Stora jakttråden

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hörni Jägare....vart står ni i vargfrågan!!??

//Madelene

Lagom är bäst, eller vad säger de som vet :va
Norrlänningarna har ju lite mer problem än vad vi här nere har men nog finns det varg här med allt. Skulle man mot förmodan råka springa på en varg med hunden så får man hoppas på det bästa, om inte annat så är det ju tråkigt men jag tycker inte att man ska skjuta av vargen bara för att man riskerar hundens liv.
Man väljer själv om man vill ta hunden till vargens revir, då får man leva med tanken på att det finns en risk för att få hunden attackerad.
För övrigt så är det ju bra med varg då de håller vildsvinen i lagom mängd. Med tanke på grisarnas fortplantning så ökar det lavinartat där det inte finns varg och en gris ställer till med betydligt mer skada än vad en varg gör.
Risken att få hunden skadad av en gris är större än att få den skadad av en varg också om vi struntar i att jämföra antalet av varje djur. Vargen är såpass skygg att man knappast behöver oroa sig, grisen blir snabbt trängd och gör utfall och har man sett betarna hos ett vildsvin så vill man inte att hunden ska få sig en törn av dem :brinnerup





Btw; Någon som har fler tips på ren grisbössa med sluggpipa? Har hittat en för ca 6000:- med sikte och lampa samt laser men det borde finnas fler att välja på. Och jag är inte så där jätteinsatt då intresset är på lagom nivå så ni som hänger på jaktsidorna kanske kan tipsa :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Btw; Någon som har fler tips på ren grisbössa med sluggpipa? Har hittat en för ca 6000:- med sikte och lampa samt laser men det borde finnas fler att välja på. Och jag är inte så där jätteinsatt då intresset är på lagom nivå så ni som hänger på jaktsidorna kanske kan tipsa :)

Varning!
Personlig åsikt:
Slug är trams.

En fungerande kaliber innefattar en lagom tung kula i lagom hastighet.
Att kompensera låg hastighet med en tung kula är ännu sämre än att kompensera en lätt kula med hög hastighet.
En .30 kula är tillräckligt tung för samtliga vilt du kan råka på i Sverige.
Även om du knallar in på Kolmården för att dräpa elefanter.
Dessutom skall både plånbok och axel hålla för övningsskytte.

Provskjut ett par slugbössor på några olika avstånd, så förstår du snart.

De gånger man har nytta av "stoppingpower", dvs vid korta håll på farliga djur (det närmaste man kommer här är eftersök på björn) så kan en smidig slugbössa (Winchester defender?) vara motiverad.
[YOUTUBE-ID]PK3xtznqpEs[/YOUTUBE-ID]
Men jag är övertygad om att en studsarkula gör samma nytta med högre precision.
Och visst finns det hundförarstudsare:
[YOUTUBE-ID]G-AVr7gNmrU[/YOUTUBE-ID]
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hörni Jägare....vart står ni i vargfrågan!!??

Jag tycker rovdjur är ett naturligt inslag i naturen och om man inte fattat det så kanske man borde ägna sig åt något annat än att vistas i naturen bland farliga stenar, djupa sjöar och lesckia jur.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag var på fågelhundsträning för två veckor sen och det var väl en 12-14 pers där. Flera var mycket emot varg och att antalet inte regleras osv. Man får nog vara jävligt ödmjuk i den här frågan som mindre vetande. Jag har ingen erfarenhet alls av varg i negativ bemärkelse och därför undviker jag att vara naturromantiker. Vargen är liksom hunden en jägare och tar den djur och ev. hundar så vete fasen...

Hörni Jägare....vart står ni i vargfrågan!!??

Alltså vargens vara eller inte vara!! ...

Man tappar inte bort varken kniv, vapen eller ammunition. PUNGT :) Det är hyfsat mycket allvar i det dock.

Vilken hi-techfunktion gör den omöjlig att tappa?
 
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Jag var på fågelhundsträning för två veckor sen och det var väl en 12-14 pers där. Flera var mycket emot varg och att antalet inte regleras osv.....

Jag har ingen erfarenhet alls av varg i negativ bemärkelse och därför undviker jag att vara naturromantiker. Vargen är liksom hunden en jägare och tar den djur och ev. hundar så vete fasen...

Jo, men visst är det en känslig fråga, och det ska självklart inte släppas iväg så att vargstammen blir för stor. Men då måste folk först lägga av med att tjuvskjuta på vargen.

Vargen tar djur i skogen för att det är dess instinkt och levebröd. :rolleyes: Nåt annat vore ju konstigt.

Och det är inte hunden som är den egentliga "jägaren" det är hundens förare och hunden är dess hjälpreda som kan råka illa ut i på jaktmarker där det finns vargrevir.

