Just nu i Finland
Har nu inte lusläst precis varje inlägg i tråden men tänkte i alla fall göra en kort sammanfattning över läget i min hemstad ca. 1994 och framåt, hur det fungerat här i praktiken.
Alltså, vår statliga bilbesiktning privatiserades år 1994 med följden att min hemstad fick två stationer. Den ena visserligen sprungen ur den gamla statliga stationen, som fungerade i de "gamla" utrymmena och ännu idag i mången folkmun kallas "det statliga kontoret" trots att man hunnit byta verksamhetsutrymmen två gånger och vara privatiserade i över 15 år. Den andra stationen bildades av ett antal lokala besiktningsmän som såg sin möjlighet och grundade en ny privat station med fina utrymmen och god service. Priserna steg visserligen något men man kunde ju ändå komma när man ville och behövde inte vänta särskilt länge i normala fall.
Så långt allt väl, MEN som någon skrev tidigare i denna tråd så har genomsnittspriset på den årliga besiktningen stigit med nästn 42% mellan 2002 och 2008. Förklaringen till detta ligger nog till stor del i de bakomliggande ägarförhållandena. Många privatföretagare såg (och tog) sin chans då utländska investerare började intressera sig för att köpa upp finska beiktningsstationer. Så skedde även i min hemstad med den tidigare så populära "privata" stationen. Ett spanskt investeringsföretag gav de ursprungliga ägarna/grundarna ett bra bud och de gjorde det vi alla troligen skulle ha gjort, ro pengarna i hamn. Även den "forna statliga" konkurrenten har idag varit i utlänsk ägo ett antal år.
Följderna av detta lät inte vänta på sig, prisstegringen har vi redan nämt...men visst, man kan fortfarande besikta sin bil i princip när man vill utan att att behöva köa särskilt länge utan tidsbeställning. Det kostar att inte planera i förväg kan man väl konstatera. Nu och då hör man om nya förmågor som startar nya stationer och i alla fall på kort sikt drar prisnvån åt rätt håll lokalt. Om ett par veckor öppnar ett nytt tredje alternativ, en ny station i nya utrymmen som FAKTISKT består av endast lokala förmågor (största delen har dock tidigare jobbat på den första privata stationen sedermera spanskägda kedjan, så sedan hälften sagt upp sig där är servicenivån och väntetiderna under all kritik). Allmänheten är hoppfull vad gäller helheten såväl som prisnivån...den som lever får se.
Sedan ett par år tillbaka har ryktet gått att bilverkstäder snart kommer att ges möjlighet att skaffa behörighet för bilbesiktning (idag kan man inte skaffa besiktningsrättigheter för endast lätta fordon som personbilar utan lagen kräver att alla stationer även ordnar med besiktning av tunga fordon vilket höjer investeringskravet ganska mycket). Blir intressant att se hur saker och ting utvecklas, i praktiken skulle besiktning vid exempelvis märkesverkstad eller annan oberoende verkstad fungera väl, exempelvis i samband med regelbunden service. De saker som man kollar vid besiktningen omfattas ju även ganska väl av det normala serviceprogrammet, så länge verkstaden inte försöker höja sina inkomster genom att vara övernitiska och kräva att ALLT repareras till nyskick.
Fotnot:
Prisexempel på besiktning av personbil i min hemstad idag:
55 eur (periodisk besiktning av fordon under 3500 kg, drive-in)
24 eur (avgastest, om man inte har förstånd att först uppsöka verkstad där man kontrollerar samma saker och gör avgastestet innan man uppsöker stationen, och givetvis betalar verkstaden för någon form av besiktningsgranskning?!?
)
20 eur (OBD-test på att bilens datorstyrda bränsletillförsel och avgasrening fungerar som den ska...man kollar alltså att det inte finns felkoder...
)
Sammanlagt 99 eur, eller ca. 910 kr.
Svensk Bilprovning tar väl 300 kr i dagsläget? En klen tröst är väl att jag inte behöver besikta hojjen alls, å så har jag ju bara 3 bilar...