Staten på väg att sälja bilprovningen

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Det där med att avregleringen av telefonin kan ses som lyckad håller jag inte riktigt med om.
Visst, låga priser, men till vilket pris i slutänden?

Att bli antastad av små testosteronstinna finniga tonåringar i entrén på ICA-Maxi kl 21:30 på kvällen ( då jag håller på att självdö av dagens anstängningar ) med frasen " Vill du ha en gratis mobil!!?? ", efterföljt av ett påklistrat flin, lika klisteraktigt som deras uppvaktande.

Detta medan servicenivån från operatörerna har sjunkit till noll samt att massor av underentreprenörerna till de stora operatörerna slåss om serviceavtalen mellan varandra, med uppsägningar till följd, såklart.

Nej, i slutänden måste någon betala de låga priser som telemarknaden erbjuder och det blir ändå staten i slutänden, med tanke på arbetslösheten den medför.
Men det är klart i slutänden är det ändå Jonsson, Svensson och Andersson som står där arbetslösa.....
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att du personligen inte upplevt några problem är samma sak som att ingen upplever problem? Eller nästan ingen?

Nej. Och det är jag medveten om. Men jag misstänker att en ganska stor andel av befolkningen konsumerar läkemedel på samma sätt som jag. Dvs går sällan till apoteket och det man köper är i stort sett några huvudvärkstabletter eller någon enstala Nezeril. Och för dom är avregleringen inget problem.


Problem att få tag på? Du menar att de får vänta en dag?

Där har vi ju ett problem. Det är ju ingen hemlighet att många av apoteken inte kan tillhandahålla läkemedel som är lite ovanligare inom den tidsrymd som dom borde. Dvs dom uppfyller inte dom lagar och regler som styr apoteksförsäljning då dom helt enkelt inte klarar av det.
Det är många som får vänta 3 dagar eller mer på sina läkemedel. Har man åkt på någon ovanlig och djävligt jobbig åkomma så är jag ganska säker på att det är ett rätt stort minus att behöva vänta en vecka på att få medicinen.

Sant att det är lite sämre, dock försumbara förändringar tycker jag.

Ja. Det är ju inget som har jättestor betydelse för mig som klarar av att lätt söka reda på vilka apotek som finns.

Jag är en konsument av precis samma typ som du, och har personligen inte märkt av någon försämring alls. Jag kan köpa mina alvedon på ICA som jag ändå ska till och slipper ta mig till apoteket. Om de kostar några kronor mer så sparar jag in det på att slippa köra till apoteket. Vad är det som har blivit sämre för dig?

Nej. Det är ju det som är grejen. Du och jag som konsumerar små mängder av relativt vanliga läkemedel har inte upplevt någon försämring. En liten prisskillnad när man pratar om någon enstaka ask alvedon om året märks inte alls i jämförelse med allt annat som kostar pengar. Det är dom som har lite svårare sjukdomar och behöver mer ovanliga läkemedel som är dom stora förlorarna.

Det är fortfarande tre gigantiska aktörer det handlar om, så att de inte har någon tyngd vid förhandlingar stämmer absolut inte.

Visst har dom tyngd. Men om man antar att den totala förbrukningen av läkemedel i Sverige inte påverkades av avregleringen så medför det ju att en stor aktörs omsättning nu är utfördelad på 3 som ju följdaktligen vardera bara får 1/3 av omsättningen. Dom har alltså förlorat i tyngd vid prisförhandlingarna även om dom fortfarande inte är jättesmå. Dessutom kan dom inte ha ett centrallager vilket medför att lagerhanteringen blir avsevärt dyrare om dom ska ha samma utbud i lager som apoteksbolaget hade tidigare. Läkemedel och lagerhållning av dessa är nämligen enormt hårt uppstyrt och kontrollerat så man kan inte bara slänga ihop flera olika produkter på samma pallplats. Man får inte ens ha flera olika batcher av alvedon på en pallplats även om det är en produkt. Varor tillverkade vid olika datum får inte lagerhållas på en pallplats.

Alla jourbutiker, bensinmacker och liknande tar högre priser än butiker med hög omsättning och begränsade öppettider. Ser inte problemet med detta.

