Stoppad av polis för avgasljud. Igen!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu är jag ingen jurist, men jag har för mig att prejudikat endast kan skapas av högsta domstolen.

Men det finns ju flera infallsvinklar som skulle kunna göra att man klarar sig undan fällande dom: t.ex om polisen gjort något fel vid bullermätningen, om deras utrustning inte varit korrekt kalibrerad etc.

Man skulle också kunna tänka sig att deras mätning blir underkänd om man kan bevisa att man hade samma utrustning på motorcykeln vid senaste godkända besiktning. Det är ju faktiskt lite märkligt att man ofta blir genomsläppt i bilprovningen och sedan mycket väl kan bli stoppad av polisen och få böter med exakt samma setup.

En annan sak jag funderar på är hur de gör för att bestämma varvtalet? Vilket varvtal som ska användas står i registreringspappren, men går de efter hojens varvräknare? Finns det någon lag på att ha korrekt kalibrerad mätare, eller kan man "fuska" så att den visar t.ex dubbelt så högt? Då skulle man ju få en betydligt lägre ljudnivå vid mätningen.

Ja. Det är rätt att prejudikat inte kan skapas i tingsrätten och ett fall om högljudd motorcykel kommer aldrig att komma längre än till tingsrätten.

Huruvida deras utrustning är korrekt kalibrerad eller inte spelar ingen roll. Du kan bli bötfälld av en hörselskadad polisman med hörapparat och han har ändå rätten på sin sida.
Håller hojen laglig ljudnivå men avgassystemet inte är typgodkänt för din hoj så har polisen också rätten på sin sida.

Du kan göra registreringsbesiktningen med samma avgassystem och om det visar godkända värden samt att avgassystemet är typgodkänt för din hoj så kan du överklaga åläggandet om registreringsbesiktning.
då kan du få tillbaka dina pengar men du kan inte få tillbaka tiden du hade körförbud på hojen innan du fick en tid för registreringsbesiktning.

Summa summarum. Väljer man att köra med något annat än ett typgodkänt system på sin hoj så är man rökt om polisen vill bötfälla och ålägga dig en registreringsbesiktning.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Nu är jag ingen jurist, men jag har för mig att prejudikat endast kan skapas av högsta domstolen.

Men det finns ju flera infallsvinklar som skulle kunna göra att man klarar sig undan fällande dom: t.ex om polisen gjort något fel vid bullermätningen, om deras utrustning inte varit korrekt kalibrerad etc.

Man skulle också kunna tänka sig att deras mätning blir underkänd om man kan bevisa att man hade samma utrustning på motorcykeln vid senaste godkända besiktning. Det är ju faktiskt lite märkligt att man ofta blir genomsläppt i bilprovningen och sedan mycket väl kan bli stoppad av polisen och få böter med exakt samma setup.

En annan sak jag funderar på är hur de gör för att bestämma varvtalet? Vilket varvtal som ska användas står i registreringspappren, men går de efter hojens varvräknare? Finns det någon lag på att ha korrekt kalibrerad mätare, eller kan man "fuska" så att den visar t.ex dubbelt så högt? Då skulle man ju få en betydligt lägre ljudnivå vid mätningen.

Nej jag håller helt med dig, anser man att man har blivit FELAKTIGT dömd så ska man naturligtvis strida för sin sak i tingsrätt och ta det vidare efter det.

Tänkte inte i dom banorna när jag skrev mitt inlägg, jag pratade nog omedvetet om de fall där man överklagar bara för att det går och sedan inte ens bryr sig om att formulera någon anledning till detta.

Sen så är det ju kanske just i detta fallet svårt att få det till högsta domstol just eftersom detta är lagstiftning som stötts och blötts i alla instanser så många gånger innan, som någon sa innan. Och lyckas man hitta ett "kryphål" i trafiklagstiftningen och vinner i högsta domstolen så kommer det komma en lagändring som ett brev på posten - men då "i fel riktning", alltså för att täppa till kryphålet. Så vill man mjuka upp reglerna så tror jag ändå på en motion, annars tror jag nästan att man bidrar till ökad byråkrati och hårdare trafiklagstiftning.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Till skillnad från alla sporthojsåkare som åker runt inne i stan där "publiken" finns? Åker man runt på sköna krokvägar ute i skogen så ser man nästan bara kromslädar, enda stället man ser sporthojar på är ju motorvägarna, där man kan köra fort, utan att behöva kunna svänga :rolleyes: Och på bulten då iofs :huvet

Tja, jag kan bara säga hur jag själv upplever det. På gatan förbi mig är kanske 60% krombögar, 20% moppar, 10% offroad odyl, 5% gammalt mög och max 5% R-hoj.
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
Äsch, vad ni snackar mycket goja. Klart en motorcykel ska låta som en motorcykel och inte en symaskin! Låt det bröla och yla lite, vafasen gör det? De låter ju knappast som jetmotorer, och då är det lugnt ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur dum i huvet är man inte om man tror att "om jag lever om utav helvetet, trots att det är olagligt, så väcker jag en folklig opinion om att ta bort bullerbegränsningarna på motorcyklar"?

