Stark Varg

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Klyschig video. Zoomar ut över en hangar som skall vara deras kontor. De är säkert inhyrda i ett litet hörn. Skryter om production-line fast visar en liten robotlödning på ett kretskort. Quality product med några cadbilder.

Hade man varit seriös hade man ju visat den assemblyline som iaf bygger hojarna och om den nu inte finns så måste man ju ändå visa den man håller på att bygga för att det sk bli tyngd i detta.

Jag är bitter men fan vad han snackar skit.

Helt byggt på riskkapital och lovade säljsummor och att ta fram några elhojar är ”enkelt”.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Musk sa ju att plocka fram en produkt är det enkla. Det är produktionen som är svår..
Mjoh, det är oftast där som det skiter sig för alla nya och magiska teknologier. Hur många revolutionerande batteriteknologier har vi inte hört om det senaste årtiondet, sedan när det ska ut från laboratoriet till fabriksgolvet blir det genast tyst.,
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu håller jag med om en del av kritiken här. Men sett till att stora företag som VW har fått försena produktionsstart i år p.g.a komponent- och logistikproblem gör att jag har något överseende om att problemen varit större än väntat med att komma igång. Jag undrar fortfarande hur många kunder som är besvikna när de inser att deras fantastiska hoj har slut på batteriet efter 30 min. Med tanke på tiden det tar att tvätta/serva/lasta/laga/etc. inför ett pass så vill jag ha lite mer körtid.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Blev lite nyfiken på vart de höll till i Barcelona.
Att hitta deras adress där verkar stört omöjligt. Ingenting på hemsidan.
Dock så hade en lokal tidning ett reportage i år om dem och sa att de skulle flytta sin verksamhet till ett hyrt ett 20 500 m2 lager beläget på Prologis Park-plattformen i Sant Boi de Llobregat.
De skall ha 40-tal anställda som inkluderar utveckling, produktion och säljteam för USA, Europa & Australien. Plus ett 20-tal i Kroatien där elektroniken utvecklas.

Adressen då...
De visar ju en bild på "fabriken" i senaste videon.
Stark_1.jpg

Efter lite luskande så hittar jag platsen och adressen.
Carrer Batan 1, 08830 Sant Boi de Llobregat, Barcelona, Spanien
Stark_2.jpg
Så det ser ju definitivt ut som att de har en fabrik/lager i Spanien i alla fall.
Men 20 500 m2 är ju inte hela byggnaden.

Sen när man kollar runt på den olika Youtubeklippen de har lagt upp så återanvänder man ganska mycket videomaterial.
Men det ser ut som att de mesta är från samma ställe och det ser ut som "fabriken" på t.ex. fönster osv.
Man ser även att de använder sig av samma back drop på flera videos. T.ex. den helt nya arbetsbänken i grått. Den verkar aldrig bli smutsig. I den kan man för övrigt se igenom till kontoret. Det är ju förvisso en ganska snygg kuliss för videosarna.
Maskinerna ser även de ut att kunna vara på plats där, även om de inte är många. 1 CNC fräs kommer att få jobbar hårt om de skall leverera i takten de sålt.
Batteritillverkningen ser ut att vara någorlunda automatiserad i alla fall.

