Får väl avlägga min rapport ifrån bock-premiären.
Var ute med min vän och "jakt-mentor" Fredrik på "hans" marker, endast han bar vapen. (han kör även hoj, FZR 1000)
Morgonen 16/8: Gick från bilen mot passet/tornet, efter 5 min stöter vi en bock(liten 4-taggare) ur skogen ut på gärdet, men den fattar inte att vi är människor så det blir några skall och sen börjar den gå mot oss. Jag bär bössan vid tillfället, ser att bocken står med perfekt bredsida 50 meter bort, räcker bössan till Fredrik, men ljudet av att slutstycket förs framåt får bocken att springa iväg och in i skogen så han var förlorad. Vi går till tornet, sitter där i några timmar, ser en get med kid. Runt kl8 går vi mot bilen igen.
Kvällen 16/8: Planen är att knäppa 4-taggaren på gärdet. Men han syns inte till och vinden ligger fel så vi går och sätter oss i tornet. Efter en timme betraktar vi en get i kikaren på långt håll, en timme till går, vi lockar lite med buttolon, det börjar mörkna, jag tänker precis föreslå att vi går bort till gärdet igen när jag ser något röra sig i skogsbrynet 80 meter rakt framför oss, tar upp kikaren långsamt och ser att det är en bock, en gammal 6-taggare.
Jag viskar till Fredrik att det står en bock ner i skogsbrynet, han ser den inte men när den börjar röra sig ut i gläntan så ser han den. Den går rakt mot oss tills den är inne på 60 meter, då viker den av och stannar med bredsidan mot oss, jag sätter fingrarna i öronen och skottet går. Bocken hoppar högt i luften och springer in i skogen. Efter några minuter går vi ner till skottplatsen, och hittar kraftiga blodspår och stora bitar av lunga, han kan inte ha kommit långt så vi följer blodspåret in i skogen. Ca 50 meter in i skogen hittar vi honom, ett perfekt skott! Släpar ut honom i skogskanten och jag får ta ur honom(med viss hjälp).
Vi går ner till bäcken och tvättar av oss och sen drar vi honom genom skogen till bilen, åker 100 meter bort till gården och hänger upp honom i slaktboden.
Vi hjälps åt att flå/dra av skinnet och drar en vilt-säck runt kroppen.
I tidags åkte vi till gården för att stycka, vi stod på varsin sida om slaktbordet och Fredrik visade först på ena sidan och sen gjorde jag andra sidan. När vi var klara frågade han om det var ok att han tog sadeln och jag tog resten, jag blev lite mållös då jag som mest hade väntat mig att få med mig nacken hem
Tackade ja till det erbjudandet och jag behöver kanske inte ens nämna att det blev smörstekt rådjursfilé till middag den kvällen