Stoppad av polis för avgasljud. Igen!

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Jovisst är det så men samtidigt så känns de som vanligt som att dom inte kan ta dom riktigt tunga/viktigare banditerna så ger dom sig på svenssons, jag menar vad fan är de att lägga tid på, styr upp nåt vettigt istället!

Hehe dem repliken kör alla Svenssons med " också stoppar dem inte rånare och mördare men tar mig".
Tänk själv om du glassat runder på en hoj vinkar lite med handen drar några repliker och vips så har du tjänat in 500kr till staten.:D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Civil_olydnad

Jag betraktar det som civil olydnad och min förbannade skyldighet att vara så besvärlig som möjligt ifall jag bötfälls för en lag som jag ogillar.

Jag tycker tex att vi generellt har för låga hastighetsbegränsningar och skulle därför aldrig skriva under en hastighetsbot.

Skriver du inte på är det inte civil olydnad:D
"Civil olydnad är en metod för aktivism som går ut på att öppet och utan våld bryta mot lag eller vägra följa vissa myndighetsbeslut samt vara beredd att TA KONSEKVENSERNA AV HANDLINGEN"

Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Gå med i bullerochskylt-fonden i ducce-klubben, kostar några tior/år så är man försäkrad mot dessa böter :)

Fast ni måste skaffa en ducati först :tungan

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Hehe dem repliken kör alla Svenssons med " också stoppar dem inte rånare och mördare men tar mig".
Tänk själv om du glassat runder på en hoj vinkar lite med handen drar några repliker och vips så har du tjänat in 500kr till staten.:D

Jo jag blir bara så trött, i det stora hela så är det småpotatis och man borde enligt mig lägga resursera nån annanstans på viktigare saker!

Fattar inte att dom orkar!

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Den där MC snuten hade ju knappast fått ligga!

Edit: Kan man verkligen gilla hojar utan att gilla ljudet? :va
Vilka bittra och sorgsna människor det finns i så fall!

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
titan och kolfiber slip-on e fina grejer o mullrar fint, dom kan vi väl få ha i fred? Stoppa alla kromslädar med sina 3" raka rör istället, dom ska ju vevas ner med baseballträ rakt av.

Och mupparna ska ju envisas med att mest glida runt inne i stan också med sina jävla gynstolar. :rolleyes:

Jag håller mig då i alla fall så långt bort från stan jag kan med hojen. Är ju bättre med en trampcykel i så fall.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den där MC snuten hade ju knappast fått ligga!

Vilka bittra och sorgsna människor det finns i så fall!

Jag gillar hojar och ljudet av dom, jag gillar även ljudet av t.e.x en nötskrika, men inte förstärkt till 180dB.

Jag kan gilla ett avgassystem som ändrar tonen på avgasljudet så att det blir lite fylligare, men jag vill inte ha högre ljud.

Mer är inte alltid bättre.

boozty

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
Jajjamen
titan och kolfiber slip-on e fina grejer o mullrar fint, dom kan vi väl få ha i fred? Stoppa alla kromslädar med sina 3" raka rör istället, dom ska ju vevas ner med baseballträ rakt av.

Så kromslädenissarna ska vara inställda på fight? Tragiskt att du uttalar dej så om hojåkare.

Personligen har jag inga synpunkter på vad folk åker omkring på, och hur dom låter.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat

Inget fel på ljudet, på rätt plats, vid rätt tillfälle, och i rätt nivå. När jag står vid luckan på korvkiosken mitt i stan och behöver vänta tills den passerande plastraketen släpper av gasen 100m bort (enbart på grund av att han måste sakta ner från 150km/h före en korsning) innan jag kan göra mig hörd blir jag måttligt imponerad, både av hastigheten, oljudet och förarens uppenbara brist på respekt för allt och alla. Samma ljud och hastighet på en bana hade jag haft helt andra åsikter om.

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Truth be tol, så är det defacto slädarna som brökar mest där jag bor. Sen tänkte börja skriva något om att det inte låter mycket förens sporthojarna börjar veva runt rovan lite och kom på att polaren där fick böter på 5400 rpm och 104dB... Du det var fan inte illa pinkat!

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
mohaha 500 kr i böter kan man leva med när man vill sprida lite glädje omkring sig ;)

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag gissar att de flesta av er inte tyckt det var okej med en granne som spelade mega högt eller bankade i väggarna i tid och otid.

Men samhället ska fina sig i att få tinitus av vrålande motorcyklar för att några tycker ljudet är "coolt"? :va

tkdrille

Guest
Jag gissar att de flesta av er inte tyckt det var okej med en granne som spelade mega högt eller bankade i väggarna i tid och otid.

Men samhället ska fina sig i att få tinitus av vrålande motorcyklar för att några tycker ljudet är "coolt"? :va

Dagtid får grannarna spela musik bäst dem vill. Men börjar de spela högt efter 2-3 tiden helger så börjar jag bli lite smått sur.
Hur många vrålar med sina bågar kl 2-3 på natten?.
De enda jag kan höra är faktiskt lastbilar med raka rör som åker förbi här och jag har sovrummet mot en riksväg =).