För visst blir alla i omgivningen mer välvilligt inställda till motorcyklar om dom låter mer?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur dum i huvet är man inte om man tror att "om jag lever om utav helvetet, trots att det är olagligt, så väcker jag en folklig opinion om att ta bort bullerbegränsningarna på motorcyklar"?

För visst blir alla i omgivningen mer välvilligt inställda till motorcyklar om dom låter mer?

Liberalen och cykelvännen Per Ankersjö (C) verkar iaf ha tröttnat på folk som drar ur bullriga hojar i Sthlms innerstad. Man ska nog vara glad att han bor på södermalm, hade han bott på Sveavägen hade han nog spräckt en pannven.

Från kvällens sändning, lokalnyheter för Stockholm:

http://svtplay.se/v/2466160/kraver_hardare_tag_mot_mc-buller
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Har aldrig blivit stoppad för bullrande själv och funderar faktiskt på om det beror på att det är en twin? Jag tänker inte vara pubertal och slänga iväg ett: "Twin rules" eller nåt sånt. Min inställning är såklart att samma regler ska gälla för alla, inklusive kromslädar med 3" raka rör. Men faktum kvarstår, jag har aldrig fått bannor för högt ljud trots egentillverkade högljudda burkar. Gubbar som hyttar näven åt polarna med rad4or gör tummen upp åt mig. Varför? Nåt skumt är det.:va
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Buller måste ju fan vara det som skapar mest badwill och hat av alla saker jag kan komma på.

Motorcycklar hatas pga alla som ska bröla runt med öppna system.

Racingbanor i stängs ned, får restriktioner, eller får inte alls byggas pga dånet.

Det är lynchstämning i kvaterter pga de som kör sin gräsklippare dagarna i ända och sent in på kvällarna.

På sjön är det lynchstämning mot dånade utombordare och racebåtar.

Sjutbanorna häromkring står inför nedläggning.

osv osv.....

Det är ju för bövelen 2011 och vi klarade skicka folk till månen för 40 år sedna, det måste väl gå att göra en dämpare som tappar minimalt med effekt.

Om tex MC/Bilar inte dönade så förbannat mycket skulle vi kanske kunna ha mycket flera banor öppna och nya banor under byggnad, kanske t.o.m nära stockholm.
 

KatanaLover

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Ort
Linde
Hoj
Gsx1260
jag har tänkt på om man åker en besiktninngsbefriad gammal HD som man nästan kan göra vad som helst med, kan du polisen kräva en registreringsbestikting? vafan ska man då göra? eftersom man inte behöver besikta den -.-'

kan vara nått stavfel här och där :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Har aldrig blivit stoppad för bullrande själv och funderar faktiskt på om det beror på att det är en twin? Jag tänker inte vara pubertal och slänga iväg ett: "Twin rules" eller nåt sånt. Min inställning är såklart att samma regler ska gälla för alla, inklusive kromslädar med 3" raka rör. Men faktum kvarstår, jag har aldrig fått bannor för högt ljud trots egentillverkade högljudda burkar. Gubbar som hyttar näven åt polarna med rad4or gör tummen upp åt mig. Varför? Nåt skumt är det.:va

Tror inte det är något skumt alls, tror snarare beror mera på vad man tycker om, mena ser jag en cromsläde så kollar jag knapt om det inte e någon riktig feting, medans kommer nån sporthoj i valfri cc så kollar jag om jag tycker om just den formen, blir la lite tycke o smak från almänheten vad dom stör sig på, jag stör mig inte ens om det skulle komma jetplan stup i kvarten, men det får vara tyst när man ska sova o nattat barnet. så mellan kl 7:30-20:00 får decibelgränsen överstiga 200, men nattetid vill man ha max 60decibel :)

Blir bara glad dagtid när någon kommer på drift o spinner fullgassresor genom samhällerna :yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju för bövelen 2011 och vi klarade skicka folk till månen för 40 år sedna, det måste väl gå att göra en dämpare som tappar minimalt med effekt.

Om tex MC/Bilar inte dönade så förbannat mycket skulle vi kanske kunna ha mycket flera banor öppna och nya banor under byggnad, kanske t.o.m nära stockholm.

Det finns ljuddämpare som är hyfsat tysta och hyfsat effektiva, dom MC-tillverkarna la ner hundratalls timmar på att utveckla till hojen.

