Kratoz
Gudomlig sporthojare
Fiffan va gött!
Fiffan va gött!
Har inte blivit vansinnigt mycket grillande senaste året. Men en krydda jag har kört en del när jag gjort revbensspjäll i ugn först är den här. Mycket god kryddblandning och när jag tänkte köpa mig en burk till så finns den inte. De har slutat tillverka den.
Och jag hittar ingen blandning som ser ut att ha liknande smak. Ni som trakterar grillen flitigt, har ni något tips som jag kan köra i stället?
View attachment 449527
View attachment 449528
Salt
Lök
Vitlök
Svartpeppar
Röd paprika
Rök extrakt
Timjan
Kummin
Socker
E551 (inte klibba ihop)
Har inte blivit vansinnigt mycket grillande senaste året. Men en krydda jag har kört en del när jag gjort revbensspjäll i ugn först är den här. Mycket god kryddblandning och när jag tänkte köpa mig en burk till så finns den inte. De har slutat tillverka den.
Och jag hittar ingen blandning som ser ut att ha liknande smak. Ni som trakterar grillen flitigt, har ni något tips som jag kan köra i stället?
Salt
Lök
Vitlök
Svartpeppar
Röd paprika
Rök extrakt
Timjan
Kummin
Socker
E551 (inte klibba ihop)
Ja, jag tror att det svåraste att hitta är rökextrakt. Liquid smoke är ju lätt, men i torr form?
Ska kolla Gugas recept, återkommer förmodligen med fler frågor.
Finns rökspån.
Ja, jag tror att det svåraste att hitta är rökextrakt. Liquid smoke är ju lätt, men i torr form?
Ska kolla Gugas recept, återkommer förmodligen med fler frågor.
Absolut!
Jag packar ganska ofta i lite spån i min rök-tub och lägger med vid grillning.
Det blir inte som i en regelrätt rök men jag inbillar mig att det sätter smak.
Men jag läste att erikn hade gjort i ugnen och då är ju inte rök-spån nån höjdare...
Verkar finnas lite olika rökaromer i pulverform. Bla:
https://www.menigo.se/produkter/mat-och-dryck/kryddor-smaksattare/smaksattare/rokpulver/rokpulver
https://wgs.se/rökpulver-500-g
Men ser rätt dyrt ut och frågan är hur det smakar.
Jag skulle nog gnida in köttet med några droppar liquid smoke och sedan lägga rubben utanpå.
Förutsätter att man har en massa tid om man ska grilla så. Har villa, sommarstuga och för ett halvår sedan köpte vi oss en till kåk på Gotland. Då man inte har överdrivet hög lön så blir det man köper något som har potential men ganska mycket renoveringsbehov. Så det blir nog fortsatt antingen koka dem (fast kanske lite mer sällan då man hör sånt här) eller i ugn i förväg för att få dem genomklara.
Gissar att han mest körde tjocka revben, inte tunna som jag gjort nu.
Man tjänar alltid på att bygga saker själv!
Om man inte är en klåpare och tvingas ringa dit ett proffs som först ska riva det man gjort och sen bygga nytt, då förlorar man på det
Då är det själva murandet kvar, det är ytan där grillarna står just nu är ganska precis 2x2m.
Planen var att hitta en skiva som är eldfast, eller gjuta en egen och sänka ner 2st weber som redan finns, den ena ska kunna försörja stekhällen och den andra ska grilla, nu är jag i valet och kvalet på att bygga två eldstäder en för grill, där man kan flytta gallret uppåt eller nedåt och en för att försörja stekhällen med värme.
View attachment 449644
View attachment 449641
View attachment 449642
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|