Startproblem WR450F

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har köpt JIS mejslar av Grandell och dom verkar bra, hur andra mejslar är kvalitetsmässigt vet jag inte. Har satt en tejpbit med texten "får ej användas" under mejslarna på verktygstavlan då dessa var på vift efter att ena juniorerna tagit dom till nåt projekt som definitivt inte innehöll JIS skruvar.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag har köpt JIS mejslar av Grandell och dom verkar bra, hur andra mejslar är kvalitetsmässigt vet jag inte. Har satt en tejpbit med texten "får ej användas" under mejslarna på verktygstavlan då dessa var på vift efter att ena juniorerna tagit dom till nåt projekt som definitivt inte innehöll JIS skruvar.
Ja Grandell hade vessel megadora så det är inte skitmejslar han sålde till bra pris dessutom men det är frågan om han har kvar ?
ja ungar o sambo kan mörda mejslar fort —sambon kuta in i garaget efter en ”stjärnmejsel” och lyckades hitta jismejslarna på det mest undangömda hörnet först naturligtvis :död Jismejslar passar bättre i ph än tvärtom som tur är ;)
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
@bosse-l
Nu är de nya JIS mejslarna hämtade på posten men tror jag behöver ett förstoringsglas för att verkligen se en skillnad mot de andra (ph) som står på hyllan. Kan vara vinkeln mellan nockarna som är annorlunda men det är svårt att se. De ska tydlingen ha en mindre radie inne mellan nockarna men den är också svårt att se. Möjligen går de även lite djupare ner i (JIS) skruven. Nu har jag ett set hemma iaf och det känns bra.

Åkte också till lokala mchandlaren (Yamaha åf) och hämtade ut de beställda o-ringarna och skruvarna till fuggen som läcker. Hittade ingen prick på skruvarna som japaskruvar brukar ha för att indikera att de är JIS och det är troligen varför de har uppdaterat till ett nytt artikelnummer. Hoppas den blir tätare nu och att hojen startar/går som den ska. 🤞🏼
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Är det någon som hittar ersättningsskruvar på nätet så får vederbörande posta inköps-länken här i tråden!
:fakta
@BrooklynS
@Chronic

När jag var hos mchandlaren (Yamaha) så frågade jag efter bromslocksskruvarna och de fanns hemma på hyllan. Han jag handlade av skrattade och sa att de byttes nästan dagligen när de servade hojar i verkstaden. "Folk" drar dem på tok för hårt, sa han. Troligtvis för att de har något med bromsen att göra (något mentalt). Jag betalade 37 spänn för två nya fräscha. Tänkte köpa några extra men nu när jag har mina nya fina JIS-mejslar ska det väl inte vara nödvändigt. :gnissla
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
@BrooklynS
@Chronic

När jag var hos mchandlaren (Yamaha) så frågade jag efter bromslocksskruvatna och de fanns hemma på hyllan. Han jag handlade av skrattade och sa att det bytte nästan dagligen när de servade hojar i verkstaden. "Folk" drar dem på tok för hårt. Troligtvis för att de har något med bromsern att göra (mentalt). Jag betalade 37 spänn för två nya fräscha. Tänkte köpa några extra men nu när jag har mina nya fina JIS-mejslar ska det väl inte vara nödvändigt. 🫣
Detta är löst på bästa sätt: Inte bara genom att byta till NYA skruvar utan också genom att köpa en JIS-mejsel och skriva i frågetråden hur frågan slutligen löstes.

FÖREDÖMLIGT!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
@bosse-l
Nu är de nya JIS mejslarna hämtade på posten men tror jag behöver ett förstoringsglas för att verkligen se en skillnad mot de andra (ph) som står på hyllan. Kan vara vinkeln mellan nockarna som är annorlunda men det är svårt att se. De ska tydlingen ha en mindre radie inne mellan nockarna men den är också svårt att se. Möjligen går de även lite djupare ner i (JIS) skruven. Nu har jag ett set hemma iaf och det känns bra.

