändring. Sen om det är eldrift, vätgas, solceller, biobränsle eller ekollon får tiden utvisa. Det kommer att bli förändringar men vi kommer att anpassa oss.

Jag har sagt det förut; Det enda som är statiskt här i världen är att ingenting är statiskt...
Välformulerat!!! Kunde inte sagt det bättre själv!???????
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kan det inte vara så att man i fallet med MotoE ändå ligger på och utanför alla gränser som finns när det gäller att plocka ut vad som går? Det finns inte samma mängd falesafes som det gör på något som "Albert 76" ska kunna köra, och även hans fru?
Kan också tänka mig att det i MotoE finns betydligt fler grejer fastskruvade tillfälligt med hjälp av slangklämmor över elledningar och dylikt? :)

Enligt försäkringsbolagen så är det färre bränder med elbil/hybrid än med motsvarande ICE, oavsett vad somliga av oss tycker om det. Det var ju till exempel en bilbrand här i Luleå för några år sen där två radhus gick åt. Det var en Passat hybrid som började brinna och ryktet gick länge att det var i laddaren/batteriet det hade uppstått en brand. I slutänden visade det sig vara kortis i förarens eluppvärmda stol som var orsaken. Jag läste någonstans att själva hybridbatteriet inte ens hade tagit eld av att bilen brann.

Jag vet att det precis som med Mac och PC, Volvo och SAAB, Aftonbladet och Expressen finns två falanger vad det gäller El och ICE, jag önskar bara att vi kunde ha en mer nyanserad diskussion utan att blanda in så många personliga tyckanden och "så måste det vara" när det inte är på det sättet man för för tillfället vill. Låt tiden utvisa vad som är bra och dåligt, vad som funkar och inte funkar.
Jag älskar motorer i alla dess former, el eller bensin/diesel, jag älskar lukten av nitro och oförbrända avgaser, det är såååå mäktigt att trampa fullt i en stark turbobil och känna trycket i ryggen. Det är dock precis lika mäktigt att trampa fullt i en Tesla och känna trycket utan att det låter en massa, bara att suga i väg alldeles tyst. Personligen ser jag fram emot en eldriven endurohoj med tillräcklig räckvidd för mina behov. Sen om den klarar 25 eller 45 min på jordens tyngsta sandbana med en VM-förare bakom styret skiter jag fullständigt i. Det är ytterst få människor på jorden som det spelar någon roll för om vi ska vara riktigt ärliga.
Om villkoret för att få köra motocross eller enduro i framtiden är eldrift och ett crossheat blir 20 minuter långt, GGN körs i tre timmar med tid emellan för laddning däremellan så får det väl bli så, huvudsaken är att jag får utlopp för mina behov.

Vi kan tycka vad vi vill, vi kan inte fortsätta att släppa ut avgaser som vi har gjort, det måste till en ändring. Sen om det är eldrift, vätgas, solceller, biobränsle eller ekollon får tiden utvisa. Det kommer att bli förändringar men vi kommer att anpassa oss.

Jag har sagt det förut; Det enda som är statiskt här i världen är att ingenting är statiskt...
Det var nån som sa att Energica hade 60% batteri kvar när dom hade kört ett heat. Jag tror att man är livrädd för att nån förare ska få el-torsk. Det måste ju vara det näst sämsta som kan hända med en sån klass, PR-mässigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var nån som sa att Energica hade 60% batteri kvar när dom hade kört ett heat. Jag tror att man är livrädd för att nån förare ska få el-torsk. Det måste ju vara det näst sämsta som kan hända med en sån klass, PR-mässigt.

Låter helt osannolikt att någon frivilligt släpar med sig så mycket mer vikt än nödvändigt om man kan välja.

Alatalo vet säkert mer om den saken så jag avstår från att skriva ut mina gissningar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nej, jag är dåligt insatt i detaljer kring MotoE då sådana inte ingår i mina arbetsuppgifter (de har i princip specfjädring i form av vanlig gathojsfjädring som de inte får ändra).

Det har ju varit en massa hysch-hysch kring prestandauppgifter och med tanke på att den marknadsförda vikten var en lögn så skulle jag ta alla uppgifter med en stor nypa salt. Att de skulle ha väldigt mycket laddning kvar efter sitt heat låter osannolikt, de står ju och laddar mest hela tiden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du skjuter jag ut mina två gissningar, det ena alternativet är att det handlar om någon slags enhetsracing där batteriet helt måste vara samma i alla hojar och inte får bytas ut eller optimeras på något sätt.

Alternativ 2 är att dom har en minimivikt som är så hög att det är meningslöst att reducera vikten på batteriet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
(de har i princip specfjädring i form av vanlig gathojsfjädring som de inte får ändra).

Gäller det även Ducatis MotoE-hoj under innevarande säsong? Hade nog tänkt att den skulle vara mer påkostad fjädringsmässigt då i övrigt är en ren raceprototyp med till synes avancerad chassikonstruktion av monocoque-typ.

-edit- Nevermind, hittade. Verkar vara samma som sitter på Panigale v4s.