Men..men...som sagt. Jägarna vill såklart kunna fortsätta hålla på med sitt, så som dom alltid ha gjort.

För övrigt så är det ju bra med varg då de håller vildsvinen i lagom mängd. Med tanke på grisarnas fortplantning så ökar det lavinartat där det inte finns varg och en gris ställer till med betydligt mer skada än vad en varg gör.

Ja...och man kan ju fundera på om det ska vara tillåtet att ha hur många åtelplatser som helst för gris. Dom förökar sig som små kaniner och är inte helt lätta att skjuta av i samma takt som dom ökar i antal.

Antalet påkörda grisar ökar samt skadegörelse för bönder och markägare.

Ja...det är inte lätt vem som har existensberättigande eller inte.
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag tror jägare inte gillar varg pga att de är en bättre jägare än vad de själva är och alla som är bättre än en själv måste raderas bort :rolleyes:.

Skämt o sido kan förstå att man inte vill att ens hundar/renar/etc ska bli tagna av vargen eller av andra djur men de som är rädda att gå ut i skogen pga varg kan jag verkligen inte förstå, hur många av dem har ens stött på en varg (jag har ensam i skogen hemmavid stött på varg och jag hade blivit betydligt skrajare om det hade varit en björn).
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tror jägare inte gillar varg pga att de är en bättre jägare än vad de själva är och alla som är bättre än en själv måste raderas bort :rolleyes:

Den genomsnittlige jägaren är nog ganska lik en sporthojpilot. De flesta håller sig till reglerna så länge lagen tittar på dom, men när ingen ser...
Sen har vi "posörerna" som skryter och viftar med sina skitvapen men skiter i byxorna så fort det prasslar i buskaget.


Jag skulle vilja se en poll med hur många jägare som gjort lumpen. Och då menar jag inte som malaj, utan en vettig militärutb.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det är som sagt jättelätt att slänga sig med självklarheter om att naturen reglerar sig själv och så vidare, speciellt sittandes i Stockholm. Jag vill tycka att varg ska få finnas i den mängd det blir av sig självt men är mer tveksam efter den dagen med såna som har erfarenhet av varg. Det jäkliga var att ingen av dem kunde avfärdas som rednecks så jag fick mig en rejäl "funderare" där :)

Det var ingen av de jag pratade med som var rädd för varg på det sättet. Det var boskap och sällskapsdjur de tänkte på.

Skämt o sido kan förstå att man inte vill att ens hundar/renar/etc ska bli tagna av vargen eller av andra djur men de som är rädda att gå ut i skogen pga varg kan jag verkligen inte förstå...

Alla hundar är ju inte jakthundar så det är nog sällskapsdjur överhuvudtaget.

Och det är inte hunden som är den egentliga "jägaren" det är hundens förare och hunden är dess hjälpreda som kan råka illa ut i på jaktmarker där det finns vargrevir.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det är som sagt jättelätt att slänga sig med självklarheter om att naturen reglerar sig själv och så vidare, speciellt sittandes i Stockholm.

Det där är ju det uslaste greppet i hela vargdebatten.
Lika smart som att säga till en klimatforskare att han inte vet ett skit förräns han har fisit i mina småbyxor. 1+1 blir inte 23 bara för att man bor i periferin.
Jag är själv värmlänning, och jag kan säga att jag 10000ggr hellre låter lillgrabben springa lös i vargtätt område än i Tensta.

Om hagel dödade får, ska vi förbjuda hagel då? Nej justja, det kan vi ju inte nej. Utan vi får nog skydda fåren då va?
Men varg, den kan man skjuta av, och då blir ju även grannen Börje glad får då får han skjuta fler rådjur. Kanon! Och inte behöver jag köpa vettiga staket till fåren heller! Kanonx2!

Jag tycker det är patetiskt att stora tuffa jägare ska vara så otroligt skräckslagna för ett djur som är så fegt att man knappt ens ser det innan det har lagt alla 4 benen på ryggen.

Enda anledningen till att varg över huvudtaget rör sig i närheten av människor i nån större utsträckning är pga brist på byte. Om det nu är brist på byte så kanske man skulle dra in på jaktkvoten då? Nähä, varför inte?
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Om det nu är brist på byte så kanske man skulle dra in på jaktkvoten då? Nähä, varför inte?

För att människan är jägare, och har varit det i ett antal 1000 år:tummenupp

Jag ser hellre varg än lo i skogarna. Lodjuren tar en ofantlig mängd rådjur, medans vargen i första hand koncentrerar sig på älgen, och älgjakten är för mig rent avtändande:)

Och hur är det med räven då? Den jagas hårt för att få en högre rådjursstam. Varför har ingen reagerat på det?