Dessutom skapas en stor mängd nya arbetstillfällen vilket är positivt för den svenska ekonomin som helhet.


Det är knappast så att t.ex ICA, Coop och Lidl är några "små" aktörer. Så det problemet behöver du nog inte oroa dig alltför mycket över.
Vad gäller alkohol så är jag ganska säker på att ICA, Coop och Lidl är bra mycket mindre aktörer än systembolaget. Jag är ganska säker på att en leverantör av vin skiter högaktningsfullt i hur mycket havregryn dom köper från Axa.

Får jag välja vilken jag får tips om vilket vin som passar bra så väljer jag 11 gånger av 10 att få det tipset av personal på systembolaget som är kunnig och väldutbildad i just det ämnet än någon från köttdisken på ICA. På samma sätt tar jag hellre tips om vilken köttbit som är bra från någon ur personalen i köttdisken.

På samma sätt anser jag att det finns en risk med att personal ur livsmedelsbutiken ska ge tips om huruvida Alvedon, Ipren eller något annat är att föredra om jag också har problem X med mina njurar.
Inget ont om personalen i livsmedelsbutiken men dom kan inte läkemedel och vin lika bra som personal som är specialicerade på det.

En vanlig alvedon kan i kombination med vissa åkommor eller vissa andra läkemedel vara direkt livsfarlig och det kan en utbildad pharmaceut tala om för dig medan personalen på ICA kanske inte har samma koll eftersom det inte krävs att du är Pharmacevt för att jobba på ICA.
På samma sätt så värdesätter jag möjligheten att få bra tips av kunnig personal på systembolaget.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Just frågan kring utbud och priser är ju det som kommer att påverkas om man avreglerar alkoholförsäljningen och säljer ut systembolaget.
Då skulle ju den totala försäljningen av alkohol fördelas på flera men mindre aktörer.
Resultatet blir då antingen att varje aktör får fokusera på ett mindre antal varor för att hålla upp volymen på dom och därigenom få en bra förhandlingsposition vid inköp av dom för att hålla ned priserna. Alternativt försöker dom hålla upp sortimentet men det blir då mindre volymer av varje vara vilket leder till sämre förhandlingsläge och högre priser.

Slutresultatet blir i det fallet att jag som slutkund får betala mer. Antingen genom att jag först får gå till Fridhemsplan för att få tag på min whisky och sedan till Klarabergsviadukten för att få tag på just det vinet som jag vill ha. Med bibehållet pris på varorna men det har kostat mig i tid för att åka runt och jaga varorna.
Alternativt hittar jag en butik som har bra utbud men då får jag betala med högre priser på varorna istället.

Tycker du att man bör införa statligt monopol på ost också? Jag menar, nu tvingas jag köra till grannkommunen för att få tag på den franska blåmögelost frugan föredrar, och till den andra grannkommunen för att få tag på whiskyosten jag själv vill ha. Dessutom är dessa ostar dyra då omsättningen är låg och butikerna inte köper in tillräckligt stora volymer för att ha en bra förhandlingsposition.

Min poäng är alltså: Jag ser inte varför det är en rättighet att köpa alkohol till ett visst pris med en viss service och en viss tillgänglighet, när det inte gäller andra varor som vi konsumerar. Efterfrågan bör styra utbudet och priserna.

Kollar man på mindre orter som exempelvis Karlshamn så skulle det det där kanske inte finnas underlag för att upprätthålla vare sig prisnivå eller utbud. Där riskerar man alltså att få ett mindre utbud med högre priser.

Argumentet att "varför ska dom som bor i större städer sponsra så att dom som bor i mindre hålor kan komma åt hela sortimentet till samma pris" håller inte heller.

Det det handlar om är att man har en gemensam inköpare som handlar till samtliga återförsäljare och utlämningsställen. Det man säljer i Karlshamn bidrar alltså till att hålla upp totalvolymerna vilket gör att man får ett bättre förhandlingsläge. Dom mindre orterna tillsammans med dom större orterna gör alltså att man kan få bättre priser på inköpen. Således hjälper dom i mindre orter till att hålla upp volymerna så att vi som bor i Stockholm kan få ännu lite lägre priser. Visst tjänar dom mindre orterna mer på upplägget men ingen förlorar på det.