Så inga problem dagtid =)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jomen det förstår väl vem som helst att om man tycker att det låter högt, blir störd av ljudet och inte gillar det så får man skylla sig själv? Jag menar, bosätter man sig i närheten av andra får man väl räkna med lite välljud™. Det är gött när det brötar, loud pipes saves..nånting osv.

Men när de där zatzybilarna ylar förbi då tar jag fram kettingen. Eller de där mopederna med trimpipor.. och grannens gräsklippare..

:rolleyes:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Så kromslädenissarna ska vara inställda på fight? Tragiskt att du uttalar dej så om hojåkare.

Personligen har jag inga synpunkter på vad folk åker omkring på, och hur dom låter.

Alltid lika kul när man sitter o fikar i stan o så hör man en glidare med 3" raka rör komma åkandes 10 kvarter bort o så slår ljudet mellan husen när han passerar så man utan att överdriva får tinnitus ljud i öronen eftersom han alltid ska dra på extra i innerstan för att det ska låta så mycket som möjligt.

Då har det enligt mig gått för långt.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Precis när filmen startade å ja såg kranen tänkte ja "vafan ja känner igen mig" Sen kom ja på att de e Lödde -.-'' Har precis kört motard där i ett par timmar och bor där tillfälligt xD Fan va seg man e ibland xP

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag visste inte att det fanns så mycket folk som retade sig så förbaskat på högljudda motorcyklar? Speciellt inte andra motorcyklister?

Jag tycker inte om att köra mitt slip-on utan DB killer för att det blir sånt dån innanför hjälmen vid vissa varvtal. Men jag har aldrig plågats av att andra hojar har brölade avgasrör! Och dagtid finns det väl ändå en jävla massa andra störande ljud ute i trafik och i städer framför allt. Ta bara alla dessa idioter som måste tuta i tid och otid på varandra!
Bor också vid en kraftigt trafikerad riksväg, och håller med tidigare inlägg att om det är något som kan vara störande så är det lastbilar som ligger på för fullt så fönstrena vibrerar mitt i natten!! Böter på dessa vore istället på sin plats!

Last edited:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Administrera ärendet? Du kan vara lugn, det kommer alltid kosta oerhört mkt mer än vad boten kostar. All extra tid för rapportskrivning, rättegångskostnader etc som alla skattebetalare får betala för att ngn inte kan erkänna att vederbörande har begått ett brott.
Bara att ha ett vittne närvarande och denne förlorar en arbetsdag kostar runt 700 kr. Om vittnet har haft resekostnader o dyl, kostar detta också. Åklagaren skall ha sitt, advokaten likaså, nämndemän, domare etc etc.
Allt detta betalar alla vi andra som inte har satt sig i den situationen, precis som alla andra brott som skall upp i Tingsrätten, Kammarrätten, Hovrätten etc för att ngn nekar till brott.

Oavsett vad man tycker om brottet är det ju trots allt ett brott och den skyldige skall lagföras, vilket kostar massor av skattepengar som de hade kunnat lägga på andra grövre brott.

Nu vill jag inte låta gnällig, men ibland får man faktiskt vara man nog att erkänna att man är skyldig. Du vet att du är det, polisen vet att du är det och man sparar en massa andra personers tid och pengar på det sättet. Kanske ngt att tänka på innan man väljer att neka.
Bara ett litet påpekande..

Jag förstår hur du tänker, men jag skulle aldrig skriva på en bot för hög bullernivå bara för att jag har ett kolfiber slip-on av principskäl. Det enbart för att markera att jag tycker det är löjligt. Men ang klippet så kanske polisen vinkade in han för att han störde sig på att det var liten regskylt, men valde att sätta boten på dB-nivån istället, vad vet vi?

Sen om vi ser till oss hojåkare så kostar nog Försäkringsbedrägerier och s.k ägarbyten över vintern oss mer i rena pengar än vad en tvist i domstolen kostar fördelat på x antal miljoner skattebetalare.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Gör som jag och kör med original dämpare, kan blåsa på rätt bra förbi en fartkontroll utan större reaktion.

I kväll när vi åkte hem så körde kompisen först och låg en bra bit framför mig. han blev stoppad för fortkörning och ett ylande ljud. Jag for förbi som inget hade hänt och det gick för fort.

Kompisen ringde till mig ( kör med scala g4) och skrattar när han säger vad polisen sade. Va fan va det för fel på den mc:n som flög förbi, den hördes ju knappt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag visste inte att det fanns så mycket folk som retade sig så förbaskat på högljudda motorcyklar? Speciellt inte andra motorcyklister?

Näe, det är ganska symptomatiskt för hojåkare med högljudda slipon att dom inte kan förstå eller sätta sig in i någon annans situation och dessutom saknar empati.

Varför skulle inte hojåkare reta sig på att det inte går att prata med folk i omgivningen när det passerar en motorcykel?

Motorcyklister brukar ju ofta befinna sig där det passerar en massa motorcyklar.

Och ja, jag retar mig på alla kategorier bilar och motorcyklar, som lever om i onödan.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA