Stark Varg

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Starken (och föraren) kom på 10e plats av 22 startande. Nu hann jag inte prata närmare med Jocke men som jag förstod det körde han mest på full effekt. Han körde lite begränsat i kvalet och "fuskade" med warm-up i heat tre och höll igen lite för att inte hamna i limp-home mode.

Då är det 2*20 min träning, 25 min tidskval samt tre heat (ca. 15 min per heat) på en dag. mellan heaten är det bara 30 min så inte mycket laddning där. Banan (GTR Motorpark) är den snabbaste för året och troligen den med mest fullgas. Han hade inget direkt övertag på raksträckorna från vad som gick att se, utan det var rätt jämn racing. Sett till trimningsgraden i Elit tror jag den hade blivit avhängd av vissa där.

Man kan nog sammanfatta det med att än så är inte elhojar överlägsna i Motard och att batteriet nästan klarar en hel dags träning och tävling med små hinder. Ett rätt OK facit.

Edit:
Resultat finns på: https://www.svemo.se/vara-sportgrenar/start-supermoto/resultat-supermoto
Helgens tävling är dock inte publicerad än, troligen för att vi hade för kul i lördags kväll :)

Han hade gjort av med 50% kräm på tidskvalet. På 10 varv.
Stödladdning hela dan mellan passen och han rullade in i tältet med 17% kvar efter sista heatet.
I efterhand så verkar han inte ha haft tillgång till full effekt. Nånting i mjukvaran som buggar eventuellt. Han håller på och kollar.

Jocke är en bättre förare än vad det där resultatet visade. Men han körde väl en tävling ifjol och det här var hans första i år. Och han körde på mx fjädring med mx styrkrona.

Jag tror nog faktiskt att Tuvängen är tuffare effektmässigt. Den banan är mer bromsa ner fart, gasa upp, bromsa ner. Och då är inte ens grusdelen medräknad.

Vi pratade lite om det. Det blir intressant och se vart begränsningarna ligger. Men det är positivt att han lyckades fullfölja hela tävlingsdagen.
Jag trodde faktiskt inte att det skulle gå

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jocke är en bättre förare än vad det där resultatet visade. Men han körde väl en tävling ifjol och det här var hans första i år. Och han körde på mx fjädring med mx styrkrona.
Varför byter man styrkrona? Att MX fjädringen är för lång förstår jag, är den för mjuk också?
Jag testade att köra Supermoto med endurofjädring, det var "spännande"... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Han hade gjort av med 50% kräm på tidskvalet. På 10 varv.
Stödladdning hela dan mellan passen och han rullade in i tältet med 17% kvar efter sista heatet.
I efterhand så verkar han inte ha haft tillgång till full effekt. Nånting i mjukvaran som buggar eventuellt. Han håller på och kollar.

Jocke är en bättre förare än vad det där resultatet visade. Men han körde väl en tävling ifjol och det här var hans första i år. Och han körde på mx fjädring med mx styrkrona.

Jag tror nog faktiskt att Tuvängen är tuffare effektmässigt. Den banan är mer bromsa ner fart, gasa upp, bromsa ner. Och då är inte ens grusdelen medräknad.

Vi pratade lite om det. Det blir intressant och se vart begränsningarna ligger. Men det är positivt att han lyckades fullfölja hela tävlingsdagen.
Jag trodde faktiskt inte att det skulle gå

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

Så med två hojar, uppdaterad fjädring och full effekt kan vi förvänta oss betydligt bättre resultat.
Jag ser fram emot resultat från fler rejs med den.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Varför byter man styrkrona? Att MX fjädringen är för lång förstår jag, är den för mjuk också?
Jag testade att köra Supermoto med endurofjädring, det var "spännande"... :)
Du vill ha helt andra vinklar och försprång. Sedan vill du ha större bredd då liten fälg och stor bromsskiva är svårt att få rum med i en "crosskrona". Framför allt är det brantare gaffelvinkel för att inte understyra utan att cykeln viker in snällt på asfalt man vill åt.

För en amatör som mig själv gör det givetvis kombinationen löst grus och slicks fram än mer spännande :D
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du vill ha helt andra vinklar och försprång. Sedan vill du ha större bredd då liten fälg och stor bromsskiva är svårt att få rum med i en "crosskrona". Framför allt är det brantare gaffelvinkel för att inte understyra utan att cykeln viker in snällt på asfalt man vill åt.

För en amatör som mig själv gör det givetvis kombinationen löst grus och slicks fram än mer spännande :D
Det ska vara spännande att köra hoj :)

Bredare krona fattar jag men hur skiljer sig gaffelvinkel, offset och försprång? Vad vill man ha?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det ska vara spännande att köra hoj :)

Bredare krona fattar jag men hur skiljer sig gaffelvinkel, offset och försprång? Vad vill man ha?
Du kan få en utförlig rapport på hur hojen är byggd som standard om drygt en vecka. Kanske två.
Jag har provat ned till 23gr vinkel med 75mm mark försprång på SMR:en. Jag kommer nog att sikta på 23,5gr med 85-90mm försprång på Vargen.

