Nu är jag ingen jurist, men jag har för mig att prejudikat endast kan skapas av högsta domstolen.
Men det finns ju flera infallsvinklar som skulle kunna göra att man klarar sig undan fällande dom: t.ex om polisen gjort något fel vid bullermätningen, om deras utrustning inte varit korrekt kalibrerad etc.
Man skulle också kunna tänka sig att deras mätning blir underkänd om man kan bevisa att man hade samma utrustning på motorcykeln vid senaste godkända besiktning. Det är ju faktiskt lite märkligt att man ofta blir genomsläppt i bilprovningen och sedan mycket väl kan bli stoppad av polisen och få böter med exakt samma setup.
En annan sak jag funderar på är hur de gör för att bestämma varvtalet? Vilket varvtal som ska användas står i registreringspappren, men går de efter hojens varvräknare? Finns det någon lag på att ha korrekt kalibrerad mätare, eller kan man "fuska" så att den visar t.ex dubbelt så högt? Då skulle man ju få en betydligt lägre ljudnivå vid mätningen.
Ja. Det är rätt att prejudikat inte kan skapas i tingsrätten och ett fall om högljudd motorcykel kommer aldrig att komma längre än till tingsrätten.
Huruvida deras utrustning är korrekt kalibrerad eller inte spelar ingen roll. Du kan bli bötfälld av en hörselskadad polisman med hörapparat och han har ändå rätten på sin sida.
Håller hojen laglig ljudnivå men avgassystemet inte är typgodkänt för din hoj så har polisen också rätten på sin sida.
Du kan göra registreringsbesiktningen med samma avgassystem och om det visar godkända värden samt att avgassystemet är typgodkänt för din hoj så kan du överklaga åläggandet om registreringsbesiktning.
då kan du få tillbaka dina pengar men du kan inte få tillbaka tiden du hade körförbud på hojen innan du fick en tid för registreringsbesiktning.
Summa summarum. Väljer man att köra med något annat än ett typgodkänt system på sin hoj så är man rökt om polisen vill bötfälla och ålägga dig en registreringsbesiktning.