Stora jakttråden

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
På söndag SMÄLLER det!


Har inte fått tummen ur att skaffa egen bössa dock, så det lär väl bli till att spana med en fet kikare istället (ska låna en med 50X förstoring, då lär man kunna skilja på bock o get på 1km :yoparty) så får min "jakt-guru" sköta skjutandet :huvet:)

Nån mer som ska ställa väckarklockan på 03:00 söndag morgon och ta sig ut på pass?

Jag vill ha rapporter med resultat, bilder och gärna en historia:tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Nä, tyvärr blir det inget premiärande för mig detta året. Helgen v35 får tokholmarna dock se sig för. Då ska jag ligga och skjuta prick runt Arlanda. :D
(En bekant har bjudit upp mig på bockjakt)
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Får väl avlägga min rapport ifrån bock-premiären.

Var ute med min vän och "jakt-mentor" Fredrik på "hans" marker, endast han bar vapen. (han kör även hoj, FZR 1000)

Morgonen 16/8: Gick från bilen mot passet/tornet, efter 5 min stöter vi en bock(liten 4-taggare) ur skogen ut på gärdet, men den fattar inte att vi är människor så det blir några skall och sen börjar den gå mot oss. Jag bär bössan vid tillfället, ser att bocken står med perfekt bredsida 50 meter bort, räcker bössan till Fredrik, men ljudet av att slutstycket förs framåt får bocken att springa iväg och in i skogen så han var förlorad. Vi går till tornet, sitter där i några timmar, ser en get med kid. Runt kl8 går vi mot bilen igen.

Kvällen 16/8: Planen är att knäppa 4-taggaren på gärdet. Men han syns inte till och vinden ligger fel så vi går och sätter oss i tornet. Efter en timme betraktar vi en get i kikaren på långt håll, en timme till går, vi lockar lite med buttolon, det börjar mörkna, jag tänker precis föreslå att vi går bort till gärdet igen när jag ser något röra sig i skogsbrynet 80 meter rakt framför oss, tar upp kikaren långsamt och ser att det är en bock, en gammal 6-taggare.

Jag viskar till Fredrik att det står en bock ner i skogsbrynet, han ser den inte men när den börjar röra sig ut i gläntan så ser han den. Den går rakt mot oss tills den är inne på 60 meter, då viker den av och stannar med bredsidan mot oss, jag sätter fingrarna i öronen och skottet går. Bocken hoppar högt i luften och springer in i skogen. Efter några minuter går vi ner till skottplatsen, och hittar kraftiga blodspår och stora bitar av lunga, han kan inte ha kommit långt så vi följer blodspåret in i skogen. Ca 50 meter in i skogen hittar vi honom, ett perfekt skott! Släpar ut honom i skogskanten och jag får ta ur honom(med viss hjälp).
Vi går ner till bäcken och tvättar av oss och sen drar vi honom genom skogen till bilen, åker 100 meter bort till gården och hänger upp honom i slaktboden.
Vi hjälps åt att flå/dra av skinnet och drar en vilt-säck runt kroppen.

I tidags åkte vi till gården för att stycka, vi stod på varsin sida om slaktbordet och Fredrik visade först på ena sidan och sen gjorde jag andra sidan. När vi var klara frågade han om det var ok att han tog sadeln och jag tog resten, jag blev lite mållös då jag som mest hade väntat mig att få med mig nacken hem:gnissla Tackade ja till det erbjudandet och jag behöver kanske inte ens nämna att det blev smörstekt rådjursfilé till middag den kvällen :yoparty:yoparty
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Jag sticker nu iväg för att jaga björn en hel helg :)

Första jakten jag ska få vara själv på! Hämtade ut min nya bössa igår, så ska iväg och skjuta in den idag. Hoppas på en rolig helg, lite nervös måste jag erkänna att jag är.

