Stark Varg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle tippa att de behöver max ett batteribyte på de 3 timmarna de kör, men har noll koll egentligen, vad tror du? Ser ut som det är en del plast som måste demonteras för att byta batteri men det tar nog inte många minuter för en bra mekaniker som gjort det många gånger. Blir spännande att se.


Notera att dom påstår sig ska utmana de riktiga hojarna. Då kan man inte glida runt som att man är ute på söndagsutflykt.
Ett varv på drygt 2 mil gick på under 30 minuter förra året, trots det så har El-klassen en extra depå där dom kan ladda.
Har du lite "otur" med tajmingen så passerar du varvningen vid tiden 2:59 och får ge dig ut på ytterligare ett varv vilket för en elitförare kan betyda körtid uppåt 3:30.

För långsammare förare kan det handla om 4 timmar körning.

Jag tror det krävs 2-3 batteribyten om dom ska matcha eliten i tempo.

Batteriet på Vargen är alltså 6.5 kWh, ifall man tänker sig att batteriet ska räcka i 60 minuter så får föraren alltså bara använda 6.5kW i genomsnitt, dvs 9 hk. Ställer man ner effekten till 20% = 16hk så tror jag att en elitförare kommer hålla stumt mer än hälften av tiden och därmed tömma batteriet på under en timme. Dvs jag tror inte Vargen tar sig 2 varv på en laddning i elittempo och första varvet är väl dessutom längre till depån. Nyttjar dom den extra depån som elhojarna och antar att den klarar 1.5 varv så blir 7 varv alltså 4 batteribyten.

En snällare gissning är att första batteribytet sker i ordinarie depån efter 1.5 varv, sedan vartannat varv. Alltså vid 3.5 sen 5.5 så har vi 3 batteribyten för 7 varv.

Men hur lång tid tar det att byta batteri? Om det tar 15 min att byta ett batteri så står klockan vida andra depåstoppet på 45+15+60+15 och Vargen går i mål någonstans efter 3h med bara 5 varv. Långt ifrån att utmana eliten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, så batteriet räckte drygt 2h i Battle of Vikings, men banan där är 7 km lång, och varvtiderna drygt 30 minuter, genomsnittshastigheten för Eddie Karlsson var under 13 km/h.
Det lär spara en hel del batteri gentemot GGN där medelhastigheten är runt 45 km/h.

Så vi är nog ändå nära den där timmen körtid på GGN.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Notera att dom påstår sig ska utmana de riktiga hojarna. Då kan man inte glida runt som att man är ute på söndagsutflykt.
Ett varv på drygt 2 mil gick på under 30 minuter förra året, trots det så har El-klassen en extra depå där dom kan ladda.
Har du lite "otur" med tajmingen så passerar du varvningen vid tiden 2:59 och får ge dig ut på ytterligare ett varv vilket för en elitförare kan betyda körtid uppåt 3:30.

För långsammare förare kan det handla om 4 timmar körning.

Jag tror det krävs 2-3 batteribyten om dom ska matcha eliten i tempo.

Batteriet på Vargen är alltså 6.5 kWh, ifall man tänker sig att batteriet ska räcka i 60 minuter så får föraren alltså bara använda 6.5kW i genomsnitt, dvs 9 hk. Ställer man ner effekten till 20% = 16hk så tror jag att en elitförare kommer hålla stumt mer än hälften av tiden och därmed tömma batteriet på under en timme. Dvs jag tror inte Vargen tar sig 2 varv på en laddning i elittempo och första varvet är väl dessutom längre till depån. Nyttjar dom den extra depån som elhojarna och antar att den klarar 1.5 varv så blir 7 varv alltså 4 batteribyten.

En snällare gissning är att första batteribytet sker i ordinarie depån efter 1.5 varv, sedan vartannat varv. Alltså vid 3.5 sen 5.5 så har vi 3 batteribyten för 7 varv.

Men hur lång tid tar det att byta batteri? Om det tar 15 min att byta ett batteri så står klockan vida andra depåstoppet på 45+15+60+15 och Vargen går i mål någonstans efter 3h med bara 5 varv. Långt ifrån att utmana eliten.
Tack för ett informativt inlägg och en bra analys. Stämmer säkert att det behövs minst två batteribyten som borde ta cirka 10 minuter. Blir spännande att se.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för ett informativt inlägg och en bra analys. Stämmer säkert att det behövs minst två batteribyten som borde ta cirka 10 minuter. Blir spännande att se.

:tummenupp Ja, batteribyte på 5 minuter trodde jag inte att Vargen var byggd för så det var en skräll för mig.

Dock ska det jämföras med att en 250f med större tank borde klara sig med bara ett depåstopp som dessutom går på under minuten.
Sen tillkommer lite körtid genom depån, det är en ganska lång sträcka med begränsad hastighet som säkert kan kosta ytterligare en minut för varje stopp.
Så Vargen har nog ett handikapp där på totalt ca 10 minuter.