Åkte också till lokala mchandlaren (Yamaha åf) och hämtade ut de beställda o-ringarna och skruvarna till fuggen som läcker. Hittade ingen prick på skruvarna som japaskruvar brukar ha för att indikera att de är JIS och det är troligen varför de har uppdaterat till ett nytt artikelnummer. Hoppas den blir tätare nu och att hojen startar/går som den ska. 🤞🏼
En text för att beskriva skillnaden mellan Phillips och JIS om skruven inte har "dot" märket (dvs en . ) på huvudet.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
@BrooklynS
@Chronic

När jag var hos mchandlaren (Yamaha) så frågade jag efter bromslocksskruvatna och de fanns hemma på hyllan. Han jag handlade av skrattade och sa att det bytte nästan dagligen när de servade hojar i verkstaden. "Folk" drar dem på tok för hårt. Troligtvis för att de har något med bromsern att göra (mentalt). Jag betalade 37 spänn för två nya fräscha. Tänkte köpa några extra men nu när jag har mina nya fina JIS-mejslar ska det väl inte vara nödvändigt. 🫣
Hittade ett alternativ på nätet om man inte har några JIS mejslar i sin ägo:

 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
JIS(SES), VILKEN SKILLNAD.

Jag jämförde med mina vanliga (ph mejslar) som är i skapligt skick. Testade med både JIS skruvar och vanliga ph skruvar. Jis(ses) vilken skillnad. Jag kunde ju hålla med fingrarna i gängan på den lilla skruven (M4) och JIS mejsel satt kvar när jag vinklade ner den från stående till horisontellt. Nu förstår jag och vilken nördigt skön känsla det är att skruva med dem. Den som vet, vet. Det här handlar om en helt annan nivå. Jag får rysningar. Gudomligt skön passform.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Kort uppdatering på lekaget.

Tog ur förgasaren igen och det gick betydligt smidigare nu mot när jag gjorde det för första gången.

Började med acc. pumpen och skruvade isär den. En av de två o-ringarna kände jag igen och jag hade en ny i påsen från affären. Den andra trodde jag först att jag hade beställt fel då den var helt platt (se bild). Fick titta två gånger i "katalogen" och jämföra med artikelnumret på påsen för att bli helt säker. Jo, det var rätt.

När jag skruvade tillbaka locket så bytte jag till de nya skruvarna och det var en fröjd att dra åt dem. JIS mejslarna är nu invigda på riktigt.

Gissar att det var här det var lekage.
1000009420.jpg
En gammal platt o-ring

1000009421.jpg
Jämfört mot original

Vidare så tog jag bort bottenpluggen under (där man kommer åt pilot och main jettarna) och tänkte nog förra gången att oringen skulle se ut så där. När jag fick hem den nya så såg jag att skillnaden var uppenbar. Inte alls lika platt, Hahaha.
1000009423.jpg
1000009422.jpg

Jag bytte även den större tätningen som tätar "tråget" under förgasaren. Jag vet inte riktigt vad den heter men det är den tätningen som är lite längre och som tätar till där flotörkuddarna sitter.

Jag passade på att skrapa rent lite försiktigt på de plana ytorna med rakblad innan montering. Det var någon vit lite hårdare massa som lossnade. Typ bensinrester eller liknande?

Jag gick även ner i "diket" på tråget och hittade någon typ av gummimassa där. Gissningsvis har tidigare ägare försökt täta på eget vis, utan att köpa en ny packning?

Det blev en stor skillnad när jag satte dit de nya o-ringarna och skruvade fast locket. Kändes fjädrande och jag fick en känsla av att det tätade ordentligt. Stor skillnad och förhoppningsvis bättre än tidigare.

Det känns skönt att byta ut gammalt skit mot nytt och fräscht. Man känner sig liksom hel på något konstigt sätt. Väldigt skönt att sitta i garaget, lyssna på radio och pilla lite.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Idag var det dags för test av alla o-ring och packningsbyten i förgasaren och se efter om det fortfarande läckte någonstans...

