Stark Varg

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Till Yzf finns kit om man vill bygga ihop något eget.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En annan "smart" lösning vore ju om man skapade ett kit som gick att installera på befintliga hojar av dom kända märkena. Typ en elmotor med batteripack till en 2022 KTM EXCF, där man via ett adaptersystem som leveras med elmotorn går att retrofita på hojen, och göra en elhoj av den. Ett modulärt system tycker jag vore 'smartare' än att bygga en helt ny hoj.

Eller kräver batteripacket en exklusiv ram-design? Jag tror det skulle gå att få plats med motor & batterier i det befintliga utrymmet där förbränningsmotorn sitter. Det skulle hålla både utrymmesmässigt och viktmässigt.
Ktm har sen typ 10 år sen redan en elhoj med utbytbart batteri ju.. Missat de??
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är mer än en som jobbar på det där med att konvertera bensin hojar till el via ett kit.
Alla jag sett hittils har varit så dyra så det blir lite orimligt. Köpa en hyffsat modern hoj för 50-80k för att sen köpa ett el-kit för minst samma pengar. Jag vet inte hur många som lägger sånna pengar på en konvertering?

För enduro verkar hojarna gå bra. Jag vet inte om det är GGN bra, det får man nog bara reda på genom att köra. Det var väl några med i fjol som hade laddstopp?

När Taddy körde superenduro, eller planerade att köra superenduro, då hade dom ett mindre batteri för att hålla hojen lätt. Motsvarande att tanka rätt mängd soppa inför ett race.

Starten i GGN bör väl inte gå i 120km/h?
På Tuvängen så var det tydligt att det saknades kräm efter 80-90km/h nånstans.
Jag ska se om jag har kvar nån loggfil så borde man kunna jämföra.
Men som dom sa då så var det ju ingen mening att ha 80hk för den skulle bara överhetta.
Om man då drar fullt i starten på GGN med full effekt med tungt rullmotstånd så kan det ju finnas en risk att man startar racet med en överhettad motor?
Vi får väl se vilken taktik dom väljer.

För nån månad sen så gick ju Stark ut med ett klipp där dom sa att vissa av deras kunder hade ifrågasatt effekten. Och att dom då hade ökat effekten! Just, men inte från vad till vad.


Här har en kille tydligen bänkat sin hoj. Den gick sönder på högsta effekt läget men det finns en siffra på 70hk på bänken innan den rasade.

Så dom kanske har lyckats hitta en effektkurva som gör att dom kan producera 70hk en stund?
Men dom glömde bort att dimensionera utgående axel för det?

Jag vet fler som fått det där problemet med att axeln blivit skev. Stark har bytt ut det åt alla. Men det blev nog inte helt rätt i konstruktionen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Startrakan på Gotland är nog tillräckligt lång för att det ska kunna gå 120 km/h sen vet jag inte om ens de snabbaste har utväxling för så hög fart för resten av loppet går det ju långsammare. Det är ju dessutom kallt i luften så motorn borde hinna svalna av ute på banan sen.
Kylningen kan ju hinna bli ett problem även för riktiga motorcyklar, kylare kan bli igensatta med den betongliknande gotlandsleran och sen låg hastighet som minskar luftflödet genom kylaren.
Min hoj kokade där ett år.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top