Fördelarna är att man alltid har rätt växel med Vargen och man behöver inte trötta ut vänsterhanden med många hundra drag i kopplingen. Så ute i spåret skulle drt förvåna mig om inte Vargen är snabbast. Om dom nu inte får skruva ner effekten allt för mycket så tror jag rent av att bästa varvid på Gotland kan bli med just en Varg.
Samma sak med starten, det borde bli en Varg först in i startkurvan det här året. Fast samma sak där, dom kanske tvingas skruva ner effekten för mycket.
Och vi vet ju här i tråden att Ricken var ganska besviken på kraften även på full effekt och det blir nog en lång raksträcka i starten.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
:tummenupp Ja, batteribyte på 5 minuter trodde jag inte att Vargen var byggd för så det var en skräll för mig.

Dock ska det jämföras med att en 250f med större tank borde klara sig med bara ett depåstopp som dessutom går på under minuten.
Sen tillkommer lite körtid genom depån, det är en ganska lång sträcka med begränsad hastighet som säkert kan kosta ytterligare en minut för varje stopp.
Så Vargen har nog ett handikapp där på totalt ca 10 minuter.

Fördelarna är att man alltid har rätt växel med Vargen och man behöver inte trötta ut vänsterhanden med många hundra drag i kopplingen. Så ute i spåret skulle drt förvåna mig om inte Vargen är snabbast. Om dom nu inte får skruva ner effekten allt för mycket så tror jag rent av att bästa varvid på Gotland kan bli med just en Varg.
Samma sak med starten, det borde bli en Varg först in i startkurvan det här året. Fast samma sak där, dom kanske tvingas skruva ner effekten för mycket.
Och vi vet ju här i tråden att Ricken var ganska besviken på kraften även på full effekt och det blir nog en lång raksträcka i starten.
Ja, 5 minuter är snabbare än vad jag också trodde, tar säkert längre tid med batteribyte om hojen är full av lera. Med högtryckstvätt i depån så borde det inte ta väldigt mycket längre tid. Ingen tvivel om att GGN är ett mer krävande lopp för Vargens räckvidd än Battle of Vikings.

Jag tänker också att en elektrisk Enduro kan vara energibesparande för ryttaren. Kommer ihåg hur lätt det var att mista kopplings/kontrollen över min 300 2 takt när jag började bli sliten i endurospåret. Vet inte om vargen har en knapp som man snabbt kan växla mellan olika effektlägen, om den har det så tippar jag att de kör full effekt i starten för att sedan sänka effekten något.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, 5 minuter är snabbare än vad jag också trodde, tar säkert längre tid med batteribyte om hojen är full av lera. Med högtryckstvätt i depån så borde det inte ta väldigt mycket längre tid. Ingen tvivel om att GGN är ett mer krävande lopp för Vargens räckvidd än Battle of Vikings.

Jag tänker också att en elektrisk Enduro kan vara energibesparande för ryttaren. Kommer ihåg hur lätt det var att mista kopplings/kontrollen över min 300 2 takt när jag började bli sliten i endurospåret. Vet inte om vargen har en knapp som man snabbt kan växla mellan olika effektlägen, om den har det så tippar jag att de kör full effekt i starten för att sedan sänka effekten något.

Jag minns ett år när jag kom i mål på Gotland så hade jag sån kramp i vänsterhanden att jag inte kunde öppna den. Jag kunde inte öppna handen, jag hade förstås inte kunna använda kopplingen på ett tag. Inte helt idealt att köra utan koppling på 125 som är det enda jag kört på på Gotland.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vargen verkar ju vara konkurrenskraftig i vissa typer av tävlingar. Eddie har ju vunnit både Veklings, Vikings och nu även Estonias Hard Enduro.
Sen har två vargar vunnit mästerskap i motocross i Australien, både i 30+ och 40+ veteranklasserna. Det är kortare lopp på ca 20 minuter vilket ju passar bra. Även Stadioncross och stadionenduro borde vara som klippt och skuret för Vargarna och ännu mer om de kan träna upp fem minuters batteribyte.
Det kommer att bli fler och fler vargar på startlinjerna runt om i världen...

Sen verkar den kunna gatreggas i UK, hur nu det fungerar?
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vargen verkar ju vara konkurrenskraftig i vissa typer av tävlingar. Eddie har ju vunnit både Veklings, Vikings och nu även Estonias Hard Enduro.
Sen har två vargar vunnit mästerskap i motocross i Australien, både i 30+ och 40+ veteranklasserna. Det är kortare lopp på ca 20 minuter vilket ju passar bra. Även Stadioncross och stadionenduro borde vara som klippt och skuret för Vargarna och ännu mer om de kan träna upp fem minuters batteribyte.
Det kommer att bli fler och fler vargar på startlinjerna runt om i världen...

Sen verkar den kunna gatreggas i UK, hur nu det fungerar?

Ja, den är ju i vissa fall outstanding och elhojar borde eg köra i en egen klass.

I vissa fall med korta heat kan dom ju använda ett betydligt mindre batteri och spara åtskilliga kilon. Då kan nog en elhoj t.o.m. bli lättare än en 125a.
Extremfallet är väl redbull straight rythm, klar på 1 minut så batteriet kan ju krympas ner till en tiondel.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, den är ju i vissa fall outstanding och elhojar borde eg köra i en egen klass.

