Stark Varg

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Till Yzf finns kit om man vill bygga ihop något eget.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En annan "smart" lösning vore ju om man skapade ett kit som gick att installera på befintliga hojar av dom kända märkena. Typ en elmotor med batteripack till en 2022 KTM EXCF, där man via ett adaptersystem som leveras med elmotorn går att retrofita på hojen, och göra en elhoj av den. Ett modulärt system tycker jag vore 'smartare' än att bygga en helt ny hoj.

Eller kräver batteripacket en exklusiv ram-design? Jag tror det skulle gå att få plats med motor & batterier i det befintliga utrymmet där förbränningsmotorn sitter. Det skulle hålla både utrymmesmässigt och viktmässigt.
Ktm har sen typ 10 år sen redan en elhoj med utbytbart batteri ju.. Missat de??
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är mer än en som jobbar på det där med att konvertera bensin hojar till el via ett kit.
Alla jag sett hittils har varit så dyra så det blir lite orimligt. Köpa en hyffsat modern hoj för 50-80k för att sen köpa ett el-kit för minst samma pengar. Jag vet inte hur många som lägger sånna pengar på en konvertering?

För enduro verkar hojarna gå bra. Jag vet inte om det är GGN bra, det får man nog bara reda på genom att köra. Det var väl några med i fjol som hade laddstopp?

När Taddy körde superenduro, eller planerade att köra superenduro, då hade dom ett mindre batteri för att hålla hojen lätt. Motsvarande att tanka rätt mängd soppa inför ett race.

Starten i GGN bör väl inte gå i 120km/h?
På Tuvängen så var det tydligt att det saknades kräm efter 80-90km/h nånstans.
Jag ska se om jag har kvar nån loggfil så borde man kunna jämföra.
Men som dom sa då så var det ju ingen mening att ha 80hk för den skulle bara överhetta.
Om man då drar fullt i starten på GGN med full effekt med tungt rullmotstånd så kan det ju finnas en risk att man startar racet med en överhettad motor?
Vi får väl se vilken taktik dom väljer.

För nån månad sen så gick ju Stark ut med ett klipp där dom sa att vissa av deras kunder hade ifrågasatt effekten. Och att dom då hade ökat effekten! Just, men inte från vad till vad.


Här har en kille tydligen bänkat sin hoj. Den gick sönder på högsta effekt läget men det finns en siffra på 70hk på bänken innan den rasade.

Så dom kanske har lyckats hitta en effektkurva som gör att dom kan producera 70hk en stund?
Men dom glömde bort att dimensionera utgående axel för det?

Jag vet fler som fått det där problemet med att axeln blivit skev. Stark har bytt ut det åt alla. Men det blev nog inte helt rätt i konstruktionen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Startrakan på Gotland är nog tillräckligt lång för att det ska kunna gå 120 km/h sen vet jag inte om ens de snabbaste har utväxling för så hög fart för resten av loppet går det ju långsammare. Det är ju dessutom kallt i luften så motorn borde hinna svalna av ute på banan sen.
Kylningen kan ju hinna bli ett problem även för riktiga motorcyklar, kylare kan bli igensatta med den betongliknande gotlandsleran och sen låg hastighet som minskar luftflödet genom kylaren.
Min hoj kokade där ett år.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Ok, du låter väldigt övertygad, och entusiastisk. Vilket får mig att bli nyfiken på din motivering. Vilka andra hojar (mx och enduro) har du provat? Hur länge har du kört hoj? Vill du vara snäll utveckla bakgrunden till din entusiasm lite?

För mig är Vargen ännu en mx / enduro hoj, den är ju i princip likadan som KTM, Yamaha, och Hondas motsvarande i kategorin sett till vikt, ram, fjädring, däck/hjul, bromsar och styrning. Skillnaden är att Vargen har el-motor och drivs av batterier, därav avvikelse i input och respons, samt kontrollteknik.

