Imponerande tid på batteribyte samt att han vann Battle of Vikings med en tid på 2h 20 minuter utan batteribyte.Eddie Karlsson bytte batteri på ungefär 5 minuter vid Battle of Vikings
Imponerande tid på batteribyte samt att han vann Battle of Vikings med en tid på 2h 20 minuter utan batteribyte.Eddie Karlsson bytte batteri på ungefär 5 minuter vid Battle of Vikings
Imponerande tid på batteribyte samt att han vann Battle of Vikings med en tid på 2h 20 minuter utan batteribyte.
Skulle tippa att de behöver max ett batteribyte på de 3 timmarna de kör, men har noll koll egentligen, vad tror du? Ser ut som det är en del plast som måste demonteras för att byta batteri men det tar nog inte många minuter för en bra mekaniker som gjort det många gånger. Blir spännande att se.
Förstod det som att det där klippet var inlagt från ett tidigare race när han hade kört sönder någonting? Står att han kom i mål med 30% batteri kvar.Aha! Titta där 33:45 är Eddi ute och joggar, .. i mål och vinner!?
Tack för ett informativt inlägg och en bra analys. Stämmer säkert att det behövs minst två batteribyten som borde ta cirka 10 minuter. Blir spännande att se.Notera att dom påstår sig ska utmana de riktiga hojarna. Då kan man inte glida runt som att man är ute på söndagsutflykt.
Ett varv på drygt 2 mil gick på under 30 minuter förra året, trots det så har El-klassen en extra depå där dom kan ladda.
Har du lite "otur" med tajmingen så passerar du varvningen vid tiden 2:59 och får ge dig ut på ytterligare ett varv vilket för en elitförare kan betyda körtid uppåt 3:30.
För långsammare förare kan det handla om 4 timmar körning.
Jag tror det krävs 2-3 batteribyten om dom ska matcha eliten i tempo.
Batteriet på Vargen är alltså 6.5 kWh, ifall man tänker sig att batteriet ska räcka i 60 minuter så får föraren alltså bara använda 6.5kW i genomsnitt, dvs 9 hk. Ställer man ner effekten till 20% = 16hk så tror jag att en elitförare kommer hålla stumt mer än hälften av tiden och därmed tömma batteriet på under en timme. Dvs jag tror inte Vargen tar sig 2 varv på en laddning i elittempo och första varvet är väl dessutom längre till depån. Nyttjar dom den extra depån som elhojarna och antar att den klarar 1.5 varv så blir 7 varv alltså 4 batteribyten.
En snällare gissning är att första batteribytet sker i ordinarie depån efter 1.5 varv, sedan vartannat varv. Alltså vid 3.5 sen 5.5 så har vi 3 batteribyten för 7 varv.
Men hur lång tid tar det att byta batteri? Om det tar 15 min att byta ett batteri så står klockan vida andra depåstoppet på 45+15+60+15 och Vargen går i mål någonstans efter 3h med bara 5 varv. Långt ifrån att utmana eliten.
Tack för ett informativt inlägg och en bra analys. Stämmer säkert att det behövs minst två batteribyten som borde ta cirka 10 minuter. Blir spännande att se.
Ja, 5 minuter är snabbare än vad jag också trodde, tar säkert längre tid med batteribyte om hojen är full av lera. Med högtryckstvätt i depån så borde det inte ta väldigt mycket längre tid. Ingen tvivel om att GGN är ett mer krävande lopp för Vargens räckvidd än Battle of Vikings.Ja, batteribyte på 5 minuter trodde jag inte att Vargen var byggd för så det var en skräll för mig.
Dock ska det jämföras med att en 250f med större tank borde klara sig med bara ett depåstopp som dessutom går på under minuten.
Sen tillkommer lite körtid genom depån, det är en ganska lång sträcka med begränsad hastighet som säkert kan kosta ytterligare en minut för varje stopp.
Så Vargen har nog ett handikapp där på totalt ca 10 minuter.