Men som sagt, det finns nog lika många åsikter som det finns rövhål, så detta är en debatt ingen kan ta sig ur som vinnare.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Det bästa i sockerkakan är att det klagas mest norröver, där även vargstammen är som svagast. Värmlänningar är mest positiva till en livskraftig vargstam, bortsett från storstadsområdena givetvis.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Coolt. Undras hur länge vargen varit jägare... :tummenupp

Människan är högst upp i näringskedjan :)
Allvarligt talat så skiter jag faktiskt i vargens vara eller icke vara, dom hjälper ,genom kadaver/matrester, till att öka beståndet av kråkfågel, och kråkfågel är rolig skytte-träning:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den genomsnittlige jägaren är nog ganska lik en sporthojpilot. De flesta håller sig till reglerna så länge lagen tittar på dom, men när ingen ser...
Sen har vi "posörerna" som skryter och viftar med sina skitvapen men skiter i byxorna så fort det prasslar i buskaget.


Jag skulle vilja se en poll med hur många jägare som gjort lumpen. Och då menar jag inte som malaj, utan en vettig militärutb.

De flesta jägare jag känner har gjort lumpen.
Själv gjorde jag 12 månader som plutonsbefäl på maskinpluton vid en pansarbrigad.
Likaså håller de flesta jägare väldigt hårt på reglerna.
Att låta naturen reglera sig själv kräver stora förändringar.
Men om vi plockar bort alla viltstängsel och slutar ha tamdjur så kanske det kan fungera.
Regleringen kommer dock att bestå av svält och parasiter.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Exakt. Nollvisionen kan man lägga ner direkt i så fall.


Äh, det är ju så. Är man inte alls drabbad av varg så är det svårt att veta vad det handlar om. De som inte gillar vargen vill kunna freda sina boskap osv men får det inte. Deras åsikt som jag inte kan verifiera var att det finns mer varg än vad man ger sken av i debatten och pga av det så skulle någon skjuten varg (som kommer för nära bebyggelse) inte göra mycket från eller till.

PS. Jag eller de jag pratade med är personligen inte rädda för vargen utan tycker att det är tråkigt om den skulle ta hunden eller tamboskap.


Det där är ju det uslaste greppet i hela vargdebatten.
 
Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Inaveln hos vargen börjar bli ruskigt hög. Så jag tycker det vore bättre att kanske hämta hem 5 - 10 individer, och sedan börja skjuta av för att hålla vargstammen på en stark och frisk nivå.

Jag råkade säga det till en rikitg varghatare.. jävlar va tokig han blev :dummer
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Varning!
Personlig åsikt:
Slug är trams.
Mja ,,får man en i ögat är hela dan förstörd!


De gånger man har nytta av "stoppingpower", dvs vid korta håll på farliga djur (det närmaste man kommer här är eftersök på björn) så kan en smidig slugbössa (Winchester defender?) vara motiverad.
Yep En Winchester 1300 ´slugpipa funkar ok ,fast jag fördrar remington dubbel magnum 2 or på 50 gram före slug/brenneke
Men jag är övertygad om att en studsarkula gör samma nytta med högre precision.
Och visst finns det hundförarstudsare:
Precix en sån har jag med 444 Marlin istället för 45/70
Fan du har snott mina ideer ,
Men du har fel om Rekyl...Rekyl skall avnjutas, inte fruktas!:yoparty

Det kanske är dags å fixa en hagelbrakarfestival , eller lite prickskytte med gevär lr pickadoll nånstans?
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Varning!
Personlig åsikt:
Slug är trams.

Njae, där håller jag inte med dig. Den ska användas till uteslutande grisjakt och inget annat och då är det skönt att ha en pumphagel som kan släppa iväg en dödande kula ganska så fort. Stoppingpower behövs när man har en skadeskjuten gris som kommer i full galopp mot dig.
Och den viktigaste anledningen av allt till varför det blir slug och inte studsare är för att jag inte har någon licens och han som kommer stå på bössan har fullt på sin licens vad det gäller studsare (klass 1?) men får ha ett klass 2-vapen till. Eller nåt sånt var det hur som helst.

Och nej, jag tänker inte ta licens då det är enklare den här vägen :D Och det är lagligt också då han är med mig på jakten såklart.

Edit/ Han skjuter med både slug och studsare men jag kommer hålla mig på avstånd upp till 25-30 meter och då måste väl slug fungera klockrent?

Så har ni några bra tips på hagelbrakare värd att skjuta gris med, hit med dem :mad:

Jojye, har du råkat ut för nån som sjunger falskt eller vad menar du :confused:
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top