Det blir ett annat länkage också med mer linjär utväxling. Öhlinsfolket säger att det är 1:2 som gäller. Eller 2:1 kanske man säger.

Vi testade lite med Hampus och en mer linjär kurva för länkaget. Han tyckte att det var positivt. Och det syntes på tiderna.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du vill ha helt andra vinklar och försprång. Sedan vill du ha större bredd då liten fälg och stor bromsskiva är svårt att få rum med i en "crosskrona". Framför allt är det brantare gaffelvinkel för att inte understyra utan att cykeln viker in snällt på asfalt man vill åt.

För en amatör som mig själv gör det givetvis kombinationen löst grus och slicks fram än mer spännande :D

Det ska vara spännande att köra hoj :)

Bredare krona fattar jag men hur skiljer sig gaffelvinkel, offset och försprång? Vad vill man ha?
Tillbaka vid datorn så lite mer tankar/info.

MX hojar byggs i regel på runt 27gr gaffelvinkel. Skitbra för att ta emot stalp och sånt där äkkligt som man kan stöta på ute i naturen.

SBK hojar är närmare 23gr. Om jag kommer ihåg rätt så har Moto2 hojarna 28 i offset. Det ger ungefär 90mm mark försprång.

MX hojar med 21" hjul och ~52 offset hamnar nånstans 95-100mm försprång.

Men, utan att gå in på detaljer, 100m försprång med 24gr gaffelvinkel är stabilare än 100mm med 27gr gaffelvinkel. Så siffrorna är en guide, det finns mycket mer som spelar in på stabilitet/kvicksvängdhet.

I regel om man kör motard med standard krona så åker man också på standard fjädring.
Bakänden är på tok för mjuk för motardåka så man hamnar förmodligen närmare 30gr i gaffelvinkel. ~105-110mm försprång.

Så hojen är överdrivet stabil på rakorna. Men när du lägger ner hojen till fotpinnen i kurvorna så kan man hamna i ett läge där försrpånget/hävarmen blir mindre än den last som Newton lägger till. Så vid ett visst läge så får man en "mid-corner-dipp". Man lägger ner mer och mer tills helt plötsligt så känns det som att man får ett framhjulssläpp. Hela maskinen droppar in mot kurvan och man hajar till.

Den upplevelsen bygger man bort med "rätt" geometri för en hoj som faktiskt vill gå igenom kurvor.

Om man har ombyggd fjädring med standardkrona så får man en brantare gaffelvinkel och den där mid-corner dippen kommer att komma tidigare.

Den går att motverka genom att gasa för att belasta försprånget i rätt riktning.
Vilket dom flesta gör utan att tänka på det. Skallen kompenserar för att slippa den där läskiga känslan mitt i kurvan.
Men det är bättre att ha en hoj som beter sig rätt så att du kan köra det spår du vill och inte det spår som hojen tvingar dig till.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tillbaka vid datorn så lite mer tankar/info.

MX hojar byggs i regel på runt 27gr gaffelvinkel. Skitbra för att ta emot stalp och sånt där äkkligt som man kan stöta på ute i naturen.

SBK hojar är närmare 23gr. Om jag kommer ihåg rätt så har Moto2 hojarna 28 i offset. Det ger ungefär 90mm mark försprång.

MX hojar med 21" hjul och ~52 offset hamnar nånstans 95-100mm försprång.

Men, utan att gå in på detaljer, 100m försprång med 24gr gaffelvinkel är stabilare än 100mm med 27gr gaffelvinkel. Så siffrorna är en guide, det finns mycket mer som spelar in på stabilitet/kvicksvängdhet.

I regel om man kör motard med standard krona så åker man också på standard fjädring.
Bakänden är på tok för mjuk för motardåka så man hamnar förmodligen närmare 30gr i gaffelvinkel. ~105-110mm försprång.

Så hojen är överdrivet stabil på rakorna. Men när du lägger ner hojen till fotpinnen i kurvorna så kan man hamna i ett läge där försrpånget/hävarmen blir mindre än den last som Newton lägger till. Så vid ett visst läge så får man en "mid-corner-dipp". Man lägger ner mer och mer tills helt plötsligt så känns det som att man får ett framhjulssläpp. Hela maskinen droppar in mot kurvan och man hajar till.

Den upplevelsen bygger man bort med "rätt" geometri för en hoj som faktiskt vill gå igenom kurvor.

Om man har ombyggd fjädring med standardkrona så får man en brantare gaffelvinkel och den där mid-corner dippen kommer att komma tidigare.

Den går att motverka genom att gasa för att belasta försprånget i rätt riktning.
Vilket dom flesta gör utan att tänka på det. Skallen kompenserar för att slippa den där läskiga känslan mitt i kurvan.
Men det är bättre att ha en hoj som beter sig rätt så att du kan köra det spår du vill och inte det spår som hojen tvingar dig till.
Då är jag med och jag känner igen precis det där beteendet med dippen... och också problem med chatter vid stora nedlägg... Tack Ricken!

Är det här kanske OT? Jag tycker inte det :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då är jag med och jag känner igen precis det där beteendet med dippen... och också problem med chatter vid stora nedlägg... Tack Ricken!

Är det här kanske OT? Jag tycker inte det :)

Visst är det off topic men det är väl inte första gången i sporthojs historia och det brukar precis som nu ofta bli intressanta urspårningar så det är i mina ögon en välkommen off topic.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Två lättswicthade batteripack räcker väl?

Jo, så snart Stark implementerar den möjligheten.

Dessvärre kostar väl ett batteri dessutom som 2/3-delar av hojen och då kanske man lika gärna ändå köper en till hoj.
Om man inte ska delta i några endurotävlingar för där tillåter nog inte reglementet hojbyte under pågående lopp.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jo, så snart Stark implementerar den möjligheten.

Dessvärre kostar väl ett batteri dessutom som 2/3-delar av hojen och då kanske man lika gärna ändå köper en till hoj.
Om man inte ska delta i några endurotävlingar för där tillåter nog inte reglementet hojbyte under pågående lopp.
vargens motor och styrenhet är knappas billiga heller, har inte hittat en sådan motor ännu...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
vargens motor och styrenhet är knappas billiga heller, har inte hittat en sådan motor ännu...

Det är dyrt att köpa en motorcykel i reservdelar, avsevärt mycket dyrare än vad motorcyklen är, så att batteriet löst kostar två tredjedelar av en ny motorcykel är inte omöjligt.

Jag tror det var Trafikmagasinet som räknade ut vad en VW Golf skulle kosta om man köpte den som reservdelar, den kostade många golfar....
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Dom visar en Varg på Tuvängen idag. Det är 75 årsjubileum för banan, med lite festligheter osv. Idag och imorgon tror jag det är. Skulle gärna delta men jag är sjuk.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tillbaka vid datorn så lite mer tankar/info.

MX hojar byggs i regel på runt 27gr gaffelvinkel. Skitbra för att ta emot stalp och sånt där äkkligt som man kan stöta på ute i naturen.

SBK hojar är närmare 23gr. Om jag kommer ihåg rätt så har Moto2 hojarna 28 i offset. Det ger ungefär 90mm mark försprång.

MX hojar med 21" hjul och ~52 offset hamnar nånstans 95-100mm försprång.

Men, utan att gå in på detaljer, 100m försprång med 24gr gaffelvinkel är stabilare än 100mm med 27gr gaffelvinkel. Så siffrorna är en guide, det finns mycket mer som spelar in på stabilitet/kvicksvängdhet.

I regel om man kör motard med standard krona så åker man också på standard fjädring.
Bakänden är på tok för mjuk för motardåka så man hamnar förmodligen närmare 30gr i gaffelvinkel. ~105-110mm försprång.

Så hojen är överdrivet stabil på rakorna. Men när du lägger ner hojen till fotpinnen i kurvorna så kan man hamna i ett läge där försrpånget/hävarmen blir mindre än den last som Newton lägger till. Så vid ett visst läge så får man en "mid-corner-dipp". Man lägger ner mer och mer tills helt plötsligt så känns det som att man får ett framhjulssläpp. Hela maskinen droppar in mot kurvan och man hajar till.

Den upplevelsen bygger man bort med "rätt" geometri för en hoj som faktiskt vill gå igenom kurvor.

Om man har ombyggd fjädring med standardkrona så får man en brantare gaffelvinkel och den där mid-corner dippen kommer att komma tidigare.

Den går att motverka genom att gasa för att belasta försprånget i rätt riktning.
Vilket dom flesta gör utan att tänka på det. Skallen kompenserar för att slippa den där läskiga känslan mitt i kurvan.
Men det är bättre att ha en hoj som beter sig rätt så att du kan köra det spår du vill och inte det spår som hojen tvingar dig till.
Jag har stora problem med chatter på min KTM Duke Supermono. Är det av samma anledning kanske?
 

Bifogat

  • Smart2.jpg
    Smart2.jpg
    5.4 MB · Visningar: 19

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det märks att leveranserna har kommit igång, det kommer nya filmer varje dag nu...


Var fan tillverkar de hojarna? Finns ju ingen fabrik enligt "förståsigpåarna" i tråden, bara ett tomt skal ju.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var fan tillverkar de hojarna? Finns ju ingen fabrik enligt "förståsigpåarna" i tråden, bara ett tomt skal ju.

Dom har en fabrik i Spanien, det har varit känt länge, men den har sett väldigt tom ut på alla bilder och filmer som släppts därifrån.
Sedan tillverkningen och leveranserna kom igång har dom inte släppt några filmer från fabriken vad jag vet.

Så antingen har dom fyllt upp fabriken, eller så tillverkas dom i Kina, skeppas till Spanien för lite slutmontering som inte kräver en fullt utrustad fabrik och skeppar ut därifrån
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top