1694998064933.png
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Kan det inte vara så att man i fallet med MotoE ändå ligger på och utanför alla gränser som finns när det gäller att plocka ut vad som går? Det finns inte samma mängd falesafes som det gör på något som "Albert 76" ska kunna köra, och även hans fru?
Kan också tänka mig att det i MotoE finns betydligt fler grejer fastskruvade tillfälligt med hjälp av slangklämmor över elledningar och dylikt? :)

Enligt försäkringsbolagen så är det färre bränder med elbil/hybrid än med motsvarande ICE, oavsett vad somliga av oss tycker om det. Det var ju till exempel en bilbrand här i Luleå för några år sen där två radhus gick åt. Det var en Passat hybrid som började brinna och ryktet gick länge att det var i laddaren/batteriet det hade uppstått en brand. I slutänden visade det sig vara kortis i förarens eluppvärmda stol som var orsaken. Jag läste någonstans att själva hybridbatteriet inte ens hade tagit eld av att bilen brann.

Jag vet att det precis som med Mac och PC, Volvo och SAAB, Aftonbladet och Expressen finns två falanger vad det gäller El och ICE, jag önskar bara att vi kunde ha en mer nyanserad diskussion utan att blanda in så många personliga tyckanden och "så måste det vara" när det inte är på det sättet man för för tillfället vill. Låt tiden utvisa vad som är bra och dåligt, vad som funkar och inte funkar.
Jag älskar motorer i alla dess former, el eller bensin/diesel, jag älskar lukten av nitro och oförbrända avgaser, det är såååå mäktigt att trampa fullt i en stark turbobil och känna trycket i ryggen. Det är dock precis lika mäktigt att trampa fullt i en Tesla och känna trycket utan att det låter en massa, bara att suga i väg alldeles tyst. Personligen ser jag fram emot en eldriven endurohoj med tillräcklig räckvidd för mina behov. Sen om den klarar 25 eller 45 min på jordens tyngsta sandbana med en VM-förare bakom styret skiter jag fullständigt i. Det är ytterst få människor på jorden som det spelar någon roll för om vi ska vara riktigt ärliga.
Om villkoret för att få köra motocross eller enduro i framtiden är eldrift och ett crossheat blir 20 minuter långt, GGN körs i tre timmar med tid emellan för laddning däremellan så får det väl bli så, huvudsaken är att jag får utlopp för mina behov.

Vi kan tycka vad vi vill, vi kan inte fortsätta att släppa ut avgaser som vi har gjort, det måste till en ändring. Sen om det är eldrift, vätgas, solceller, biobränsle eller ekollon får tiden utvisa. Det kommer att bli förändringar men vi kommer att anpassa oss.

Jag har sagt det förut; Det enda som är statiskt här i världen är att ingenting är statiskt...
Jag har ju inte gjort någon hemlighet av att mitt lekkonto finansieras av bilvärlden och att ett par av dessa år lagts på hantering av lagkrav. När elbilar började ta fart så var många länder snabba med nya lagkrav. Tro det eller ej, men Kina hade i ett antal år världens tuffaste säkerhetskrav för elbilar (som en följd av situationer i Kina som liknar de Altalo beskriver i MotoE).

Vi fick dock ett intressant moment22 vartefter tekniken växte fram. Skyddsmekanismerna blev så säkra för batterierna att vissa tester i Kina inte gick att genomföra, provokationen som skulle leda till brand eller skada fick aldrig något att hända. Det valde Kina under ett par år att se som ett fallerat prov... Nu är situationen mer harmoniserad. Min poäng är att lagliga elbilar har ett extremt utvecklat säkerhetssystem, vilket tävlingsfordon med stor sannolikhet ser som "fritt val". Det är nästan så man kan tro att 100+ års erfarenhet av att placera människor ovanpå en bensintank har lärt industrin ett och annat om hur man jobbar med säkerhet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ju inte gjort någon hemlighet av att mitt lekkonto finansieras av bilvärlden och att ett par av dessa år lagts på hantering av lagkrav. När elbilar började ta fart så var många länder snabba med nya lagkrav. Tro det eller ej, men Kina hade i ett antal år världens tuffaste säkerhetskrav för elbilar (som en följd av situationer i Kina som liknar de Altalo beskriver i MotoE).

Vi fick dock ett intressant moment22 vartefter tekniken växte fram. Skyddsmekanismerna blev så säkra för batterierna att vissa tester i Kina inte gick att genomföra, provokationen som skulle leda till brand eller skada fick aldrig något att hända. Det valde Kina under ett par år att se som ett fallerat prov... Nu är situationen mer harmoniserad. Min poäng är att lagliga elbilar har ett extremt utvecklat säkerhetssystem, vilket tävlingsfordon med stor sannolikhet ser som "fritt val". Det är nästan så man kan tro att 100+ års erfarenhet av att placera människor ovanpå en bensintank har lärt industrin ett och annat om hur man jobbar med säkerhet.

Då kan man ju inte låta bli att undra över var imellan de ytterligheterna som Vargen placerar sig.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Då kan man ju inte låta bli att undra över var imellan de ytterligheterna som Vargen placerar sig.
Som konsumentprodukt så finns det inte en chans i h-vete att de skulle tulla på säkerheten. Skulle en eller flera vargar börja brinna så är det är ju bara att stänga dörrarna och slänga bort nyckeln...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top