Ofta är dom dock stora/tunga och fula, men eftersom ingen efterfrågar små snygga lätta eftermarknads slipon som klarar bullergränsen så tillverkas inga såna.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Har aldrig blivit stoppad för bullrande själv och funderar faktiskt på om det beror på att det är en twin? Jag tänker inte vara pubertal och slänga iväg ett: "Twin rules" eller nåt sånt. Min inställning är såklart att samma regler ska gälla för alla, inklusive kromslädar med 3" raka rör. Men faktum kvarstår, jag har aldrig fått bannor för högt ljud trots egentillverkade högljudda burkar. Gubbar som hyttar näven åt polarna med rad4or gör tummen upp åt mig. Varför? Nåt skumt är det.:va

Har själv märkt precis det du beskriver :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
va e en kromsläde??:va

VN800 tex :gnissla

För många här är alla hojar utan kåpa kromslädar, tom min hoj har kallats det här.
Men normalt menas väl det som mc-handlarna kallar för custom- eller "glidarhoj"
 
Last edited:

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Mina 2 cents på det hela.

Om min låter mycket eller ej d bryr jag mig inte om, vill att det ska se snyggt ut.
Har precis byggt om hojen och 2st dämpare på ca 1m är inget jag vill sätta på.
Köpte en liten konisk däpare i GP style då det var det minsta jag kunde hitta som hade 54mm i innerdiameter. Resultat 107db på besiktningen.

Här börjar det intressanta som jag vill ALLA ska veta.
För det första har bilprovningen och polisen OLIKA tolkningar av lagen som är skriven.

Enligt bilprovningens egna föreskrifter som jag fick ta del av så om din hojs slagvolym INTE finns med i deras register eller INTE går under paragraf 92/61/EEG eller 2002/?/?
eller saknar typskylt där db+varv står eller om din hoj saknar varvräknare och är tillverkad innan 2007 då gäller fäljande: Db mätningen ställs till 103db som max gräns. Då varvas hojen upp tills där ljudet planas ut och i princip avgör besiktningsmannen om den klarar det eller inte.

Om din hoj finns i registret så får dom upp hur mycket db den får låta vid vilket varv.
Tex min hade 94db vid 5600varv och så lägger dom till 5db för felmarginal så 99db.
MEN!!! Min gick inte under någon av paragraferna och då gäller 103db.
Tryckte ner hålband+ naja fast stål ull och fick ner den till 94db så klara mig i vilket fall som. Men har nu plockat ut det då hojen gick som en påse nötter =)

Sen e det så att polisen har sina egna tolkningar av lagen och har inte samma påslag eller den här 103db gränsen.

Med andra ord kan det bli ett moment 22 på det hela. Bilprovningen godkänner din hoj på 102db. Utanför bilprovningen står polisen och tar dig direkt och går efter tex din typskylt på 98db och ger dig regbes/ombes. Du kör runt och in igen på bilprovningen och dom godkänner den igen, sen ut till polisen igen som dömer ut den igen osv osv osv osv osv...

alla ni som har hoj nyare än 2007 får ej låta mer än vad som står på er typskylt varken av polisen eller bilprovningen.

Jag vill bara ha en snygg dämpare och skiter i ljudet, så vet någon var jag kan hitta en snygg dämpare som inte är mer än 40-50cm lång och har ett inlopp på 54mm och inte låter så mycket så mottager jag gärna alla tips =)
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Vad händer om man vägrar starta hojen då de vill mäta? Säger att man parkerat hojen där och tänker gå och äta eller nåt. Får man ombesiktning då? Kan man få böter om de inte kan utföra mätningen?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vad händer om man vägrar starta hojen då de vill mäta? Säger att man parkerat hojen där och tänker gå och äta eller nåt. Får man ombesiktning då? Kan man få böter om de inte kan utföra mätningen?

Jag säger som jag sagt i många andra trådar på andra forum. Polisen har rätt att hålla en person frihetsberövad i 6 timmar utan anledning.
En vacker dag när man får för sej att "stå upp" för sina rättigheter så bestämmer sej en grinig konstapel för att utnyttja sina oxå.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det finns ljuddämpare som är hyfsat tysta och hyfsat effektiva, dom MC-tillverkarna la ner hundratalls timmar på att utveckla till hojen.

Ofta är dom dock stora/tunga och fula, men eftersom ingen efterfrågar små snygga lätta eftermarknads slipon som klarar bullergränsen så tillverkas inga såna.

På förra hojen (GSR 600) körde jag med Leo Vince utan killers, var ett helvetes bröl vid 3-4k rpm, ekade fint mellan husväggarna inne i stan.
På nuvarande (ZX6-RR) sitter ett akra system utan db-killer, tyst som fan vid låga varv, oljudet börjar någonstans vid 10.000rpm. Ligger man vid dessa varv inne i stan e oljudet det minsta olagliga man har för sig för tillfället.
Min point är att jag har lite växt ur detdär med ett helvetes oljud. Nuförtiden är jag inte tvungen att köra med öronpluggar, som jag tidigare var.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top