De har nog bara varit lite optimistiska när det gäller hur lång tid och vad som krävs när det gäller att sätta igång en serieproduktion av en motorcykel.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, jag har inte räknat ut dom helt än, nog kommer dom att tillverka och leverera motorcyklar, men dom kommer nog inte att leva upp till hypen
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Detta doftar humbug tyvärr. Om det nu skulla vara så att det faktiskt kommer att produceras starka varg-hojar så har de ett allvarligt problem med sin marknadsavdelning. Man kan för fan inte stå och säga att man har en egen fabrik på 20 000 kvadratmeter och sedan inte visa upp någonting som ens påminner om en produktionslina för motorcyklar och ett par gubbar i bakgrunden som står och låtsasjobbar? Att det är allvarliga problem med komponentleveranser vet jag som sysslar med elektroniktillverkning, så förseningar är oundvikligt. Men för att verka seriösa så kunde de väl ha visat lite av produktionslinan (som ju borde vara på plats eftersom det är komponenter man saknar och inte produktionsapparaten enigt videon).
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Detta doftar humbug tyvärr. Om det nu skulla vara så att det faktiskt kommer att produceras starka varg-hojar så har de ett allvarligt problem med sin marknadsavdelning. Man kan för fan inte stå och säga att man har en egen fabrik på 20 000 kvadratmeter och sedan inte visa upp någonting som ens påminner om en produktionslina för motorcyklar och ett par gubbar i bakgrunden som står och låtsasjobbar? Att det är allvarliga problem med komponentleveranser vet jag som sysslar med elektroniktillverkning, så förseningar är oundvikligt. Men för att verka seriösa så kunde de väl ha visat lite av produktionslinan (som ju borde vara på plats eftersom det är komponenter man saknar och inte produktionsapparaten enigt videon).
Kan vara jobbigt att städa bort allt som skriker Kina innan videon filmas.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För tre dagar sedan la Stark Official ut en video, nu har dom tydligen skaffat en fabrikslokal IAF, så nu kanske dom kan tillverka något annat än prototyper.

Fast efter prototyperna ska väl beta-exemplaren ut, och sedan förserien och slutligen tillverkning....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om inte någon har missat det så råder det global brist på tex halvledare OCH extrem efterfrågan på batterier osv. Det kan ha viss betydelse för möjligheten att leverera färdiga produkter, vilket för övrigt gäller större delen av fordonsindustrin som dras med leveranstider på uppåt två år - dessutom med fordon som nedgraderas (!) pga komponentbrist.

Det skulle förvåna mig om Stark trumfar tex Volvo, VAG och Kia och går före i pipen…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Carl-Mikael Zetterling är övertygad om att halvledartillverkningen kommer att komma ikapp så småningom, men det kommer att ta tid. Uppskattningsvis råder det idag ingen brist på 90 procent av halvledarna. Men den siffran kan snabbt ändras, på grund av hamstring."

April 2021 rådde det ingen brist på 90% av halvledarna, och situationen förväntades förbättras.

Dom halvledare det främst rådde brist på då var gamla beprövade halvledare som användes i litet antal i äldre produkter, utveklar man något nytt kanske man inte använder såna halvledare.


Men har man ingen motorcykelfabrik så är det svårt att tillverka motorcyklar, men det kanske var halvledarbristen som orsakade bristen på motorcykelfabriker?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
"Carl-Mikael Zetterling är övertygad om att halvledartillverkningen kommer att komma ikapp så småningom, men det kommer att ta tid. Uppskattningsvis råder det idag ingen brist på 90 procent av halvledarna. Men den siffran kan snabbt ändras, på grund av hamstring."

April 2021 rådde det ingen brist på 90% av halvledarna, och situationen förväntades förbättras.

Dom halvledare det främst rådde brist på då var gamla beprövade halvledare som användes i litet antal i äldre produkter, utveklar man något nytt kanske man inte använder såna halvledare.


Men har man ingen motorcykelfabrik så är det svårt att tillverka motorcyklar, men det kanske var halvledarbristen som orsakade bristen på motorcykelfabriker?
I april 2021 hade inte bristen slagit fullt ut. Det värsta kom hösten 2021 och har ökat fram tills i somras ungefär. Jag tycker mig se en viss ljusning nu och att situationen iallafall inte blivit sämre det senaste halvåret.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Med "halvledare" menar dom transistorerna för t ex ECUc (FET och sånt) och eventuella svagström-displayer? Dvs komponenter för elektroniken och elmatningen?