Klart att de större orterna förlorar på det. Om en ort är så liten att det inte är lönsamt att hålla samma pris och utbud, så är den också för liten för att försäljningsvolymen ska bidra nämvärt till att pressa ner inköpspriset.

Och inköparens storlek är bara relevant upp till en viss nivå. När man nått en tillräckligt stor volym kommer inte priset att pressas mer för att man köper ännu mer på en gång. Åtminstone inte så mycket att det gör någon märkbar skillnad för konsumenten.

Dessutom är det ju så att personalen på systembolaget är fantastiskt kunnig och hjälpsam. Jag har faktiskt aldrig varit med om att be om en rekommendation om vilket vin jag ska ha till någon särskild mat och det har blivit fel.
Jämför du det med exempelvis England där man ju har en avreglerad marknad för alkohol. Där går det att köpa vin överallt. Men det är mestadels skitviner och det är mestadels sämre priser än det är här i Sverige.
Dessutom är det stört omöjligt att få ett bra tips om vilket vin man ska ha eftersom personalen inte har någon aning om vin på någon högre nivå än att dom fattat att det är skillnad på färgen på rött och vitt vin.

Men om jag redan vet vad jag vill ha, varför ska jag då betala för att det finns personal som rekommenderar mig ett visst vin? Då är det väl bättre att jag kan gå till en specialbutik de ytterst få gånger jag vill ha den hjälpen, och handla billigare vid alla andra tillfällen.

Det var slarvigt skrivet av mig angående Sampo och Fortum(majoritetsägare dock) men poängen kvarstår att svenska staten säljer sina tillgångar(dessutom till rabatt vid senaste delutförsäljningen av Nordeaaktier) och finländska staten köper tillgångar. Är finnarna korkade eller vad?

Vad är det som säger att det är just svenska staten som gör något dumt och inte den finska?

Pernod Ricard sålde det mesta till en finsk statlig fond i i början av 2010 men behöll ett visst märke(som troligen var avsikten från början även om de lovade svenska staten annat vid köpet)...men innan dess hann de slakta och skära lite i företaget(jippie vilka vinnare Sverige blev). Bara googla så hittar du det snabbt.

Ja, de sålde av en del varumärken. Och vad spelar det för roll för oss om de ägs av ett franskt företag eller en finsk fond?


Kanske det är så men då kan ju även jag dra till med något taget ur luften att med större "privata" koncerner desto större risk för korruption fast kanske genom snygg lobbying.

Lobbying innebär att man försöker påverka politiska beslut. Ju mindre som styrs av politiker, desto mindre lönar det sig att bedriva lobbying.

Fast det är knappast Runes Rör AB eller Syföreningens aktieklubb som köper upp de statliga aktieposterna utan multinationella koncerner så varför känner du dig som en vinnare att våra gemensamma tillgångar säljs ut och ofta till utlandet?

Jag hänvisar återigen till inlägg #23. Om det är mer lönsamt att sälja tillgångarna och använda kapitalet till att betala utlandsskulder för att minska räntekostnaderna bör man sälja snarast möjligt.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Vad är det som säger att det är just svenska staten som gör något dumt och inte den finska?
Så det är dåliga företag de köpt? Varför köper man i så fall dåliga företag?

Ja, de sålde av en del varumärken. Och vad spelar det för roll för oss om de ägs av ett franskt företag eller en finsk fond?
Eller varför inte svenska staten? Närmare en miljard i utdelningar till statskassan varje år.

Jag hänvisar återigen till inlägg #23. Om det är mer lönsamt att sälja tillgångarna och använda kapitalet till att betala utlandsskulder för att minska räntekostnaderna bör man sälja snarast möjligt.

Sverige har låg statsskuld till låg ränta och det mesta är i vår egen valuta till inhemska placerare så varför skynda betala den nu när ekonomin är så fantastiskt som vår regering säger? Möjligtvis om de hade sålt av för att investera pengarna i t.ex infrastruktur som vägar och järnvägar men betala av statsskulden känns onödigt när den inte är något problem.
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Ska inte staten ta o lura sina medborgare en gång till, som de gjorde med Telia försäljningen o deras aktier ?

