Stark Varg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, sedan tråden startades så har vi gått från att den skulle klara fulla gp-heat i motocross, tre timmar enduro och var det sex timmar rekreationsåkning.

Nu är har det nästan blivit att glada amatörer kan leka enduro och ladda mellan varven.

Det är inte konstigt att många försöker sälja sina hojar redan innan de levererats när dom inser att hojen inte duger för normala träningspass.

Nu är vi redan nere på att brassa runt stugan och låta ungarna leka i en grusgrop....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Får man ha hur många motorcyklar som helst och byta under pågående tävling?

Jag kan ha fel men tror ganska bestämt att man får ha hur många som helst men aldrig byta under samma heat. Du får alltså inte åka in i depån och byta till en fulladdad/fulltankad hoj under ett rejs.

Däremot kan du tex ta reservhojen till heat 2.

Det kan nog skilja sig också mellan olika grenar och nivåer också. Det är inte alltid samma regler på GP, SM och lokala tävlingar.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Bra Niklas, det är enklare att underbygga en dialog eller diskussion med länkar som underbygger argument.

Finns ju även en film som i detalj går igenom försöken:

Nu väntar jag med ”spänning” på länkar som med fakta underbygger insinuationer att Umeå skulle vara en underutvecklad landsorthåla utan P-hus och modern bilflotta…?

Ingen har sagt att Umeå är en "underutvecklad landsorthåla utan P-hus och modern bilflotta" men förutsättningarna ser garanterat olika ut i Umeå vs Stockholm t ex. Btw så är släkten därifrån så jag har inget emot Umeå.

Har inte hunnit se filmen ännu men det vore väl inte orimligt att anta att det kommer att utvecklas metoder för att mitigera problemen som uppstår vid släckning av dylika batterier?

Edit: Nu har jag sett filmen.
Så, utomhus behöver man alltså en fläkt för att blåsa rökgaserna bort från personalen. Möjligen kan det funkar med en skyddsstråle eller vad dom kallade det. Man kan inte använda släckmetoden när bilen står på laddning. Blir kanske tight att komma åt att stänga av strömmen till laddaren om den står i ett garage och brinner. Men det är inte svårt att släcka? Lycka till inomhus :)

Släckdomkraften var alltså "upptagen" när dom ville låna den? Är verktygen spridda och tillgängliga överallt, det verkar inte så. Hur väl fungerar metoden på batteripack som är fyllda med hårt "skum"?

Blir intressant att se hur det går när första elbilen brinner i Norra eller Södra Länken.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Precis, och jag uppskattar att 95 % av alla nya crosshojar som säljs idag köps av seriöst satsande förare som tävlar.

Av övriga 5% är nog kanske 4% före detta tävlingsförare som trappat ner till motionsåkning.
Glada amatörer köper vanligtvis begagnade hojar med några enstaka undantag som köper den där sista procenten av nya hojar.

Cross har jag aldrig varit intresserad av, men enduro då.. Självklart köra på vägen oxå..
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag kan ha fel men tror ganska bestämt att man får ha hur många som helst men aldrig byta under samma heat. Du får alltså inte åka in i depån och byta till en fulladdad/fulltankad hoj under ett rejs.

Däremot kan du tex ta reservhojen till heat 2.

Det kan nog skilja sig också mellan olika grenar och nivåer också. Det är inte alltid samma regler på GP, SM och lokala tävlingar.
Max 2 hojar per förare.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det kommer nog egna el-klasser från Svemo så småningom, min vän Göran J har t ex dispens för att köra moto3, med en egenkonstruerad el-Mito hoppas man givetvis att han vinner på falken till helgen. Om han håller tidsplanen vill säga :)

Tror f.ö. att han har 12kwh, det är lite mer än vargen va? och han räknar inte med att ha ett skvatt över efter ett race.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kommer nog egna el-klasser från Svemo så småningom, min vän Göran J har t ex dispens för att köra moto3, med en egenkonstruerad el-Mito hoppas man givetvis att han vinner på falken till helgen. Om han håller tidsplanen vill säga :)

Tror f.ö. att han har 12kwh, det är lite mer än vargen va? och han räknar inte med att ha ett skvatt över efter ett race.

Minns jag fel, eller höll du på med elektriskt radioflyg?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det var det ni spekulerade kring

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

Vi har väl behandlat både supermoto, cross och enduro.
Själv tänkte jag mer på enduro och eventuellt hojbyte mitt i loppet när guw ställde frågan.
Men du har nog tolkat rätt, han citerade ju min kommentar om supermoto.

Två hojar borde ju räcka om man har 12 kW elverk så att bägge hojarna kan laddas samtidigt när man inte kör någon av dom.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vad är max laddkapacitet och vet någon om Stark planerar någon form av "snabbladdare"? Nu vet jag mycket väl att få klubbar kan hantera 160 hojar som laddar samtidigt, men det är ändå någon form av nästa steg i denna fråga. Med snabbare laddning ökar användningsgraden exponentiellt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad är max laddkapacitet och vet någon om Stark planerar någon form av "snabbladdare"? Nu vet jag mycket väl att få klubbar kan hantera 160 hojar som laddar samtidigt, men det är ändå någon form av nästa steg i denna fråga. Med snabbare laddning ökar användningsgraden exponentiellt.

Jag tror att deras laddare är så snabb som batteriet pallar redan, jag såg något filmklipp där dom pratade om det, jag tror inte att kylningen pallar mer effekt
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror att deras laddare är så snabb som batteriet pallar redan, jag såg något filmklipp där dom pratade om det, jag tror inte att kylningen pallar mer effekt
Så med en hink flytande kväve, ett 12kW dieselelverk och 2 hojar så är det precis som med en bensinhoj, fast mycket enklare och billigare?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top