Kan det inte vara så att man i fallet med MotoE ändå ligger på och utanför alla gränser som finns när det gäller att plocka ut vad som går? Det finns inte samma mängd falesafes som det gör på något som "Albert 76" ska kunna köra, och även hans fru?
Kan också tänka mig att det i MotoE finns betydligt fler grejer fastskruvade tillfälligt med hjälp av slangklämmor över elledningar och dylikt?
Enligt försäkringsbolagen så är det färre bränder med elbil/hybrid än med motsvarande ICE, oavsett vad somliga av oss tycker om det. Det var ju till exempel en bilbrand här i Luleå för några år sen där två radhus gick åt. Det var en Passat hybrid som började brinna och ryktet gick länge att det var i laddaren/batteriet det hade uppstått en brand. I slutänden visade det sig vara kortis i förarens eluppvärmda stol som var orsaken. Jag läste någonstans att själva hybridbatteriet inte ens hade tagit eld av att bilen brann.
Jag vet att det precis som med Mac och PC, Volvo och SAAB, Aftonbladet och Expressen finns två falanger vad det gäller El och ICE, jag önskar bara att vi kunde ha en mer nyanserad diskussion utan att blanda in så många personliga tyckanden och "så måste det vara" när det inte är på det sättet man för för tillfället vill. Låt tiden utvisa vad som är bra och dåligt, vad som funkar och inte funkar.
Jag älskar motorer i alla dess former, el eller bensin/diesel, jag älskar lukten av nitro och oförbrända avgaser, det är såååå mäktigt att trampa fullt i en stark turbobil och känna trycket i ryggen. Det är dock precis lika mäktigt att trampa fullt i en Tesla och känna trycket utan att det låter en massa, bara att suga i väg alldeles tyst. Personligen ser jag fram emot en eldriven endurohoj med tillräcklig räckvidd för mina behov. Sen om den klarar 25 eller 45 min på jordens tyngsta sandbana med en VM-förare bakom styret skiter jag fullständigt i. Det är ytterst få människor på jorden som det spelar någon roll för om vi ska vara riktigt ärliga.
Om villkoret för att få köra motocross eller enduro i framtiden är eldrift och ett crossheat blir 20 minuter långt, GGN körs i tre timmar med tid emellan för laddning däremellan så får det väl bli så, huvudsaken är att jag får utlopp för mina behov.
Vi kan tycka vad vi vill, vi kan inte fortsätta att släppa ut avgaser som vi har gjort, det måste till en ändring. Sen om det är eldrift, vätgas, solceller, biobränsle eller ekollon får tiden utvisa. Det kommer att bli förändringar men vi kommer att anpassa oss.
Jag har sagt det förut; Det enda som är statiskt här i världen är att ingenting är statiskt...