Som tur var hoppa man inte på tåget med felia aktier :)
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Nej. Och det är jag medveten om. Men jag misstänker att en ganska stor andel av befolkningen konsumerar läkemedel på samma sätt som jag. Dvs går sällan till apoteket och det man köper är i stort sett några huvudvärkstabletter eller någon enstala Nezeril. Och för dom är avregleringen inget problem.

Ok, då är vi överens på en punkt åtminstone :)


Där har vi ju ett problem. Det är ju ingen hemlighet att många av apoteken inte kan tillhandahålla läkemedel som är lite ovanligare inom den tidsrymd som dom borde. Dvs dom uppfyller inte dom lagar och regler som styr apoteksförsäljning då dom helt enkelt inte klarar av det.

Givetvis är det ett problem om det är så att apoteken inte klarar att följa lagen. Men då får man ju se till att lagföra dem, eller hur?

Det är många som får vänta 3 dagar eller mer på sina läkemedel. Har man åkt på någon ovanlig och djävligt jobbig åkomma så är jag ganska säker på att det är ett rätt stort minus att behöva vänta en vecka på att få medicinen.

Och före avregleringen fanns inga sådana problem? Källa på det tack.


Visst har dom tyngd. Men om man antar att den totala förbrukningen av läkemedel i Sverige inte påverkades av avregleringen så medför det ju att en stor aktörs omsättning nu är utfördelad på 3 som ju följdaktligen vardera bara får 1/3 av omsättningen. Dom har alltså förlorat i tyngd vid prisförhandlingarna även om dom fortfarande inte är jättesmå. Dessutom kan dom inte ha ett centrallager vilket medför att lagerhanteringen blir avsevärt dyrare om dom ska ha samma utbud i lager som apoteksbolaget hade tidigare. Läkemedel och lagerhållning av dessa är nämligen enormt hårt uppstyrt och kontrollerat så man kan inte bara slänga ihop flera olika produkter på samma pallplats. Man får inte ens ha flera olika batcher av alvedon på en pallplats även om det är en produkt. Varor tillverkade vid olika datum får inte lagerhållas på en pallplats.

1/3 av Sveriges förbrukning är fortfarande enorma mängder. Priset lär inte påverkas nämvärt av skillnaden när redan 1/3 är så pass stor volym.

En sidokommentar: Det finns egentligen ingen anledning att ett företag ska tvingas att lagerföra allt som Apoteket gjort tidigare. T.ex flera sorters läkemedel med exakt samma aktiva substans.


Vad gäller alkohol så är jag ganska säker på att ICA, Coop och Lidl är bra mycket mindre aktörer än systembolaget. Jag är ganska säker på att en leverantör av vin skiter högaktningsfullt i hur mycket havregryn dom köper från Axa.

Klart de är en mycket mindre aktör då de inte får sälja annat än folköl. Men det är enorma kedjor, och t.ex Lidl är dessutom internationell.

Får jag välja vilken jag får tips om vilket vin som passar bra så väljer jag 11 gånger av 10 att få det tipset av personal på systembolaget som är kunnig och väldutbildad i just det ämnet än någon från köttdisken på ICA. På samma sätt tar jag hellre tips om vilken köttbit som är bra från någon ur personalen i köttdisken.

Du ja. Men alla kanske inte vill betala extra för den experthjälpen. Jag letar t.ex hellre upp den information jag behöver på nätet.

På samma sätt anser jag att det finns en risk med att personal ur livsmedelsbutiken ska ge tips om huruvida Alvedon, Ipren eller något annat är att föredra om jag också har problem X med mina njurar.
Inget ont om personalen i livsmedelsbutiken men dom kan inte läkemedel och vin lika bra som personal som är specialicerade på det.

En vanlig alvedon kan i kombination med vissa åkommor eller vissa andra läkemedel vara direkt livsfarlig och det kan en utbildad pharmaceut tala om för dig medan personalen på ICA kanske inte har samma koll eftersom det inte krävs att du är Pharmacevt för att jobba på ICA.
På samma sätt så värdesätter jag möjligheten att få bra tips av kunnig personal på systembolaget.