:yoparty

Edit: Kanske därför jag skriver som ett arsel, men ni förstår vad jag menar. Det är är fan overkligt, jag ska få jaga själv med eget vapen. Har inte fattat det riktigt än. Lite töntigt tycker kanske n,i men fy fan va sugen jag är på att komma ut i skogen nu!
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Visst, det må så vara, det är inte riktigt DET som var min poäng här, det jag har svårt för är hur man kan njuta av eländet, men alla är olika....själv tycker jag rådjuren som knatar framför vårt hus är vackra, jag skulle inte kunna döda det, kanske om jag stod inför svältdöden, men då tar ju andra saker över i huvudet...

En för mig mycket märklig fritidssysselsättning.....
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Nä, jag förstår vad du menar.

Men det är många som gillar att fiska, är inte dom lika barbarisk? :)
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tack för att du tog bort din citering Falken! :)
Fiska gjorde jag senast när jag var 12, polaren fick bryta nacken av dom, jag kunde inte...jag blir fan mer & mer blödig för varje år som går, jag släpper ut flugorna i huset nu också...haha
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visst, det må så vara, det är inte riktigt DET som var min poäng här, det jag har svårt för är hur man kan njuta av eländet, men alla är olika....själv tycker jag rådjuren som knatar framför vårt hus är vackra, jag skulle inte kunna döda det, kanske om jag stod inför svältdöden, men då tar ju andra saker över i huvudet...

En för mig mycket märklig fritidssysselsättning.....
Att jaga är en ursprunglig handling.
Mycket av det vi gör för nöjes skull är ersättning för jakten.
Svårt att förklara.
Du borde prova.

Utifrån sett verkar jakten handla om jeteheftiga vapen och dödandet.
Det är bara två små delar.
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Tack för att du tog bort din citering Falken! :)
Fiska gjorde jag senast när jag var 12, polaren fick bryta nacken av dom, jag kunde inte...jag blir fan mer & mer blödig för varje år som går, jag släpper ut flugorna i huset nu också...haha

Haha, lugnt :) Va fan! Börjar du bli gammal? :hihi
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tack för att du tog bort din citering Falken! :)
Fiska gjorde jag senast när jag var 12, polaren fick bryta nacken av dom, jag kunde inte...jag blir fan mer & mer blödig för varje år som går, jag släpper ut flugorna i huset nu också...haha

Och du är vegan?

Jag ska skjuta in min Sako 75, 30-06 i dagarna. Finner dock inte klass1-jakt lika givande som fågeljakt i ytterskären. Upp tidigt som fan, sitta i en skreva och skaka och kanske få sig ett par änder. Sen hem och göra andgryta med enbär från busken utanför och hasselbackare från sommarens skörd. Det e grejjer det!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och du är vegan?

Jag ska skjuta in min Sako 75, 30-06 i dagarna. Finner dock inte klass1-jakt lika givande som fågeljakt i ytterskären. Upp tidigt som fan, sitta i en skreva och skaka och kanske få sig ett par änder. Sen hem och göra andgryta med enbär från busken utanför och hasselbackare från sommarens skörd. Det e grejjer det!
Prova jakt över stående hund.
Det är skiten.
Sträckjakt från jaktkanot är mumma det med.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
...men om er lilla jakthund blir skjuten , då sitter ni & gråter som små barn...då var det inte roligt längre.
Eller om en rådjursbock slår tillbaka & skickar jycken upp i en tall...då jääävlar!!!!! :mad:
Ånej!! taxen Göran är skadad...fyfan va orättvist!!!!

Ja herregud...& du Skrotnisse, nej, jag kommer aldrig prova, det är en sak som är väldigt säker.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
...men om er lilla jakthund blir skjuten , då sitter ni & gråter som små barn...då var det inte roligt längre.
Eller om en rådjursbock slår tillbaka & skickar jycken upp i en tall...då jääävlar!!!!! :mad:

Ja herregud...& du Skrotnisse, nej, jag kommer aldrig prova, det är en sak som är väldigt säker.
Min jakthund är inte liten!!111!!oneone!!1!
haddockglad.jpg

Om någon av mina hundar skulle bli skjuten, så skulle jag gråta som ett litet barn.
Det gör jag även när jag tvingas avliva dem.

