Idag var det dags för test av alla o-ring och packningsbyten i förgasaren och se efter om det fortfarande läckte någonstans...
Jag började med att sätta bränsleskruven på ett halft varv ut (enl. er rek.). Lite svårstartad men med choke så kom hojen till slut igång. Låg ganska högt i tomgång med choke men motorn lät jämn och fin. Jag varvade lite lätt och hörde hur det smattrade lite granna där bak när jag släppte gasen. Sedan in med choken och jag försökte ställa tomgången till en okej nivå.
Inget soppalekage den här gången vilket kändes väldigt skönt. Det var nog den där lilla platta o-ringen i acc. pumpen som var otät. De andra packingarna som jag bytte var en bonus. Tidigare hade jag en el-kabel som smälte (kortis?) men det fanns inga såna tecken nu. Också skönt.
Så... Jag började justera soppaskruven och märkte att hojen tröttnade ju mer när jag skruvade in den. När den var helt inne tog det en kort stund sedan dog motorn. Som den ska antar jag?
Nu kommer min novisa och amatörmässiga slutsatsförmåga. Det här kanske betyder att bränsleskruven styr bränsletillförsen på tomgång (tillsammans med piloten) och om jag justerar på tomgångsskruven så tillför jag alltså endast mer eller mindre luft (till en viss nivå)?
Vidare kommer det troligen flöda samma mängd soppa via piloten även när jag gastar men då kommer större mängden bränsle via main och upp där nålen sitter?
Jag skruvade ut skruven igen och testade mig fram och tillbaka. Motorn sa "blöö" när jag drog snabbt i gasten men varvade på fint när jag vred på lite lugnare. Kan det vara acc. pumpen som jag behöver justera "glappet" på för att det ska bli helt bra och varva upp även när jag vrider snabbt på "rullen"?
När jag labbat ett tag så blev det fortfarande avgassmällar när jag släppte på gasen. Vid gasavslag kom det lite eldflames också. Fränt men ett mindre bra tecken på inställningen/blandningen.
Nåväl, ju mer jag skruvade ut bränsleskruven desto jämnare svarade motorn på gaspåslag och framförallt på gasavslag (inga smällar). Vid ett tillfälle satte jag örat närmare motorn och den lät faktiskt väldigt mjuk och fin när jag varvade. Hade inga problem att varva till varvtalsstoppet. Gick fort dit upp och grannarna blev förmodligen överlyckliga.
Jag kom till slut fram till att motorn gick bäst/renast med 3 och 1/4 ut eller möjligen 3 och 2/4... kändes spontant som att ju mer jag skruvade ut den desto bättre/renare gick motorn... den svarade alltså bättre och jag hörde inga avgassmällar. Om jag skruvade ut mer än så märkte jag ingen tydlig skillnad. Gissar att testet för omständigheterna är färdig.
När jag skulle starta igen så blev det svårt. Gick varken med varmstartaren eller choke. Kanske var bränsleskruven ute alldeles för mycket för att det skulle göra någon skillnad?
Batteriet gick till slut över till rött på indikatorn och orkade inte dra runt motorn längre. Står nu på laddning och nästa test får vänta lite. Förmodligen klarar inte ett biltemabatteri så många starter med en liknade motor...? Borde kanske finnas bättre kvalitet av någon annan leverantör?
Jag testade kicken men det var fortsatt svårstartat. Idéer om varför?
Vid ett tidigare test så blev motorn oroligt när jag justerade tomgången. Det problemet verkar löst nu och den känns stabil. Troligen fanns det delar tidigare som var felmonterade och inte tillräckligt åtdragna så jag gissar på luftlekage och annat. Samt dåliga tätningar/o-ringar.
Det sitter en #48 pilot i nu. Luftboxen är ju öppnad både på ovansidan (snorkeln är helt borta) och på sidan (två större hål är gjorda).
"Snorkeln" under sadeln är borttagen/öppnad
På sidan är de 2 markerade hålen öppnade
Tror ni att det läge att byta upp en eller två storlekar på piloten?
Eller... ska jag dra in bränsleskruven till två varv och klicka upp nålen några hack (så den kommer upp?
Känner att jag har svårt dra några slutsatser av det här. När byter jag piloten och när justerar jag nålen?
Alla videoklipp säger, piloten för tomgång och nålen för upp till 3/4 gas och main på fullt öppen...
Vilka symtom ska jag lyssna efter för att kunna avgöra vad som behöver justeras?
Det lät ju bättre ju mer jag öppnade bränsleskruven och gasade men är det kanske mer rätt att lyfta upp nålen istället (för att bli av med avgassmällarna)?
Kul iaf att hojen startade till slut och gick att varva ur till stoppet. Äntligen kom det ett härligt motormullrande ljud från garaget igen.
Hoppas ni orkade läsa hela inlägget.