För att få hantera läkemedel på ICA krävs en viss utbildning. Men det finns inga hälsorisker förknippat med att man köpt en vinsort som inte passar till den mat man tänkt bjuda på så det är lite äpplen och päron.

Så det är dåliga företag de köpt? Varför köper man i så fall dåliga företag?

Det handlar inte bara om dåliga eller bra företag. De måste vara bra nog att det ska vara lönsamt att låna pengar för att köpa dem. Dessutom vet jag inte om jag tycker att staten ska syssla med börs-spekulationer (är dock inte så insatt i detta så har ingen direkt åsikt). Hur mycket har svenska resp. finska staten förlorat på senaste tidens börsfall?


Eller varför inte svenska staten? Närmare en miljard i utdelningar till statskassan varje år.

På hur stor investering? Siffran en miljard säger absolut ingenting.


Sverige har låg statsskuld till låg ränta och det mesta är i vår egen valuta till inhemska placerare så varför skynda betala den nu när ekonomin är så fantastiskt som vår regering säger? Möjligtvis om de hade sålt av för att investera pengarna i t.ex infrastruktur som vägar och järnvägar men betala av statsskulden känns onödigt när den inte är något problem.

Det är sant att en stor del är till inhemska placerare. Men det är irrelevant då det fortfarande är ett antal hundra miljarder som är lånade från utlandet till mindre fördelaktig ränta. Och den räntan har ganska begränsad rörlighet jämfört med aktievärde och avkastning, dvs. man vet hur mycket man tjänar på att betala av lån medan det är svårare att veta hur mycket man tjänar på att äga företag.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Orkar inte köra massa multiquote men svarar lite på "måfå".

Innan man säger att det nu är 3 aktörer inom apteksbranschen på samma antal butiker och samma antal kunder är bara att vara dåligt påläst, det är snarare så att det har ökat något enormt med antalet butiker, något man ser i många köpcenter också. (kan inte siffrorna i huvet men har läst de tidigare).
Alla apotek som säljer läkemedel skall även ha utbildad personal och därför som t.ex. ICA´s Cura inte ligger utspritt bland godis och chips utan är en "egen" butik i butiken.
I Sollentuna Centrum t.ex. så har det gått från ett medelmåttigt apotek med kass lagerhållning till 3st apotek där de två nya aktörerna vinner i kundhantering vilken dag som helst i veckan.

När det kommer till utförsäljning av systembolaget och avreglering av alkoholförsäljning så håller inte argumenten med service och små samhällen längre då vi har internet, även systembolaget håller på och provar internetförsäljning i mindre skala... gissa varför.

Men det jag ställer som fråga istället för att gå in i sådana detaljfrågor som smak och tycke kring urval i butikerna är istället, varför skall staten sälja alkohol och varför skall staten vara den som bestämmer när och var jag får köpa det jag vill?
Själv har jag bott 1,5år i ett land där detta sköts per licens och valfriheten var absolut något jag gillade, jag visste vilka butiker som var "bulkbutiker" som alltså bara sålde storsäljare och vilka butiker man gick till för att få bra råd och tips som även vara heta på gröten med nyheter.

Sen det med ICA och alkohol och att man inte vill gå dit för att få tips om vin... VARFÖR INTE???
Varför skall jag inte gå till en handlare där jag bestämmer mig för vilken mat jag vill ha och då även bli tipsad om lämplig dryck till maten???
Vet i alla fall en ICAhandlare som redan tagit detta till sig och kör fortlöpande utbildning till hela personalen i vinkunskap och kunskapen i att kunna ge bra tips till sina kunder, helt underbart kan man säga. :)

För så som landet var för 20år sedan ser inte landet ut längre, har ni märkt att man t.ex. i många städer kan handla kläder sent in på kvällen numera??? Och att man gud bevare mig väl kan faktiskt handla mat kl20 en söndagkväll???
Det är för att arbetsmarknaden inte är att man jobbar 8-17 mån-fre utan folk jobbar oregelbundna tider och resten av samhället håller på och fattar det (ÄNTLIGEN).
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Angående att hitta apotek.
www.sverigesapoteksforening.se/hitta-apotek

Angående antal apotek.
Det har gått från ca 1000 apotek innan avreglering till ca 1200 nu, det är alltså en ökning med 20%... inte så dåligt tycker jag.