Israel sitter på massiva lager av sånt, vet jag. Har ofta köpt IC-kretsar av vanligt slag (LS74) och CMOS, samt gamla minnen därifrån. Man måste inte utveckla nya komponenter för att utveckla nya hojar. Man kan definitivt använda gamla hederliga transistorer i standardkapseltyper. Sånt kan alltid revideras i framtida serier av hojen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är både halvledare och andra komponenter som brister runt om i världen. Att Stark är färska gör garanterat att de hamnar långt ner i prioriteringslistan när komponenterna ska allokeras. De kunder som betalar bäst och i tid får det de ska ha, blir det nåt över får andra också leverans. När nästa batch är tillverkad börjar man om med de som är villiga att betala.

Nu tror jag inte att produktionstakten är så hög hos Stark att de behöver enorma mängder av varje komponent.:cool:
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Nu tror jag inte att produktionstakten är så hög hos Stark att de behöver enorma mängder av varje komponent.:cool:
Precis. Dom behöver inte så mycket komponenter.

Kollar just nu på ebay, finns hur mycket halvledare som helst. Är det nån specifik halvledare dom behöver till sin Varg, eller skulle det funka med generiska komponenter till åtminstonne några hojar? Det är ju inte så att dom tillverkar 1000 ex i veckan, ännu?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Precis. Dom behöver inte så mycket komponenter.

Kollar just nu på ebay, finns hur mycket halvledare som helst. Är det nån specifik halvledare dom behöver till sin Varg, eller skulle det funka med generiska komponenter till åtminstonne några hojar? Det är ju inte så att dom tillverkar 1000 ex i veckan, ännu?
Egentligen är inte detta relaterat till tråden, men just det du skriver kommer att leda till problem om några år. Många produkter som tillverkats senaste året har komponenter som inte har exakt den specifikation som det var tänkt. Fordonsproducenter har ofta högt ställda krav på komponenter vad gäller mekanisk tålighet och hur de beter sig i olika temperaturer. Nu har det inte gått att få fram exakt det de vill ha så de har prutat på kraven. Det kan vara små saker som att kondensatorvärden ändras mer i värme eller att en tidskrets håller tiden sämre.
Till det kommer problemet med kopierade komponenter där man tror att man köper exakt det man ska ha, men i själva verket är det något snarlikt eller nåt helt annat. För ett tag sen hade vi brist på oscillatorer från en japansk tillverkare och sökte efter kvarvarande lager i hela världen. När vi fick napp bad vi om bilder på rullarna och de såg ut exakt som förväntat. Enda felet var att det var samma serienummer på alla rullar, dvs en kopierad etikett.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag förstår. Jag har liknande dålig erfarenhet med LEDar från ebay som skulle vara high quality och long life, men efter ett år var dom nästan slutkörda och började blinka och hade sig. Därför ger jag sällan feedback på sånt numera.

Tänker att det faktiskt kan vara så att man outsourcat tillverkningen av vissa moduler till ex ECUn, som är tillverkade för minimala mått, och kinesen som fått uppdraget har således inga halvledare av nödvändig typ, ex SMD minsta skala som är ganska smått. Och sånt går inte ersätta med vanliga hålmonterade grejer som man kanske använt tillprototyp under utvecklingen.

Det hade varit intressant att få lite mer insikt i hur dom utvecklar Vargen, och dom hinder dom står inför. I nuläget framstår ju allt som ett hobbyprojekt bara.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hörde av den lokala KTM-handlaren att KTM hade låååånga rader med färdigbyggda 1290/890 Adventure som alla saknade displayen, som var restad. Samma sak hörde jag om vissa av Hondas modeller och det gäller förmodligen andra märken, och bilar, och Stark...

Jag har en kund som bygger flyttbara (nåja...) värmeverk som eldar med pellets. Tänk en stor byggbarack i metall med en eller två silos med pellets bredvid.
De har massor med ordrar på dessa värmeverk och de har allt som behövs för att bygga dem. Det enda som saknas är kontrolllådan som startar och styr själva verket.
Fabriken som tillverkar lådan har en backlog på 8000 enheter...därför att det saknas några komponenter.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top