Som vanligt så har vi kommit till olika slutsater på samma faktabasis.
Jag ser jakten som en del av viltvården.
Genom att erbjuda så goda förutsättningar jag kan för viltet, samt skjuta av en del djur så håller jag mig med en frisk och välmående stam.
Ju bättre förutsättningar, desto större förökning.
Viltstammarna blir ofta så stora de kan, tills de begränsas av svält och sjukdommar.

Jag jagar mestadels för att det är kul att jaga.
Men även för att jag är djur och naturintresserad,
Jag tycker mig ha funnit min plats i kretsloppet.

Jakten över stående hund är dock rent nöjesmord.
Stör inte mig.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
...men om er lilla jakthund blir skjuten , då sitter ni & gråter som små barn...då var det inte roligt längre.
Eller om en rådjursbock slår tillbaka & skickar jycken upp i en tall...då jääävlar!!!!! :mad:
Ånej!! taxen Göran är skadad...fyfan va orättvist!!!!

Ja herregud...& du Skrotnisse, nej, jag kommer aldrig prova, det är en sak som är väldigt säker.

Är du vegan? Eller i alla fall vegetarian?
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Nej Teo, jag är varken eller, men som sagt är det inte det jag snackar om, utan själva "hobbyn" att gå ut i skogen med polarna med sina flashiga walkie talkies & gömma sig bakom en buske & skjuta djur som inte har en chans....& tycka det är kul.
Är det OK för dig om jag ogillar detta?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nej Teo, jag är varken eller, men som sagt är det inte det jag snackar om, utan själva "hobbyn" att gå ut i skogen med polarna med sina flashiga walkie talkies & gömma sig bakom en buske & skjuta djur som inte har en chans....& tycka det är kul.
Är det OK för dig om jag ogillar detta?

Ja då är du en hycklare.

De djuren du äter har om möjligt än mindre chans att klara sig. Dessutom handlar det inte om kul. I vissa fall är det till och med en skyldighet.

När försvann människans rätt att jaga till skillnad från (de andra)rovdjurens?
När vi kunde köpa kött i frigolitförpackningar och helt ta avstånd från vad det innebär att äta kött och då i samma veva lyfta oss själva som empatipampar då vi kritiserar de som fortfarande jagar själva samtidigt som vi trycker i oss en QP med + meny?

Jag har förståelse för att inte alla tycker det är latjolajban att ta ur en råbock men då får man lägga fram det så och inte säga att de som gör detta har fel.

Hade du varit vegan/vegeterian så hade Jag respekterat ditt resoneman även om jag inte hållit med. Lev som man lär brukar det kallas.

Nu är det bara hyckleri.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag visste att det skulle bli så här :(

Alltid. Det är trist att folk har blivit så verklighetsbefriade i det här samhället. Skulle vara på agendan att ha lite mer ekologi och kanske en del av jägarexamens utbildning i grundskolan.

Jag lämnar tråden, alla tycker vi olika.

Inte bara det. Vissa säger en sak och gör en annan. Då blir det svårt att stå för vad man säger och man möter ofrånkomligen på patrull. Där av resonemanget om att jag hade respekterat vad du sa om du varit vegan/vegeterian.
 
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Nä, jag förstår vad du menar.

Men det är många som gillar att fiska, är inte dom lika barbarisk? :)

Det känns nog inte lika barbarisk att skicka ut ett kastspö med ett drag på.
Och dom som ägnar sig åt sportfiske kan ju faktiskt släppa tillbaka fisken när dom har fått sitt lystmäte.

Svårt att göra likadant på jakt. För det finns många som avlossar ett skott, utan att ha någon som helst koll på om dom får en bra träff.

Adrenalinet sprutar och PANG!!!! där gick skottet. "Oj då...jag råkade visst skjuta det stackars djuret i fel kroppsdel..fram med hundarna" :rolleyes:

//M

PS: Bäst att tillägga att jag inte har något emot jakt. Bara det att det finns alledels för många "olämpliga" som ägnar sig åt det.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top