Sen att gnälla på öppettiderna som någon gjorde... om du nu håller dig till dina normalinköp och går efter de vanliga öppettiderna som alltid gällt (som du antydde att du gör) så har du nu tre kedjor du ALLTID kan vända dig till... däremot finns det vissa av dessa som har längre öppettider än de du behöver.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Just nu i Finland

Har nu inte lusläst precis varje inlägg i tråden men tänkte i alla fall göra en kort sammanfattning över läget i min hemstad ca. 1994 och framåt, hur det fungerat här i praktiken.

Alltså, vår statliga bilbesiktning privatiserades år 1994 med följden att min hemstad fick två stationer. Den ena visserligen sprungen ur den gamla statliga stationen, som fungerade i de "gamla" utrymmena och ännu idag i mången folkmun kallas "det statliga kontoret" trots att man hunnit byta verksamhetsutrymmen två gånger och vara privatiserade i över 15 år. Den andra stationen bildades av ett antal lokala besiktningsmän som såg sin möjlighet och grundade en ny privat station med fina utrymmen och god service. Priserna steg visserligen något men man kunde ju ändå komma när man ville och behövde inte vänta särskilt länge i normala fall.

Så långt allt väl, MEN som någon skrev tidigare i denna tråd så har genomsnittspriset på den årliga besiktningen stigit med nästn 42% mellan 2002 och 2008. Förklaringen till detta ligger nog till stor del i de bakomliggande ägarförhållandena. Många privatföretagare såg (och tog) sin chans då utländska investerare började intressera sig för att köpa upp finska beiktningsstationer. Så skedde även i min hemstad med den tidigare så populära "privata" stationen. Ett spanskt investeringsföretag gav de ursprungliga ägarna/grundarna ett bra bud och de gjorde det vi alla troligen skulle ha gjort, ro pengarna i hamn. Även den "forna statliga" konkurrenten har idag varit i utlänsk ägo ett antal år.

Följderna av detta lät inte vänta på sig, prisstegringen har vi redan nämt...men visst, man kan fortfarande besikta sin bil i princip när man vill utan att att behöva köa särskilt länge utan tidsbeställning. Det kostar att inte planera i förväg kan man väl konstatera. Nu och då hör man om nya förmågor som startar nya stationer och i alla fall på kort sikt drar prisnvån åt rätt håll lokalt. Om ett par veckor öppnar ett nytt tredje alternativ, en ny station i nya utrymmen som FAKTISKT består av endast lokala förmågor (största delen har dock tidigare jobbat på den första privata stationen sedermera spanskägda kedjan, så sedan hälften sagt upp sig där är servicenivån och väntetiderna under all kritik). Allmänheten är hoppfull vad gäller helheten såväl som prisnivån...den som lever får se.

Sedan ett par år tillbaka har ryktet gått att bilverkstäder snart kommer att ges möjlighet att skaffa behörighet för bilbesiktning (idag kan man inte skaffa besiktningsrättigheter för endast lätta fordon som personbilar utan lagen kräver att alla stationer även ordnar med besiktning av tunga fordon vilket höjer investeringskravet ganska mycket). Blir intressant att se hur saker och ting utvecklas, i praktiken skulle besiktning vid exempelvis märkesverkstad eller annan oberoende verkstad fungera väl, exempelvis i samband med regelbunden service. De saker som man kollar vid besiktningen omfattas ju även ganska väl av det normala serviceprogrammet, så länge verkstaden inte försöker höja sina inkomster genom att vara övernitiska och kräva att ALLT repareras till nyskick.

Fotnot:

Prisexempel på besiktning av personbil i min hemstad idag:
55 eur (periodisk besiktning av fordon under 3500 kg, drive-in)
24 eur (avgastest, om man inte har förstånd att först uppsöka verkstad där man kontrollerar samma saker och gör avgastestet innan man uppsöker stationen, och givetvis betalar verkstaden för någon form av besiktningsgranskning?!? :D )
20 eur (OBD-test på att bilens datorstyrda bränsletillförsel och avgasrening fungerar som den ska...man kollar alltså att det inte finns felkoder...:huvet )

Sammanlagt 99 eur, eller ca. 910 kr.