Jag började med att sätta bränsleskruven på ett halft varv ut (enl. er rek.). Lite svårstartad men med choke så kom hojen till slut igång. Låg ganska högt i tomgång med choke men motorn lät jämn och fin. Jag varvade lite lätt och hörde hur det smattrade lite granna där bak när jag släppte gasen. Sedan in med choken och jag försökte ställa tomgången till en okej nivå.

Inget soppalekage den här gången vilket kändes väldigt skönt. Det var nog den där lilla platta o-ringen i acc. pumpen som var otät. De andra packingarna som jag bytte var en bonus. Tidigare hade jag en el-kabel som smälte (kortis?) men det fanns inga såna tecken nu. Också skönt.

Så... Jag började justera soppaskruven och märkte att hojen tröttnade ju mer när jag skruvade in den. När den var helt inne tog det en kort stund sedan dog motorn. Som den ska antar jag?
Nu kommer min novisa och amatörmässiga slutsatsförmåga. Det här kanske betyder att bränsleskruven styr bränsletillförsen på tomgång (tillsammans med piloten) och om jag justerar på tomgångsskruven så tillför jag alltså endast mer eller mindre luft (till en viss nivå)?
Vidare kommer det troligen flöda samma mängd soppa via piloten även när jag gastar men då kommer större mängden bränsle via main och upp där nålen sitter?

Jag skruvade ut skruven igen och testade mig fram och tillbaka. Motorn sa "blöö" när jag drog snabbt i gasten men varvade på fint när jag vred på lite lugnare. Kan det vara acc. pumpen som jag behöver justera "glappet" på för att det ska bli helt bra och varva upp även när jag vrider snabbt på "rullen"?

När jag labbat ett tag så blev det fortfarande avgassmällar när jag släppte på gasen. Vid gasavslag kom det lite eldflames också. Fränt men ett mindre bra tecken på inställningen/blandningen.

Nåväl, ju mer jag skruvade ut bränsleskruven desto jämnare svarade motorn på gaspåslag och framförallt på gasavslag (inga smällar). Vid ett tillfälle satte jag örat närmare motorn och den lät faktiskt väldigt mjuk och fin när jag varvade. Hade inga problem att varva till varvtalsstoppet. Gick fort dit upp och grannarna blev förmodligen överlyckliga.

Jag kom till slut fram till att motorn gick bäst/renast med 3 och 1/4 ut eller möjligen 3 och 2/4... kändes spontant som att ju mer jag skruvade ut den desto bättre/renare gick motorn... den svarade alltså bättre och jag hörde inga avgassmällar. Om jag skruvade ut mer än så märkte jag ingen tydlig skillnad. Gissar att testet för omständigheterna är färdig.

När jag skulle starta igen så blev det svårt. Gick varken med varmstartaren eller choke. Kanske var bränsleskruven ute alldeles för mycket för att det skulle göra någon skillnad?

Batteriet gick till slut över till rött på indikatorn och orkade inte dra runt motorn längre. Står nu på laddning och nästa test får vänta lite. Förmodligen klarar inte ett biltemabatteri så många starter med en liknade motor...? Borde kanske finnas bättre kvalitet av någon annan leverantör?
Jag testade kicken men det var fortsatt svårstartat. Idéer om varför?

Vid ett tidigare test så blev motorn oroligt när jag justerade tomgången. Det problemet verkar löst nu och den känns stabil. Troligen fanns det delar tidigare som var felmonterade och inte tillräckligt åtdragna så jag gissar på luftlekage och annat. Samt dåliga tätningar/o-ringar.

Det sitter en #48 pilot i nu. Luftboxen är ju öppnad både på ovansidan (snorkeln är helt borta) och på sidan (två större hål är gjorda).
1000009535.jpg
"Snorkeln" under sadeln är borttagen/öppnad

1000009538.jpg
På sidan är de 2 markerade hålen öppnade

Tror ni att det läge att byta upp en eller två storlekar på piloten?
Eller... ska jag dra in bränsleskruven till två varv och klicka upp nålen några hack (så den kommer upp?