.. därav också min skepsism. Jag är sällan direkt emot nyheter, men även om Vargen nog är den bästa el-hojen idag så är den just en el-hoj.
Kört hoj sen -92, dock mkt lite bredvid vägen.Nån 2-takts 250 i -17, Krokek, o vanliga crosshojar, o har absolut inte förmågan att Jmf, utan detta var intrycket jag fick av att nåt som inte lät, verkade ha sjuka siffror på vridet, å ett gäng inställningar på hur mkt effekt som skulle nyttjas beroende på körstil lr förhållanden. Att den är svensk o gav överraskande positivt intryck, var nog skälet till att jag ändå ville dela med mig av min lekmanna åsikt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
På Tuvängen så var det tydligt att det saknades kräm efter 80-90km/h nånstans.
Var nånstans på Tuvängen kommer man upp i 90 kmh?

Då så. Det finns ideer om motor-swap i mx/enduro hojar redan. Jag anade det, och mycket riktigt är väl en modulär lösning ganska meningslös med tanke på priset på nya tävlingshojar. En färdig produkt, som Vargen, är att föredra om man nu gillar el-kraft.

I mitt fall är det passion som driver mitt intresse för allt motorerande vilket naturligtvis omfattar all form av energiutvinning, dock med selektiv tillämpning. Att köra el-hoj, och fordon som drivs med el / batterier, är en måttligt kul grej. Det vore endast ett alternativ om all bensin i världen tog slut, eller, om jag hade en krossbana utanför mitt hem i tätbebyggt område.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Var nånstans på Tuvängen kommer man upp i 90 kmh?

Då så. Det finns ideer om motor-swap i mx/enduro hojar redan. Jag anade det, och mycket riktigt är väl en modulär lösning ganska meningslös med tanke på priset på nya tävlingshojar. En färdig produkt, som Vargen, är att föredra om man nu gillar el-kraft.

I mitt fall är det passion som driver mitt intresse för allt motorerande vilket naturligtvis omfattar all form av energiutvinning, dock med selektiv tillämpning. Att köra el-hoj, och fordon som drivs med el / batterier, är en måttligt kul grej. Det vore endast ett alternativ om all bensin i världen tog slut, eller, om jag hade en krossbana utanför mitt hem i tätbebyggt område.
Återigen, det handlar om Supermotard. Inte Enduro.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såg ett klipp idag när de bytte batteri på GGN, tog nog under 2 minuter för tre man.

Det är imponerande. Beror placeringen på att föraren inte presterar bättre då?

Men om dom nu ville utmana de riktiga hojarna så borde dom ju ha köpt in en bra förare? Nu har dom ju inte bevisat någonting alls? Eller jo, dom har ju bevisat att batteriet inte räcker särskilt länge.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Stark Varg vs parkerad Tiguan elhybrid.
Med tanke på en ganska kort start sträcka för vargen blir jag lite imponerad av accelerationen och den anslags kraft den fick... Välbyggd :) Obs: inte min bil på bild, en kompis som jobbar i samma byggnad som ÅF för varg i Uppsala.
Olyckan skedde utanför deras butik.
1000011226.jpg
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Lite mer än så verkar Eddie tappa i depåstoppen.Efter två varv när Max och Albin tankade hade dom 3,15-3,20 på den sektionen medan Eddie tog drygt 6 minuter på sig.
Kanske laddskitandet tar längre tid än själva batteribytet?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur många olika batterier behövdes? Vad är totalkostnaden för hoj och batterier? Och framförallt relativt en vanlig hoj och snabbtankningsutrustning?

Vi kan nog vara ganska säkra på att dom hade med sig minst 4 fulladdade batterier utöver det som satt monterat i hojen vid start.
Nu har ju elhojarna extra depåer så det är ju inte osannolikt att det fanns ännu fler batterier utspridda i de olika depåerna.
Skulle jag ha varit teamchef skulle jag nog ha placerat 5 fulladdade batterier i varje depå bara som säkerhetsåtgärd så att föraren kan ändra planeringen och stanna i någon annan depå än tänkt.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top