Svensk Bilprovning tar väl 300 kr i dagsläget? En klen tröst är väl att jag inte behöver besikta hojjen alls, å så har jag ju bara 3 bilar...:huvet
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Så långt allt väl, MEN som någon skrev tidigare i denna tråd så har genomsnittspriset på den årliga besiktningen stigit med nästn 42% mellan 2002 och 2008.

...

Sammanlagt 99 eur, eller ca. 910 kr.

Svensk Bilprovning tar väl 300 kr i dagsläget?

Ett litet tillägg bara: konsumentprisindex i Finland ökade med ca 10% mellan 2002 och 2008, vilket inte är försumbart i sammanhanget. Men det ser ut som att priset måste ha varit betydligt högre i Finland än i Sverige redan tidigare?
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Ett litet tillägg bara: konsumentprisindex i Finland ökade med ca 10% mellan 2002 och 2008, vilket inte är försumbart i sammanhanget. Men det ser ut som att priset måste ha varit betydligt högre i Finland än i Sverige redan tidigare?

Helt riktit, dessutom har ju övergången till euro dels inneburit en avrundning uppåt och dels även resulterat i en viss "prisblindhet"...

Dock beror det ju på vem som undersöker och hur man jämför också, vissa artiklar hittar de mest fantastiska procenter Vi Bilägare.

Besiktning kostade 1994 100 mk eller knappt 17 eur. Medräknat indexförändring skulle det i dagens pris ge knappa 22 eur (ganska precis 200 kr), men det är nog inget man kan jämföra direkt med heller, med tanke på ökad servicenivå mm. mm.

55 eur jämfört med 22 eur innebär visserligen en dryg fördubbling det också, men det är ju tack vare avgas- och OBD-testet som priserna skjuter i höjden.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Det är bra med privatiseringar men tidtabellen är ju rätt åt helvete i detta fall och man börjar i fel ände.

Varför lyckades det så bra på telemarknaden, jo det fanns ett antal bra starka konkurrenter sedan 10 år tillbaka med rikstäckande nät(Telenor(Europolitan),Tele2, osv)

Det finns ju fan inga vettiga konkurrenter till SBP, det behövs innan man kan kränga iväg SBP. alla kan inte åka till nollberga för att besiktiga.

Säljer man ut nu blir det bara ett privat monopol med skenade priser.

Börja i rätt ända och se till att få upp bra konkurrenter på banan, sen kan man sälja utan problem.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Det är bra med privatiseringar men tidtabellen är ju rätt åt helvete i detta fall och man börjar i fel ände.

Varför lyckades det så bra på telemarknaden, jo det fanns ett antal bra starka konkurrenter sedan 10 år tillbaka med rikstäckande nät(Telenor(Europolitan),Tele2, osv)

Det finns ju fan inga vettiga konkurrenter till SBP, det behövs innan man kan kränga iväg SBP. alla kan inte åka till nollberga för att besiktiga.

Säljer man ut nu blir det bara ett privat monopol med skenade priser.

Börja i rätt ända och se till att få upp bra konkurrenter på banan, sen kan man sälja utan problem.

Hur ska du få konkurrenter att etablera sig om de inte har rätt att utföra besiktningar?
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Hur ska du få konkurrenter att etablera sig om de inte har rätt att utföra besiktningar?

Det är ju i den ändan man ska börja, d.v.s att kreditera nya aktörer att få göra besiktningar, när de har etablerat sig och kommit upp på banan och är någorlunda rikstäckande. Då kan man sälja SBP.

Så gjorde man ju på mobiltelesidan när flera konkurenter blev akrediterade långt innan man sålde Telia.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Det är ju i den ändan man ska börja, d.v.s att kreditera nya aktörer att få göra besiktningar, när de har etablerat sig och kommit upp på banan och är någorlunda rikstäckande. Då kan man sälja SBP.