Känner att jag har svårt dra några slutsatser av det här. När byter jag piloten och när justerar jag nålen?
Alla videoklipp säger, piloten för tomgång och nålen för upp till 3/4 gas och main på fullt öppen...
Vilka symtom ska jag lyssna efter för att kunna avgöra vad som behöver justeras?
Det lät ju bättre ju mer jag öppnade bränsleskruven och gasade men är det kanske mer rätt att lyfta upp nålen istället (för att bli av med avgassmällarna)?

Kul iaf att hojen startade till slut och gick att varva ur till stoppet. Äntligen kom det ett härligt motormullrande ljud från garaget igen.

Hoppas ni orkade läsa hela inlägget.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Blir allergisk av ordet ”jordfel”. Vad är ett jordfel, enligt dig? Vilken typ av jordfel som inte innebär kortslutning kan få kablar att brinna?
När strömmingarna simmar fel och allt som oftast alldeles för kort väg till jord som vanligtvis är minus. Och det kan variera från några få strömmingar som kryper till en fullt utvecklad massrymning och den allra kortaste vägen, direkt till jord, även känd som kortslutning. För att nu använda en fiskanalogi.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Idag var det dags för test av alla o-ring och packningsbyten i förgasaren och se efter om det fortfarande läckte någonstans...

Jag började med att sätta bränsleskruven på ett halft varv ut (enl. er rek.). Lite svårstartad men med choke så kom hojen till slut igång. Låg ganska högt i tomgång med choke men motorn lät jämn och fin. Jag varvade lite lätt och hörde hur det smattrade lite granna där bak när jag släppte gasen. Sedan in med choken och jag försökte ställa tomgången till en okej nivå.

Inget soppalekage den här gången vilket kändes väldigt skönt. Det var nog den där lilla platta o-ringen i acc. pumpen som var otät. De andra packingarna som jag bytte var en bonus. Tidigare hade jag en el-kabel som smälte (kortis?) men det fanns inga såna tecken nu. Också skönt.

Så... Jag började justera soppaskruven och märkte att hojen tröttnade ju mer när jag skruvade in den. När den var helt inne tog det en kort stund sedan dog motorn. Som den ska antar jag?
Nu kommer min novisa och amatörmässiga slutsatsförmåga. Det här kanske betyder att bränsleskruven styr bränsletillförsen på tomgång (tillsammansmed piloten) och om jag justerar på tomgångsskruven så tillför jag alltså endast mer eller mindre luft (till en viss nivå)?
Vidare kommer det troligen flöda samma mängd soppa via piloten även när jag gastar men då kommer större mängden bränsle via main och upp där nålen sitter?

Jag skruvade ut skruven igen och testade mig fram och tillbaka. Motorn sa "blöö" när jag drog snabbt i gasten men varvade på fint när jag vred på lite lugnare. Kan det vara acc. pumpen som jag behöver justera "glappet" på för att det ska bli helt bra och varva upp även när jag vrider snabbt på "rullen"?

När jag labbat ett tag så blev det fortfarande avgassmällar när jag släppte på gasen. Vid gasavslag kom det lite eldflames också. Fränt men ett mindre bra teckan på inställingen/blandningen.

Nåväl, ju mer jag skruvade ut bränsleskruven desto jämnare svarade motorn på gaspåslag och framförallt på gasavslag (inga smällar). Vid ett tillfälle satte jag örat närmare motorn och den lät faktiskt väldigt mjuk och fin när jag varvade. Inga problem alla att varva till varvtalsstoppet. Gick fort dit upp och grannarna blev förmodligen överlyckliga.

Jag kom till slut fram till att motorn gick bäst/renast med 3 och 1/4 ut eller möjligen 3 och 2/4... kändes spontant som att ju mer jag skruvade ut den desto bättre/renare gick motorn...svarade bättre och inga avgassmällar alls. Om jag skruvade ut mer än så märkte jag ingen tydlig skillnad. Gissar att testet för den här tempen är färdig.

När jag skulle starta igen så blev det svårt. Gick varken med varmstartaren eller choke. Kanske var bränsleskruven ute alldeles för mycket för att det skulle göra någon skillnad?