I vissa fall med korta heat kan dom ju använda ett betydligt mindre batteri och spara åtskilliga kilon. Då kan nog en elhoj t.o.m. bli lättare än en 125a.
Extremfallet är väl redbull straight rythm, klar på 1 minut så batteriet kan ju krympas ner till en tiondel.
Det kanske kommer snabbfästen och olika stora batterier såsmåningom... Nackdelen är ju att fjädringen då också måste ställas om när vikten ändras radikalt...
Får väl ha elektronisk fjädring också som följer med beroende på batteri men även på körprogram :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kanske kommer snabbfästen och olika stora batterier såsmåningom... Nackdelen är ju att fjädringen då också måste ställas om när vikten ändras radikalt...
Får väl ha elektronisk fjädring också som följer med beroende på batteri men även på körprogram :)

Det krävs väl nästan luftfjädring då.
Dom som är så seriösa att dom har olika batterier har nog resurser att byta fjädrar också.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Hallo där!
Inser nu att jag bara är sist på det. ( Längesen jag läste om Vargen här)
Herrejösses vilken frän maskin!
Kör inte den sortens hoj, men träffa en som visade upp sin, o den imponerande.
Min uppfattning var färgad av det enda stället jag hört, läst, om hojen, vilket var här. Tongångarna fick mig att inte tänka särskilt högt om Vargen, men ser att jag är sist på det, för idag låter det annorlunda även här.
Frän maskin! Fast det visste ni ju redan 😉
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Frän maskin! Fast det visste ni ju redan
Ok, du låter väldigt övertygad, och entusiastisk. Vilket får mig att bli nyfiken på din motivering. Vilka andra hojar (mx och enduro) har du provat? Hur länge har du kört hoj? Vill du vara snäll utveckla bakgrunden till din entusiasm lite?

För mig är Vargen ännu en mx / enduro hoj, den är ju i princip likadan som KTM, Yamaha, och Hondas motsvarande i kategorin sett till vikt, ram, fjädring, däck/hjul, bromsar och styrning. Skillnaden är att Vargen har el-motor och drivs av batterier, därav avvikelse i input och respons, samt kontrollteknik.

.. därav också min skepsism. Jag är sällan direkt emot nyheter, men även om Vargen nog är den bästa el-hojen idag så är den just en el-hoj.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är sällan direkt emot nyheter, men även om Vargen nog är den bästa el-hojen idag så är den just en el-hoj.

Ja, den smartaste ungen i sär-klass är ju fortfarande smartast i sin klass...

Jag måste erkänna att Varg var bättre än jag trodde, om än inte så bra som utlovats.
Är man bara kreativ nog går det att upfinna ett användarfall som passar varje hoj.

Angående att byta fjädrar, man sätter väl upp hojen efter den typ av batteri man har tänkt köra med, och sedan tar man med sig flera batterier av den sorten, dom väger ju alla lika.

Man lär ju inte köra med ett 6kw och ett 2kw batteri på en tävling, utan förmodligen flera 6kw så man på det sista tar sig i mål och har lite över, och jag är lite tveksam till att ett mycket midre batteripack klarar att leverera den topp-ström som krävs, jag skulle tro att Vargs orginalbatteri är ganska nära att inte kunna leverera dom utlovade topp hästkrafterna heller
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
En annan "smart" lösning vore ju om man skapade ett kit som gick att installera på befintliga hojar av dom kända märkena. Typ en elmotor med batteripack till en 2022 KTM EXCF, där man via ett adaptersystem som leveras med elmotorn går att retrofita på hojen, och göra en elhoj av den. Ett modulärt system tycker jag vore 'smartare' än att bygga en helt ny hoj.

Eller kräver batteripacket en exklusiv ram-design? Jag tror det skulle gå att få plats med motor & batterier i det befintliga utrymmet där förbränningsmotorn sitter. Det skulle hålla både utrymmesmässigt och viktmässigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En annan "smart" lösning vore ju om man skapade ett kit som gick att installera på befintliga hojar av dom kända märkena. Typ en elmotor med batteripack till en 2022 KTM EXCF, där man via ett adaptersystem som leveras med elmotorn går att retrofita på hojen, och göra en elhoj av den. Ett modulärt system tycker jag vore 'smartare' än att bygga en helt ny hoj.

Eller kräver batteripacket en exklusiv ram-design? Jag tror det skulle gå att få plats med motor & batterier i det befintliga utrymmet där förbränningsmotorn sitter. Det skulle hålla både utrymmesmässigt och viktmässigt.

Det är nog en jättefördel att kunna designa ramen runt komponenterna istället för att tvingas designa komponenterna att passa i (flera) olika ramar som är tänkta för en bensinmotor.

Fördelen med dom befintliga ramarna är att sittställningen, vinklarna och viktfördelningen är utprovad, nackdelen är att allt kommer att ändras med en el-drivlina
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top