Så gjorde man ju på mobiltelesidan när flera konkurenter blev akrediterade långt innan man sålde Telia.

Då tvingas man ju ha dubbel uppsättning stationer. Det är väl bättre att sälja befintliga stationer till de nya aktörerna...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Transportstyrelsen (Staten följdaktligen) ställler krav på besiktning.
Polisen/fordonsinspektörer (staten, följdaktligen) håller koll på dig.
Då kan de gått tillhandahålla tjänsten till självkostnadspris. Dvs, en besiktning ska kosta det omkostnaderna är för verksamheten.

Givetvis kan man ha valet att gå till en annan, privat tjänsteinrättning med kortare köer osv, men också ett högre pris. Lite som sjukvård.. Men att staten tvingar dig till privata näringsidkare.. tja...

Jepp, så är det verkligen... för vem vill inte ha tillbaka den icke konkurrensutsatta telemarknaden och dess priser vi hade innan avregleringen? :glömdet :huvet

Och hur gick det med elpriset ? :huvet:glömdet
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Då tvingas man ju ha dubbel uppsättning stationer. Det är väl bättre att sälja befintliga stationer till de nya aktörerna...

Men hallååååå, va nu.. :va

Då blir det ju nada, zero, noll, konkurrens och bara ett privat monopol som gör det dyrare och sämre.

Det borde ju finnas åtminstone 3 st stationer på varje ort om det så bli någon vettig konkurrens.

Det är ju ända sättet om en privatisering ska lyckas gör det hela bättre.

Tänk om det bara funnits en privat bensinstation, då hade ju soppan kostat 50 kr litern.

Det är inte privatiseringen som gör saker bättre, det är konkurrensen.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Det är bra med privatiseringar men tidtabellen är ju rätt åt helvete i detta fall och man börjar i fel ände.

Varför lyckades det så bra på telemarknaden, jo det fanns ett antal bra starka konkurrenter sedan 10 år tillbaka med rikstäckande nät(Telenor(Europolitan),Tele2, osv) .

Det där med telemarknaden är också en bluff åk ut på landet och försök ringa med Telenor eller Tele2!
Endast Telia funkar hjälpligt!
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Men hallååååå, va nu.. :va

Då blir det ju nada, zero, noll, konkurrens och bara ett privat monopol som gör det dyrare och sämre.

Det borde ju finnas åtminstone 3 st stationer på varje ort om det så bli någon vettig konkurrens.

Det är ju ända sättet om en privatisering ska lyckas gör det hela bättre.

Tänk om det bara funnits en privat bensinstation, då hade ju soppan kostat 50 kr litern.

Det är inte privatiseringen som gör saker bättre, det är konkurrensen.

på pappret ja ..
Kunkurrensen på Städningen på våra sjukhus e ju lysande ..... eller?
eller underhållet på våra tåg.
för att ta några exepel.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det är ju i den ändan man ska börja, d.v.s att kreditera nya aktörer att få göra besiktningar, när de har etablerat sig och kommit upp på banan och är någorlunda rikstäckande. Då kan man sälja SBP.

Så gjorde man ju på mobiltelesidan när flera konkurenter blev akrediterade långt innan man sålde Telia.

När var mobiltelesidan under statlig kontroll och ägande helt och hållet?

Teleavregleringen avser främst koppar/fibernätet.
Radionätet är en helt annan fråga. (Alltså där NMT, GSM osv figurerar)

Och hur gick det med elpriset ? :huvet:glömdet

Vilka är det som sätter elpriset då? :gnissla
För du tycks ju gilla det statliga ägandet... :glömdet


Nej, det är nog klart... folk här tycks ju gilla tiden då man bara hade Kanal1 och TV2, man pendlade Uppsala-Stockholm med SJ (ENBART), skulle man flyga så flög man med SAS och skulle man ringa så var det med Televerket... EL var från Vattenfall.
För varför skall man vilja välja var man skall placera sin pension eller var man köper elen ifrån, varför ha möjlighet till att välja Upptåget till Uppsala/Arlanda istället för SJ... eller köpa läkemedel så var det Apoteket som gällde på deras öppettider.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top