Batteriet gick till slut över till rött och orkade inte dra runt motorn längre. Står nu på laddning. Nästa test får vänta lite. Förmodligen klarar inte ett biltemabatteri så många starter med en liknade motor...? Borde kanske finnas bättre kvalitet av någon annan leverantör?
Jag testade kicken men det var fortsatt svårstartat. Idéer om varför?

Vid ett tidigare test så blev det oroligt när jag justerade tomgången. Det problemet verkar löst nu. Det var tidigare delar som var felmonterade och inte tillräckligt åtdragna så jag gissar på luftlekage. Samt dåliga tätningar/o-ringar.

Det sitter en #48 pilot i nu. Luftboxen är ju öppnad både på ovansidan (snorkeln är helt borta) och på sidan (två större hål är gjorda). Är det läge att byta upp en eller två storlekar på piloten?
Eller... ska jag dra in bränsleskruven till två varv och klicka upp nålen några hack (så den kommer upp?

Känner att jag har svårt dra några slutsatser av det här. När byter jag piloten och när justerar jag nålen?
Alla videoklipp säger, piloten för tomgång och nålen för upp till 3/4 gas och main på fullt öppen...
Vilka symtom ska jag lyssna efter för att kunna avgöra vad som behöver justeras?
Det lät ju bättre ju mer jag öppnade bränsleskruven och gasade men är det kanske mer rätt att lyfta upp nålen istället (för att bli av med avgassmällarna)?

Kul iaf att hojen startade till slut och gick att varva ur till stoppet. Äntligen kom det ett härligt motormullrande ljud från garaget igen.

Hoppas ni orkade läsa hela inlägget.
JA, eftersom att du får skruva ut blandingsskruven (För lågvarv) mer än 3 varv, ska du gå upp EN storlek på lågfartsmunstycket (Piloten) Högs troligt pga att uftburken är modifierad.
Kolla först att luftfiltret är inoljan enligt konstens alla regeler, med rätt olja.
Troligtvis är det enda justeringen du behöver göra. Dina symtom beskriver ganska bra att det är just lågfartsmunstycket.
Vänta med att justera upp nålen. Gör bara en justering i taget
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
JA, eftersom att du får skruva ut blandingsskruven (För lågvarv) mer än 3 varv, ska du gå upp EN storlek på lågfartsmunstycket (Piloten) Högs troligt pga att uftburken är modifierad.
Kolla först att luftfiltret är inoljan enligt konstens alla regeler, med rätt olja.
Troligtvis är det enda justeringen du behöver göra. Dina symtom beskriver ganska bra att det är just lågfartsmunstycket.
Vänta med att justera upp nålen. Gör bara en justering i taget
Tack för ditt svar.

När det gäller (pilot) munstycken. Hur ter det sig vid de olika temperaturer. Varmare, ner i storlek eller upp i storlek?
Eller är det mest lufttrycket och/eller fuktigheten som påverkar?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Tack för ditt svar.

När det gäller (pilot) munstycken. Hur ter det sig vid de olika temperaturer. Varmare, ner i storlek eller upp i storlek?
Eller är det mest lufttrycket och/eller fuktigheten som påverkar?
Beror lite på förgasare om det är nödvändigt att justera efter temperatur. Men, ja, du har rätt i att kallare väder, lite lite större munstycke.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Sist jag höll på med något liknande så var det med en trimmad sachs motor som satt i en flaka. Med ena hande på styret och den andra på luftskruven så gick som fn när man väl fick till det. Till det så gick det oftast på två hjul också. Det var några år sedan men jag minns det som igår. Jag har två av de pensionerade kolvarna kvar på hyllan. En 3e (som skar värst och som böjde vevstaken) har brorsan. Hihi.

Nåväl, nu är det testat igen och det blev bättre med en storlek större pilot (#48-->#50). Startar direkt och går bra på tomgång.

MEN, vid 2 varv ut så poppar den ibland och någon enstaka gång på 2.5 varv ut. Jag skulle nog kanske vilja gå upp en storlek till då bränsleskruven är ute 2.5 varv nu. Ett (1) steg upp i munstycke gjorde ett varv mindre på bränsleskruven. Går jag upp en storlek till (#52) så borde det bli som i manualen, dvs. 1.5 varv ut på skruven. Och sedan till sommaren går jag ner ett steg igen för värmen. Vad tror ni om det?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Nytt Twin Air filter i, som är inoljat (och urkramat) med Twin Air olja enligt konstens alla regler.

Nu har jag pilot #52 i och den smäller fortfarande lite på 2 varv ut (bränsleskruven). På 2.5 varv ut så poppar det betydligt mindre, om ens något. Verkar som att den vill ha ännu mer soppa?

Visserligen står hojen i varmgarage men när jag startar den så står jag med pipan ute och helt öppen port. Idag är det +1° så förgasaren suger väl i sig lite mer luft nu mot sommaren.

Hur stor stor skillnad brukar det bli mot när det är +20°?
Byter ni ofta piloten eller räcker det med lite finlir på bränsleskruven?

Jag har funderat på om kanske det finns en krets för luften in som blandas med pilot och bränsleskruven för tomgång?

Som t ex den här, nedan. Om hålet i den (pilot air jet) är större så kräver det väl en större pilot för bränsle?
Om jag minskar den, vad händer då?
Mindre pilot? Vad vill man ha?
1000009655.jpg
Från boken sidan 4-14

Anledningen till min sista fråga ovan är för att jag hat gått upp flera storlekar nu och det lutar åt att stega upp ytterligare ett snäpp till #54. Känns stort, eller är det normalt för den här maskinen?


Som en sidnot.
När jag hade handen under förgasaren och ställde bränsleskruven så kände jag suget av luft inunder. J-ar vad den drar in luft när man varvar fullt.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl inte så att hojen drar tjuvluft nånstans runt förgasaren, i sånt fall kan du nog få gå upp rejält i storlek utan att få till det.

Under förgasaren ska du väl inte ha nåt sug om det nu inte är suget från luftfiltret du känner.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Det är väl inte så att hojen drar tjuvluft nånstans runt förgasaren, i sånt fall kan du nog få gå upp rejält i storlek utan att få till det.

Under förgasaren ska du väl inte ha nåt sug om det nu inte är suget från luftfiltret du känner.
Jag kan inte säga helt säkert men allt verkar sitta som det ska och jag har dragit åt skruvarna. Det blir lite lurigt att förklara men jag gör ett försök.

När jag justerar bränsleskruven så har jag handen med handflatan mot förgasaren och skruvar med tummen och pekfingret. Det blir lite som att jag håller i förgasaren. I det läget så spretar några fingrar ut under och bakom förgasaren, där luftburken sitter. I ett vindstilla garage och när jag öppnar trotteln helt så kunde jag känna ett sug där under. Tyckte nog det kändes lite konstigt eftersom luftintaget sitter på sidorna och ovanpå. Men med fingrarna nära under burken så kanske det inte är så otroligt att jag kunde känna flödet? Den borde väl ta luften från närmaste plats... kåporna på sidan gör kanske att den tar luften under... typ?
Handen är iaf inte nära övergången mellan luftburken och förgasaren eller mellan förgasaren och motorn, där man kan tänka sig att den annars borde kunna ta tjuvluft.

Med de senaste ändringarna har det ju blivit en förändring och motorn poppar inte alls lika mycket som innan jag började. Nu startar den varje gång, kall med choke. Den startar även när den är varm, utan choke. Nu handlar det om att få den att gå bäst.

Skruvar jag in bränsleskruven helt så dör motorn och det borde väl vara ett tecken på att (i det här fallet) #52 inte är en för stor PJ?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tänkte mest att man säkerställer att den inte drar tjuvluft nånstans kring insug, förgasare och luftburken för då kan ju bestyckningen bli lite hur som helst även om hojen går hyfsat bra.

Skulle den dra tjuvluft så kan du säkert få gå upp på lågfarten en hel del, är väl annars bara att testa till den går bra.

En sak att hålla koll på om hojen smäller på avslag är avgaspackningarna så det inte sugs in luft i avgassystemet för då kan det också smälla på avslag.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top