Fördelarna är att man alltid har rätt växel med Vargen och man behöver inte trötta ut vänsterhanden med många hundra drag i kopplingen. Så ute i spåret skulle drt förvåna mig om inte Vargen är snabbast. Om dom nu inte får skruva ner effekten allt för mycket så tror jag rent av att bästa varvid på Gotland kan bli med just en Varg.
Samma sak med starten, det borde bli en Varg först in i startkurvan det här året. Fast samma sak där, dom kanske tvingas skruva ner effekten för mycket.
Och vi vet ju här i tråden att Ricken var ganska besviken på kraften även på full effekt och det blir nog en lång raksträcka i starten.
Ja, 5 minuter är snabbare än vad jag också trodde, tar säkert längre tid med batteribyte om hojen är full av lera. Med högtryckstvätt i depån så borde det inte ta väldigt mycket längre tid. Ingen tvivel om att GGN är ett mer krävande lopp för Vargens räckvidd än Battle of Vikings.
Jag tänker också att en elektrisk Enduro kan vara energibesparande för ryttaren. Kommer ihåg hur lätt det var att mista kopplings/kontrollen över min 300 2 takt när jag började bli sliten i endurospåret. Vet inte om vargen har en knapp som man snabbt kan växla mellan olika effektlägen, om den har det så tippar jag att de kör full effekt i starten för att sedan sänka effekten något.
Vargen verkar ju vara konkurrenskraftig i vissa typer av tävlingar. Eddie har ju vunnit både Veklings, Vikings och nu även Estonias Hard Enduro.
Sen har två vargar vunnit mästerskap i motocross i Australien, både i 30+ och 40+ veteranklasserna. Det är kortare lopp på ca 20 minuter vilket ju passar bra. Även Stadioncross och stadionenduro borde vara som klippt och skuret för Vargarna och ännu mer om de kan träna upp fem minuters batteribyte.
Det kommer att bli fler och fler vargar på startlinjerna runt om i världen...
Sen verkar den kunna gatreggas i UK, hur nu det fungerar?
Det kanske kommer snabbfästen och olika stora batterier såsmåningom... Nackdelen är ju att fjädringen då också måste ställas om när vikten ändras radikalt...Ja, den är ju i vissa fall outstanding och elhojar borde eg köra i en egen klass.
I vissa fall med korta heat kan dom ju använda ett betydligt mindre batteri och spara åtskilliga kilon. Då kan nog en elhoj t.o.m. bli lättare än en 125a.
Extremfallet är väl redbull straight rythm, klar på 1 minut så batteriet kan ju krympas ner till en tiondel.
Det kanske kommer snabbfästen och olika stora batterier såsmåningom... Nackdelen är ju att fjädringen då också måste ställas om när vikten ändras radikalt...
Får väl ha elektronisk fjädring också som följer med beroende på batteri men även på körprogram
FörmodligenDet krävs väl nästan luftfjädring då.
Dom som är så seriösa att dom har olika batterier har nog resurser att byta fjädrar också.
Ok, du låter väldigt övertygad, och entusiastisk. Vilket får mig att bli nyfiken på din motivering. Vilka andra hojar (mx och enduro) har du provat? Hur länge har du kört hoj? Vill du vara snäll utveckla bakgrunden till din entusiasm lite?Frän maskin! Fast det visste ni ju redan
Jag är sällan direkt emot nyheter, men även om Vargen nog är den bästa el-hojen idag så är den just en el-hoj.
En annan "smart" lösning vore ju om man skapade ett kit som gick att installera på befintliga hojar av dom kända märkena. Typ en elmotor med batteripack till en 2022 KTM EXCF, där man via ett adaptersystem som leveras med elmotorn går att retrofita på hojen, och göra en elhoj av den. Ett modulärt system tycker jag vore 'smartare' än att bygga en helt ny hoj.
Eller kräver batteripacket en exklusiv ram-design? Jag tror det skulle gå att få plats med motor & batterier i det befintliga utrymmet där förbränningsmotorn sitter. Det skulle hålla både utrymmesmässigt och viktmässigt.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |